Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een heidewachtel aanschaffen?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Kim&Kiki
geregistreerd lid

Een heidewachtel aanschaffen?

Ongelezen bericht door Kim&Kiki »

hallo,
naar ongeveer 1 jaar lang zoeken denken wij dat we weten welk ras het beste bij ons zou passen :D De heidewachtel :E: Ik heb zo net het heidewachtel boek van de vereniging besteld omdat daar vast nog veel meer goede handige informatie in staat. Nu zou ik graag willen weten wat jullie van een heidewachtel vinden. En misschien kennen jullie wel een heidewachtel van familie/vrienden/kenissen of van de curcus? of heb je er zelfs zelf 1 of meer?Hoe is dat karakter en wat vinden jullie van die hond? Ik weet dat de hond veel jachtinstinct heeft maar hier heb ik laats een super onderwerp van een ander hondenforum over gezien wat me echt een super oplossing lijkt ze zijn: het ombuigen van het jagen naar een balletje. Ook wil ik erg graag curcussen met de hond doen en gaan we min. 2 uur per dag los wandelen (wat natuurlijk eerst geleerd moet worden) met de hond. De hond kan ook veel in onze grote thuin lopen. De hond moet ong. 2 keer per 4 uur alleen thuis zijn (van half 9 tot 12.30 uur) Ook dit willen we de hond uiteraart leren. Het word onze eerste hond dus ik wil super veel informatie over van alles en nog wat! Ook willen we binnenkort een heidewachtel fokker bezoeken. Deze kunnen we vast ook van alles vragen :lol1:

Groetjes Kim
Kim&Kiki
geregistreerd lid

Re: Een heidewachtel aanschaffen?

* 2 keer per week 4 uur alleen thuis zijn
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Goed dat je het boek van de vereniging hebt besteld! Dit wordt jullie eerste hond begrijp ik?
Ik ken een aardig aantal Heidewachtels en ik moet je eerlijk zeggen dat ik ze niet de makkelijkste vind uit t rijtje jachthonden.
Gaat jullie voorkeur uit naar een reu of een teefje? Wat zou jullie 2de keus zijn qua ras, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar?
Sowieso een goed idee om bij verschillende fokkers op bezoek te gaan!
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Ik heb er een :D
Het is een hele leuke hond, maar niet de makkelijkste. Ze wil graag voor mij werken en ze luistert over het algemeen erg goed. Maar door haar jachtinstinct is ze niet zomaar overal los te laten. Ondanks dat ze is opgegroeid met een niet jagende, balgekke stabij en nu samen woont met 2 honden met een balletjes obsessie, is ze er niet van te overtuigen dat spelen met een bal leuk is. Ballen zijn alleen leuk bij gebrek aan jaagmogelijkheden, in haar geval alleen op het strand.
Het is een actieve hond die, ondanks haar soms wat gebrekkige gezondheid, niets liever doet dan lange wandelingen maken en naast de fiets lopen.
Het jachtinstinct weerhoudt mij ervan weer een heidewachtel te nemen.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Kim&Kiki
geregistreerd lid

bedankt voor jullie reacties :D

Ja het word onze eerste hond. We hebben niet echt een 2e keus maar we hebben een aantal rassen uit gezocht die ons wel wat leken: drentse patrijs, friese stabij, duitse staander langhaar en de heidewachtel. Vervolgens hebben we alle karakter's enz. vergeleken met elkaar een daaruit kwam de heidewachtel :lol1: Mijn moeder vind de friese stabij helemaal super maar we hebben van de hondenschool gehoort dat de friese stabij vaak eigenwijser is en we willen wel dat als de hond moet luisteren, dat hij dan ook luistert. (natuurlijk heeft het ook grotendeels met de opvoeding te maken) Wel willen we een teefje.

@maartje: jij hebt volgens mij een friese stabij en een heidewachtel? Wat zijn nu de verschillen tussen de karakters van die 2?

Groetjes Kim
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Heb je weleens naar een Engelse Setter gekeken? Superlief en zacht van karakter.....
Als ik naar jouw rijtje kijk, zou ik voor een Duitse Staande Langhaar gaan, alleen niet zomaar eentje.....
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Eens met alle bovenstaande.
Ik vind ze, voor zover ik ze ken, ook niet allemaal even gemakkelijk.
Ik vind het trouwens ook zonde om een ballengek te maken van een echte jachthond, maar dat is weer wat anders :wink:
Ik zou ook eerder voor de Duitse Staande uit een niet te fanatieke lijn gaan. Neem in acht dat al dit soort honden behoorlijk druk kunnen zijn en het vrij lang duurt voordat ze een beetje volwassen worden. Je hebt meestal echt wel een fikse portie geduld en een lange adem nodig omdat druk op deze honden vaak een averechts effect heeft. Als je een vrije hond wilt tenminste. Daar moet je niet té lichtvaardig over denken :wink:
Cursussen zijn heel leuk, maar ik zou mijn energie, óók op zo'n cursus, vooral stoppen in het betrouwbaar hierkomen en blijven. Meteen vanaf pup en met behulp van de maaltijden als beloning. Daar zul je later veel plezier van hebben als je dat wat handig aanleert op jonge leeftijd.
Leren zitten lukt ook nog wel met een hond van 10 jaar immers.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Maartje
Zeer actief

Kim&Kiki schreef:
@maartje: jij hebt volgens mij een friese stabij en een heidewachtel? Wat zijn nu de verschillen tussen de karakters van die 2?

Groetjes Kim
Mijn heidewachtel is actiever, is makkelijker om mee te werken, stabieler, socialer en is onafhankelijker dan mijn stabij. Nog voordat ze een jaar was had ze haar GG 1 diploma en als de hondenschool examen gedaan zou hebben, zou ze met anderhalf haar GG 2 makkelijk gehaald kunnen hebben.

Mijn stabij (en dat geldt ook voor mijn stabij hiervoor) is veel meer op mij gericht,rustiger, blafferiger, maar buiten veel bereikbaarder dan mijn heidewachtel. Ze is mijn schaduw. Werken is met haar absoluut mogelijk, maar geen must.

Als ik een konijn tegen kom gaan ze er beide achteraan, maar mijn stabij kan ik meteen terug roepen. De heidewachtel komt ook terug, maar pas als het konijn uit zicht is.

Nou heb ik altijd veel gedaan met mijn honden. Mijn heidewachtel zou anders echt ongelukkig worden, terwijl mijn stabij zich daar probleemloos bij neer zou leggen. Zolang ik af en toe een bal gooi en soms een stukje wandel vindt Imke het allemaal wel prima.
Tess is niet geschikt als alleen maar gezellige huishond. Dan gaat ze haar poten opeten en ander stress gedrag vertonen. Dat merk ik al als ik even minder doe. Zelfs nu ze minder gezond is, blijft ze dit nodig hebben om gelukkig te zijn.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ken ze ook wel. Knuffelige aanhankelijke honden, maar oooooh dat jachtinstinct.. Moet je niet onderschatten!
Baily&Luna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Baily&Luna »

mijn schoonouders hebben 2 heidewachtels, lieve honden, goed voor kinderen, wel ontzettend waaks.
mijn schoonvader gaat ook 2x per week met ze jagen.

mijn schoonzusje heeft ook een heidewachtel gewoon als huishond, heel lief voor hun dochtertje maar ook erg druk, doordat ze alleen maar gewoon met haar wandelen en verder niets extra's.
Kim&Kiki
geregistreerd lid

bedankt voor alle antwoorden :D

@maartje: nu ben ik toch wel erg benieuwd..... Dus volgens jou is de stabij niet zo heel erg eigenwijs? Als ik jou beschrijving lees, past de friese stabij wel wat beter bij ons dan de heidewachtel :denken: Lijken jou honden op het karakter die bij de rasverenigingen worden aangegeven? of zit daar toch wel verschil in? Want werken willen wij niet echt met onze honden. Wel zou ik heel graag curscussen met de hond willen doen (gehoorzaamheid, behendigheid) Kan dit ook goed met een friese stabij?

Groetjes Kim
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Met een Friese Stabij kan je ook prima gaan trainen. Volgens mij zijn het hele leuke allround honden.
Wat lijkt je nou zo leuk aan een Heidewachtel? Heb je ook wel eens aan de Spaniels gedacht. Ik heb 2 Engelse Springers en deze vallen heel erg mee qua jacht gedrag.
Misschien is het ook een idee om eens mee te gaan met een wandelen van de Heidewachtel vereniging.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Kim&Kiki schreef:bedankt voor alle antwoorden :D

@maartje: nu ben ik toch wel erg benieuwd..... Dus volgens jou is de stabij niet zo heel erg eigenwijs? Als ik jou beschrijving lees, past de friese stabij wel wat beter bij ons dan de heidewachtel :denken: Lijken jou honden op het karakter die bij de rasverenigingen worden aangegeven? of zit daar toch wel verschil in? Want werken willen wij niet echt met onze honden. Wel zou ik heel graag curscussen met de hond willen doen (gehoorzaamheid, behendigheid) Kan dit ook goed met een friese stabij?

Groetjes Kim
Als je gewoon voor de leuk een cursus gehoorzaamheid of behendigheid gaat doen, is dat prima te doen met een Stabij. Je zult soms wat innovatief moeten zijn, omdat de meeste standaardmethodes niet werken bij een stabij. Je moet ze motiveren en als je dat standje gevonden hebt, willen ze best wel voor je werken. Maar verwacht geen slaafse gehoorzaamheid. Als een stabij het nut niet ziet, dan kan je op je kop gaan staan, maar dan doet ie het echt niet :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Sita schreef:
Kim&Kiki schreef:bedankt voor alle antwoorden :D

Groetjes Kim
Als je gewoon voor de leuk een cursus gehoorzaamheid of behendigheid gaat doen, is dat prima te doen met een Stabij. Je zult soms wat innovatief moeten zijn, omdat de meeste standaardmethodes niet werken bij een stabij. Je moet ze motiveren en als je dat standje gevonden hebt, willen ze best wel voor je werken. Maar verwacht geen slaafse gehoorzaamheid. Als een stabij het nut niet ziet, dan kan je op je kop gaan staan, maar dan doet ie het echt niet :mrgreen:
Dat de meeste standaardmethodes niet werken is misschien wat overdreven :wink: , maar vindingrijkheid is soms best handig :D Verder ben ik het hier wel mee eens. Maar dit gaat ook grotendeels op voor mijn heidewachtel.

Ik heb natuurlijk wel een vergelijking gemaakt tussen mijn twee honden en niet echt de rassen in het algemeen. Ik ken daar te weinig heidewachtels voor. Mijn honden passen beide best in de rasomschrijving maar wijken er ook op sommige punten vanaf. Maar ik zou zeggen: praat met de rasverenigingen, met meerdere eigenaren en met fokkers. En probeer eens mee te lopen op een wandeling van bv. de rasvereniging, ik denk dat dat een aardig beeld zal geven.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Kim&Kiki
geregistreerd lid

bedankt voor de reacties :D

we willen nu even bij de heidewachtel of friese stabij blijven, we gaan in het weekend hiervan 2 fokkers ontmoeten die ons informatie gaan geven :D

Ik begrijp wel dat we de training leuk moeten maken, wij leren toch ook niets voor niets iets uit ons hoofd :wink:

Groetjes Kim
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Onze heidewachtel is bijna 15 jaar geworden dus we hebben wel wat ervaring. Onze Duitse staande langhaar is ook al weer 6.Voor ons zijn het geweldige honden die bij ons passen, dat is denk ik ook wel een sleutelwoord.
Als een hond qua karakter en behoeften bij je past dan kun je bepaalde eigenschappen beter hanteren.
Ik denk dat Heidewachtels in de regel eigenzinniger zijn dan langharen en naar wat ik begrepen heb van een vriend met een stabij, is de stabij de meest eigenzinnige van de drie.
Onze honden waren in huis altijd rustig, het begrip "drukke hond" kennen wij niet :wink:
Ga eens mee als de vereniging een wandeling organiseert, dan leer je vaak meer dan van eenmanservaringen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”