Elmo en ik zijn al twee keer gaan trainen bij de debutantjes, moeilijk hoor!
Het volgen (zowel vast als los) gaat héél goed. Alleen heb ik nog wat moeite met de wandeling te onthouden... Al die toestellen... Ppffffttt... Gelukkig volgt Elmo héél goed en aarzelt hij niet als ik weer eens iets vergeten ben!

De houdingen gaan ook wel, al is het wennen dat ik niet blijf staan naast hem. De eerste les moest ik hem in "af" leggen en zelf een trap opgaan naast hem. Elmo wou natuurlijk mee... Maar nadat ik hem had teruggelegd, deed hij het braafjes. De tweede les moest hij in een bak zitten en moest ik twee meter voor hem op een band wandelen. Elke keer dat ik voor hem kwam, moest ik "staan" of "af" zeggen. Deed hij prima!

Terugsturen naar zijn plaats lukt ook (behalve toen dus op brevet, grrrr)! Vandaag heel moeilijk: we moesten al slalommend naar de plaats gaan (was net een hindernissenparcour) en hem tussen die toestellen achterlaten. Ik dacht dat Elmo al snuffelend zou verdwijnen tussen de toestellen, maar tot mijn grote verbazing deed hij het perfect!

Down gaat ook, de afstand dat ik hem achterlaat is wél héél groot. Maar hij blijft mooi twee minuten liggen...
Apport is nu niet meer gewoon rechtdoor, maar een echte zoekoefening tussen hekken. Elmo gaat dan ijverig zoeken, maar eens hij het apportje gevonden heeft... begint hij te snuffelen... Dan moet ik dus weglopen, anders 'vergeet' hij het te brengen.
De oefening waar we het meeste moeite mee hebben, is de onderbreking. Ik bouw het heel langzaam op: ik roep pas "af" als hij +/- 3 meter van me verwijderd is. En ik gooi er dan direct een bal achteraan. Dat begint nu goed te gaan. Volgende week ga ik op 6 meter oefenen.
Al bij al valt het dus goed mee... Ik voel me wel een ontzettend groentje! De instructeurs zeggen dat Elmo goed is, maar dat het baasje nog véél moet leren.