Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Border collie + pakwerk = ?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Maxine
Zeer actief

Border collie + pakwerk = ?

Ongelezen bericht door Maxine »

Een vriend van me heeft een border collie van 6 maanden oud. Over enkele maanden wil hij beginnen met de hond te trainen voor pakwerk. Op zich niets mis mee, maar toen begon ik me toch wat vragen te stellen...
Ik heb al vaker pakwerk trainingen gezien maar nog nooit heb ik er een border collie bij zien meedoen. Meestal mechelaars of duitse herders. Bij agillity en flyball etc, zie je dan weer héél veel borders.
Nu vroeg ik me dus af of er een reden is waarom er zo weinig borders (voor zover ik weet) pakwerk doen? Doen ze het niet zo goed, of zijn borders over het algemeen niet geïnteresseerd in pakwerk?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Border collie + pakwerk = ?

Ongelezen bericht door crutz »

Niet belastbaar genoeg (op wijze gewenst voor IPO/KNPV)
Maxine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxine »

crutz schreef:Niet belastbaar genoeg (op wijze gewenst voor IPO/KNPV)
Zijn ze dan helemaal niet welkom of mogen ze toch proberen maar op eigen 'risico'?
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

misschien zijn de meeste eigenaren met een border niet geïnteresseerd in pakwerk kun je je misschien ook afvragen :wink:
Hoorde dat de man van mijn vriendin met hun korthaar Collie ook pakwerk doet, en ken een paar Jack russels die erg goed erin getraind waren :mrgreen: en zelfs een berner sennen ooit gezien die het heel leuk deed! staat geloof ik nog ergens op youtube, maar die hond leeft helaas niet meer.
Weet het verder niet hoor of ze minder zouden zijn of niet, denk dat het meer ligt dat de meeste mensen met bepaalde honden niet kiezen voor een africhtingssport en dat je daarom bepaalde rassen niet veel ziet en juist de meer gangbare rassen wel : hollandse herder, duitse herder, mechelse herder, tervuern, groenendaeler, bouviers, rottweiler en dobermann.
blondie
Zeer actief

crutz schreef:Niet belastbaar genoeg (op wijze gewenst voor IPO/KNPV)
Dat weet je toch ook alleen als je dat spelletje met de hond gaat doen.. en als je niet de top wilt halen, en recreatief bezig bent bij een leuke club met pakwerkers die op het karakter van de hond in kunnen en willen spelen.. dan is het ook leuk hoor.. heb ook wel verschillende herders (allerlei soorten) en ook dobers gezien die nu niet echt in eerste instantie belastbaar waren.. maar waar leuk mee getraind kon worden.. wel eerlijk blijven in of je hond het spelletje leuk blijft vinden natuurlijk.
@ TS Men zou bij een NBG vereniging kunnen gaan kijken.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Er zijn verschillende border collies met IPO titels in de wereld, maar dat is niet hier in de omstreken. Belgie/Nederland staan ze daar niet erg voor open. In Belgie gaat het nog veel moeilijker zijn om iets te vinden, maar je kan altijd proberen. Als je afwijkt van hetgeen de mensen gewoon zijn, ben je niet dikwijls welkom ondanks dat het in theorie wel mag en je hond misschien wel geschikt is.
Spreek van ondervinding, maar wel ander ras en andere sport.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

In het verleden wel met een BC VH/IPO getraind en dat hondje kon het ook prima aan.
Maar dat was in een tijd dat de werkhondenlijst nog bestond en je toestemming van de rasverenigng nodig had.
De RV wilde toen geen toestemming geven en dus ook nooit examen gedaan met het hondje.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk dat je een BC anders moet trainen dan africhters in NL gewend zijn. En het is nou eenmaal de cultuur dat er bepaalde honden voor bepaalde sporten gebruikt worden.
Kijk maar eens op youtube en je vindt veel filmpjes van BC's, zoals deze:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Jip schreef:
Inge O schreef:
blondie schreef:en dat je daarom bepaalde rassen niet veel ziet en juist de meer gangbare rassen wel : hollandse herder, duitse herder, mechelse herder, tervuern, groenendaeler, bouviers, rottweiler en dobermann.
en hovawartjes :F: , alleen niet in belgië en nederland :mrgreen: .
en Briards.... :wink:

en vooral boxers ook :pffff:

hovawarts zitten er ook wel een paar in België hoor.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

blondie schreef:misschien zijn de meeste eigenaren met een border niet geïnteresseerd in pakwerk kun je je misschien ook afvragen :wink:
Hoorde dat de man van mijn vriendin met hun korthaar Collie ook pakwerk doet, en ken een paar Jack russels die erg goed erin getraind waren :mrgreen: en zelfs een berner sennen ooit gezien die het heel leuk deed! staat geloof ik nog ergens op youtube, maar die hond leeft helaas niet meer.
Weet het verder niet hoor of ze minder zouden zijn of niet, denk dat het meer ligt dat de meeste mensen met bepaalde honden niet kiezen voor een africhtingssport en dat je daarom bepaalde rassen niet veel ziet en juist de meer gangbare rassen wel : hollandse herder, duitse herder, mechelse herder, tervuern, groenendaeler, bouviers, rottweiler en dobermann.
Ik denk dat het wel degelijk ook aan het ras ligt :wink: Vaak hoor ik bijvoorbeeld over staffords die pakwerk deden maar erg moeilijk wilde loslaten. Dan gaat de lol er snel af.
blondie
Zeer actief

Inge O schreef:
blondie schreef:en dat je daarom bepaalde rassen niet veel ziet en juist de meer gangbare rassen wel : hollandse herder, duitse herder, mechelse herder, tervuern, groenendaeler, bouviers, rottweiler en dobermann.
ik mis ook de beauceron hoor :wink: die zie ik nl ook niet veel..
blondie
Zeer actief

Valerie schreef:
blondie schreef:misschien zijn de meeste eigenaren met een border niet geïnteresseerd in pakwerk kun je je misschien ook afvragen :wink:
Ik denk dat het wel degelijk ook aan het ras ligt :wink: Vaak hoor ik bijvoorbeeld over staffords die pakwerk deden maar erg moeilijk wilde loslaten. Dan gaat de lol er snel af.
Nou wat ik begreep van staffs die idd leerden bijten dat die inderdaad dan echt leerden bijten en dan moeilijk losten.. en als een staf niet lost... ja idd dan heb je een probleem dat je je hond die drift hebt aangeport, en je kunt ze het commando los moeilijk aanleren.. dan is het gewoon niet leuk voor geleider pakwerker en hond...
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Een hond trainen voor pakwerk vind ik altijd zo stom klinken.. Net of dat het enige is ! De meeste mensen vergeten het appel en speuren en denken altijd maar dat alles alleen maar bijten bijten bijten is..
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef:
maart schreef:
hovawarts zitten er ook wel een paar in België hoor.
ja, maar ik bedoel dat de ipo-clubs er weinig tot geen ervaring mee hebben en er vaak ook hun trainingsmethodes niet willen/kunnen op aanpassen en dan is een hovawart 'slecht' in hun ogen :wink: .

in duitsland en tsjechië doen er veel wartjes en ipo en daar gaat dat prima, de vader van mijn huidige nestje heeft al een ipo2 :wink: .
owzo ja.
Ik ken ook niet zoveel mensen met een hovawart die aan IPO doen, slechts 2 denk ik :idea:
Bij ons zouden ze alleszinds welkom.

Zoals onze riesenschnauzers, die ook in het lijstje ontbreken :lol1:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

blondie schreef:
Inge O schreef:
ik mis ook de beauceron hoor :wink: die zie ik nl ook niet veel..
Laat ik nou net een Beauceron EN en Boxer hebben bij IPO :pffff:
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Leane schreef:Een hond trainen voor pakwerk vind ik altijd zo stom klinken.. Net of dat het enige is ! De meeste mensen vergeten het appel en speuren en denken altijd maar dat alles alleen maar bijten bijten bijten is..
Elke hond kan bijten op de mouw, dat zonder meer. Alleen het is niet alleen eventjes bijten, er komt meer bij kijken, wat je zegt, appeel isook niet verkeerd om dat er op te krijgen
Perry en Noah

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja als je een bepaalde sport kiest, kies je in de regel voor een hond die daar het meest voor geschikt is. Een border ligt niet voor de hand om ipo mee te doen. Ik vraag me dan af waarom je voor een dergelijke hond kiest als je ambities ergens anders liggen, waarom kies je dan niet voor een ras wat daar in de regel veel beter in is? Ik vraag me dan serieus of op welke basis voor dit ras gekozen is en of dat wel reeel is voor de hond....
Afbeelding
larissa85
Actief
Mijn ras(sen): Bono-kruising Mastino en vermoedelijk een Amstaff.
En Laika- een Bordeaux dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door larissa85 »

Je kan met een collie denk ik wel pakwerken, het is ook een herdershond. maar het ras staat niet specifiek in de beschrijving van een website waar ik op keek.

Wat voor soort moet de hond zijn om toegelaten te worden tot de opleiding als Politiehond ?
Een herderhond in al zijn variëteiten en Doberman, Riesenschnauzer, Bouvier, Airedale Terrier, Rottweiler, Boxer, en alle kruisingen tussen deze rassen

Vind dat eigenlijk een beetje raar.
Want volgens mij zijn er honden die er heel veel talent voor hebben die niet van een van deze rassen zijn. Zoals de BC en mijn hond!
Weet iemand waarom bijv. een Bordeaux dog niet zou mogen pakwerken?
AfbeeldingAfbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Een BC moet je anders opbouwen dan bijvoorbeeld een DH.
Bijten is ze prima aan te leren over buitdrift, het probleem zit er in dat ze ook de kracht in de kaken moeten ontwikkelen om ook vast te blijven houden bij het uitdraaien en je moet de dreiging heel rustig opbouwen.
Een MH of DH kan bij dreiging overschakelen op weerdrift - een BC zal eerder vermijding of vluchtgedrag vertonen.

Speuren is geen probleem en het appelgedeelte natuurlijk al helemaal niet
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Waarom niet als je graag een sport beoefend een hond aanschaffen die daar qua achtergrond voor bedoeld is (geschikt is weer een ander punt)

heel simpel, met een F1 wagen ga/kan je toch ook geen Parijs-Dakar rijden.....
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het niks voor een bordercollie. :wink: Ik heb het met mijn hond, een laekense herder gedaan en ook dat ging niet goed. Er zijn geen mensen die weten hoe dat aan te pakken met andere rassen. Dus je kan wel naar een club gaan en het proberen maar de kans is groot dat er vanuit de trainers geen klik komt met de hond en de hond ook geen klik krijgt met de sport. Een bordercollie werkt totaal anders dan de nu gebruikte honden. Net als mijn hond overigens. Mijn hond is niet zwaar belastbaar en kan doortikken als de druk te hoog wordt. Op de club waar ik was werd dat gezien als protest en agressie. Het was echter puur en alleen overbelasting. Net wat Crutz zegt, niet belastbaar genoeg. Dat zegt echter niet alles over de honden. De training was bij ons te belastend. Mijn hond is wel belastbaar maar moet eerst 100% weten hoe en wat. Dus zolang de hond niet duidelijk is wat ze precies moet doen zal alle druk teveel zijn. Dat was wat ik merkte op de club bij IPO. Mijn hond kende de mouw niet maar werd toch zo aangeplaagd dat ze over agressie ging. Jammer, want dat is niet goed. :neenee: Maar hoe dan aan het werk met een voor de trainers onbekend ras? Dat was het knelpunt. In België zijn we bij een club geweest waar meerdere laekense trainden. Daar ging het stukken beter en werd ze lang zo agressief niet tijdens pakwerk. Maargoed, 4 uur heen en 4 uur terug is iets teveel 2 keer in de week :mrgreen:

Ik zou dus extreeeeeem goed opletten of de trainingen wel goed zijn voor de hond. Het spel kan een border wel leren. Die kunnen immers achteruit op hun achterpoten een veld aflopen als je maar goed kan trainen. Dus een mouw en appel mag geen enkel probleem zijn. Dreiging ed zou wel een probleem kunnen zijn. Dat is het voor mijn hond in ieder geval wel. Ga dreigen en ze pakt je en dan heeft dat dus niks meer met buitdrift te maken. Ze moesten de mouw echt in haar bek douwen want anders hing ze ergens anders in. Ja, en dan moet je echt stoppen want mijn hond werd er flink agressief door. Goddank is ze dat inmiddels helemaal vergeten :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

crutz schreef:Waarom niet als je graag een sport beoefend een hond aanschaffen die daar qua achtergrond voor bedoeld is (geschikt is weer een ander punt)

heel simpel, met een F1 wagen ga/kan je toch ook geen Parijs-Dakar rijden.....
En toch vind ik dat ook een vorm van armoede voor een sport, als er maar 1 of 2 rassen meedoen. Maar goed, dat ben ik. Ik vind het juist leuk om andere rassen in de agility te zien dan de Sheltie, Border Collie en Belgische Herder. Zoals Sonja bijv. met haar naakthond, dat is toch geweldig. Als ik een ongebruikelijk ras zie op een wedstrijd, blijf ik altijd even kijken. En als het dan goed gaat, klap ik harder dan voor een BC :wink: Je moet er als je een ongebruikelijk ras hebt voor een sport niet vanuit gaan dat de hond het leuk gaat vinden en er goed in wordt. Maar als jij nou net die rasvertegenwoordiger hebt die het wel leuk vindt en het goed kan? Dan vind ik het kortzichtig als iemand puur op het ras zich al dubbel moet bewijzen en bij het minste of geringste gezegd wordt 'zie je hij kan het niet'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Hij kan het niet op de mechelaarmethode is een betere verklaring. En dat klopt ook. Als je met een bordercollie wil pakwerken moet je toch je eigen aanpak kiezen. Je zal een club moeten vinden waar ze dat willen proberen. Een club die niet eist dat je bordercollie de training van een mechelaar kan volbrengen. Eva kon ook niet getraind worden zoals een mechelaar. Eva werd helemaal tikkietik van de aanpak. :piew: :engel:

Verder is belastbaarheid echt een punt. Eva trekt de druk niet die op een mechelaar gezet kan worden. :neenee: De belastbaarheid is gewoon een sterk argument. Ik ben het daar mee eens. Dus ik vraag me sterk af of een bordercollie dat wel trekt want zoals ik ze ken zijn ze niet hard genoeg, niet driftig genoeg op de prooi en niet vasthoudend genoeg om geluiden, geschreeuw en tegenstand te weerstaan. Zolang IPO en KNPV op herders gericht is denk ik dat je weinig aan kan vangen met een bordercollie. Alleen als je zelf een idee hebt van hoe en wat maakt dat enige kans. Je zal het als kunstje moeten aanleren en je zal pakwerkers moeten vinden die zonder enige dreiging je hondje willen opbouwen.

Ik ben het dus wel met Crutz eens dat een bordercollie ongeacht aanpak zelden belastbaar genoeg zal zijn om iets te bereiken in IPO of KNPV (met pakwerk) :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Maar je hoeft toch niet direct voor het WK te gaan? Waarom moet het allemaal zo dramatisch serieus? Laat de Border gewoon lekker spelenderwijs met pakwerk aan de gang gaan en je ziet wel waar het schip strandt. Waarom vindt iedereen het zo leuk als Tsuki agility doet (toch ook bepaald niet gebruikelijk), maar een Border die pakwerkt kan dan ineens niet. Als ik de filmpjes op youtube zo zie, zie ik honden die behoorlijk wat dreiging aan kunnen trouwens. Zal wel anders opgebouwd zijn en niet elke Border zal het kunnen. Ik vind het zo jammer dat rassen bij voorbaat al uitgesloten worden bij een sport. De Aus waar ik eerst een pup van wilde, kon ook prima pakwerken. Mooie filmpjes gezien. Hier in NL ondenkbaar, want hoort niet. En een Mechelaar kan het beter. Tsja. Dan kan ik ook wel met mijn Aus in de agility stoppen. Want een Border kan het beter.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

duitse herder schreef:
Leane schreef:Een hond trainen voor pakwerk vind ik altijd zo stom klinken.. Net of dat het enige is ! De meeste mensen vergeten het appel en speuren en denken altijd maar dat alles alleen maar bijten bijten bijten is..
Elke hond kan bijten op de mouw, dat zonder meer. Alleen het is niet alleen eventjes bijten, er komt meer bij kijken, wat je zegt, appeel isook niet verkeerd om dat er op te krijgen
Dan is het vreemd dat alleen bepaalde delen in europa hondenrassen op voorhand al uitsluiten :denken: riekt naar discriminatie :pffff:
Ik denk dat het meer van doen heeft met het niet kunnen aanpassen van trainers dat er meerdere rassen op verschillende manieren getraind worden. Aanpassen van een training die al sinds jaar en dag op dezelfde manier gebeurd is moeilijk en dat is waar er binnen deze tak van sport behoorlijk tegenaan gelopen word.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoek stok!
Zeer actief

chrico schreef: Ik denk dat het meer van doen heeft met het niet kunnen aanpassen van trainers dat er meerdere rassen op verschillende manieren getraind worden. Aanpassen van een training die al sinds jaar en dag op dezelfde manier gebeurd is moeilijk en dat is waar er binnen deze tak van sport behoorlijk tegenaan gelopen word.
Wat je overigens ook bij andere sporten ziet. Ik heb het met speuren en agility ook bij Bram gehad. BC trainers kunnen vaak weinig tot niks met andere rassen, uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Zoek stok! schreef:
chrico schreef: Ik denk dat het meer van doen heeft met het niet kunnen aanpassen van trainers dat er meerdere rassen op verschillende manieren getraind worden. Aanpassen van een training die al sinds jaar en dag op dezelfde manier gebeurd is moeilijk en dat is waar er binnen deze tak van sport behoorlijk tegenaan gelopen word.
Wat je overigens ook bij andere sporten ziet. Ik heb het met speuren en agility ook bij Bram gehad. BC trainers kunnen vaak weinig tot niks met andere rassen, uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Klopt. Toen ik met Kito ging schapendrijven liepen wij ook tegen behoorlijke opstakels aan vanwege het ras
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Maar je hoeft toch niet direct voor het WK te gaan? Waarom moet het allemaal zo dramatisch serieus? Laat de Border gewoon lekker spelenderwijs met pakwerk aan de gang gaan en je ziet wel waar het schip strandt. Waarom vindt iedereen het zo leuk als Tsuki agility doet (toch ook bepaald niet gebruikelijk), maar een Border die pakwerkt kan dan ineens niet. Als ik de filmpjes op youtube zo zie, zie ik honden die behoorlijk wat dreiging aan kunnen trouwens. Zal wel anders opgebouwd zijn en niet elke Border zal het kunnen. Ik vind het zo jammer dat rassen bij voorbaat al uitgesloten worden bij een sport. De Aus waar ik eerst een pup van wilde, kon ook prima pakwerken. Mooie filmpjes gezien. Hier in NL ondenkbaar, want hoort niet. En een Mechelaar kan het beter. Tsja. Dan kan ik ook wel met mijn Aus in de agility stoppen. Want een Border kan het beter.
Ik denk ook vooral dat een bordercollie niet op zijn plek is bij IPO. Als je het zo weet te brengen dat de hond het waanzinnig vindt zal je mij niet horen. Ik denk echter dat dat heel erg moeilijk zal worden met collies in pakwerk. Ik zou mijn collie, en willekeurig welke andere niet helemaal geschikte hond dus nooit pakwerk laten doen. :neenee: Ik denk nl dat Eva daardoor een heel klein beetje last heeft gekregen met dreiging. Nu was ze al een pittig ding maar nadat ik haar moest belonen voor agressie is dat wel erger geworden in die periode. Ze dacht dat ze mensen die haar aankeken en voor haar gingen staan moest aanvallen zoals bij IPO :N: :engel: Achteraf had ik de bijtrem in die periode zo graag willen verhogen tot het max haalbare. Niet willen aanwakkeren en stimuleren. Dat kan alleen met de heel belastbare honden. Die trekken zich niks aan van een dreiging en bijtwerk en zijn daarna doodkalm en door iedereen aaibaar. Eva niet. Die zat daarna te hijgen en was niet meer aan te raken door iemand. Geen mens moest zijn hand uitsteken want ze ging direct weer zoals bij IPO voor de handen. HAP! En vasthouden. :boos: Heeft maanden gekost om weg te krijgen. Zelfs voor de training in de kantine ging ze naar iedereen happen die dacht dat leuke pupje even te aaien. 1 fout en je hangt en dat kan door 1 lollige pakwerker die wel kan lachen met een giftige jonge hond die hem liefst in zijn poten zou bijten. :devil:

Dus zolang er vooral mechelaars en duitsers trainen zou ik met een ander ras niet zomaar risico's nemen. Wat heb je aan een bordercollie die agressief is geworden door net verkeerde training in pakwerk? Niks dan spijt volgens mij....
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Dus zolang er vooral mechelaars en duitsers trainen zou ik met een ander ras niet zomaar risico's nemen. Wat heb je aan een bordercollie die agressief is geworden door net verkeerde training in pakwerk? Niks dan spijt volgens mij....
Maar dat is precies mijn punt. Ik zou het zeker niet doen met mijn BC bij het gros van de clubs (maar ook niet met mijn Mechelaar :wink: ). Maar zou je clubs hebben die op een andere manier trainen, zoals wel in andere landen, dan zou ik best interesse kunnen hebben. Niet met Izzie trouwens, die bijt me al veel te veel. Maar met een stabiele Border? Ja hoor.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Iedereen kan wel zeggen, waarom niet leuk recreatief mee oefenen, maar dat is gewoon niet haalbaar, de training is te intensief om iemand met eigenlijk geen einddoel ook mee te laten trainen.
Wij zijn bv maar met 4 leden, maar 2x in de week een hele dag (dus geen dagdeel) al bezig met trainen en JA de training is op de individuele hond aangepast en er wordt niet domweg in hokjes en oude methodes gedacht.

Maar goed, voor iedereen die wel denkt dat er veel in hokjes gedacht wordt en dat men kortzichtig is, zo dat niet ook allang effect gehad hebben op de markt, precies die markt (diensthonden wereldwijd) waar NL groot in is, zowel in kwaliteit als in aantallen.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”