Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geslaagd voor ons 'examen' !

Moderator: moderatorteam

josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder
Aantal honden: 1

Geslaagd voor ons 'examen' !

Ongelezen bericht door josefientje »

Gisteren hadden we de afsluiting van de jachtcursus van afgelopen winter, een 'examen' dus. Maar wel een examen zoals de hele cursus is geweest, alles op het niveau wat de betreffende hond aankan. Maar allebei de honden(en bazen :engel: ) zijn geslaagd, en met best een goed resultaat!

Willem is geen apporteur(maar kan wèl goed snuffelen):
Afbeelding

Sil kan wel goed apporteren:
Afbeelding

Ben toch wel erg trots op mijn hondjes!
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Re: Geslaagd voor ons 'examen' !

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:cheer: :cheer: :ok: gefeliciteerd
g.vercoelen
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie

Ongelezen bericht door g.vercoelen »

gefeliciteerd :cheer: :cheer:
Afbeelding
Rust zacht lieve Sammy 12-09-2002 - 15-06-2013
Rust zacht lieve Scruffie 03-01-1995 - 21-07-2014
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gefeliciteerd!! :ok:
Vertel eens wat meer over de proeven?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Nou, jullie ook geslaagd dus, van harte!!

Ik vind het ook wel leuk wat meer te lezen.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
josefientje
Zeer actief

proef één: gehoorzaamheid.

De hond moet wachten, maar wordt nog wel vastgehouden door een helper. Baasje loopt een metertje of honderd weg en gooit onderweg langs de route twee voerbakjes op de grond (we werkten tijden de training vaak met een beloning 'vinden' in een voerbakje dus die zijn groots als afleiding), daarna moet de hond worden geroepen. Het is erg fijn als de hond dan de voerbakjes negeert en als een streep naar de baas rent :mrgreen: Dit deden Sil en Willem allebei heel goed.

proef twee: apport of geheugen

Samen met de hond een apport wegbrengen in het bos (we werken op een veld aan de bosrand), dan wordt in het zicht van de hond een ander apport door een helper in tegenovergestelde richting gegooid. Daarna moet je de hond het bos in sturen om het eerste apport op te halen. Sil kan goed apporteren en liet zich ook goed het bos in sturen. Willem apporteert niet, dus werken we dan met twee voerbakjes, waarbij we hem dan naar het eerste voerbakje moeten sturen.

proef 3: rust op post

Deze proef is eigenlijk een observatie van hoe de hond zich tijden het hele examen opstelt als er even gewacht moet worden, en er om hem heen dus wel met heel aantrekkelijke dummies gegooid wordt.

proef 4: dirigeren en het gebruik van de fluit

Vooruit sturen en dmv de stopfluit aandacht vragen en dan een andere richting uitsturen

proef 5: Over en uit het water

Het veld waar we op trainen ligt tussen het bos en de ijsbaan in. In het midden van de ijsbaan is een eiland, perfect voor onze training dus.
Er wordt een dummie over het water op het eiland gegooid. De hond wordt vooruit door het water gestuurd en moet de dummie apporteren. Willem apporteert niet en heeft deze proef niet gedaan. De hond vóór Sil wilde het water niet in, en om hem te stimuleren werden er nog een paar dummies naar het eiland gegooid. Er lagen dus uiteindelijk drie dummies op het eiland, en geen meer aan onze kant. Toen heb ik Sil, zonder dat hij de dummie dus heeft zien vallen, drie keer over gestuurd om een dummie te gaan halen. :ok:
Daarna werd er een dummie 150 meter verderop in het water gegooid en moest de hond hem gaan halen. Ook dat deed Sil prima (Dûh, das natuurlijk ook zijn grootste hobbie)

Omdat Willem geen apporteur is heeft hij als extra een zweetproefje gelopen. Dat deed hij prima. Wat heel bijzonder was ,was dat er een dood reetje gevonden werd door degene die het eerste spoor uitzette. Dat werd meteen als eindpunt van de sporen gebruikt.

Het zijn geen officiele jachtproeven, maar al met al hebben onze honden toch weer heel wat geleerd deze winter! Volgende winter gaan we verder.
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Wat knap! Gefeliciteerd! :cheer:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Heel aparte proeven, maar wel erg leuk :ok:
Bedankt voor je uitleg. :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
josefientje
Zeer actief

Vind je? :pffff:

Haha, maar de training wordt dan ook gevolgd door (hou je vast)

Een kruising herder/berner, een eurasier, een Willem en een Sil (beiden kruisingen van iets met iets), twee duitse herders, nog een vuinisbakkie, een border collie, Sil zijn neefje (kruising iets met nog wat), een reuzeswiffer (geen idee wat voor ras dat is), een rhodesian ridgeback, en een heel stel labradors. O ja, een twee zweedse euhm vastogotspets(ofzo?)

Kijk, dat wordt een beetje lastig voor een jachttraining, maar we hebben er wel veel lol in. Het kleine vuinisbakkie is trouwens vandaag met lof voor het A-certificaat geslaagd, terwijl ze vorig jaar pas begonnen zijn! Die doet het beter dan menig labrador!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

:D
In het vuilnisbakkie zit vast wel wat terrier.
Wat leuk dat die het zo goed doet :ok:

Een prachtig gezelschap hebben jullie bij elkaar gesprokkeld aan hondjes.
Enig toch?

Vooral de iets met iets hondjes kunnen volgens mij heel veel.
Dat zijn allrouders :D :lol1:
Afbeelding
josefientje
Zeer actief

ranetje schreef::D
In het vuilnisbakkie zit vast wel wat terrier.
Wat leuk dat die het zo goed doet :ok:

Ja, dat is een echt TKVtje (een Terschellinger KonijnenVangertje). Er lopen hier op het eiland heel veel hondjes van hetzelfde type rond, die allemaal veel jachtlust in zich hebben. Die worden al eeuwenlang voor de konijnenstroperij gebruikt. Meestal kleine, spichtige, zwarte of black and tan hondjes ter grootte van een beagle maar veel slanker. Nu ik er over nadenk :denken: idd met een terrierachtig kopje. Meestal pittige hondjes.

Volgende winter gaan we weer verder, maar mijn man wil dan niet meer mee. Dan zal ik dus moeten kiezen of ik de cursus met Sil of met Willem doe. Of gewoon met Spiky natuurlijk :smile: :smile:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

josefientje schreef:Ja, dat is een echt TKVtje (een Terschellinger KonijnenVangertje). Er lopen hier op het eiland heel veel hondjes van hetzelfde type rond, die allemaal veel jachtlust in zich hebben. Die worden al eeuwenlang voor de konijnenstroperij gebruikt. Meestal kleine, spichtige, zwarte of black and tan hondjes ter grootte van een beagle maar veel slanker. Nu ik er over nadenk :denken: idd met een terrierachtig kopje. Meestal pittige hondjes.

Volgende winter gaan we weer verder, maar mijn man wil dan niet meer mee. Dan zal ik dus moeten kiezen of ik de cursus met Sil of met Willem doe. Of gewoon met Spiky natuurlijk :smile: :smile:
Heb je een foto van zo'n TKV'tje?
Ben wel benieuwd hoe die er dan uit zien :wink:
Neem Sil en Willem allebei mee.
En eventueel Spiky ook :ok: :lol1:
Afbeelding
josefientje
Zeer actief

Ik zal van de week eens een foto maken van ons buurhondje Desi, die heeft een minder terrierachtig snuitje, maar is wel een mooi voorbeeld. Is best een lastige opgave, Desi staat nooit stil :mrgreen:

Omdat wij in de winter trainen is het niet handig voor mij om zowel Willem als Sil mee te nemen. Willem heeft het als Griek en met zijn heel dunne vachtje gauw koud en kan dus niet even aan een boom geknoopt worden, als ik met Sil bezig ben. En dat geldt voor Spiky ook. Die heeft ook een superdun vachtje en blijft 's winters op temperatuur door bewegen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gesnapt :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”