Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KNPV - slaan met stok

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Raevin
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): xHH/MH

KNPV - slaan met stok

Ongelezen bericht door Raevin »

Hallo Allemaal,

Ik ben behoorlijk nieuw bij de sport maar wil graag beginnen met het trainen van mijn pup om er hopelijk
op een dag mee te gaan werken en uiteraard wil ik hetzelfde doen met mijn volgende hond. Ik ben op
dit moment aan het rond kijken voor een geschikte club en ben vandaag naar de eerste gegaan. Om
eerlijk te zijn ben ik wel een beetje geschrokken, alle geleiders/trainers hadden een plastic "zweep/stok"
en telkens als de hond iets fout deed kregen ze een behoorlijke tik tot jankend toe, één hond had zelfs
lichte litteken(tjes) op z'n zij zitten hiervan. Het werd gezamenlijk gebruikt met de teletac, nu kan ik de
teletac op zich nog wel begrijpen maar word er altijd zo hard geslagen of überhaupt geslagen met zo'n
stok door de trainer/geleider bij een fout ? :blauwoog:
tineke

Re: KNPV - slaan met stok

Ongelezen bericht door tineke »

:pop: :pop:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

gezellige club.. hoe kwam je daar terecht, en wat voor tak van "sport" was het?
Raevin
geregistreerd lid

Ik zocht de dichts bijzijnde club en kwam daar langs, mailtje gestuurd en kon komen kijken dus zo gedaan :)
Ik weet niet precies wat u met tak bedoeld maar ze trainde daar KNPV (dus geen IPO oid) maar ik kan het
ook fout hebben, zoals gezegd ik ben nieuw :scratch:

Het is overigens wel een serieuze vraag aangezien er al iemand popcorn klaar zette, kon niet veel vinden
over de trainer die zelf slaat via de zoek functie, dus vandaar :tongue:
blondie
Zeer actief

De popcorn wordt neergezet omdat er al heel veel discussies zijn over de verschillende manieren van dingen aanleren binnen de africhting. (IPO/KNPV)
Er zitten hier aardig wat mensen die KNPV of IPO programma trainen en die volgens mij niet met een zweep in de hand lopen als correctie middel..
Er zijn ook mensen die standaard met de tt trainen, en er zijn gewoon al heel veel discussies ontstaan bij dit soort topics ..
Als je de zoekfunctie gebruikt, bij TT of Zweep dan kun je denk wel e.e.a. terugvinden.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

En welke club was dat? Ik heb nog nooit gehoord van een club waar elk lid met een stok corrigeert. Normaal gesproken moet je dat zelf weten nl.
En wat ik aan je verhaal totaal niet begrijp is dat de stokslagen als correctie en hard gegeven worden. Een hond moet nl stokslagen leren weerstaan tijdens bijten. Als je zo'n hond gaat corrigeren met een stok zal hij tijdens bijten dus ook de stokslagen als correctie ervaren. Dat lijkt mij nu net niet de bedoeling want ze mogen er juist niet op reageren. Ik begrijp er dus niks van. Past totaal niet bij het doel van de trainingen. :denken:

Ik neem aan dat je nu zelf bedacht hebt dat je daar niet gaat trainen? Want ik neem ook aan dat je je eigen hond niet met een stok wil slaan? Tenminste, dat hoop ik.
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Ben wel benieuwd bij welke club je bent geweest.
Het klinkt mij ook wat vreemd in de oren dat elk lid met een stok sloeg om te slaan.
Ik neem aan dat je niet de stok bedoeld die gebruikt wordt met manwerk?
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

:denken: hoe worden al die honden geslagen dan? Is dat wel een correctie? Ik zie daar nl. weinig nut in.....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Raevin
geregistreerd lid

Ik kan helaas op de hondensport websites de stok niet vinden, maar het leek een beetje op
http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/18/ ... 106741.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
maar dan smaller en van plastic. Ik bedoel inderdaad dat de eigenaars (trainers) zelf de honde
corrigeerde door middel van een flinke tik, er werd geroepen "stop politie" en de hond wou er op
dat moment al op af gaan wat niet de bedoeling was, dus kreeg deze een flinke tik voor z'n muil.
Helaas kreeg één daarvan zelfs een bloedneus maar ik heb geen idee of dat hier door kwam of iets anders.
Ik wil geen verenigingen zwart gaan maken maar ik een PM wil ik het best vertellen :)

Ik wil inderdaad mijn hond niet met een slag corrigeren en verwacht dit ook niet te hoeven doen
aangezien ik de bovenstaande manier zelf nog nooit gezien heb.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Heb niets tegen corrigeren, maar NIET op de kop!
Heb het ook eens gezien bij een paar gasten die kwamen trainen. Was volgens mij zo'n stok uit de IPO????
Corrigeren prima, kan nodig zijn, maar zo??? :denken:

Lijkt me ook niet handig lopen met riem én nog eens een stok bij je. Heb je aan een riem niet genoeg dan denk ik?
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Raevin schreef:Ik kan helaas op de hondensport websites de stok niet vinden, maar het leek een beetje op
http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/18/ ... 106741.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
maar dan smaller en van plastic. Ik bedoel inderdaad dat de eigenaars (trainers) zelf de honde
corrigeerde door middel van een flinke tik, er werd geroepen "stop politie" en de hond wou er op
dat moment al op af gaan wat niet de bedoeling was, dus kreeg deze een flinke tik voor z'n muil.
Helaas kreeg één daarvan zelfs een bloedneus maar ik heb geen idee of dat hier door kwam of iets anders.
Ik wil geen verenigingen zwart gaan maken maar ik een PM wil ik het best vertellen :)

Ik wil inderdaad mijn hond niet met een slag corrigeren en verwacht dit ook niet te hoeven doen
aangezien ik de bovenstaande manier zelf nog nooit gezien heb.
Littekens die goed zichtbaar zijn, bloedneus, ik was niet eens meer blijven kijken................
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Zo te horen si het als volgt. De helper verschijnt in het zicht en maakt zich kenbaar door de stok op te steken. De helper begint weg te lopen. De geleider begint "halt politie" ( 2 keer) en dan stellen. Op het commando stellen mag de hond richting helper om te stellen. gaat hij voor het commando stellen weg heeft dit aftrek van punten to gevolg op de keuring. Wat hier gebeurd is dat de geleiders de honden willen corrigeren om al voor het commando stellen weg te gaan.
Of het een goede methode is om de hond zo te corrigeren hoeven we hier verder niet over te hebben :evil:
Jan
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Maar gauw eens bij een andere club gaan kijken :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Bizar.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Woeff
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Een hele lieve halve Galgo Espanol

Ongelezen bericht door Woeff »

Zelf heb ik weinig verstand van KNPV maar een helper/pakwerker slaat inderdaad de hond over de rug met een houten (bamboeachtige stok).
Maar nooit de geleider zelf volgens mij.
Denk dat als het zo is en jij het niet verkeerd begrepen heb je toch maar op zoek moet naar een andere club.
Maar zelf heb ik wel altijd moeite een goede club te vinden hoor.
Het is een vrij hard wereldje in de hondensport.
Misschien is er iemand hier die ons kan vertellen waar je een vrij positief trainende KNPV kan vinden!!
Succes
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Woeff schreef: Misschien is er iemand hier die ons kan vertellen waar je een vrij positief trainende KNPV kan vinden!!
Succes
http://sites.google.com/site/despeurneusjes/home" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan
Afbeelding
Raevin
geregistreerd lid

janinca2002 schreef:
Woeff schreef: Misschien is er iemand hier die ons kan vertellen waar je een vrij positief trainende KNPV kan vinden!!
Succes
http://sites.google.com/site/despeurneusjes/home" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de reactie Janinca, voor zover ik kan lezen is de vereniging die u linkte alleen bezig met speuren toch
of doen ze ook IPO (1 t/m 3) ?
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Raevin schreef:
janinca2002 schreef:
Succes
Bedankt voor de reactie Janinca, voor zover ik kan lezen is de vereniging die u linkte alleen bezig met speuren toch
of doen ze ook IPO (1 t/m 3) ?
IPO word niet gedaan bij KNPV
Jan
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Voor IPO kun je evt hier kijken :

http://www.nbg-hondensport.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Raevin
geregistreerd lid

Hmm interessant ik dacht juist dat ipo onderdeel was van de KNPV, weer wat geleerd :lol1:

Wanneer is een hond zover "gecertificeerd" dat hiermee in de beveiliging kan werken ? Alleen
met een KNPV en Bond van de Diensthond diploma ?
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Raevin schreef:Hmm interessant ik dacht juist dat ipo onderdeel was van de KNPV, weer wat geleerd :lol1:
IPO is een heel ander programma dan KNPV :wink:
IPO is een sportprogramma met 3 onderdelen en KNPV heeft verschillende programma's.
Bij beiden worden er onderdelen met pakwerk gedaan.
Behalve bij het KNPV zoekhonden programma volgens mij.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Raevin schreef:Hmm interessant ik dacht juist dat ipo onderdeel was van de KNPV, weer wat geleerd :lol1:

Wanneer is een hond zover "gecertificeerd" dat hiermee in de beveiliging kan werken ? Alleen
Met een certificaat van de Bond van de Diensthond óf van de KNPV (diensthond)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

janinca2002 schreef:Zo te horen si het als volgt. De helper verschijnt in het zicht en maakt zich kenbaar door de stok op te steken. De helper begint weg te lopen. De geleider begint "halt politie" ( 2 keer) en dan stellen. Op het commando stellen mag de hond richting helper om te stellen. gaat hij voor het commando stellen weg heeft dit aftrek van punten to gevolg op de keuring. Wat hier gebeurd is dat de geleiders de honden willen corrigeren om al voor het commando stellen weg te gaan.
Of het een goede methode is om de hond zo te corrigeren hoeven we hier verder niet over te hebben :evil:
Ik wil graag wat vragen....
Moet erbij zeggen dat ik NUL verstand heb van deze sport dus de vraag kan dom overkomen... dat moet dan maar ;-)
Wie of wat is "de helper"? Is dat een pakwerker, is dat "de boef"?
Wat is "stellen"?
Waarom wordt soms (ik zie het incidenteeel op tv of bij een demo ofzo) de hond überhaupt, vaak door de mens in het pak "geslagen" of toch tenminste "naar de hond gemept". (Voor mijn beleving dan... )

Het is niet dat ik deze sport wil gaan doen, maar ik heb de indruk dat mijn idee van "is altijd uiterst hond-onvriendelijk" niet klopt, maar door de vraag van TS en vooral jullie antwoorden ga ik weer twijfelen/dat anders zien...

Suzanne
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Suzanne123 schreef:
Wat is "stellen"?
het commando voor het bijten van de pakwerker
Waarom wordt soms (ik zie het incidenteeel op tv of bij een demo ofzo) de hond überhaupt, vaak door de mens in het pak "geslagen" of toch tenminste "naar de hond gemept". (Voor mijn beleving dan... )
ik dacht dat het altijd was zodat de hond leert dat als mensen op hem gaan meppen dat hij niet los mag laten
Maar weet ook niet alles, maar dacht dat dit het was.
Raevin
geregistreerd lid

Inge schreef:

Ah u heeft gelijk, heb zelf ook wat onderzoek gedaan :)
Ik wil zelf dus graag PH1 gaan volgen, nu nog een geschikte en leuke vereniging zien te vinden :ok:
blondie
Zeer actief

LéonieHonden schreef:
Suzanne123 schreef:
Wat is "stellen"?
het commando voor het bijten van de pakwerker
ik dacht dat het altijd was zodat de hond leert dat als mensen op hem gaan meppen dat hij niet los mag laten
Maar weet ook niet alles, maar dacht dat dit het was.
Het commando "stellen" in de Ipo wordt gegeven als de pakwerker op afstand een aanval inzet en recht op de geleider met hond komt afrennen met geheven stok en geschreeuw.. de hond dient dan niet te reageren.. op het moment dat het commando stellen gegeven wordt moet de hond de verdediging ingaan en de man die tegemoet komt zien te stoppen, middels bijten, in de Ipo is dat dus in de mouw.
Niet altijd wordt dat commando gegeven.. bij een vlucht bijvoorbeeld dient de hond zonder commando de vluchtende man te stoppen.. en bij een rugtransport.. pakwerker loopt voor de hond en geleider uit en zet ineens de aanval in, in dat geval dient de hond dus ook zonder commando te reageren. Bij de IPO altijd op de mouw.. in de KNPV op een pak, daar wordt vaak in de schouder gebeten of in de kuiten.
Stok/zweepslagen worden gegeven om te zien of de hond de dreiging aan kan inderdaad, en niet wegrennen als ze een tik krijgen of als mensen gillend aanvallend ze tegemoet komen

Hier een beetje uitleg over IPO met beelden.. (er is een aantal jaren geleden een filmpje gemaakt bij ons op de club.. met wat uitleg erbij van de voorzitter... misschien interessant om te zien wat er zoal gedaan wordt in de IPO..)

http://www.bollenstreek.tv/index.php/ho ... legom.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Raevin schreef:
Inge schreef:

Ah u heeft gelijk, heb zelf ook wat onderzoek gedaan :)
Ik wil zelf dus graag PH1 gaan volgen, nu nog een geschikte en leuke vereniging zien te vinden :ok:
Het trainen voor PH1 duurt gemiddeld 3 jaar ongeveer, het programma van Bond van de Diensthond is minder uitgebreid en dus sneller te behalen waardoor je hond eerder mee kan gaan werken. Ter informatie :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef: Ik wil graag wat vragen....
Moet erbij zeggen dat ik NUL verstand heb van deze sport dus de vraag kan dom overkomen... dat moet dan maar ;-)
Wie of wat is "de helper"? Is dat een pakwerker, is dat "de boef"?
Wat is "stellen"?

Het is niet dat ik deze sport wil gaan doen, maar ik heb de indruk dat mijn idee van "is altijd uiterst hond-onvriendelijk" niet klopt, maar door de vraag van TS en vooral jullie antwoorden ga ik weer twijfelen/dat anders zien...

Suzanne
Stellen is op commando de wegvluchtende helper (pakwerker) achtervolgen om die tot stoppen te dwingen (middels inbijten als de helper doorloopt en/of over te gaan in bewaking als de helper stil staat). Na het commando stellen kan ook nog de hond worden teruggeroepen op commando vóór hij de helper tot staan heeft gebracht (in de praktijk nodig voor het geval de hond de verkeerde zou achtervolgen :19: ).
De hond moet aantonen dreiging aan te kunnen. Bij de KNPV gebeurt dat bij 1 oefening door de hond een stokslag te geven vóór hij daadwerkelijk heeft ingebeten (dus in de aanval), bij de IPO nadat de hond heeft ingebeten. Bij de KNPV wordt meestal gebruik gemaakt van bv. wilg (wat snel breekt), bij de IPO gebruikt men een buigzame stok (softstok).
Groetjes Inge
Afbeelding

Raevin
geregistreerd lid

Dat het 3 jaar duurt heb ik inderdaad eerder gehoord wat mij persoonlijk heel erg lang lijkt aangezien de meeste honden
die ik ken met een jaar of 7 met pensioen gaan. Gelukkig is het ook mogelijk om een BvdD diploma te behalen als je maar
ingeschreven staat als KNPV lid en als ik moet geloven wat mij verteld is van ervaren BvdD trainers, is BvdD appeltje eitje
vergeleken met het KNPV examen. Maar ik werk momenteel nog niet in de beveiliging dus kan ik helaas niet terecht bij
BvdD-trainende verenigingen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Als je de tijd niet wilt investeren hou t dan maar bij de bond idd, maar ook voor dat programma moet je oefenen;)
veel KNPV clubs staan trouwens sowieso niet te springen om beveiligers omdat die vaak t sport element/de sport motivatie missen.....
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”