Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een paar clicker vraagjes

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

*Jolanda*

Een paar clicker vraagjes

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

Vorige week was ik bij mijn ouders en vond daar het boek "clickertraining voor honden" dus heb `m mee genomen omdat mijn ouders nooit de tijd hebben gehad om er mee te beginnen. Nadat Timber vorige week mijn vriend heeft gebeten en gelukkig in zijn horloge dus er waren geen bijtwonden alleen een horloge wat helemaal stuk was en waar hij dwars door het glas heen gebeten heeft. Ik wil bezig met het gedrag van Timber (en dat van mijn vriend uiteraard) En Timber moet meer positief getraind worden dus besloten te gaan clickeren met hem.

Ben nu een aantal dagen bezig met hem en dan 3x per dag een paar minuten.
Alleen hij vind de clicker eng. Hij loopt weg na een aantal keer click & beloon.
Bij magic ben ik al iets verder in de oefeningen en die vind het super leuk. Maar Timber loopt weg na een paar keer C&B, hij loopt dan echt draaiend met zijn oren, staart naar beneden hangend en zoekt dan echt steun bij mijn vriend die ergens anders in de kamer op de bank zit.
Ik dacht eerst dat hij moest wennen aan het geluid maar heb nu echt het gevoel dat hij het echt eng vind. Heb mijn vriend al opdracht gegeven hem daar niet in te steunen. En heb zelf de clicker nu in mijn hand terwijl ik die onder mijn oksel houd zodat het geluid niet zo hard is maar ook dan vind hij het nog eng.
Iemand tips? want aangezien ik nog maar net begonnen ben snap ik er nog niet veel van.

Hoe train je met twee honden de clicker. Magic vind het helemaal super en wordt al blij als ik de clicker alleen al laat zien
Maar kan ik het doen met twee honden in dezelfde ruimte of moet ik ze echt apart nemen? Ze snappen allebeide prima dat als ik met magic bezig ben timber gewoon ligt te slapen in zijn mand. En als ik met Timber bezig ben dan bemoeid magic zich er niet mee. Alleen als ik Timber alleen bij me heb zitten dan vind hij het dus eng. Maar als ik magic naast Tim neer zet terwijl ik timber aan het oefenen ben dan vind hij het al een stuk minder eng maar dan is magic in de war.

Gebruiken jullie een target stick of een target schijf? Of gebruiken jullie geen van beiden en waarom wel/ waarom niet?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Een paar clicker vraagjes

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo vond de clicker eerst ook eng. Ik ben een clickerwoord gaan gebruiken, namelijk "yes!" op een erg hoge toon. Dat vond hij wel leuk en als je het net zo toe past als de clicker (dus altijd een beloning na het clickwoord, niet zomaar zeggen) heeft het bijna hetzelfde effect als de clicker.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Je hebt ook clickers die je zachter kunt zetten, wellicht is dat iets. En een clickerwoord is inderdaad ook prima. Ik gebruik 'goed'. 'Okay' hoor ik ook vaak.

En nee, hier geen targetstick oid. Gewoon niet nodig.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Leuk, weer een clickerfan ;-)
Ik geef je mijn visie ;-) maar belangrijker nog mijn advies om naar een hondenschool te gaan waar ze volgens deze methode lesgeven. Let op: clickertraining is heel wat anders dan trainen met een clicker! Juist om te voorkomen dat je er fouten in maakt is dat echt een aanrader... en hondenschool zoeken die deze training geeft.
Een hondenschool als Dog-action in Eindhoven is een hondenschool die clickertraining geeft.. dat is heel anders dan (wat vrijblijvender) trainen met een clicker. Het clickertrainen is een concept wat de meeste clickertrainers niet samen met andere trainingsmethoden gebruiken.

Dat gezegd hebbend ;-))
*Jolanda* schreef:
Ben nu een aantal dagen bezig met hem en dan 3x per dag een paar minuten.
Alleen hij vind de clicker eng. Hij loopt weg na een aantal keer click & beloon.
Je zou kunnen werken met een zachtere clicker. Of zelfs met iets wat een heel ander geluid geeft wat ze nog niet kennen. Als het je voornamelijk om de fun te doen is, zou je zelfs ipv een clicker een woord kunnen gebruiken, maar deel van de kracht gaat verloren dan. Bijvoorbeeld "YES!"

Doe dit als je alleen bent met de hond, in een ruimte waar ook geen andere honden / mensen zijn.
*Jolanda* schreef: Hoe train je met twee honden de clicker. Magic vind het helemaal super en wordt al blij als ik de clicker alleen al laat zien
Maar kan ik het doen met twee honden in dezelfde ruimte of moet ik ze echt apart nemen? Ze snappen allebeide prima dat als ik met magic bezig ben timber gewoon ligt te slapen in zijn mand. En als ik met Timber bezig ben dan bemoeid magic zich er niet mee. Alleen als ik Timber alleen bij me heb zitten dan vind hij het dus eng. Maar als ik magic naast Tim neer zet terwijl ik timber aan het oefenen ben dan vind hij het al een stuk minder eng maar dan is magic in de war.
Dat gaat niet; je moet alleen zijn met de hond als je daarmee bezig bent. Sluit de andere weg in een andere ruimte of balkon, tuin... Juist om de onderlinge verwarring te voorkomen. Je zou evt kunnen werken met een hekje; dus wel wegsluiten, maar ervoor zorgen dat Timber WEL kan zien en horen wat je doet. Negeer hem dan volkomen, richt je op Magic op dat moment.
*Jolanda* schreef: Gebruiken jullie een target stick of een target schijf? Of gebruiken jullie geen van beiden en waarom wel/ waarom niet?
Ja, maar dat is een oefening op zich! Het 'raak puntje van targetstick aan" is iets om aan te leren, het IS het truckje! DAt je dat later kunt gebruiken om de hond te sturen in beweging is natuurlijk mooi meegenomen.
Ik gebruik ook een target schijf; je kunt de hond leren dit aan te raken met eh.. neus, poot, voorpoot achterpoot...
ook hier is het het truckje zelf ;-)
Introduceer dus een 'cue' (ik noem het cues, geen commando's) als de hond het kent. Later kun je dat gebruiken bij andere dingen om de hond te leren. Let op: elke target /materiaal/matje betekent maar 1 ding! Niet eerst voorpoot erop en dan later achterpoot erop!
Je kunt wel verschillende materialen / vormen gebruiken die dan elk hun eigen ding betekenen.

Suzanne
*Jolanda*

Eindhoven is mij een klein beetje te ver weg (zeg maar 2 uur rijden te ver weg) om met de hond te gaan trainen :wink:

Ik zal eens gaan zoeken met voor een clicker die je zachter kan zetten.
MIsschien dat hij het dan leuker vind.
Die target stick lijkt me voor magic juist handig ondanks dat het ook een truckje op zich is. Magic kent al behoorlijk wat truckjes alleen wil nu iets wat ik haar kan aanleren met de target stick.
Deed dit wel altijd met de paarden en dat hielp wel om andere truckjes aan te leren...
~Suzanne~
Zeer actief

Prima, maar leer haar dan eerst met de clicker wat de target stick is ;-)

Suzanne
*Jolanda*

Suzanne123 schreef:Prima, maar leer haar dan eerst met de clicker wat de target stick is ;-)

Suzanne

Uiteraard... we zijn nog aan het begin hoor maar Magic pakt het super op...

En voor timmie ga ik kijken voor een clicker die zachter kan.
Wil er liever geen woord aan koppelen dan lijkt het me juist dat de kracht van het emotielose eraf gaat toch? Ik wil namelijk met Timber ook gaan werken met een hondenfluitje.
Ik merk dat Timber ontzettend gevoelig is voor de intonatie van je stem en als die ook maar iets afwijkt dan weigert hij bijvoorbeeld al te komen.
En ik vind het heel moeilijk om de intonatie van mijn stem gelijk te houden.
Als Timber hieraan gewend is ben ik van plan om mijn vriend hier ook in te betrekken zodat die ook meer lol aan Tim beleeft. En dus niet meer de discussie met hem aan gaat zodat er weer zulke incidenten gebeuren.
*Jolanda*

Suzanne123 schreef:
*Jolanda* schreef: Hoe train je met twee honden de clicker. Magic vind het helemaal super en wordt al blij als ik de clicker alleen al laat zien
Dat gaat niet; je moet alleen zijn met de hond als je daarmee bezig bent. Sluit de andere weg in een andere ruimte of balkon, tuin... Juist om de onderlinge verwarring te voorkomen. Je zou evt kunnen werken met een hekje; dus wel wegsluiten, maar ervoor zorgen dat Timber WEL kan zien en horen wat je doet. Negeer hem dan volkomen, richt je op Magic op dat moment.
Beide honden bemoeien zich niet met de andere als ik met de andere bezig ben.
Als ik met Magic bezig ben krijgt timber wat knuffel aandacht van mijn vriend en andersom.
Dus dan hopef ik ze niet weg te sluiten toch? als ik ze namelijk wegsluit dan gaan ze zitten janken en piepen achter de deur. Dan vinden ze dat ze straf hebben en dat wil ik ze ook niet aandoen....
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

*Jolanda* schreef:
Als ik met Magic bezig ben krijgt timber wat knuffel aandacht van mijn vriend en andersom.
Dus dan hopef ik ze niet weg te sluiten toch? als ik ze namelijk wegsluit dan gaan ze zitten janken en piepen achter de deur. Dan vinden ze dat ze straf hebben en dat wil ik ze ook niet aandoen....
Ik dacht het niet, ze hebben wel door dat je met de één bezig bent lijkt me?
*Jolanda*

LéonieHonden schreef:
*Jolanda* schreef:
Ik dacht het niet, ze hebben wel door dat je met de één bezig bent lijkt me?
Ja dat hebben ze prima door en daarnaast krijgt de andere ook aandacht in de vorm van even knuffelen en kriebelen.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik gebruik geen target. Aandacht is voor mij, niet voor een voorwerp...
Ken wel iemand die er mee traint (ongeveer op deze manier toch) en die gaat naar het WK in Finland. het werkt dus zeker wel :mrgreen:
Mary
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mary »

[quote="Suzanne123"]Leuk, weer een clickerfan ;-)
Ik geef je mijn visie ;-) maar belangrijker nog mijn advies om naar een hondenschool te gaan waar ze volgens deze methode lesgeven. Let op: clickertraining is heel wat anders dan trainen met een clicker! Juist om te voorkomen dat je er fouten in maakt is dat echt een aanrader... en hondenschool zoeken die deze training geeft.
Een hondenschool als Dog-action in Eindhoven is een hondenschool die clickertraining geeft.. dat is heel anders dan (wat vrijblijvender) trainen met een clicker. Het clickertrainen is een concept wat de meeste clickertrainers niet samen met andere trainingsmethoden gebruiken.

Train je zelf ook bij Dog-action?
Afbeelding
I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
~Suzanne~
Zeer actief

MenM schreef:
Suzanne123 schreef:Leuk, weer een clickerfan ;-)
Ja, met beide shelties op woensdag behendigheid en op vrijdag met de 1 rally-o en met de ander doggydance.

Suzanne
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

*Jolanda* schreef: Uiteraard... we zijn nog aan het begin hoor maar Magic pakt het super op...

En voor timmie ga ik kijken voor een clicker die zachter kan.
Wil er liever geen woord aan koppelen dan lijkt het me juist dat de kracht van het emotielose eraf gaat toch? Ik wil namelijk met Timber ook gaan werken met een hondenfluitje.
Ik merk dat Timber ontzettend gevoelig is voor de intonatie van je stem en als die ook maar iets afwijkt dan weigert hij bijvoorbeeld al te komen.
En ik vind het heel moeilijk om de intonatie van mijn stem gelijk te houden.
Als Timber hieraan gewend is ben ik van plan om mijn vriend hier ook in te betrekken zodat die ook meer lol aan Tim beleeft. En dus niet meer de discussie met hem aan gaat zodat er weer zulke incidenten gebeuren.
Nilo is ook heel gevoelig en ik moet bij hem heel erg oppassen hoe ik mijn stem gebruik, maar zo'n clickerwoord werkt hier eigenlijk wel. Ik denk dat je jezelf goed moet aanleren om een woord heel snel en hoog te zeggen, dan klinkt het dus heel anders dan een commando ofzo. En dan is het een kwestie van consequent zijn dat je het ook alleen als clickerwoord gebruikt.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik weet neit waar je woont, maar ik heb een hele zachte clicker die ik niet gebruik omdat ik m te zacht vind (en hij bijvoorbeeld buiten al bijna onhoorbaar). Hij geeft wel geluid, maar dus echt heel extreem zacht. Ik vind het irritant, maar als je hem wil hebben kunnen istie voor jou hoor...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

de clicker kun je ``zachter``maken door hem in je broekzak te houden. of washandje of doekje erover. dan is het geluid wat doffer/zachter.

verder vind ik het nogal gevaarlijk wat je schrijft over dat hij in je vriends arm/horloge heeft gebeten. hier zou ik eerder iets aan willen doen.

met clickeren zou ik je ook een goede hondenschool die clickert adviseren. je hebt namelijk net zo snel iets verkeerds aangeleerd. makkelijker dan je denkt !

clickeren met een andere hond in dezelfde ruimte moet wel gaan. ik heb ook clickertraining gedaan en daar clickerden we ook met meerdere honden om ons heen. ze begrijpen na een tijdje wel welke klick (die van jou) voor hem bedoelt is. je zegt ook al dat je honden het zelf ook al snappen. dus lijkt me geen probleem.

wees wel voorzichtig met het op eigen houtje clickeren. bij ons op cursus waren er ook een paar mensen die een klein foutje maakten. eigenlijk maakten ze geen fout, maar de hond kan dingen anders interpreteren. en dat heb je niet altijd meteen in de gaten. daarom is les hierin toch wel heel handig.

ik hoop wel dat je ook wat doet aan het bijten. bij mij zouden de alarmbellen rinkelen :wink:
*Jolanda*

Emma schreef: verder vind ik het nogal gevaarlijk wat je schrijft over dat hij in je vriends arm/horloge heeft gebeten. hier zou ik eerder iets aan willen doen.

(......)

ik hoop wel dat je ook wat doet aan het bijten. bij mij zouden de alarmbellen rinkelen :wink:
Ja klopt ook hoor en dat is ook iets waar we ook wel mee bezig zijn alleen dat is een samenloop van omstandigheden waarbij ik echt niet alleen naar de hond moet kijken maar ook hoe mijn vriend de situatie aangepakt heeft.
Timber is echt geen makkelijk hondje en heeft een speciale aanpak nodig die mijn vriend niet altijd snapt.... En dus hebben ze vaak een "discussie" waarbij Timber driftig mee doet. Dus we zijn er ook echt wel mee bezig. En positief trainen om zo de "discussies" te vemijden zal ook absoluut helpen bij hem. Timber reageert gewoon heel sterk op mannen en dat heeft hij altijd gedaan het is ook echt "mijn" hond. Vrouwen reageert hij beter op.
Mary
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mary »

Suzanne123 schreef:
MenM schreef:
Suzanne123 schreef:Leuk, weer een clickerfan ;-)
Ja, met beide shelties op woensdag behendigheid en op vrijdag met de 1 rally-o en met de ander doggydance.

Suzanne
Wat leuk. Wij trainen daar ook elke vrijdagavond.
Sorry mensen voor dit off topic berichtje.
Afbeelding
I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

MenM schreef:
Suzanne123 schreef:
MenM schreef: Train je zelf ook bij Dog-action?

Suzanne
Wat leuk. Wij trainen daar ook elke vrijdagavond.
Sorry mensen voor dit off topic berichtje.
Nog off topic... leuk! Ik heb daar met Jip ook getraind :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”