Ik lees even mee, want dit is precies mijn probleem. Bram wordt sneller en gaat springen. Ik ben van plan wel met een target te gaan werken. Ik gebruikte de total touch, maar Bram ziet heel goed of die er ligt of niet. Met of zonder total touch vindt hij volgens mij een andere oefening.Boutje schreef:Met Sherlock (35,5 cm dus net medium sheltie) was ik begonnen met target op het eind van het raakvlak. Op seminar bij Henk en Ietje vorige zomer vonden ze dat ik best naar running contacts kon gaan omdat hij (toen nog) niet zo heel snel was. Nu is hij ondertussen sneller geworden en begin ik nu en dan raakvlakproblemen te krijgen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
nog eens raakvlakvraagje
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Re: nog eens raakvlakvraagje

Linda, Izzie en Bram
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik zou omtrainen naar running contacts omdat er gewoon veel snelheid te winnen is, zeker met een kleine hond.

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Jip heeft running contacts geleerd met een rubber vlakje wat ze moet touchen en meteen doorrennen. Dit vlakje heb ik steeds kleiner gemaakt en zo eruit getraind (ik had een paar maatjes geknipt).
Bij Jip heb ik niet echt voor running contact gekozen, het werd zo aangeleerd op de hondenschool. Wel denk ik dat het voor Jip de beste methode is, omdat ze niet de allersnelste is en zo wel tijd wint en ze ook niet helemaal stil valt (zou denk ik niet zo goed zijn voor haar motivatie). Bij Ziva is het 2 op- 2 af, omdat die juist die rust wel kan gebruiken
Bij Jip heb ik niet echt voor running contact gekozen, het werd zo aangeleerd op de hondenschool. Wel denk ik dat het voor Jip de beste methode is, omdat ze niet de allersnelste is en zo wel tijd wint en ze ook niet helemaal stil valt (zou denk ik niet zo goed zijn voor haar motivatie). Bij Ziva is het 2 op- 2 af, omdat die juist die rust wel kan gebruiken

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik heb Bram gister meegenomen naar de training van Izzie voor het trainen van de kattenloop. Ik ga Bram foppen tijdens de wedstrijd zaterdag. Ik moet heel heel hard rennen naar het eind van de kattenloop en hem daar opvangen met 'voer'. Gisteren een aantal keer er in getraind en hij trapt daar zaterdag wel een keer in. Doet dan z'n kop omlaag en heeft het raakvlak. In theorie dan he, ik moet wel precies goed staan zaterdag
Daarna wil ik met een target gaan werken, wat Lysette bij Jip heeft gedaan. Het shitte is natuurlijk dat we middenin het wedstrijdseizoen zitten. Niet echt een periode om het raakvlak te gaan hertrainen. Maar ja, ik moet niet zeuren. Bram heeft een kwartaal alleen maar lange lijnen vooruit gelopen vanwege z'n blessure, het is al ontzettend fijn dat hij gewoon weer kan lopen.

Linda, Izzie en Bram
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Bij een kleine hond (niet te lang in de rug) zou ik zeggen running contacts.
Maar het 1 hoeft het ander niet te bijten. Je zou ook nog kunnen kiezen dat hij op een commando 2off,2on doet en zonder doorrent.
Wat wel het belangrijkste is, is dat je consequent bent en de methode helemaal uitbouwt.
Bij running contacts is het vooral conditionering en dat duurt in de regel langer en daarbij moet je dan erna nog bochten aanleren.
2off,2on heeft als voordeel dat je hond pas gaat als jij het zegt en bochten daardoor makkelijker kunnen worden, maar valkuil daar is dan weer dat je te vroeg releasd of je hond aan twijfelen brengt en de hond daardoor langzaam wordt en/of niet meer stabiel is op het raakvlak.
Voor beide methode geld, ze werken 100% mits goed aangeleerd en daar gaat wel een tijdje overeen.
Maar het 1 hoeft het ander niet te bijten. Je zou ook nog kunnen kiezen dat hij op een commando 2off,2on doet en zonder doorrent.
Wat wel het belangrijkste is, is dat je consequent bent en de methode helemaal uitbouwt.
Bij running contacts is het vooral conditionering en dat duurt in de regel langer en daarbij moet je dan erna nog bochten aanleren.
2off,2on heeft als voordeel dat je hond pas gaat als jij het zegt en bochten daardoor makkelijker kunnen worden, maar valkuil daar is dan weer dat je te vroeg releasd of je hond aan twijfelen brengt en de hond daardoor langzaam wordt en/of niet meer stabiel is op het raakvlak.
Voor beide methode geld, ze werken 100% mits goed aangeleerd en daar gaat wel een tijdje overeen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
ik volg het topic ook met grote belangstelling, want ja met een sheltie vamn nu 4 maandjes jong, heb ik nog 8 maanden om te bedenken welke raakvlakmethode ik met haar ga doen. Twijfel dus ook nog tussen 2o 2o of running...
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische herder
Hier moeten ze op het raakvlak zitten met twee poten eraf. (ik weet ook niet waarom "zitten", iets met dat ze dan gewoon zijn te duiken naar het raakvlak ofzo) Elmo krijgt altijd een snoepje op het raakvlak. Hij mist het niet meer nu hij dat door heeft. Pas na mijn 'go' mag hij verder lopen. (ik doe nog geen parcourtjes, maar hij mag er pas van af als ik het zeg)
Ik hoop dat dit er zo gaat ingetraind zitten dat hij nooit de neiging zal hebben te springen. Runnings durf ik niet, ik kan hem nu al niet bijhouden.
Ik hoop dat dit er zo gaat ingetraind zitten dat hij nooit de neiging zal hebben te springen. Runnings durf ik niet, ik kan hem nu al niet bijhouden.
- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Ik doe nu 2o 2o met Fenja, maar zou wel naar running contacts willen. Ik heb zelf alleen niet genoeg kennis om het haar zelf aan te leren (ik ben bang dat ik het fout doe).
Op de wedstrijden is ze niet zo heel snel, ik geef haar dan het touch commando met meteen het release commando. Zo ga ik het denk ik voorlopig doen.
Als iemand je kan helpen met het goed aanleren van de running contacts bij Sherlock zou ik daarvoor gaan.
Op de wedstrijden is ze niet zo heel snel, ik geef haar dan het touch commando met meteen het release commando. Zo ga ik het denk ik voorlopig doen.
Als iemand je kan helpen met het goed aanleren van de running contacts bij Sherlock zou ik daarvoor gaan.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Running contacts is niet specifiek bedoeld voor langzame honden hoorChasing Clouds schreef:Runnings durf ik niet, ik kan hem nu al niet bijhouden.

http://silvia.trkman.net/cone2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
En als je vaak genoeg kunt trainen! Ik denk dat running contacts meer trainingstijd kosten dan 2 op 2 af. Met 1 keer in de week trainen op de kattenloop kom je er niet met running, denk ik.suzan25 schreef: Als iemand je kan helpen met het goed aanleren van de running contacts bij Sherlock zou ik daarvoor gaan.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Kijk nou hoe mooi:
http://silvia.trkman.net/lamost.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://silvia.trkman.net/bumost.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://silvia.trkman.net/lamost.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://silvia.trkman.net/bumost.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
Nog iets waar ik mij in moet gaan verdiepen dus. Ben er nu wel uit dat ik de paaltjes via de 2x2 methode aan wil gaan leren als de pup zover is. Running contacts is voor mij nog onbekend. Ga ik dus ook maar eens wat over lezen en opzoeken op het internet.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En hoe is dat dan aangeleerd?
Ik heb het wel eens gezien met een boogje over het eind van de kattenloop. Daardoor "dwing" je een hond ietsje te bukken aan het eind en als dat eenmaal in zijn systeem zit, dan train je dat boogje weg en dan hoop je dat het erin zit.
Overigens zag ik op de filmpjes alleen kattenlopen. Geen schutting .. Denk dat de kans van springen bij een svhuttig ook groter is, omdat dat ding stijler is. Ik heb laatst ook via de bandlist een filmpje gezien van een hond met running contacts en dat ging bloedje snel. Ik denk niet dat het voor mij handig is, want ik gebruik die toestellen om positie te kiezen. Zucht. Eigenlijk spreek ik mezelf nu weer tegen, want
dan moet deze Suus gewoon trainen om dat anders te gaan doen he! Kortom, geen goed excuus. Nou nog iemand die precies uitlegt hoe dat aan te leren. Wie heeft er een DVD haha
Ik heb het wel eens gezien met een boogje over het eind van de kattenloop. Daardoor "dwing" je een hond ietsje te bukken aan het eind en als dat eenmaal in zijn systeem zit, dan train je dat boogje weg en dan hoop je dat het erin zit.
Overigens zag ik op de filmpjes alleen kattenlopen. Geen schutting .. Denk dat de kans van springen bij een svhuttig ook groter is, omdat dat ding stijler is. Ik heb laatst ook via de bandlist een filmpje gezien van een hond met running contacts en dat ging bloedje snel. Ik denk niet dat het voor mij handig is, want ik gebruik die toestellen om positie te kiezen. Zucht. Eigenlijk spreek ik mezelf nu weer tegen, want

- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Ik weet wel zeker dat running contacts veel meer tijd kost om het (goed) aan te leren.Zoek stok! schreef:En als je vaak genoeg kunt trainen! Ik denk dat running contacts meer trainingstijd kosten dan 2 op 2 af. Met 1 keer in de week trainen op de kattenloop kom je er niet met running, denk ik.suzan25 schreef: Als iemand je kan helpen met het goed aanleren van de running contacts bij Sherlock zou ik daarvoor gaan.
Ikzelf heb maar één keer in de week een kattenloop tot mijn beschikking (en dan nog niet eens het hele jaar door), en dan is 2 op 2 af een veiligere methode voor mijn gevoel.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik train nu bij Nanda en Chris met Izzie. Zij laten de hond inderdaad onafhankelijk van henzelf de kattenloop doen. Ik niet hoor, ik ben ouderwets en leer 2 op 2 af aanBoutje schreef:Ja, maar ze is er nog steeds bij! Zo kunnen we het ook.Zoek stok! schreef:Kijk nou hoe mooi:
Ik wil het alleen zo goed aangeleerd dat hij ook een running contact houdt als ik er niet bij ben omdat ik ergens achteraan bungel of een hoek naar het volgende toestel aan het afsnijden ben.
Vb kattenloop afwerken, ik roep van op afstand door voor de tunnel en ga al klaar staan bij die sprong verderop...
Als dat nu eens lukte, dat zou mooi zijn.

Linda, Izzie en Bram
- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Da's niet zo hoor. Tenminste .... ik train met mijn pup met lekkers. Kaasjes of knakworstjes. Wel zo groot gesneden dat hij ze ook ziet vallen in een manege. Het is wel het handigste vind ik zelf, als ze het doen voor speelgoed. Maar zeker dat jonge puppenspul is toch nog erg op eten.Oh ja, wat 2X2 paaltjes aanleren betreft: kan alleen maar goed als je hond goed achter een speeltje aangaat