Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sorteerstokjes schoonmaken

Moderator: moderatorteam

Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Sorteerstokjes schoonmaken

Ongelezen bericht door Carma »

Bij Luka leek het kwartje maar niet te vallen met sorteren, totdat ik stokjes van iemand anders had geleend... Toen ging het opeens goed. Mijn trainster en ik concludeerde dat het aan mijn stokjes lag en wellicht aan mijn bewaarbakje. Ik heb dus nieuwe stokjes en een nieuw bewaarbakje aangeschaft. Dit ging 2 keer goed. Gisteren gingen we weer trainen en Luka leek er weer niets van te begrijpen, hij apporteerde ipv dat hij sorteerde. En dat terwijl het de laatste twee keer zo goed ging! Hij maakte toen echt hele bewuste keuzes en liet daarbij de schone stokjes liggen en pakte netjes "mijn" stokje. Gisteren pakt hij gewoon weer het eerst de beste stokje. We zijn gestopt en later in de les hebben we de oefening nogmaals gedaan met andermans stokjes en prompt ging het weer heel goed!

Nou maak ik mijn stokjes elke keer schoon door ze af te wassen met afwasmiddel en vervolgens in de vriezer te leggen.
Kennelijk is dit niet genoeg? Terwijl er ook mensen zijn die niet eens afwassen, maar de stokjes gelijk in de vriezer gooien en dat gaat dan gewoon goed :19:

Zijn er meer mensen met dit probleem en hoe lossen jullie het op?
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Sorteerstokjes schoonmaken

Ongelezen bericht door janinca2002 »

bij deze methode blijft er altijd restgeur aanhangen. Uitkoken en daarna aan de lucht te drogen hangen is een betere methode. Maar in dit geval denk ik meer aan een trainingsfout, maar zonder het te zien is het moeilijk om er een oordeel over te geven.
Jan
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

moet je ze schoonmaken iedere keer dan....

Bij ons is het gewoon ieder heb een stokje dat hou je gewoon zelf bij en op de club liggen andere stokjes...
Je eigen stokje zit gewoon in je zak ofzo dus je geur zit er sowieso al aan..

Maar je bedoelt zeker dat je op wedstrijd maar ffvast mag houden?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Carma
Zeer actief

janinca2002 schreef:bij deze methode blijft er altijd restgeur aanhangen. Uitkoken en daarna aan de lucht te drogen hangen is een betere methode. Maar in dit geval denk ik meer aan een trainingsfout, maar zonder het te zien is het moeilijk om er een oordeel over te geven.
Waar zou dat inzitten denk je?

Het is als volgt aangeleerd (in vogelvlucht):
Eerst alleen "mijn" stokje zoeken tussen allerlei voorwerpen.
Daarna schoon stokje erbij, belonen voor het oppaken van juiste stokje. Bij oppakken verkeerde stokje niets zeggen, eventueel aannemen als hij het komt brengen, uiteraard zonder wat te zeggen.
Als dit allemaal goed gaat uitbreiden van aantal stokjes.
Daarna afbouwen voorwerpen.

Met "nieuwe" stokjes heeft hij een aantal keer de oefening al uitgevoerd op eindniveau, dus stokjes achter elkaar op een rij en juiste eruit pakken. het enige wat hij nog niet helemaal goed deed was dat hij af en toe even een verkeerd stokje heel even vastpakte of likte.

Met al eens eerder gebruikte stokjes komt hij het eerste stokje dat hij tegen komt brengen, soms zelfs twee tegelijk :N:

Ik vind het een hele lastige oefening. Ik doe het ook alleen op het trainingsveld, ik oefen niet thuis. Dit is ook afgeraden door de trainster.
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Sanne!! schreef:moet je ze schoonmaken iedere keer dan....

Bij ons is het gewoon ieder heb een stokje dat hou je gewoon zelf bij en op de club liggen andere stokjes...
Je eigen stokje zit gewoon in je zak ofzo dus je geur zit er sowieso al aan..

Maar je bedoelt zeker dat je op wedstrijd maar ffvast mag houden?
Iedereen heeft zijn eigen sorteerstokjes. Na gebruik worden ze inderdaad schoongemaakt en in de vriezer gedaan zodat ze weer (bijna)geurloos worden. Je kunt ze dan opnieuw gebruiken. Er is mij afgeraden steeds hetzelfde stokje te gebruiken, omdat de hond tijdens het examen/wedstrijd een ander stokje moet gaan sorteren. Er bestaat een kans dat hij dan op zoek gaat naar het stokje dat je altijd gebruikt :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Op het examen spuug ik snel even in mij n handen voor ik het sorteerstokje vastpak en er even over wrijf. :wink:
Eigen stokjes die je bij het oefenen gebruikt om naast het sorteerstokje te leggen kan je in een waszakje (voor kleine kwetsbare dingen) doen en in de wasmachine meewassen.
Daarna aan de lucht te drogen hangen.

Als ik zelf stokjes neer leg pak ik ze vast met een plastic zakje.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Met "nieuwe" stokjes heeft hij een aantal keer de oefening al uitgevoerd op eindniveau, dus stokjes achter elkaar op een rij en juiste eruit pakken. het enige wat hij nog niet helemaal goed deed was dat hij af en toe even een verkeerd stokje heel even vastpakte of likte.

Met al eens eerder gebruikte stokjes komt hij het eerste stokje dat hij tegen komt brengen, soms zelfs twee tegelijk :N:

In gevallen van vast pakken of likken is de extra informatie die hond krijgt naast de geur. Dit zie je bij de honden die sorteren in de kNPV wel meer.

In stap I met een geurloos stokje erbij hoe vaak gaat het dan goed en hoe vaak gaat het dan fout?
Jan
Afbeelding
henneke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 1 mechelse herder
1 duitseherder langhaar

Ongelezen bericht door henneke »

ik doe mijn stokjes na gebruik gewoon de vriezer in en dat geeft nooit geen problemen.
Soms schuur ik ze weleens op om de houtgeur terug te krijgen. Zo lijkt het net op nieuwe.
Ik denk dat het aanleren niet helemaal goed is gegaan.
Om dit eruit te krijgen zul je dus even terug moeten gaan naar het begin.
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Ahum.... Jan; ja heb gelijk!
Ik heb dit weekend trainingsweekend gehad bij "it takes 2" en het blijkt wel degelijk een trainingsfout te zijn :wink:
We gaan nu de oefening helemaal opnieuw opbouwen en we beginnen met iets anders dan een stokje (stukje tuinslang). Luka zoekt nog te weinig echt op geur.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Bij ons mogen de honden ook kijken waar de trainer het neer legt maar dat vind uik niet leuk dus terwijl de trainer die stokjes neer legt vraag ik Zazoe naar mij te kijken zodat hij ook echt moet zoeken!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Carma schreef:Ahum.... Jan; ja heb gelijk!
Ik heb dit weekend trainingsweekend gehad bij "it takes 2" en het blijkt wel degelijk een trainingsfout te zijn :wink:
We gaan nu de oefening helemaal opnieuw opbouwen en we beginnen met iets anders dan een stokje (stukje tuinslang). Luka zoekt nog te weinig echt op geur.
oke ,ben benieuwd naar vooruitgang
Jan
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”