Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kan de vacht van kleur veranderen???
Moderator: moderatorteam
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
kan de vacht van kleur veranderen???
toen wij storm kregen was ie heeeeeeeeeel donkerbruin bijna zwart...
nu sinds de winter word ie lichter... hij gaat meer richting het bruinde dan naar het zwarte..
en je ziet duidelijk het verschil met voor heen...
hij heeft nog wel 1 brede zwarte streep over zijn rug.. maar de rest word steeds lichter..
hij is nu 3
nu sinds de winter word ie lichter... hij gaat meer richting het bruinde dan naar het zwarte..
en je ziet duidelijk het verschil met voor heen...
hij heeft nog wel 1 brede zwarte streep over zijn rug.. maar de rest word steeds lichter..
hij is nu 3
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
- Aantal honden: 2
Re: kan de vacht van kleur veranderen???
Ik ken het wel bij ratten, dan heet het verroesten.
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Ik ken het wel andersom, hier een kruising duitse herder die eerst vaalbruin was en nu roodbruin.
Bij de border collie's is het zwart veel zwarter geworden sinds vorig jaar, behalve bij 1 die is wat meer bruiner gaan worden.
Waar dat aan ligt? geen idee.
Bij de border collie's is het zwart veel zwarter geworden sinds vorig jaar, behalve bij 1 die is wat meer bruiner gaan worden.
Waar dat aan ligt? geen idee.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
De saarloosjes hier zijn net toverballen
Escan veranderd ieder jaar van bruinig naar heel donker en weer een stuk lichter. Bij hem ligt dat aan de winter en zomervacht. Ook Flamme veranderd van donker naar licht. Maar zij is naarmate ze ouder wordt zowieso wat donkerder geworden en ook is haar kleur ogen veranderd. Van eerst blauw, naar groen en nu geel/bruinig.
Escan veranderd ieder jaar van bruinig naar heel donker en weer een stuk lichter. Bij hem ligt dat aan de winter en zomervacht. Ook Flamme veranderd van donker naar licht. Maar zij is naarmate ze ouder wordt zowieso wat donkerder geworden en ook is haar kleur ogen veranderd. Van eerst blauw, naar groen en nu geel/bruinig.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Shib is ook een toverbal
Op zijn kop is hij in de zomer wat lichterbruin en zijn achterkant wordt ook bruiner en grijzer in de zomer.

Op zijn kop is hij in de zomer wat lichterbruin en zijn achterkant wordt ook bruiner en grijzer in de zomer.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- Maxine
- Zeer actief
Cartouche was bij de geboorte ook echt zeer donker bruin. Hij is nu 5 jaar oud en zijn vacht is enorm veel veranderd. Niet meer donker bruin/zwart maar licht zandkleurig.
Bij Aura was ook van hetzelfde maar niet zo dramatisch. Eerst was ze wat vaal ros en daarna meer zandkleurig.
Bij Aura was ook van hetzelfde maar niet zo dramatisch. Eerst was ze wat vaal ros en daarna meer zandkleurig.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
yep, ze zijn hier 's winters veel roder als zomers...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Ja Finn was toen ik hem net kreeg veel grauwer toen was hij al vier trouwens.. nu is zijn dek echt zwart, Bluf is ook wat donkerder geworden.
Heeft te maken met de jaargetijden denk ik maar ook zeker met het voer dat je geeft, althans ik merkte wel dat zodra ik op een bepaalde brok over ben gestapt dat hij donkerder werd.
Heeft te maken met de jaargetijden denk ik maar ook zeker met het voer dat je geeft, althans ik merkte wel dat zodra ik op een bepaalde brok over ben gestapt dat hij donkerder werd.
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Odin heeft een rode vacht(bruin) die echt heel erg mee kleurt met de zon in de winter is hij echt donker bruin en nu is hij echt rood. Ook Jola is iets lichter in de zomer 

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wij hadden het erg met Bas, die toen we hem op 3 jarige leeftijd kregen voornamelijk zwart was. Hij werd langzamer hand bruin en vandaaruit schimmel/grijzig (en dan heb ik het niet over enkel snuit die grijs werd, maar echt zijn gehele lichaam). dus inderdaad kleuren kunnen veranderen.
Verder kan het komen door de zon en door voeding.
Verder kan het komen door de zon en door voeding.

- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Ik zit nog te denken, het kan ook komen door het merle gen. Is natuurlijk anders dan hoe Storm verkleurd, want bij merle wordt de hond steeds donkerder.
Rhodin als pup
Pas geboren, hij is de witte in het midden:

Rhodin is de eerste pup bij de achterste voerbak aan de linkerkant :

Rhodin nu:

Rhodin als pup
Pas geboren, hij is de witte in het midden:

Rhodin is de eerste pup bij de achterste voerbak aan de linkerkant :

Rhodin nu:

- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ruby veranderd geregeld van kleur daar was een speciale naam voor
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
haarverftwinkeltje schreef:Ruby veranderd geregeld van kleur daar was een speciale naam voor

You'll be in my heart... Always...
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Honden als DH's veranderen omdat ze de patronen van de A-locus hebben. Dat doen die patronen nu eenmaal.
Shilohs hebben dat ook, die zijn wolfsgrauw, aw dus.
Honden die bearded zijn (zoals Ruby) kunnen het graying gen hebben (G-locus), dat is ook een progressieve kleurverandering.
Er zijn nog meer mogelijkheden waardoor honden veranderen.
Bij dingen als merle, ticking en bont is het iets anders: daar komen de pigmenten gewoon heel langzaam door.
De hond wordt dus donkerder doordat er steeds meer pigment komt.
Hoe het is bij Bas weet ik niet want ik weet niet wat voor hond/patroon dat is.
Storm is dacht ik seal?
Dat is vaak onderhevig aan veranderingen door UV-straling, net als zwart daardoor kan verkleuren trouwens.
Gewoon bleken dus, net als mensenhaar.
Kortom: de reden kan variëren en als je wilt weten wat de reden in jouw geval is, moet je even een duidelijke foto plaatsen.
Honden die bearded zijn (zoals Ruby) kunnen het graying gen hebben (G-locus), dat is ook een progressieve kleurverandering.
Bij dingen als merle, ticking en bont is het iets anders: daar komen de pigmenten gewoon heel langzaam door.
Storm is dacht ik seal?
Dat is vaak onderhevig aan veranderingen door UV-straling, net als zwart daardoor kan verkleuren trouwens.
Kortom: de reden kan variëren en als je wilt weten wat de reden in jouw geval is, moet je even een duidelijke foto plaatsen.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Mijn hond verkleurt ook. Hij was heel mooi zwart als pup maar nu heeft hij bruin/blonde gedeeltes op zijn poten&op zijn oren...
Ach, leuk toch, toverballetjes!
Ach, leuk toch, toverballetjes!
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ja, Nora hier krijgt ook een wat bruine glans over haar vacht in de zomer. En Nilo is tijdens de zomer lichter van kleur dan tijdens de winter!
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
en mechelaars?Marjoleine schreef:Honden als DH's veranderen omdat ze de patronen van de A-locus hebben. Dat doen die patronen nu eenmaal.
Storm is dacht ik seal?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Zijn sable (Ay), dus ook A-locusmalinois schreef:en mechelaars?Marjoleine schreef:Honden als DH's veranderen omdat ze de patronen van de A-locus hebben. Dat doen die patronen nu eenmaal.
Storm is dacht ik seal?

You'll be in my heart... Always...
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat klopt.Jacksel schreef:Zijn sable (Ay), dus ook A-locusmalinois schreef:en mechelaars?
Ze zijn wel gefokt op een vrij constante tint overigens (domweg selectie), maar sables worden altijd stukken donkerder geboren dan ze uiteindelijk worden.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
aha duidelijk
dank je!

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Denk dat Bas tot bearded behoord en het graying gen had. Het was een kruizing (vermoedelijk cairn terrier/schnauzer:Marjoleine schreef:Honden als DH's veranderen omdat ze de patronen van de A-locus hebben. Dat doen die patronen nu eenmaal.
Storm is dacht ik seal?
Bas is de meeste rechtste:

-
- Zeer actief
@ Marjoleine. ik wil er wat meer van weten.. wat is dat A-locus?
Heb pupfoto's van Finn en ook 1 van Bluf neergezet en ook van een nestbroer van Finn, (die er helaas niet meer is)
Wat bepaald nu dat een hond donkerder wordt of zo veranderd van vachtkleur?
1 van deze twee is Finn (de ander is volgens mij nooit zo zwart geworden als Finn)

Dit is de ander geworden (Endy is een paar maanden geleden overleden..hoop niet dat de eigenaar op het forum is of er problemen mee heeft dat ik deze foto van hem neerzet..)

Dit was Finn toen ik hem net had 4 jaar was hij toen

Dit was Bluf als pup.. foto had iemand toevallig van haar

En zo was ze vorig jaar zomer

En hoe zit dat eigenlijk met Wolfgrauw .. beide honden hebben wolfgrauw staan.. weet iemand daar het fijne van... Finn is niet echt zwart/geel of zwart/bruin.. maar op onderstaande foto zeg ik duidelijk ja bluf is grauw en finn is...
Zo zijn ze nu recent genomen foto

Heb pupfoto's van Finn en ook 1 van Bluf neergezet en ook van een nestbroer van Finn, (die er helaas niet meer is)
Wat bepaald nu dat een hond donkerder wordt of zo veranderd van vachtkleur?
1 van deze twee is Finn (de ander is volgens mij nooit zo zwart geworden als Finn)

Dit is de ander geworden (Endy is een paar maanden geleden overleden..hoop niet dat de eigenaar op het forum is of er problemen mee heeft dat ik deze foto van hem neerzet..)

Dit was Finn toen ik hem net had 4 jaar was hij toen

Dit was Bluf als pup.. foto had iemand toevallig van haar

En zo was ze vorig jaar zomer

En hoe zit dat eigenlijk met Wolfgrauw .. beide honden hebben wolfgrauw staan.. weet iemand daar het fijne van... Finn is niet echt zwart/geel of zwart/bruin.. maar op onderstaande foto zeg ik duidelijk ja bluf is grauw en finn is...

Zo zijn ze nu recent genomen foto

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat is bearded. Met een baard, dusgyanty schreef:Denk dat Bas tot bearded behoord en het graying gen had. Het was een kruizing (vermoedelijk cairn terrier/schnauzer:

Hij lijkt me tanpoint en as je dan graying hebt krijgt je dit effect ongeveer.
Hij kan ook wolfsgrauw zijn geweest, moeilijk te zien.
Maar in beide gevallen is het A-locus en dat is per definitie onderhevig aan kleurvariatie tijdens het leven.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
A-locus is een locus (een plaats dus) op het dna. Kleuren en patronen zijn opgebouwd door de interactie van de verschillende loci. Op sommige liggen kleuren, op andere liggen patronen.blondie schreef:@ Marjoleine. ik wil er wat meer van weten.. wat is dat A-locus?
Op alle loci liggen altijd twee allelen (ook wel het zgn genen-paar genoemd) en die twee allelen bepalen wat er op dat bepaalde locus aan eigenschappen ligt.
Alle honden hebben dus op alle loci twee allelen liggen maar wat zich uit wordt bepaald door de totale combinatie.
Honden die de A-locus uiten (tonen dus) hebben bv op de K-locus ky/ky, en daardoor kun je die A-locus zien. Als er op K iets anders zit, kan het zijn dat je de A niet kunt zien, maar die is er natuurlijk nog steeds. Zo kan een hond dus een patroon van A vererven zonder dat hij het zelf toont.
Meestal is het zo dat een hond, als er een combinatie is van twee verschillende allelen, maar één van de twee toont, omdat die dominant is over de andere. Dat is bv zo met de B-locus. Daar ligt B (zwart) en b (bruin). Als een hond B/b heeft, zie je dat bruin niet, doordat het zwart domineert.
Maar op A is dat anders. Op de A-locus kunnen twee allelen zich beide gedeeltelijk tonen. Op A liggen dan ook geen kleuren, maar patronen. Dat is iets anders

Op A liggen de volgende opties:
ay - sable. Dit is het patroon dat we kennen van bv de mechelaar. Het komt voor in veel verschillende variaties, van heel licht tot heel donker. Hoe het zich precies toont is mede afhankelijk van het B-locus, want er is zgn. zwart sable (mechelaar) maar ook bruin sable (Bordeaux dog).
aw - wolfsgrauw of wolfspatroon. Dit is een bekend patroon. De Saarloos is er een mooi voorbeeld van. Ook dit patroon kan in verschillende varianten voorkomen, soms lichter en soms donkerder en ook dit patroon kan in uiting afhankelijk zin van B. De gewone Saarloos is wolfsgrauw, maar de zgn. "bosbruine" Saarloos is ook wolfsgrauw. Alleen is die b/b op B, bruin dus.
at - tanpoint. Een bekend patroon dat ook weer op zowel zwart als bruin kan voorkomen. Denk aan de Dobermann, die er in zwart en bruin is.
as - dit is geen bewezen allel, en waarschijnlijk is het een variant van at; het is zadel. Het is het patroon dat we heel veel zien bij de Duitse herder (alleen noemen die het anders) en bijvoorbeeld ook bij de Airedale terrier.
a - dit komt maar bij zeer weinig rassen voor: recessief zwart. Het wil zeggen dat een hond geheel zwart is, maar het is een ander allel dat het zwart van de meeste zwarte rassen. Recessief zwart komt voor zover we weten alleen bij enkele herderrassen voor.
Wat er nu bijzonder is aan A, is dat honden een combinatie kunnen hebben van twee allelen en dit ook kunnen tonen.
Finn heeft zo te zien in elk geval een allel voor zadel, en waarschijnlijk is ze gewoon as/as.
Lastig in dit geval is dat de hond ook masker heeft en dat kan soms over het hele lichaam invloed tonen.
Masker ligt weer op een andere Locus overigens: het ligt op E.
Finn heeft in elk geval geen wolfsgrauw. Dat heeft namelijk altijd invloed op de kleur van de benen, daar zie je dan donkere haarpunten. En die ontbreken op de foto waar Finn 4 jaar is. Dat zie je ook op de pupfoto al. Daarom kun je aw dus uitsluiten.
Bluf heeft zo te zien wel een allel voor wolfsgrauw, kijk maar naar de benen. Maar heel erg donker is hij niet. Op volwassen leeftijd is het erg lastig te zeggen, heb je een pupfoto? Hij heeft ook masker, om het lastiger te maken, maar ik denk dat hij aw/at is, of aw/as.
Beetje duidelijk?
Anders vraag je maar

- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Marjolein, nog even een vraag over Finn. Je zegt dat hij waarschijnlijk as/as is. Maar dan zou hij toch bij de geboorte zwart-geel geweest moeten zijn en niet gelig met zwarte haarpunten?
-
- Zeer actief
en ik heb van beide honden een pupfoto neergezet.. en Finn is de hij en Bluf is de zij
en waarom is de nestbroer toch lichter gebleven dan Finn.. op de pupfoto tonen ze eender... de twee puppies samen zijn (er)Finn en Endy
Bluf toont als pup juist heel bruin en is nu echt grijs wolfgrauw

en waarom is de nestbroer toch lichter gebleven dan Finn.. op de pupfoto tonen ze eender... de twee puppies samen zijn (er)Finn en Endy
Bluf toont als pup juist heel bruin en is nu echt grijs wolfgrauw
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet hoe hij bij de geboorte wasElly* schreef:Marjolein, nog even een vraag over Finn. Je zegt dat hij waarschijnlijk as/as is. Maar dan zou hij toch bij de geboorte zwart-geel geweest moeten zijn en niet gelig met zwarte haarpunten?

De eerste foto die ik zie, daar is ie al ouder. Dat kleurverloop gaat vaak heel snel.
Een zadelhond wordt geboren als tanpoint, vaak is zelfs de tanpoint amper zichtbaar. Kijk maar eens bij Airedale fokkers op de site, daar kun je vaak het verloop heet mooi zien.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Ik heb heel veel Duitse herderpups gezien, maar nog nooit, dat een pup die zwart-geel was bij de geboorte op de leeftijd van 3 weken al veel lichter was. natuurlijk is het geel aan de pootjes iets meer uitgebreid.
Ook honden als op de volgende foto, zijn tot de leeftijd van minimaal 7 maanden nog duidelijk zwart geel, dus met een redelijk uitgebreid zwart zadel

Misschien kan Connie een foto van net geboren pups van bluf neerzetten? Ik weet wel zeker dat Finn ook niet zwart-geel was.
Ook honden als op de volgende foto, zijn tot de leeftijd van minimaal 7 maanden nog duidelijk zwart geel, dus met een redelijk uitgebreid zwart zadel

Misschien kan Connie een foto van net geboren pups van bluf neerzetten? Ik weet wel zeker dat Finn ook niet zwart-geel was.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
In mijn onderschrift zie je Jazz linksbovenin als pup en daaronder hoe ze nu is.
En de laatste tijd lijkt ze rond dr ogen weer wat donkerder te worden
En de laatste tijd lijkt ze rond dr ogen weer wat donkerder te worden