Bij het voor en achterlangs volgen vond mijn buurvrouw het nodig om haar hond terwijl ik net weer terug de groep in liep om naar mijn plek te gaan gewoon aan een lange lijn te laten, dus die vloog op Tapas af, waar zij op reageerde. Dat kostte me een punt bij gedrag hond/hond. Altijd zonde als je zelf wel goed oplet als anderen lopen, dat niet iedereen hetzelfde doet en zijn hond, zeker als je weet dat hij dit doet, goed in de gaten houdt en kort houdt.
Toen we net met de groep de zit en blijf gingen doen, kwam er een Amerikaanse Stafford over het veld die bij iedereen wilde buurten. Dus de oefening werd afgebroken en opnieuw ingezet. Maar die hond liep nog over het veld bij de andere examengroepen te spelen en te dollen (niemand kreeg hem blijkbaar te pakken) dus er was iets meer afleiding dan normaal. Tapas ging heel even staan om zich uit te schudden, gelukkig ging ze direct daarna weer zitten. Later bleek dat dit zo snel ging, dat het niet gezien werd. Mazzeltje voor mij dus, had me anders een puntje gekost.
De af en blijf werd helemaal een zootje, aan de ene kant naast Tapas lag een Labrador teef die afgelopen dinsdagavond ook al was komen buurten en Tapas in de benen kreeg. Vóór afgelopen dinsdag was Tapas iedere keer als we deze oefening deden gewoon heel steady blijven liggen.
Aan de andere kant van Tapas lag de Stabij die eigenlijk nóóit blijft liggen tijdens deze oefening.
Dus toen we net op afstand stonden, ging de Labrador vrijwel gelijktijdig met de Stabij in de benen, en Tapas ging ook staan.
De beide honden werden teruggelegd, en daarna gebeurde precies hetzelfde nog een keer. Ik mocht Tapas wel terugleggen maar ze werd er wel een beetje nerveus van geloof ik, dus voordat we weer terugmochten, ging ze uit zichzelf staan. Dat kostte dus ook nog wat punten.
Toen had ik gelukkig het ergste gehad, het staan en betasten ging goed en het gebit tonen ook.
Daarna moesten de honden allemaal om de beurt het volgparcours lopen, met daarin de figuur de "acht" en als laatste het voorroepen en terugsturen naar het vak. Het volgen ging zoals altijd heel erg lekker met Tapas, het voorroepen was net niet helemaal netjes en het terugsturen naar het vak ging echt als een streep en lekker snel.
Pffff, ik had het gehad gelukkig!
Bij de diploma uitreiking bleek dat Tapas het goed gedaan had, en van de totaal te behalen 100 punten had zij er 92, we zijn dus geslaagd en mogen verder met de C-cursus!

Hier nog een paar foto's die gemaakt zijn door de voorzitter van de club:

Het voorlangs-achterlangs volgen

Tapas loopt hier net langs het hondje waar ze helemaal dol op is, ik praat haar er even voorbij en volgens mij verwacht ze daar een lekkernij voor of zo!

Even een knuffel, ze heeft het goed gedaan vind ik

Zit en blijf, de buurvrouw is er al bij gaan liggen

Zit en blijf, de Stabij is ernstig afgeleid door de los rennende Amstaff

Het individuele volgen

Netjes zitten in het vak voor de oefening voorroepen en terugsturen.