Ja, daar is het een vrij gebruikelijke kleur.Podenji schreef:op de show in Lingen afgelopen zondag meende ik een seal italiaantje te zien.
Ik vind het mooi

Moderator: moderatorteam
Ja, daar is het een vrij gebruikelijke kleur.Podenji schreef:op de show in Lingen afgelopen zondag meende ik een seal italiaantje te zien.
Als je goede foto's hebtjveen schreef:even off topic maar jullie zij zo goed over kleur bezig dat iemand hier vast weet wat voor kleuren mijn honden zijn...
ik was al bang voor dat antwoord haha ik moet toch eens een fatsoenlijke camera aanschaffen...Marjoleine schreef:Als je goede foto's hebtjveen schreef:even off topic maar jullie zij zo goed over kleur bezig dat iemand hier vast weet wat voor kleuren mijn honden zijn...
Kijk, als je dat meteen had gezegd had ik je meteen kunnen vertellen dat ze beide zwart sables zijn.jveen schreef:en t zijn kruisingen van ridgeback met een rottweiler..
Ja, dat klopt hoor. Dat is bij de Dobermann ook erg van belang.Marjoleine schreef:Yep.Inge O schreef:pffffffMarjoleine schreef:Maar wat in veel rassen niet erg gewaardeerd wordt en iets waardoor sommige honden zelfs worden uitgesloten......
Dan willen ze "zuivere brand".
Nee, dat is genetisch niet juist._Do_ schreef:Seal is een dillute van sable bij de borders
http://joyandbeccasdogs.webs.com/wren.htm" onclick="window.open(this.href);return false;Marjoleine schreef:_Do_ schreef:Ik houd me aanbevolen voor een duidelijke foto van een langharige seal trouwens.
Mooi, maar niet bruikbaar voor mij (copyright en zoTamara/Bayko schreef:http://joyandbeccasdogs.webs.com/wren.htm" onclick="window.open(this.href);return false;Marjoleine schreef:_Do_ schreef:Ik houd me aanbevolen voor een duidelijke foto van een langharige seal trouwens.
Marjoleine schreef:Nee, dat is genetisch niet juist._Do_ schreef:Seal is een dillute van sable bij de borders
Wat bekend is, is dat seal honden altijd in elk geval één KB allel hebben. Daarmee kan het geen variant van sable zijn, want daarvoor is ky/ky nodig.
Wat het wel precies is, is niet bekend, maar het lijkt zwart te zijn (B-/KB-) waardoor het sable van A-locus heenkomt.
Een dilute is het zeker niet, hoewel er wel dilute seal bestaat. Alleen is dat nauwelijks als zodanig herkenbaar doordat de toplaag van de vacht dan verdund is en de onderste laag (of eigenlijk het onderste deel van de haren) sowieso al tankleurig zijn.
Datzelfde effect heb je bij bruine seals trouwens: nauwelijks als zodanig herkenbaar.
Overigens is seal genetisch gezien bij alle rassen waar het voorkomt veroorzaakt door dezelfde genen, voor zover we weten. Het is dus hoe dan ook niet anders bij borders: seal is gewoon seal
Ik houd me aanbevolen voor een duidelijke foto van een langharige seal trouwens.
Pb maar als je vriendin daaraan mee zou willen werken
Ik weet wat ze zegt, hoor_Do_ schreef:Dit is wat die Engelse mevrouw zegt:
Seal and White
You can think of Seal as being a sort of 'ghost' sable. The dog is carrying the sable gene on the agouti allele but does not have the double recessive k on the Dominant Black alelle so is unable to fully express the sable pattern. This can also sometimes be seen with the tan point and saddleback pattern genes, where dogs will exhibit 'ghost' markings.
Ik had al zo'n vermoeden maar wist het dus echt niet zekerMarjoleine schreef:Wat grappig! Hij is seal.
Een golden is e/e en dus kan die alles op de K-locus hebben, dat kun je niet zien door de e/e.
Een MH is sable en dus ky/ky.
De KB moet dus van de Golden komen. De sable komt uiteraard van de MH en ik denk dat dit hondje ook masker heeft, hij heeft op E dan dus Em/e.
Afhankelijk van de vacht, jawel.Muk schreef:Even een vraag tussendoor. Kan het ook zijn dat seal bij een pup zichtbaar is en daarna (als ze geen puppenvacht meer hebben) niet of nauwelijks meer zichtbaar is?
Ik dacht altijd dat de bruinige haren bij een zwarte newfy oude haren waren die eruitgekamd moeten worden. :N: Maar als dat niet zo is, dan ken ik wel een paar newfies met een bruine gloed door hun zwarte vacht en met een zwarte kop. Daar heb ik vast wel foto's van.
Dit lijkt me geen seal maar ook niet direct bad black. Daarbij zie je vaak donkerder ondervacht en lichtere punten namelijk.Muk schreef:Een paar voorbeelden dan. Of het seal is of bad black weet ik niet. De foto's zijn in een link geplaatst, in verband met de grootte.
Nou dat is ook een rare woord keuze, want ik/wij dachten gelijk aan dillute. Deels ook omdat je daar iets van weet.Marjoleine schreef: Ghost sable vind ik persoonlijk verwarrend omdat het dan lijkt alsof er genetisch zuiver sable aanwezig is, maar dat is niet zo.
Je zei dat je geen copyright wilde, al mijn fotos hebben copyright.Marjoleine schreef: edit: van de zomer is die vacht vast wel langer. Laat maar weten of ze wil
Nee, ghost betekent meestal dat het lijkt maar niet is. Zo wordt het meestal gebruikt althans, maar er is geen eenduidige manier van gebruiken voor die term._Do_ schreef:Nou dat is ook een rare woord keuze, want ik/wij dachten gelijk aan dillute. Deels ook omdat je daar iets van weet.Marjoleine schreef: Ghost sable vind ik persoonlijk verwarrend omdat het dan lijkt alsof er genetisch zuiver sable aanwezig is, maar dat is niet zo.
Ik bedoelde dat ik dan vraag of er een foto van dat hondje gemaakt kan wordenJe zei dat je geen copyright wilde, al mijn fotos hebben copyright.
Als je mij ooit herinnert denk ik er aan, ik ben een zeef.
Zo bedoelde ik dat zeker niet, hoor.Moet zeggen dat ik je reactie een beetje aanvallend vond (overkomen).
Kan aan mij liggen, internet is lastig je hebt geen gezichtsuitdrukkingen en stem hoogtes
Ja, dat is wel een seal.Machie schreef:Marjoleine, ik heb toch wel duidelijke foto's van nu!