Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

training = snel, wedstrijd = traag *Update!!*

Moderator: moderatorteam

°Vicky°
Actief

training = snel, wedstrijd = traag *Update!!*

Ongelezen bericht door °Vicky° »

Hoi

Blitz en ik hebben gisteren nog eens wedstrijd gelopen. Moest Blitz lopen zoals hij op training loopt
dan zouden wij zo ongeveer alle prijzen in de wacht slepen denk ik
maar helaas, op wedstrijd...

Op training is Blitz snel (zeker de eerste 2 runs, daarna zwakt hij wat af maar toch..), gefocust
en valt het uitdraaien van zijn bochten goed mee.
Op wedstrijd loopt Blitz gelijk hij 12 jaar oud zou zijn. Hij is niet gemotiveerd, loopt traag (maar dan echt traag) en om
een bocht te nemen heeft hij zo ongeveer het hele terrein nodig.

Ik heb salami in mijn zakken en beloon hem alsnog na de run.
Ik jut hem op net voor ik loop, hij wordt dan zelf ook heel energiek en lijkt vol zin om te lopen.
--> Dit is hetzelfde als op training.

Gisteren heeft mijn instructeur Blitz de hele tijd vastgehouden buiten mijn bereik tot de laatste second dat ik moest lopen.
Zodat Blitz zin heeft om bij mij te zijn, mijn aandacht wil..
Ook dat had geen al te groots effect.
Je zou denken, hij is moe.. maar ochtend of namiddag heeft geen verschil.
En als ik al de wedstrijd afgelopen is, nog rap eens op het terrein ga en even enkele sprongen met Blitz neem
is hij net zo snel als op training :boos:

Het is vrij frustrerend om te weten dat hij het kan, maar het dan uiteindelijk niet doet :( :D
Mijn instructeur en ik gaan hier nu op training proberen iets aan te werken;
veel korter en positiever (als dat al kan) trainen.

Toch wil ik ook graag jullie mening eens horen.. Waarom loopt Blitz zo goed op training, en zo slecht op wedstrijd?
Laatst gewijzigd door °Vicky° op 20 mei 2010 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: training = snel, wedstrijd = traag

Ongelezen bericht door Maeve »

Gezien je onderschrift gok ik dat Blitz een Sheltie is? Het eerste wat in mij opkwam was stress of angst. Honden die gestressd zijn, gebruiken kalmerende signalen. Een voorbeeld daarvan is langzaam bewegen. Daarbij kan hij natuurlijk ook onzeker zijn waardoor hij twijfeld en minder snel is. De training als altijd op hetzelfde veld (gok ik) met dezelfde trainer. Maar een wedstrijd is grootschalig, veel drukke honden, mensen en van alles wat er om hem heen gebeurt. Ik zou hem eens mee nemen naar een wedstrijd zonder zelf mee te doen. Dan kan je rondlopen, goed op zijn gedrag letten en kijken of je hem rustiger en zelfverzekerder krijgt.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Veeeeeel meer afleiding tijdens een wedstrijd en baasje doet gek. Denk ik hoor :wink: Maar ja, daar heb je niet zoveel aan, want je wilt weten wat je er aan moet doen natuurlijk. Als ik dat eens wist :ugh:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
°Vicky°
Actief

Ja Blitz is een Sheltie, hij is nu vijf jaar :)
Blitz loopt ontspannen rond op zo'n wedstrijd, ik kan hem met alle gemak zonder lijn laten rondlopen, loopt ie op z'n dooie gemakkie rond
(natuurlijk niet te dicht bij de terreinen want dan wilt ie meedoen)

Is het een 'thuismatch' hebben wij juist hetzelfde voor.

Blitz is drukte gewend, op vakantie bezoeken wij regelmatig marktjes. Deze marktjes zijn meestal echt koppenlopen, maar daar heeft hij ook geen problemen mee. Natuurlijk is er altijd een kleine factor van stress aanwezig, bij alle honden die daar rondlopen geloof ik, maar dat deze zo groot is om zo'n verandering teweeg te brengen...?
Afbeelding
g.vercoelen
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door g.vercoelen »

ik zal het niet weten waar het aan kan liggen ik had vroeger het zelfde probleem
met mijn golden retriever met de training snel en op wedstrijden langzaam
Afbeelding
Rust zacht lieve Sammy 12-09-2002 - 15-06-2013
Rust zacht lieve Scruffie 03-01-1995 - 21-07-2014
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

een hond is een spiegel van jezelf :wink:
waarschijnlijk gedraag jij je (onbewust) anders op een wedstrijd?
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Hier nog zo eentje, maar dan een herderkruising. Niet vooruit te branden zaterdag op haar tweede wedstrijd. Bij DVS dacht ik nog tis hier inderdaad wel wat rommelig en druk, maar in Uden vond ik dat niet. Hier ook veel gewend, geen problemen met drukte en in werkmodus vergaat de wereld sowieso om haar heen. Maar hoe krijg ik haar in werkmodus...
Ik ga met de trainingen nu proberen zonder beloningsmaterialen bij me te lopen, eens kijken of het dan ook minder is. Zoja, dan ga ik een aantal disjes lopen door de bal mee te nemen, om te kijken of dat werkt.
Wat ook een groot verschil is, is het tijdstip en temperatuur. Training is met relaxte temperatuur 'savonds, vlak voor het eten en wedstrijd is overdag, en het was erg warm zaterdag. Maar dat is het bij Kayla zeker niet alleen (als we een ree tegenkomen is ze ook supersnel bij warm weer) :( .
Laatst gewijzigd door bennie op 26 apr 2010 09:24, 2 keer totaal gewijzigd.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Sommige lijnen shelties zijn heel gevoelig voor lichaamstaal van de handler, zelf ook ervaringsdeskundige. Alleen heel veel wedstrijden en je lichaamstaal veranderen wil hierbij helpen.
Jan
Afbeelding
°Vicky°
Actief

Ja, het feit dat ik ook wat gestresster ben en dit afstraal op hem heb ik ook al aan gedacht.
Toen wij nog in graad 1 zaten, haalden wij nog vaak eens een podiumplaatsje,
toen deed ik het dus ook om iets te bereiken. De laatste tijd weet ik dat vanonder eindig dus is het puur vertier.

Ik voel wel wat stress enkele seconden voor ik vertrek, ik wil het namelijk wel goed doen (wie niet), maar echt iets verwachten doe ik niet meer.
Vroeger riep ik ook wel vrij fel op hem als hij te ver uitdraaide, tot ik besefte dat ik op die manier alleen maar meer druk op hem legde. Dat is er nu af en ik probeer zo vrolijk mogelijk te zijn. Op een of andere manier zal er wel iets afgestraald worden.
Ik zie alleen niet waar :U:
Ik moedig hem aan, jut hem op, probeer alles net hetzelfde als op training te houden en probeer zo veel mogelijk op mijn lichaamstaal te letten.
Misschien loop ik de volgende wedstrijd (13 mei, voor degenen die ook gaan laat maar weten! :lol1: ) gewoon lekker met mijn salami in de hand en loop ik elke drie sprongen als een apart parcourtje.
Mensen die hier ook ervaring mee hebben of nog meer tips, laat maar komen, ik kan ze allemaal gebruiken!
Afbeelding
°Vicky°
Actief

Boutje schreef: Was je in Zonhoven?
Ja! enkel zaterdag wel.
Ik denk dat ik jouw Laila heb gezien, op terrein 3, een sable niet?
Zij was vergelijkbaar met onze Blitz alleen nog een gradatie erger
Afbeelding
°Vicky°
Actief

bennie schreef: Wat ook een groot verschil is, is het tijdstip en temperatuur. Training is met relaxte temperatuur 'savonds, vlak voor het eten en wedstrijd is overdag, en het was erg warm zaterdag. Maar dat is het bij Kayla zeker niet alleen (als we een ree tegenkomen is ze ook supersnel bij warm weer) :( .
Maar, als je 's ochtends loopt, dan is het nog lekker fris. En eten geven of niet 's morgens maakt bij ons geen verschil
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

°Vicky° schreef:
bennie schreef: Wat ook een groot verschil is, is het tijdstip en temperatuur. Training is met relaxte temperatuur 'savonds, vlak voor het eten en wedstrijd is overdag, en het was erg warm zaterdag. Maar dat is het bij Kayla zeker niet alleen (als we een ree tegenkomen is ze ook supersnel bij warm weer) :( .
Maar, als je 's ochtends loopt, dan is het nog lekker fris. En eten geven of niet 's morgens maakt bij ons geen verschil
Dat lag zaterdag een beetje aan het startnummer :D . Het eerste rondje was Kayla overigens nog redelijk fris, maar snapte ze nog niet helemaal de bedoeling. Het tweede rondje was ze wat verder heen en kon ik haar niet plaatsen zoals ik wilde voor de start , maar ging ze wel afliggen en het derde rondje was ze zo ver heen dat ik haar niet eens kon laten zitten voor de start. Op het einde van alle drie de rondjes had ik met veel aanmoedigen de vaart er overigens wel redelijk in.
De toestellen en de paaltjes van ring 1 en 2 waren overigens van andere makelij dan die van de training, daar zat ook wat vertraging (vooral bij de paaltjes zichtbaar), maar dat is een kwestie van gewenning. De band was door het geringe contrast volgens mij slecht zichtbaar, je zag er veel honden op weigeren. Ook daar kan verschil zitten in snelheid, maar in principe zou dat bij rondje twee wel duidelijk moeten zijn (of wellicht verlang ik teveel). Zondag voor de herkansing en dan met een balleke.
Als jij met salami gaat lopen wel even opletten dat het niet teveel op training lijkt, anders wordt je weggestuurd. Ik geef zelf van te voren even aan dat ik met een balletje loop, wat ik heb begrepen is het dan geen probleem en wordt je 'slechts' gedist.
°Vicky°
Actief

bennie schreef:
°Vicky° schreef:
Dat lag zaterdag een beetje aan het startnummer :D . Het eerste rondje was Kayla overigens nog redelijk fris, maar snapte ze nog niet helemaal de bedoeling. Het tweede rondje was ze wat verder heen en kon ik haar niet plaatsen zoals ik wilde voor de start , maar ging ze wel afliggen en het derde rondje was ze zo ver heen dat ik haar niet eens kon laten zitten voor de start. Op het einde van alle drie de rondjes had ik met veel aanmoedigen de vaart er overigens wel redelijk in.
De toestellen en de paaltjes van ring 1 en 2 waren overigens van andere makelij dan die van de training, daar zat ook wat vertraging (vooral bij de paaltjes zichtbaar), maar dat is een kwestie van gewenning. De band was door het geringe contrast volgens mij slecht zichtbaar, je zag er veel honden op weigeren. Ook daar kan verschil zitten in snelheid, maar in principe zou dat bij rondje twee wel duidelijk moeten zijn (of wellicht verlang ik teveel). Zondag voor de herkansing en dan met een balleke.
Als jij met salami gaat lopen wel even opletten dat het niet teveel op training lijkt, anders wordt je weggestuurd. Ik geef zelf van te voren even aan dat ik met een balletje loop, wat ik heb begrepen is het dan geen probleem en wordt je 'slechts' gedist.
Hmmm, dan heb ik wel een technisch probleem want Blitz heeft geen interesse in een balletje (ook daar wordt vanaf nu aan gewerkt)
Ik veronderstel dat jij dan ook in Zonhoven was?
Afbeelding
°Vicky°
Actief

Boutje schreef:Ik weet niet meer op welk terrein ik wanneer met wie liep :oeps: maar Laïla is een licht gebouwde sable collie en ik een vrij dunne 40-jarige met rossig haar in LIHOS T-shirt (niet die ene andere graad 2 collie met veel haar).
13 mei gaan we niet, wel eind mei de volgende wedstrijden. (Olmenhof, Genebos, moet even nakijken welke eerst komt, afspreken?)
Ja ik denk dat ik je gezien heb! (ben natuurlijk niet zeker, geheugen laat me in de steek)
Hmm, na 13 mei doe ik een tijdje geen wedstrijden meer ivm blokperiode en examen op unief :( Eerstvolgende wedstrijd is dan 7 augustus. Misschien die op onze eigen hondenschool 21 juli maar ik denk dat ik dan op vakantie ga.
Graag 2 zijn natuurlijk veel minder rechte lijnen dan graad 1 en voor een niet zo enthousiaste hond demotiveert dat ook misschien.
En de warmte is er voor Laïla ook te veel aan, Sherlock trok er zich tot mijn verbazing niks van aan, die liep gewoon.
Ja ik merk ook wel dat Blitz 'relatief' goed begon op ons 2e parcourtje maar eens ik 'hier' moest roepen om hem een bocht te laten maken (en dat was al vrij snel helaas) ging het mis, dan zette hij er de remmen op en die gingen er niet meer af.
Afbeelding
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

hoi,

Misschien leg je onbewst druk op je hondje?

Klinkt je stem iets anders dan op de training, je lichaamshouding.......misschien loop je te ver naar voren gebogen?
Heb ooit een cursist gehad met hetzelfde probleem....wat bleek: in de wedstrijdring als ze moest lopen drukte ze haar schouders richting de hond, die daardoor echt in de remmen ging en niet vooruit te branden was.
We hebben daar toen flink op geoefend en het is uiteindelijk goed gekomen.

Tip: laat je instructeur of iemand anders je rondjes filmen en ga deze analyseren.
Dan kun je misschien zelf ook zien waar het aan ligt.

Veel succes in elk geval.

Groetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
bennie
Zeer actief
Border Collie

°Vicky° schreef:[...]
Hmmm, dan heb ik wel een technisch probleem want Blitz heeft geen interesse in een balletje (ook daar wordt vanaf nu aan gewerkt)
Ik veronderstel dat jij dan ook in Zonhoven was?
Uhm nee in Uden. Ik denk dat je gewoon even kunt overleggen met de keurmeester, dan weet je iig dat het geen probleem is . :wink:
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

°Vicky° schreef:
Boutje schreef:Ik weet niet meer op welk terrein ik wanneer met wie liep :oeps: maar Laïla is een licht gebouwde sable collie en ik een vrij dunne 40-jarige met rossig haar in LIHOS T-shirt (niet die ene andere graad 2 collie met veel haar).
13 mei gaan we niet, wel eind mei de volgende wedstrijden. (Olmenhof, Genebos, moet even nakijken welke eerst komt, afspreken?)
Ja ik denk dat ik je gezien heb! (ben natuurlijk niet zeker, geheugen laat me in de steek)
Hmm, na 13 mei doe ik een tijdje geen wedstrijden meer ivm blokperiode en examen op unief :( Eerstvolgende wedstrijd is dan 7 augustus. Misschien die op onze eigen hondenschool 21 juli maar ik denk dat ik dan op vakantie ga.
Graag 2 zijn natuurlijk veel minder rechte lijnen dan graad 1 en voor een niet zo enthousiaste hond demotiveert dat ook misschien.
En de warmte is er voor Laïla ook te veel aan, Sherlock trok er zich tot mijn verbazing niks van aan, die liep gewoon.
Ja ik merk ook wel dat Blitz 'relatief' goed begon op ons 2e parcourtje maar eens ik 'hier' moest roepen om hem een bocht te laten maken (en dat was al vrij snel helaas) ging het mis, dan zette hij er de remmen op en die gingen er niet meer af.
Ik merk dat bij honden waar verschil in training en wedstrijd zit, dat het vaak 'mis' gaat op de 1e bocht of dus het 1e hier roepen. De hond moet dan remmen en komt niet meer op gang. Ik zou proberen je attentie's achterwege te laten, ook op training puur op handeling te lopen. daarnaast zou ik op training gaan werken op de bochten te conditioneren dat die leuker worden, door veel te belonen, in de hoop dat ie zo leert dat bochten erg leuk zijn.
Je houding op wedstrijd kan ook meespelen, dat zou idd eens op moeten nemen en overleggen met je trainer.
Op wedstrijden kun je er bv voorkiezen om te beginnen met een stukje parcours waarin geen bochten voorkomen, dan belonen en einde rondje. kijken of hij dan wel op snelheid komt. en dan langzaamaan opbouwen.
Iig succes met uitvogelen.
°Vicky°
Actief

Filmen tijdens wedstrijd doen we bijna altijd.. Instructeur kijkt ook bijna altijd (als ie zelf niet moet lopen) en
zegt zelf dat ik 'goed' gelopen heb.. natuurlijk hier een daar een schoonheidsfoutje

Tijdens training filmen we echter niet, dus ik ga training eens filmen en dan vergelijken. Misschien zit er een
megagroot verschil op.
Wat je zegt over meer rechte lijnen en bochten conditioneren denk ik dat nu aan bod gaat komen in de trainingen, zal het zeker eens ad instructeur voorstellen en kan ik thuis ook al goed oefenen.
Donderdag gaan we naar de hondenschool, ik laat jullie dan zeker weten wat er gebeurt is!
Tips blijven welkom natuurlijk!
Afbeelding
°Vicky°
Actief

Re: training = snel, wedstrijd = traag *Update!!*

woeps, topic een beetje uit het oog verloren

vorige donderdag nog eens wedstrijd gelopen.
Eerste parcours was een hel, Blitz liep weer alle kanten op behalve die dat ik wou.. ik voelde me terug bij af.
Ik had dan ook allesbehalve zin in het 2e parcourtje, maar uiteindelijk toch gelopen.
En wat zag ik :eek: Blitz liep!! en 'snel' nog ook (natuurlijk niet zo snel als op training, maar ik had hem nog nooit zo snel gezien op wedstrijd). Wel nog steeds 5 tijdsfouten aan ons been.

Hmmm, instructeur heeft ook goed geobserveerd samen met nog wat andere mensen en wat was de opmerking;
ik hou me blijkbaar veel meer in op wedstrijd waar ik me op training volledig 'laat gaan' en heb een heel gestreste houding.
Blijkbaar ben ik dus zonder dat ik het doorheb nog steeds gestrest.

Daarna een estafette spelletje gelopen en aangezien het een spelletje was en gewoon voor het plezier waarschijnlijk helemaal ontstrest en jezus :eek: daar ging m'n hond, als een speedy
Wel een DK gelopen maar wat was ik blij!! M'n hele voorraad zwan worstjes was er gelijk doorheen

uitkomst; ik leg dus behoorlijk wat druk op Blitz zonder het zelf eigenlijk goed te beseffen.
arm beestje =)

Hier komt mijn vraag.. zijn er mensen die dit bij hun eigen kunnen herkennen?
Hoe kan ik mijn mentaliteit veranderen terwijl ik dit gedrag onbewust vertoon?
Helluupp :D
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Je kunt bewust gaan letten op je lichaamshouding en ademhaling om er achter te komen wanneer je gestrest bent. Het schijnt te helpen als je aan leuke vrolijke dingen denkt en je lichaam voor de gek houd door zelf een aantal keer te lachen of glimlachen. De lat misschien (nog) lager leggen en voor de fun wedstrijden lopen om voor jezelf de druk eraf te halen.

Ik kan me goed voorstellen dat je dit hebt, dat is een van de rede dat ik zelf ook niet zo happig ben op wedstrijden lopen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”