Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Commando's toevoegen
Moderator: moderatorteam
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Commando's toevoegen
Ik kan Jamey heel makkelijk nieuwe trucjes aanleren, simpele dingen heeft ze in 5 minuten door, complexere trucjes doen we iets langer over. Maar dat blijft allemaal op handcommando, hoe vaak ik ook tijdens het uitvoeren van het trucje, en daarna ervoor het commando noem, ik krijg het niet meer voor elkaar om commando's aan trucjes te koppelen. Ze kan wel dingen gewoon puur op stemcommando, dus ik weet dat daar het probleem niet ligt, maar ik kan de 'toegang' tot het aanleren van stemcommando's gewoon niet meer vinden...
Hoe ik het doe:
Eerst shapen tot de volledige oefening erin zit, zonder commando te geven
Als ze de volledige oefening probleemloos laat zien op het uitlokken, ga ik tijdens het uitvoeren het commando introduceren
Na een x-aantal herhalingen ga ik het moment van het commando vervroegen tot voor de uitvoering/uitlokken
Na weer een x-aantal herhalingen controleer ik of ze het zonder uitlokken kan
Lukt het niet, ga ik weer terug naar uitlokken+commando
Maar ze gaat, hoe lang ik ook bezig blijf, gewoon niet meer op de stemcommando's reageren. De handcommando's reageert ze wel super op...
Waar ga ik de fout in?
Hoe ik het doe:
Eerst shapen tot de volledige oefening erin zit, zonder commando te geven
Als ze de volledige oefening probleemloos laat zien op het uitlokken, ga ik tijdens het uitvoeren het commando introduceren
Na een x-aantal herhalingen ga ik het moment van het commando vervroegen tot voor de uitvoering/uitlokken
Na weer een x-aantal herhalingen controleer ik of ze het zonder uitlokken kan
Lukt het niet, ga ik weer terug naar uitlokken+commando
Maar ze gaat, hoe lang ik ook bezig blijf, gewoon niet meer op de stemcommando's reageren. De handcommando's reageert ze wel super op...
Waar ga ik de fout in?

You'll be in my heart... Always...
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.
- Aantal honden: 2
Re: Commando's toevoegen
Ik kan je helaas niet helpen, maar lees wel even mee. Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Ik denk dat je te lang in de fase van hetzelfde handgebaar blijft hangen. Als ze een handgebaar nodig heeft, dan beheert ze het dus nog niet. Ik zou het handgebaar in fases proberen weg te werken en dus te verkleinen, afhankelijk van de oefening hoe je dit kunt doen. In één keer weg, dat is mij nog nooit gelukt, maar bijv. bij het omrollen van Lumi moest ik eerst mijn hand voor haar snuitje, daarna mijn hand op de grond, nu mijn hand iets naar beneden. Ik ben er dus nog niet, maar in fases afbouwen werkt bij mij vaak het beste. Nog een voorbeeldje, Vincent door mijn benen was eerst de touch tegen mijn hand, daarna mijn hand steeds meer bij mij knieën. Nu moet ik soms nog heel even een paar vingers laten zien.
- Jacksel
- Zeer actief
Dus eerst echt het hele handgebaar/handhulp 'wegwerken' (minimaliseren) voordat ik het stemcommando toevoeg?

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Alaskan malamute
Een handcommando is ook een commando. Waarom zou je dus dat doen? Je leert de hond eerst op een handgebaar reageren en net als hij denkt dat hij weet wat de bedoeling is schakel je over op het stemcommando. Misschien dat het helpt het handgebaar achterwege te laten en direct op stemcommando te gaan trainen op de manier zoals je dat aangeeft.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Dat zou ik niet doen, ik zou het stemcommando toevoegen op het moment dat de oefening met het uitgebreidde handgebaar in 9 van de 10 keer goed gaat. De 'steun' komt dan dus van twee gebaren, een stemcommando, waar de link nog beter mee moet worden gelegd, en een handgebaar die steeds verder wordt afgebouwd.Jacksel schreef:Dus eerst echt het hele handgebaar/handhulp 'wegwerken' (minimaliseren) voordat ik het stemcommando toevoeg?
- Jacksel
- Zeer actief
Ik lok bewegingen uit (helemaal freestyle clickeren zeg maar, lukt niet, omdat Jamey dan in de war raakt (zal vast ook aan mij liggen). Met uitlokken kan ik dus wel van alles aanleren, maar ik krijg er dus vervolgens geen stemcommando's meer aan verbonden. Zit, af, enz doet ze zowel op handcommando, als op stemcommando, dus ik weet dat het moet kunnen. Alleen kan ik de ingang niet meer vinden om stemcommando's toe te voegen...Wahya schreef:Een handcommando is ook een commando. Waarom zou je dus dat doen? Je leert de hond eerst op een handgebaar reageren en net als hij denkt dat hij weet wat de bedoeling is schakel je over op het stemcommando. Misschien dat het helpt het handgebaar achterwege te laten en direct op stemcommando te gaan trainen op de manier zoals je dat aangeeft.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Als je gedrag uitlokt koppel je er op dat moment toch een commando aan? Dat lijkt mij althans de bedoeling.
Jij doet dat door een gebaar. Wat jij uitlokken noemt is dan al een commando. Als je wilt dat de hond op een gesproken commando reageert moet je eerst het (bekende) gebaar maken en meteen daarna het nieuwe gesproken commando geven. En dan bouw je het gebaar af tot je helemaal geen gebaar meer gebruikt. Dat is lastig, want voor practisch elke hond heeft het gebaar veel meer betekenis dan een geproken commando. Andersom werkt dus meestal beter.
Ik vraag me ook af waarom je het gebaar niet gewoon wilt gebruiken
Jij doet dat door een gebaar. Wat jij uitlokken noemt is dan al een commando. Als je wilt dat de hond op een gesproken commando reageert moet je eerst het (bekende) gebaar maken en meteen daarna het nieuwe gesproken commando geven. En dan bouw je het gebaar af tot je helemaal geen gebaar meer gebruikt. Dat is lastig, want voor practisch elke hond heeft het gebaar veel meer betekenis dan een geproken commando. Andersom werkt dus meestal beter.
Ik vraag me ook af waarom je het gebaar niet gewoon wilt gebruiken

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Zelf dirigeerde ik vaak op de volgende manier. Ik leunde al een beetje de kant uit waarin ik mijn hand zou uitsteken om de richting aan te geven, dan stak ik daadwerkelijk mijn hand uit en zette ook nog een been in die richting, en daarnaast riep ik dan nog iets in de trand van "Ja" of "Go".
Totdat iemand mij daar eens op wees en mij vroeg om stokstijf te blijven staan en alleen mijn arm uit te steken.
Felix bleef mooi stoicijns zitten met een wat scheef vragend hoofd. Alsof hij wilde zeggen "Ja? Zeg het maar hoor. Wat moet er gebeuren?"
En toen kon ik mooi herleiden op welk commando hij nu eigenlijk precies reageerde. En dat was niet op mijn arm, maar op mijn been
En dat geroep erbij interesseerde hem al helemáál niet
Totdat iemand mij daar eens op wees en mij vroeg om stokstijf te blijven staan en alleen mijn arm uit te steken.
Felix bleef mooi stoicijns zitten met een wat scheef vragend hoofd. Alsof hij wilde zeggen "Ja? Zeg het maar hoor. Wat moet er gebeuren?"
En toen kon ik mooi herleiden op welk commando hij nu eigenlijk precies reageerde. En dat was niet op mijn arm, maar op mijn been

En dat geroep erbij interesseerde hem al helemáál niet

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ik ben het met jaap eens. Als je toch begint met een oefening dat koppel je toch gelijk het stem commando er aan.
Bijv ik ben mazzel nu naar rechts aan het kijken aan het aanleren. Ik vraag een handtouch naar rechts zodra hij mee gaat zeg ik rechts en klik. Uiteindelijk bouw ik het handcommando helemaal af. Tot alleen het stemcommando.
Bijv ik ben mazzel nu naar rechts aan het kijken aan het aanleren. Ik vraag een handtouch naar rechts zodra hij mee gaat zeg ik rechts en klik. Uiteindelijk bouw ik het handcommando helemaal af. Tot alleen het stemcommando.
- Jacksel
- Zeer actief
Ik had juist altijd begrepen dat je pas het commando mocht toevoegen als het gedrag er al betrouwbaar inzat... Goed, we gaan het eens op die manier proberen 

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Alaskan malamute
Daar ben ik het ook mee eens, het commando pas toevoegen als het er betrouwbaar inzit. Maar misschien dat de andere manier nu wel voor jullie werkt.
Om het freestylen te leren zou je eens kunnen denken aan de 1001-dingen-doen-met-de-doos. Dan leer je vanzelf te freestylen zonder dat het kwaad kan als je eens een fout maakt in het shapen e.d. (In de doos, op de doos, pak de doos, naast de doos ect.)
Om het freestylen te leren zou je eens kunnen denken aan de 1001-dingen-doen-met-de-doos. Dan leer je vanzelf te freestylen zonder dat het kwaad kan als je eens een fout maakt in het shapen e.d. (In de doos, op de doos, pak de doos, naast de doos ect.)