Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Border collie + pakwerk = ?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Border collie + pakwerk = ?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

crutz schreef:Iedereen kan wel zeggen, waarom niet leuk recreatief mee oefenen, maar dat is gewoon niet haalbaar, de training is te intensief om iemand met eigenlijk geen einddoel ook mee te laten trainen.
Wij zijn bv maar met 4 leden, maar 2x in de week een hele dag (dus geen dagdeel) al bezig met trainen en JA de training is op de individuele hond aangepast en er wordt niet domweg in hokjes en oude methodes gedacht.
Bij de clubs waar ik agility train, is ook geen plek voor mensen die geen wedstrijden lopen. Dus ik kan me prima voorstellen dat jullie dat niet doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

In de africhting zijn er dus geen clubs die niet voor een certificaat oefenen, ja, de am bull clubs en zo......dus voor de mensen die dat willen mss zelf wat oprichten;) alleen heb je als je start wel mensen met kennis van zaken nodig en die zijn moeilijk te vinden buiten het resultaat gerichte deel (zelfs daar binnen al, rij niet voor niets ruim100km enkele reis om te trainen, ondanks dat ik in een drukke regio voor clubs woon)
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

crutz schreef:In de africhting zijn er dus geen clubs die niet voor een certificaat oefenen, ja, de am bull clubs en zo......dus voor de mensen die dat willen mss zelf wat oprichten;) alleen heb je als je start wel mensen met kennis van zaken nodig en die zijn moeilijk te vinden buiten het resultaat gerichte deel (zelfs daar binnen al, rij niet voor niets ruim100km enkele reis om te trainen, ondanks dat ik in een drukke regio voor clubs woon)
Precies.
Je kunt wel zelf een club gaan beginnen maar je zult toch een pakwerker nodig hebben die ook wat verstand van zaken heeft.
De hondenschool waar ik met Hera even behndigheid trainde deden ook voor de 'lol' pakwerk en speuren met een bepaald clubje. Daar zaten dan een paar labradors bij, een bordercollie en zelfs een bulletje e.d.
Maar eerlijk is eerlijk, als ik dan die jongen zie pakwerken dan kan ik wel janken zoveel als er geklungeld wordt.
Niet dat het nou gelijk op top niveau moet maar je moet wel een beetje weten waar je mee bezig bent en hoe je een hond op moet bouwen.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Zoek stok!
Zeer actief

Cash schreef: Maar eerlijk is eerlijk, als ik dan die jongen zie pakwerken dan kan ik wel janken zoveel als er geklungeld wordt.
Niet dat het nou gelijk op top niveau moet maar je moet wel een beetje weten waar je mee bezig bent en hoe je een hond op moet bouwen.
Dit geldt natuurlijk net zo goed voor andere sporten :wink: Ik weet ook niet hoe het zou moeten gaan mbt africhtingsclubs. Maar ik denk dat het ook een beetje open staan voor is. Toen ik met Jan meeging met reddingshondenwerk, zag ik daar bijv. een Kooiker meetrainen. Zo'n groep traint ook voor 'het echie' en past de aanpak aan op de hond. Echt goede trainers die daar wel moeite in willen steken. Ik vind dat mooi om te zien. Hetzelfde met mijn trainer die mij en Bram wilde trainen ondanks dat het toen bepaald niet goed ging en Kooikers er niet bekend om staan dat ze op zo'n hoog niveau agility lopen. Het is voor zo'n trainer veel makkelijker om te zeggen 'ik train alleen supersnelle gedreven honden'. Allemaal BC's die je hetzelfde kunt behandelen, lekker simpel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Zoek stok! schreef:
Cash schreef: Maar eerlijk is eerlijk, als ik dan die jongen zie pakwerken dan kan ik wel janken zoveel als er geklungeld wordt.
Dit geldt natuurlijk net zo goed voor andere sporten :wink: Ik weet ook niet hoe het zou moeten gaan mbt africhtingsclubs. Maar ik denk dat het ook een beetje open staan voor is. Toen ik met Jan meeging met reddingshondenwerk, zag ik daar bijv. een Kooiker meetrainen. Zo'n groep traint ook voor 'het echie' en past de aanpak aan op de hond. Echt goede trainers die daar wel moeite in willen steken. Ik vind dat mooi om te zien. Hetzelfde met mijn trainer die mij en Bram wilde trainen ondanks dat het toen bepaald niet goed ging en Kooikers er niet bekend om staan dat ze op zo'n hoog niveau agility lopen. Het is voor zo'n trainer veel makkelijker om te zeggen 'ik train alleen supersnelle gedreven honden'. Allemaal BC's die je hetzelfde kunt behandelen, lekker simpel.
De kooiker is inmiddels geslaagd voor het inzet puin examen :ok:
Jan
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Denk dat de grootste denkfout al start bij t begrip trainers, dan spreek ik wel voor de KNPV en enkele IPO clubs die ik ken die webstrijd gericht zijn, daar zijn nl geen trainers, maar train je met elkaar en vraag je bij problemen om tips/hulp ipv dat er een trainer loopt die je constant corrigeerd/adviseerd.....
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tuurlijk vind ik het leuk dat er ook andere rassen in sporten meedoen. Zeker ook in de behendigheid. Maar ik vind behendigheid of flyball een hele andere tak soort sport dan ipo. Dat vind ik het zelfde om als een beagle te laten schapendrijven. Terwijl ik een beagle in de behendigheid helemaal niet gek vind. Er worden al jaren lang honden geselecteerd en gefokt voor een doel. De moderne sporten zijn voor alle honden, maar de klassieke sporten blijven toch een beetje op bepaalde honden.

Als ik weet dat ik graag ipo wil lopen, dan zal ik overwegen om een mechelaar of wat geschikte herder te nemen. We hameren zelf altijd juist zo op, doe goe research voor je een hond neemt. Kies een hond die bij je past, die kan voldoen aan je wensen. Als jij ipo wil doen, is dat dus iets in je eisenpakket. Net zoals je bijvoorbeeld geen slaafse hond wil, die goed waaks is of juist goed jaagt....

Nog even terugkomend op de opmerking van Larissa85. Ja een bordercollie is inderdaad een herder. Maar de herdersgroep is groot en kunnen je weer onderverdelen in 3 verschillende soorten herders, omdat de taak als herder wel kan verschillen, zo heb je herders die drijven van a nar b, maar ook herders die de kudde tegen wolven moeten bewaken.

Zeg niet dat hij het niet moet proberen. Hartstikke leuk. Weet alleen niet of ze misschien ooit nog schapendrijven met de hond willen gaan doen. Want ondanks dat ik niet zo ben dat dat de ene sport de andere beinvloed, denk ik dat IPO en schapendrijven niet samen zullen gaan.....
Daarbij zijn borders van nature niet echt doorbijters. Ze zijn meer van een vlugge hap: ff nippen. Je gaat ds wel iets vragen wat niet van natre in deze honden zit. Iets waar honden jaren op geslecteerd zijn en wat je neit simpel met een traininkje kan veranderen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

janinca2002 schreef:De kooiker is inmiddels geslaagd voor het inzet puin examen :ok:
Wat goed :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

@ gyanty: ik zeg toch niks anders? Je moet er idd niet vanuit gaan dat je een top IPO hond krijgt met een Border. Net zoals je er niet vanuit moet gaan dat je een top agility hond krijgt met een Beagle. Toch zie ik een Beagle in de B1 regelmatig heel goed lopen. En ik denk dat een Border meer kan dan jij nu schetst, maar er is natuurlijk nogal wat diversiteit in het ras. Er zijn er ook die niet bepaald sterk zijn in schapendrijven bijvoorbeeld, maar als een waanzinnige agility lopen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
janinca2002 schreef:De kooiker is inmiddels geslaagd voor het inzet puin examen :ok:
Wat goed :ok:

Idd top :ok:
maar niet vergelijkbaar qua belastbaarheid zoals ik bedoel met manwerk, idd heb ik nooit begrepen dat er niet eerder met diverse andere rassen met veel speurdrift in die richting begonnen is, evenals het diverse speur/zoekwerk waar handelaren voor zoeken, daar zouden ze er goed aan doen (doen enkele al) hun blikveld te verruimen naar andere rassen dan herders...
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Blijft het dan leuk vraag ik me af als je met die hond knpv/ipo wil gaan doen.
Het is nu eenmaal een gegeven dat bepaalde rassen er het meeste geschikt voor zijn.
Waarom dan niet een hond uit die groep om knpv/ipo te gaan doen? Je bereikt dan toch het beste resultaat. En dan gaat het er niet om dat je gelijk op de WK moet staan. Maar het moet toch leuk blijven voor baas en hond. En dat is het volgens mij niet als je er constant nét nét tegenaan zit met trainen, omdat de hond toch eigenlijk niet zo geschikt is ervoor. Zelf heb ik een zwak voor rottweilers, maar de knpv trok me enorm, veel meer dan ipo. En knpv met een rottweiler zag ik niet zo zitten. Mede ook doordat ik té veel gewrichtproblemen heb meegemaakt met m'n eigen honden.. wil niet zeggen dat iedere rottweiler dit soort mankementen heeft natuurlijk.
Maar zo ben ik wél op de mechel gekomen.

Enne... niet op iedere club gaat het er hard aan toe hoor. Indy wordt opgebouwd met een piepkonijn. (piep is intussen overleden, maar ze blijft er gek op)
Degene die in het pak staat gaat gewoon gezellig het bos in mét konijn :mrgreen: . Blaf ze, prima, dan krijgt ze het konijn. En iedereen vind het eigenlijk heel leuk dat het zo gaat bij haar. (zal niet bij iedere hond werken natuurlijk)
Voor het mouwtje heeft ze geen konijn meer nodig, haha, is zo ook al véél te leuk! :ok:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

[/quote]
Idd top :ok:
maar niet vergelijkbaar qua belastbaarheid zoals ik bedoel met manwerk, idd heb ik nooit begrepen dat er niet eerder met diverse andere rassen met veel speurdrift in die richting begonnen is, evenals het diverse speur/zoekwerk waar handelaren voor zoeken, daar zouden ze er goed aan doen (doen enkele al) hun blikveld te verruimen naar andere rassen dan herders...[/quote]
daar zit je weer met de wat bekend is bij de trainers. Als je weet hoe je een herdershond moet trainen, weet je nog niet hoe je een jachthond voor hetzelfde doel kunt trainen. Sommigen durven ook niet buiten het bekende te stappen
.
Jan
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Daisy@ schreef:Blijft het dan leuk vraag ik me af als je met die hond knpv/ipo wil gaan doen.
Het is nu eenmaal een gegeven dat bepaalde rassen er het meeste geschikt voor zijn.
Waarom dan niet een hond uit die groep om knpv/ipo te gaan doen?
Tsja, waarom heb ik geen Border genomen omdat die het meest geschikt zijn voor agility? Omdat ik een Aussie leuker vind :19: Nogmaals, ik heb een Aussie prima pakwerk zien doen. Eigenaar en hond vonden het leuk. Prima toch.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Zoek stok! schreef:@ gyanty: ik zeg toch niks anders? Je moet er idd niet vanuit gaan dat je een top IPO hond krijgt met een Border. Net zoals je er niet vanuit moet gaan dat je een top agility hond krijgt met een Beagle. Toch zie ik een Beagle in de B1 regelmatig heel goed lopen. En ik denk dat een Border meer kan dan jij nu schetst, maar er is natuurlijk nogal wat diversiteit in het ras. Er zijn er ook die niet bepaald sterk zijn in schapendrijven bijvoorbeeld, maar als een waanzinnige agility lopen :wink:

Sepp zou de IPO onderdelen fantastisch vinden. Ik heb er ook seriues over na zitten denken om met hem een aantal onderdelen te gaan trainen. Alleen zou ik dat ergens willen doen waar de trainingsmethode mij bevalt. Op een WK zal ik niet met hem verschijnen...maar hij zal absoluut genieten. Zo ken ik ook een aantal border lijnen die zeker niet zouden misstaan tussen de mechelaars. Keiharde en coole koppen en zeer goed tegen druk bestand. (o.a http://www.risingsunfarm.com/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Het voornaamste punt is volgens mij dat het niet draait om het soort hond maar veel meer om de fairness van de trainingsmethode en opbouw van de trainer...of het nu een mechelaar is of een border.

Graag zou ik willen weten welke onderdelen niet geschikt zouden kunnen zijn voor mijn border. Ervan uitgaande dat ik niet op het WK wil verschijnen...maar gewoon goed vol power de oefeningen wil uitvoeren?
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vraag me sterk af of sommige delen van knpv en IPO niet erg onderschat worden door mensen die het nooit gedaan hebben en die denken dat een bordercollie wel een geschikte hond zou kunnen zijn. Als je ziet hoe hard veel honden zijn die die sporten goed beoefenen vraag ik me dus af in hoeverre dat onderschat wordt. Ik kan het ook volledig mis hebben maar dat gevoel krijg ik een beetje. :wink: Want onderschat de honden die hierop gefokt worden niet bepaald. Zomaar even gaat dus echt niet lukken. Ik heb een herder en toch is mijn hond niet sterk genoeg van karakter. Werklustig is ze zeker wel en behendigheid vindt ze leuk. Maar de ruggegraad voor KNPV heeft ze dus niet. :neenee: Veel te snel over de zeik en veel te makkelijk op te jutten tot ongewenst gedrag. Niks mis mee, maar hoe je dat dan met een bordercollie gaat doen al schietend met knalpistolen terwijl de hond klappen krijgt met een stok is mij echt een raadsel. :denken: Ik moet de eerste collie nog zien die geen krimp geeft bij extreem veel knallen en klappen met een stok :mrgreen: Kunnen is iets anders dan willen en leuk vinden.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

MARC_S schreef: Ik heb een herder en toch is mijn hond niet sterk genoeg van karakter. Werklustig is ze zeker wel en behendigheid vindt ze leuk. Maar de ruggegraad voor KNPV heeft ze dus niet. :neenee: Veel te snel over de zeik en veel te makkelijk op te jutten tot ongewenst gedrag. Niks mis mee, maar hoe je dat dan met een bordercollie gaat doen al schietend met knalpistolen terwijl de hond klappen krijgt met een stok is mij echt een raadsel. :denken: Ik moet de eerste collie nog zien die geen krimp geeft bij extreem veel knallen en klappen met een stok :mrgreen: Kunnen is iets anders dan willen en leuk vinden.
Het is natuurlijk ook niet een wet van Meden en Perzen dat álle Duitse Herders en álle Mechelaars (of welk ander africhtings-werkhondenras dan ook) geschikt zijn voor IPO en/of KNPV. Ook bij die rassen zijn er honden die eenvoudigweg niet belastbaar genoeg zijn, niet stabiel genoeg, niet moedig genoeg of welke andere reden dan ook waardoor de africhting geen succes is.
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik vraag me sterk af of sommige delen van knpv en IPO niet erg onderschat worden door mensen die het nooit gedaan hebben en die denken dat een bordercollie wel een geschikte hond zou kunnen zijn. Als je ziet hoe hard veel honden zijn die die sporten goed beoefenen vraag ik me dus af in hoeverre dat onderschat wordt.
Zou best kunnen dat ik het onderschat. Het kan ook zijn dat jij de Border onderschat :wink: Het is natuurlijk niet zo dat alleen in IPO/KNPV een hond om moet gaan met dreiging. Als een kudde koeien dwars is, mag een Aus ook niet wijken. En koeien hebben per dier vier stokken waar ze mee slaan, en toch zal een goede drijfaus er op af gaan en nippen :wink: Ik denk dat veel africhtingshonden ook zo hard zijn omdat ze de trainingsmethodes aan moeten kunnen. Maar die discussie wil ik hier even niet voeren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:
MARC_S schreef: Ik heb een herder en toch is mijn hond niet sterk genoeg van karakter. Werklustig is ze zeker wel en behendigheid vindt ze leuk. Maar de ruggegraad voor KNPV heeft ze dus niet. :neenee: Veel te snel over de zeik en veel te makkelijk op te jutten tot ongewenst gedrag. Niks mis mee, maar hoe je dat dan met een bordercollie gaat doen al schietend met knalpistolen terwijl de hond klappen krijgt met een stok is mij echt een raadsel. :denken: Ik moet de eerste collie nog zien die geen krimp geeft bij extreem veel knallen en klappen met een stok :mrgreen: Kunnen is iets anders dan willen en leuk vinden.
Het is natuurlijk ook niet een wet van Meden en Perzen dat álle Duitse Herders en álle Mechelaars (of welk ander africhtings-werkhondenras dan ook) geschikt zijn voor IPO en/of KNPV. Ook bij die rassen zijn er honden die eenvoudigweg niet belastbaar genoeg zijn, niet stabiel genoeg, niet moedig genoeg of welke andere reden dan ook waardoor de africhting geen succes is.
Nou precies. Dus als dat al zo is vraag ik mij af waarom je met een hond die sowieso de moed en de belastbaarheid waarschijnlijk mist toch perse die sport zou willen doen? :wink: Want eerlijk is eerlijk, welke collie wil stokslagen, hangt muurvast in bijtpakken en geeft geen krimp als er met losse flodders langs zijn kop geschoten wordt? En waarom wil je dat een collie dat zou gaan doen? Ik ken weinig collies die daar de zenuwen voor hebben nl.

Als het al lukt dan vraag ik me af of die collie niet veel beter iets veel leukers had kunnen gaan doen. :ok: :mrgreen:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

LongFields schreef:

Even aanvullen :mrgreen:
Terwijl er zat andere honden van rassen zullen zijn die hier wel over beschikken maar gewoonweg op geen club welkom zijn. Op deze manier is het niet vreemd dat het beperkt blijft tot een aantal rassen. Ik denk dat het er aan ligt dat men niet verder over kennis beschikt dan een bepaald type hond trainen
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoek stok!
Zeer actief

janinca2002 schreef:daar zit je weer met de wat bekend is bij de trainers. Als je weet hoe je een herdershond moet trainen, weet je nog niet hoe je een jachthond voor hetzelfde doel kunt trainen. Sommigen durven ook niet buiten het bekende te stappen.
Precies. Ik geef overigens wel direct toe dat dit lastig kan zijn. Als je het een gewend bent en de hond reageert daar niet goed op, is het best lastig om iets anders te verzinnen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Nou precies. Dus als dat al zo is vraag ik mij af waarom je met een hond die sowieso de moed en de belastbaarheid waarschijnlijk mist toch perse die sport zou willen doen? :wink: Want eerlijk is eerlijk, welke collie wil stokslagen, hangt muurvast in bijtpakken en geeft geen krimp als er met losse flodders langs zijn kop geschoten wordt? En waarom wil je dat een collie dat zou gaan doen? Ik ken weinig collies die daar de zenuwen voor hebben nl.

Als het al lukt dan vraag ik me af of die collie niet veel beter iets veel leukers had kunnen gaan doen. :ok: :mrgreen:
Volgens mij ken jij maar 1 type Border: zenuwachtige slaafse onzekere Border Collies. Het ras is behoorlijk gevarieerd. Ik ken Borders die zeer zelfverzekerd zijn, niet zenuwachtig en behoorlijk daadkrachtig. Dat zijn niet de honden die je gemiddeld als huishondje zult zien (en daar ook niet geschikt voor zijn) en dus tegenkomt in losloopgebieden. Er zijn toch ook Laekense die met succes aan IPO doen? Terwijl jij aangeeft dat Eva er niet geschikt voor is. Dat wil dan toch niet zeggen dat dit voor alle Laekense geldt?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Daisy@
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Daisy@ schreef:Blijft het dan leuk vraag ik me af als je met die hond knpv/ipo wil gaan doen.
Waarom dan niet een hond uit die groep om knpv/ipo te gaan doen?
Tsja, waarom heb ik geen Border genomen omdat die het meest geschikt zijn voor agility? Omdat ik een Aussie leuker vind :19: Nogmaals, ik heb een Aussie prima pakwerk zien doen. Eigenaar en hond vonden het leuk. Prima toch.

Ik zeg ook niet dat het niet zal gaan. Het kán natuurlijk heel goed gaan, en als baas en hond er plezier in hebben... waarom niet, helemaal mee eens! Maar de kans dat het met een ras goed gaat die er speciaal voor gefokt is lijkt me groter.

Misschien een domme vraag, maar een aussie is toch wél geschikt voor de behendigheid? Wordt toch vaak gedaan met dat ras? (weet daar weinig van hoor)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Er zijn idd laekense die IPO doen, van wat ik weet zijn dat wel mensen die (zoals hier al aangedragen) zelf begonnen zijn en dus niet afhankelijk van een club of trainer waren of zijn.....
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

crutz schreef:Er zijn idd laekense die IPO doen, van wat ik weet zijn dat wel mensen die (zoals hier al aangedragen) zelf begonnen zijn en dus niet afhankelijk van een club of trainer waren of zijn.....
Die zullen toch ergens hun ervaring hebben opgedaan onder of met begeleiding van lijkt mij. Ik ga er niet vanuit dat zij een voorbijganger tijdens het uitlaten gevraagd hebben van hee trek jij die mouw eens aan dan laat ik mijn hond erop los :smile:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoek stok!
Zeer actief

Daisy@ schreef:Misschien een domme vraag, maar een aussie is toch wél geschikt voor de behendigheid? Wordt toch vaak gedaan met dat ras? (weet daar weinig van hoor)
De werklijn Aussie wordt gefokt om te drijven.
Uitslag WK agility 2009: 1 t/m 29 Border Collie http://www.lhbsystems.nl/asp/db_totaal_ ... Id=9500101" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:Nou precies. Dus als dat al zo is vraag ik mij af waarom je met een hond die sowieso de moed en de belastbaarheid waarschijnlijk mist toch perse die sport zou willen doen? :wink: Want eerlijk is eerlijk, welke collie wil stokslagen, hangt muurvast in bijtpakken en geeft geen krimp als er met losse flodders langs zijn kop geschoten wordt? En waarom wil je dat een collie dat zou gaan doen? Ik ken weinig collies die daar de zenuwen voor hebben nl.

Volgens mij ken jij maar 1 type Border: zenuwachtige slaafse onzekere Border Collies. Het ras is behoorlijk gevarieerd. Ik ken Borders die zeer zelfverzekerd zijn, niet zenuwachtig en behoorlijk daadkrachtig. Dat zijn niet de honden die je gemiddeld als huishondje zult zien (en daar ook niet geschikt voor zijn) en dus tegenkomt in losloopgebieden. Er zijn toch ook Laekense die met succes aan IPO doen? Terwijl jij aangeeft dat Eva er niet geschikt voor is. Dat wil dan toch niet zeggen dat dit voor alle Laekense geldt?
Maar waarom denk je dat een hond pas ongeschikt zou zijn als hij slaafs, onzeker en zenuwachtig is? Denk je dat Eva zo is? Geschikt zijn en normaal zijn is nog steeds niet 1 + 1 = 2 hoor. Er zijn inderdaad laekense die IPO doen. Zoals die IPO leren kan Eva het ook want ik heb een keer meegedaan bij de club waar er zeker 4 trainen waaronder een IPOIII-laekense. De eigenaar daarvan vond Eva prima geschikt als die op haar manier getraind kon worden. Maar op een "normale" club kan ze dat dus nooit leren :neenee: en volgens mij hebben we het in dit topic over zomaar een bordercollie die bij zomaar een club wil gaan trainen. :wink: Dus daar heb ik het over. Ik heb een prima stabiele hond maar die kan ik dus niet gaan trainen op zomaar een van de mechelaar-clubs als je begrijpt wat ik bedoel.

Waarom je denkt dat ik denk dat alle bordercollies zus of zo zijn vraag ik mij af. :denken: Alle herders zijn toch ook niet zus of zo? Mijn oom heeft twee bordercollies en dat zijn toch echt prima honden. Lekker met de kinderen mee op het strand tussen de honden en de mensen. Stabieler heb je ze bijna niet denk ik want die zijn met geen mogelijkheid overstuur te krijgen. Ik vind overigens zoals jij aangeeft, honden die niet geschikt zijn voor in huis in een gezin en die niet in een bos kunnen wandelen juist niet bepaald stabiel. Die reageren blijkbaar overtrokken en zijn niet onder controle te houden. Elke hond kan in huis en in een losloopgebied, ook de hardste X-mechelaars. Moet je alleen wel de juiste baas hebben. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een hond niet bij een mens kan leven in huis omdat hij zo geschikt zou zijn om mee te sporten??? :denken:

En bij behendigheid lopen er ook wel een paar hoor, bordercollies, en dat zijn echt geen zenuwwrakken oid :engel: Maar dat zegt niks over hoe ze IPO zouden moeten doen op een club waar verder alleen mechelaars en duitsers trainen. Ze komen domweg niet overeen en er is niemand die je 1 stap verder kan helpen met zo'n collie in de IPO. Je zal het zelf moeten doen en dat doen zoals Crutz zegt de meeste mensen met een laekense ook. Wij gingen naar een IPO-club waar vooral Duitse en enkele mechelaars trainden. Eva leek niet eens op die honden want dat waren X-mechelaars. Om op een normale club IPO te doen is Eva dus niet geschikt. Als ik zelf wist hoe en wat dan zou ze het denk ik best kunnen leren. Het is immers vooral gehoorzaamheid, toestellen en meer zaken die je prima kan intrainen. Bijtwerk leren zonder enige dreiging en dan later iets gaan uitbouwen is ook geen probleem. Maar vol erin op de eerste les zoals de mechelaars, nee, niks voor Eva :N: :mrgreen: Dus ik noem haar ongeschikt vwbt het huidige systeem en de huidige clubs waar je kan trainen. :wink: Het kunstje zelf kan ze best leren. Dat kunnen erg veel honden wel leren. Ga je echter op wat meer niveau trainen dan valt vrijwel alles af op een enkeling na. En wat heb je aan recreatief IPO? Het risico is toch veel te groot dat je hond zelf iets gaat bedenken met bijten bv? Ik zou een hond nooit leren bijten als mijn passie daar niet lag en ik niet van plan was dat tot in de puntjes uit te werken. Moet er zelfs niet aan denken dat mensen met god weet welke rassen lekker lol-IPO gaan doen. Elke week een half uurtje kutten met bijten en dan maar hopen dat dat allemaal goed blijft gaan bij de meest uiteenlopende rassen. Mij niet gezien....
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Je legt nu verbanden die ik zelf niet leg (dat Eva slaafs, onzeker etc is).
En ja, dat is nou precies mijn punt, dat je een BC anders zult moeten trainen. Als je bij de gemiddelde africhtingsclub aanklopt met een BC, gaat dat niet werken. Maar dat wil dus niet zeggen dat ze het programma niet aan kunnen en dat is wat ik uit jouw verhaal proefde.
En ja, ik denk zeker dat bepaalde werklijnhonden niet geschikt zijn als huishondje. Met huishondje bedoel ik niet dat de hond niet in huis kan leven of niet los kan lopen. Ik bedoel dat zo'n werklijnhond voldoende trainingsuitdaging moet hebben, dus niet een uurtje per week recreatief op een hondenschool.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Mwah ik weet niet of de gemiddelde border collie niet belastbaar genoeg is. Ken genoeg verhalen in trainerswereldje van herders die juist graag 'harde' honden willen. Puur omdat ze met dat zenuwachtige niks kunnen. Je hebt dus ook echt wel lijnen die veel harder en veel belastbaarder zijn.

Ik denk dat Kay redelijk belastbaar is, alhoewel het dus ook wel bij de breitensport even mis ging. Kay is niet onder de indruk van een harde knal en die stok zal hem ook niet zoveel doen. Met schapendrijven hebben we zelfs soms moeite om hem op te jutten d.m.v bijvoorbeeld schrikken. Hij laat zich niet wegjagen. Daarbij zijn er ook steeds meer borders die met koeien en ander moeilijker en groter vee werken. Ook dit zijn al hardere honden. Maar een gemiddelde border collie (ik weet niet wat voor border deze man namelijk heeft) zal inderdaad te sensibel voor ipo kunnen zijn.

En de aussie lopen nog niet zo lang mee in de behendigheid, maar ik vind ze toch wel degelijk steeds meer opkomen en meer en meer een geduchte tegenstander worden. Je hebt gelijk dat er langzamerhand inderdaad agilitywerklijnen beginnen te onstaan in border collie land, maar groot en deel van de toppers komen nog gewoon uit de normale werklijnen hoor. En tuurlijk zijn er exemplaren die niet geschikt zijn het drijven (veel al uit de showlijn, maar ook echt wel uit de werklijn), maar dat is bij geen enkel ras toch zo dat alle geboren pups uiteindelijk echt ingezet kunnen worden waarvoor ze gefokt zijn. Toch vind ik IPO een klassieke sport met daarvoor bestemde rassen, evenals het schapendrijven en niet vergelijkbaar met de moderne sporten die voor alle rasen toegankelijk zijn.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Daisy@ schreef:Misschien een domme vraag, maar een aussie is toch wél geschikt voor de behendigheid? Wordt toch vaak gedaan met dat ras? (weet daar weinig van hoor)
De werklijn Aussie wordt gefokt om te drijven.
Uitslag WK agility 2009: 1 t/m 29 Border Collie http://www.lhbsystems.nl/asp/db_totaal_ ... Id=9500101" onclick="window.open(this.href);return false;
Oké, dat is wel duidelijk :ok: . De 30e plaats is trouwens een mechel. :wink:

Daisy had best een leuke hond voor behendigheid geweest. Een keer een proefles met haar gedaan en ze had er lol in.
Helaas door omstandigheden niet mee door gegaan, jammer eigenlijk. Terwijl een rottweiler daar ook niet voor gefokt is.
Zij had totaal ongeschikt geweest voor IPO, terwijl haar vader dat wel leuk gedaan heeft.
Appél gedeelte had wel gelukt, maar bijten. Nee, daar lag haar interesse totaal niet.
Daisy@
Zeer actief

Als een kudde koeien dwars is, mag een Aus ook niet wijken. En koeien hebben per dier vier stokken waar ze mee slaan, en toch zal een goede drijfaus er op af gaan en nippen Ik denk dat veel africhtingshonden ook zo hard zijn omdat ze de trainingsmethodes aan moeten kunnen. Maar die discussie wil ik hier even niet voeren.
Is dat niet omat dit ras gefokt is om te drijven, zit er van nature al een eind in 'gebakken'?
Dat ze dáárom deze dreiging kunnen doorstaan?
Of is dat een domme gedachte van mij? :roll:
Ik bedoel dat er verschillende vormen van dreiging zijn waar bepaalde rassen goed mee om kunnen gaan doordat ze voor dát specefieke doel gefokt zijn.

Onze buren hebben een aussie van 6 maanden nu.... héle leuke hond :ok: Volgens mij deed de fokker van de buurhond ook aan drijven met hun honden.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”