Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schapendoes vs Polski Nizinny

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Schapendoes vs Polski Nizinny

Ongelezen bericht door _Leonie »

Weet iemand hier wat de voornaamste karakterverschillen zijn?

Vind het twee leuke rassen maar het lijkt me of de Nizinny een veel sterker karakter heeft. Iets 'harder'? Iets waakser en soberder? Moet je die een wat meer consequentere/duidelijkere leiding geven?
Moet natuurlijk altijd maar jullie snappen me wel toch? :engel:

En kunnen mensen met Nizinny vertellen wat de karaktertrekken van de Nizinny echt zijn? Hoe ze zijn om mee te leven?

Alvast bedankt. :ok:
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Re: Schapendoes vs Polski Nizinny

Ongelezen bericht door Lellibel »

Ik vind nizinny's veel "herder achtiger" dan doezen. Doezen zijn zeer vrolijke honden , altijd in voor een spelletje, vriendelijk tegen jan en alleman. Nizinny's naar mijn ervaring niet, die zijn meer gereserveerd, minder speels. Maar ze zijn wel gehoorzamer en intelligenter.
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Jip schreef:
Lellibel schreef:Ik vind nizinny's veel "herder achtiger" dan doezen. Doezen zijn zeer vrolijke honden , altijd in voor een spelletje, vriendelijk tegen jan en alleman. Nizinny's naar mijn ervaring niet, die zijn meer gereserveerd, minder speels. Maar ze zijn wel gehoorzamer en intelligenter.[/quote] :scratch:
Sneller dingen aan te leren ;)
Afbeelding
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

Over het algemeen is een nizinny geen allemansvriend ze kunnen gereserveerd en eenkennig(dit horen ze ook te zijn), ze zijn groffer gebouwd.
en dus ook wat lomper.
een schapendoes loopt lichtvoetig en meer allemansvriend en dat doet een nizinny niet.
een nizinny werkte vroeger samen met de tatra bij een kudde, de tatra was de bewaker en de nizinny de hoeder, de nizinny is dus ook vrij zelfstandig.
de nizinny is letterlijk een gezinshond, daarmee bedoel ik dus voor zijn eigen gezin, dus niet voor vriendjes en familie.
over het algemeen selecteerd de nizinny ook mensen, meestal is het zo als hij iemand mag dan mag hij die ook voor zijn leven, en omgekeerd ook.
een nizinny is huis over het algemeen een rustige hond(die af en toe waaks kan zijn.) als wij visite krijgen worden die altijd blaffend ontvangen door hen, maar over het algemeen kunnen ze niet geaait worden, als de mensen eenmaal zitten, kan het zijn dat sommige van mijn nizinny's even gaan kijken wie het zijn en als het hun aanstaat, kan er geaait worden.
Daarna zoeken de nizinny's een plekje in de kamer en zie je ze eigenlijk niet weer en gaan weer met hun eigen ding bezig, slapen, kluiven of met elkaar spelen.

Als ik bij ons op de kc kijk en vergelijk tussen de nizinny en een schapendoes, vind ik de nizinny stabieler qua karakter.
als er wat gebeurt, dan zie je over het algemeen een nizinny niet verblikken of verblozen.
ook vind ik de nizinny rustiger van karakter dan de schapendoes.
beide rassen zijn vrolijke en speelse honden, de schapendoes is daar wat drukker in.
beide rassen kunnen de bazen ook heerlijk in de maling nemen, als ze ergens hun zinnen op hebben gezet.

en bij beide rassen kunnen qua karakter ook weleens andersom zijn ,dus dat je een eenkennig schapendoes heb en een hele vrije nizinny.
ik denk dat ik zo de meeste dingen wel genoemd heb wat ik zo gauw kan verzinnen.
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Zo zie ik het ook. De rassen zijn vergelijkbaar in veel dingen, beide zijn enthousiast, werklustig, eigenwijs en slim.
Het grootste verschil is dat een does meer open is naar vreemden en een nizinny meer gereserveerd.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Ponnetjes zijn super :ok: Doesjes ook, maar een Pon :I:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Pongek schreef:Over het algemeen is een nizinny geen allemansvriend ze kunnen gereserveerd en eenkennig(dit horen ze ook te zijn), ze zijn groffer gebouwd.
en dus ook wat lomper.
een schapendoes loopt lichtvoetig en meer allemansvriend en dat doet een nizinny niet.
een nizinny werkte vroeger samen met de tatra bij een kudde, de tatra was de bewaker en de nizinny de hoeder, de nizinny is dus ook vrij zelfstandig.
de nizinny is letterlijk een gezinshond, daarmee bedoel ik dus voor zijn eigen gezin, dus niet voor vriendjes en familie.
over het algemeen selecteerd de nizinny ook mensen, meestal is het zo als hij iemand mag dan mag hij die ook voor zijn leven, en omgekeerd ook.
een nizinny is huis over het algemeen een rustige hond(die af en toe waaks kan zijn.) als wij visite krijgen worden die altijd blaffend ontvangen door hen, maar over het algemeen kunnen ze niet geaait worden, als de mensen eenmaal zitten, kan het zijn dat sommige van mijn nizinny's even gaan kijken wie het zijn en als het hun aanstaat, kan er geaait worden.
Daarna zoeken de nizinny's een plekje in de kamer en zie je ze eigenlijk niet weer en gaan weer met hun eigen ding bezig, slapen, kluiven of met elkaar spelen.

Als ik bij ons op de kc kijk en vergelijk tussen de nizinny en een schapendoes, vind ik de nizinny stabieler qua karakter.
als er wat gebeurt, dan zie je over het algemeen een nizinny niet verblikken of verblozen.
beide rassen zijn vrolijke en speelse honden, de schapendoes is daar wat drukker in.
beide rassen kunnen de bazen ook heerlijk in de maling nemen, als ze ergens hun zinnen op hebben gezet.

en bij beide rassen kunnen qua karakter ook weleens andersom zijn ,dus dat je een eenkennig schapendoes heb en een hele vrije nizinny.
ik denk dat ik zo de meeste dingen wel genoemd heb wat ik zo gauw kan verzinnen.
Oh bedankt hier heb ik echt wat aan! :ok:
Hun karakter spreekt me echt aan. Een handig formaat herdertje met een leuk uiterlijk ook nog eens.
*Petra*
Zeer actief

kitty schreef:Zo zie ik het ook. De rassen zijn vergelijkbaar in veel dingen, beide zijn enthousiast, werklustig, eigenwijs en slim.
Het grootste verschil is dat een does meer open is naar vreemden en een nizinny meer gereserveerd.
is ook wel logisch dat er veel dingen vergelijkbaar, het is en blijft van vroeger uit toch familie van mekaar :wink:
Afbeelding

*Petra*
Zeer actief

ondanks dat wij gestopt zijn met het fokken van dit ras, blijf ik het een heerlijk ras vinden, maar vind het ook heerlijk om geen allermansvriend te hebben.
hier zal ook altijd een nizinny blijven lopen. ook al heb ik nu ook mijn hart verloren aan de tibetaanse terrier(wat ook weer familie is van de nizinny). :I:
Afbeelding

kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

LéonieHonden schreef:
Pongek schreef:Over het algemeen is een nizinny geen allemansvriend ze kunnen gereserveerd en eenkennig(dit horen ze ook te zijn), ze zijn groffer gebouwd.
en dus ook wat lomper.

Oh bedankt hier heb ik echt wat aan! :ok:
Hun karakter spreekt me echt aan. Een handig formaat herdertje met een leuk uiterlijk ook nog eens.
Als je gaat voor een herdertje geldt dat ook voor een does. Een echt herdershondje wat nog heel graag wil werken.
Ik heb er hier vier en allemaal zijn het echte herders.
*Petra*
Zeer actief

kitty schreef:
Als je gaat voor een herdertje geldt dat ook voor een does. Een echt herdershondje wat nog heel graag wil werken.
Ik heb er hier vier en allemaal zijn het echte herders.
Ben ik met je eens, het zijn beide herdertjes, die beide willen werken en vrijwel het zelfde formaat hebben.
Het grote verschil blijft het karakter, qua eenkennigheid of open naar vreemden. :wink:
Afbeelding

Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Mijn rasvereniging is voor de pon en de tatra, nu heb ik al meerdere bijeenkomsten gehad waar ook vrij veel pon's waren.
Ze zijn wat terughoudend, wel erg aktief (zegt zij die twee tatra's heeft ;) )

Snel onder de indruk zijn ze niet, ik heb het nog niet meegemaakt dat een Pon bang of angstig was, wel terughoudend.
Het zijn aktieve, speelse en soms echte "clowntjes". Ik heb wel een klein zwakje voor één Pon gekregen, maar ssstttt dat is een uitzondering! Hij kwam heel lief kennis maken met mij en stilletjes bij mij liggen ...

Met de does heb ik verder geen ervaringen.
Marjolein@Solo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Nizinny
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjolein@Solo »

Alles is wel al gezegd hierboven, kan me er alleen maar bij aansluiten.
Hier ene Ponnetje in huis, sinds twee maanden. Hij is twee jaar, we hebben hem van iemand overgenomen.
Nog geen dag spijt gehad, wat een geweldig leuke hond! Inderdaad echt een herdertje, maar ook zeker een clowntje.
Die van ons is in huis erg rustig, ligt meestal te slapen, maar zit al bij de deur (lees: is er via een dubbele salto heen gesprongen) als je er alleen nog maar aan gedacht had om je schoenen maar eens aan te trekken.
Ook is hij erg blij als je thuiskomt (of, als je even boven bent geweest en weer beneden komt...). :lol1:

Hij is ook nergens bang voor, het is een heel dapper ventje. Schrikt ook niet snel. Zo viel hij laatst in de sloot (riet...), verblikt of verbloost niet en stapt er weer kalmpjes uit. Visite wordt ook hier blaffend 'begroet', er wordt even gesnuffeld, maar ook hij gaat daarna weer zijn eigen gang. Hij kan wel geaaid worden, hij is voor een Pon redelijk sociaal tegenover vreemden, maar komt geen aaitjes halen, je moet wel echt naar hem toe gaan. Dan gooit hij zich wel vol overgave op zijn rug, maar ook niet zomaar bij iedereen.
Op straat neemt hij iedereen in de maling door eerst enthousiast op iemand af te lopen, die hem dan wil gaan aaien en dan loopt hij er op het laatste moment zo straal voorbij.. :lekkerpuh

Hij is heel erg intelligent, leert super snel, zéker als er eten in het spel is... Want daar houden ze ook erg van, eten.
Maar ook zonder een koekie begrijpt hij je heel snel.

Met de does heb ik geen ervaring, dus kan het niet vergelijken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”