Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat vinden jullie hiervan? (art vanmorgen in de krant)

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Botervrouwtje
Actief
Mijn ras(sen): Saarloos wolfhond

Re: Wat vinden jullie hiervan? (art vanmorgen in de krant)

Ongelezen bericht door Botervrouwtje »

Ik had het net nog. Ik had Yiska aan de lijn en kwam een mevrouw tegen met een dwerg chiwawa van 10 weken. Dat hondje is dus net zo groot als Yiska d'r flos.
Ik hield Yiska kort, want die kan met haar 7 maanden heerlijk enthousiast reageren naar andere honden en dan met haar poten slaan. Leek me niet echt de bedoeling. ooo zegt die mevrouw, laat um maar gaan hoor, daar moet ze ook aan wennen. Dus ik zei dat dat dan wel zo kan zijn, maar dat ik bang was dat haar hondje door midden zou breken als Yiska wil gaan spelen.....

Nee dat gebeurd niet volgens die mevrouw, want alle honden vinden pups lief en zijn voorzichtig.
Ik heb Yiska toch maar lekker bij me gehouden en we zijn doorgelopen.
Afbeelding
Botervrouwtje
Actief
Mijn ras(sen): Saarloos wolfhond

Ongelezen bericht door Botervrouwtje »

pardon...chihuahua.....
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

@marc.

zowel whera als ik maken wel degelijk het onderscheid dat zowiezo die bull daar niks te zoeken heeft als hij zo agressief is.

de hoofdvraag in dit onderwerp is volgens mij of het wel verantwoord is om met zo'n echt inieminiedingske een losloopgebied in te gaan. want ook een liefe hond die net te ruw met zijn poot slaat kan zo'n kleintje flink verwonden
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

natuurlijk hoort een hondagressieve hond niet los, denk dat er hier niemand is die daar anders over denkt.
Helaas gebeurt dat blijkbaar toch en als je weet dat niet iedereen zn hond onder appel heeft neem je in mijn ogen zelf een risiko door een pup zomaar ergens los te laten.
Het is niet de schuld van dat pupke, het is de schuld van de bullterrier eigenaar, maar ik zou gewoon zelf -met welke pup dan ook- zo'n risiko nooit nemen.
Ik hou liever zelf de regie in handen dan dat ik afhankelijk ben van onbekende mensen en honden.
Er zijn vast ook wel bekende honden van eenzelfde formaat te vinden waarvan je weet dat het wel goed gaat met puppen.

Je schiet er zo weinig mee op als je in gelijk staat met je dooie puppie in je armen, dan heb ik maar liever geen gelijk en een levende pup.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

mijn jack pupje(s) komen alleen in aanraking met bekende honden, voor wat betreft grote honden dus. ik weet dat ze overmoedig kunnen zijn en een les hoeven ze van een hond waar ze 20 + keer inpassen niet te leren, want dat zou wel eens de laatste les kunnen zijn.

geen dwergras of uber kwetsbaar, maar toch, ik zoek zulke dingen dus niet op.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

massam schreef:@marc.

zowel whera als ik maken wel degelijk het onderscheid dat zowiezo die bull daar niks te zoeken heeft als hij zo agressief is.

de hoofdvraag in dit onderwerp is volgens mij of het wel verantwoord is om met zo'n echt inieminiedingske een losloopgebied in te gaan. want ook een liefe hond die net te ruw met zijn poot slaat kan zo'n kleintje flink verwonden
Daar gaat het ook om. Ik zou wel een losloopgebied opzoeken maar ogen op steeltjes hebben met zo een inieminie hondje. Niet om het agressieve want daar zijn al tig discussies over geweest maar om het gevaar wat zo een hondje oploopt. Ik heb ook plotseling 2 yorkies gehad :N: De buuv van mijn ouders was gevallen en moest naar het ziekenhuis. Mevrouw maakte zich zo een zorgen om de hondjes dat ik zei, geen probleem buuv, ik neem ze wel mee. Ik werd me toen alleen maar bewuster van het gevaar wat zo een dwerg loopt en dan ben ik niet eens een hond :mrgreen: Gewend aan grote honden lig ik in bed en voel weerstand op mijn dekbed. Ik geef een ruk, hoor smak en gepiep. Ik was direct klaarwakker want de kleinste was door mijn ruk van bed af geworpen tegen de muur aan. Piepen en gillen deed ze dus ik naar de DA midden in de nacht, mezelf vervloeken om wat ik gedaan had. Zij had een pootje gebroken :( . Tot overmaat van ramp overleed de buuv en zat ik met de yorkies. Ik was voorzichtig met uitlaten, niet met grote honden de ik niet kon, niet op plekken waar ik geen overzicht had, ik werd gek van mijzelf en vond het gewoonweg doodeng om buiten te zijn. Binnen was net zo erg, ik liep continu de kleintjes te zoeken. Op een gegeven moment stond ik op het wat grotere mannetje die zijn ribbetjes kneusde en toen was bij mij de maat vol. Ik was een gevaar voor die ukkies terwijl de honden er goed mee omgingen. Beide hondjes heb ik toen herplaatst.
Aan de andere kant heb ik ook een malthezer gehad, opgevoed als zijnde grote hond maar buiten met andere honden voorzichtig. Nu had zij mazzel dat ze altijd bewakers om zich heen had die andere honden wel uit de buurt hielden maar toch was ik ook met haar voorzichtig maar omdat zij alweer een slag groter was ging dat veel beter in combi met mij :engel:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Nanna schreef:Of de duvel er mee speelt ;-) Kom ik net in het bos een mini engelse springerpup van 9 weken tegen (maar leek wel 7 weken, zou me ook niet verbazen want broodfok).
Zo groot als een kleine Chi en "moest wennen aan andere honden".
Ik kan dus niet 5 honden tegelijk aanlijnen en wat ben ik dan dankbaar dat ze alle 5 volkomen normaal op de pup reageren en niet de minste behoefte voelen om het beestje te "corrigeren".
Maar wat als je het zit commando geeft en charles gaat er met zijn mooie billen opzitten omdat het pupje net toevallig naar die ene grasspriet toeliep. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Dan heeft charles geen kwaad in zin maar het gebeurd toch. Zo een ieniminiehondje overleefd dat misschien niet eens (alhoewel hij waarschijnlijk meteen omhoogwipt van ships er zit iets onder mij) maar toch, het kan zomaar te laat zijn voor zo een klein ding.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Nanna schreef:
chrico schreef: Gewend aan grote honden lig ik in bed en voel weerstand op mijn dekbed. Ik geef een ruk, hoor smak en gepiep. Ik was direct klaarwakker want de kleinste was door mijn ruk van bed af geworpen tegen de muur aan.
O, heel zielig, maar toch :smile: :smile: :smile:
Het was gewoon stom en als je het nu verteld kan ik er ook wel om lachen ook al was het zo sneu. Maar het is wel wat ik duidelijk probeer te maken, je moet gewoon voorzichtiger zijn met die ukkies (zelfs als je geen hond bent) :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

MARC_S schreef:Ik weet het niet hoor. Want in de ene topic wordt gezegd dat iedereen zijn hond onder controle moet kunnen houden en moet zorgen dat hij absoluut niet op aangelijnde honden afloopt. Nu loopt er in een losloopgebied een bullterrier los en dan is het ineens de york die het dan veroorzaakt omdat hij te klein was... beetje vreemd moet ik zeggen. Want voorlopig denk ik eigenlijk toch dat je als je bulterriër losloopt je hem altijd zou moeten kunnen roepen. Dat is toch waar we laatst elke keer discussie over hadden en ik meen dat de meerderheid toen dat vond dus? Want nu is het wel zo dat de bul losloopt en de bul een ander hondje doodbijt. :denken: Volgens mij moet je een bulterriër gewoon niet los laten lopen als je een klein hondje ziet aankomen. Want het verhaal dat dat hondje onzichtbaar was kan wel gebeuren maar niet hier denk ik. :wink:

Kijk, ik zelf zou nooit een dwerghond nemen en er al helemaal niet mee gaan rondlopen als in ga maar lekker snuffelen en spelen met andere honden. De trend is nu nl OF een dwerghond, OF een reusachtige spierbundel. Dus binnenkort kunnen honden helemaal niet meer leuk spelen. Overal waar ik kom in losloopgebieden kom ik aangelijnde ambullen en staffords tegen en tegenwoordig minstens net zoveel pitbulls. Natuurlijk ook massa's chihuahua's en ander minigrut. Denkt iemand werkelijk dat die honden samen kunnen spelen? Ik kom op heel veel plaatsen al niet meer. Ik trek die hevige honden niet en ik trek die mini-honden niet. Dus laat maar. Dat hele gezwerf met- en loslaten van allemaal inimini-muisjes of maxi-XL-bullen gedoe gaat sowieso nergens meer over. :U:

De meeste hevige rassen loop ik straal voorbij met mijn honden. Ik vertrouw ze niet, de baasjes, en ik vertrouw mijn honden weer niet met honden ter grootte van een cavia.
:ok:
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

renee-uk schreef:natuurlijk hoort een hondagressieve hond niet los, denk dat er hier niemand is die daar anders over denkt.
Helaas gebeurt dat blijkbaar toch en als je weet dat niet iedereen zn hond onder appel heeft neem je in mijn ogen zelf een risiko door een pup zomaar ergens los te laten.
Het is niet de schuld van dat pupke, het is de schuld van de bullterrier eigenaar, maar ik zou gewoon zelf -met welke pup dan ook- zo'n risiko nooit nemen.
Ik hou liever zelf de regie in handen dan dat ik afhankelijk ben van onbekende mensen en honden.
Er zijn vast ook wel bekende honden van eenzelfde formaat te vinden waarvan je weet dat het wel goed gaat met puppen.

Je schiet er zo weinig mee op als je in gelijk staat met je dooie puppie in je armen, dan heb ik maar liever geen gelijk en een levende pup.
Dus je vindt dat iemand die een York heeft risico's neemt omdat je gewoon een bul tegen kan komen die hem doodbijt? Dan hoef ik ook geen commentaar meer op het feit dat mijn honden vriendelijk komen buurten en dan dus heel erg aangevallen kunnen worden. :denken: Ze mogen immers niet buurten van veel mensen hier. Puntje bij paaltje liep de bul los en beet hij een york dood toch? Dan is het erg moeilijk te verkroppen dat er hier gezegd wordt dat je met een York dergelijke risico's niet moet lopen. Wat moet je dan? Optillen als er een hond komt en het hondje leren dat alle honden groot gevaar zijn dus dat het lekker gaat keffen vanaf je arm? Dat is wel wat je dan krijgt als je je hond leert dat bij elke hond die op hem af komt hij steun krijgt van de baas en bevestiging van zijn angst. En dan krijgen we weer de topic over dat kleine hondjes zo krijsen als er een grote hond komt. De bul is op de York afgelopen. Weinig pups die van de baas wegrennen naar een vreemde hond toe. Ze bestaan wel maar ik schat zo in dat dat hier misschien helemaal niet het geval was. Ik denk dat de eigenaar van de York zijn hondje op de grond heeft gelaten toen de bul los kwam aanlopen. Als ik dat doe of deed met Dapper dan had de bul ook gaten gehad. Die komt immers los buurten en daarover was laatst dus een enorme discussie. Het lijkt een beetje alsof de mensen met grote honden van standpunt veranderen als dat beter uitkomt. Nu is het immers de mini-hond die doodgebeten werd. Was het hun hond die was gaan knokken dan was de eigenaar van de bul ineens wel fout. Is het een minihondje dan hoor je "had je daar ook nooit moeten uitlaten want dan weet je zelf welke risico's je neemt (ook al was de bul dan wel fout)..." Okeejjjj..... :19:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Marc, je kan de boel nu wel opblazen en deze discussie een andere wending gaan geven maar toen Eva een ieniminie pupje was van 8 weken neem ik aan dat je bij het zien van een buurtend grote hond Eva als pup in bescherming nam toch? Of mocht elke hond zomaar op jullie afkomen en deed je een stap achteruit? Lijkt mij toch niet maar goed, dat zal je niet snel toegeven want dan houd het in dat je de insteek van dit bericht niet begrijpt.
Toen mijn hond een pupje van 8 weken was en er kwam een hond buurten dan beschermde ik ze terwijl het niet eens breekbare popjes zijn. Het lijkt mij vrij logisch dat je met een miniatuurpupje voorzichtiger moet zijn als met een duitse dog pupje qua buurtende honden. De veiligheid van je hond lijkt mij voorop te staan maar blijkbaar is dat voor jou onbegrijpelijk :denken:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

chrico schreef:Op een gegeven moment stond ik op het wat grotere mannetje die zijn ribbetjes kneusde en toen was bij mij de maat vol. Ik was een gevaar voor die ukkies terwijl de honden er goed mee omgingen. Beide hondjes heb ik toen herplaatst. Aan de andere kant heb ik ook een malthezer gehad, opgevoed als zijnde grote hond maar buiten met andere honden voorzichtig. Nu had zij mazzel dat ze altijd bewakers om zich heen had die andere honden wel uit de buurt hielden maar toch was ik ook met haar voorzichtig maar omdat zij alweer een slag groter was ging dat veel beter in combi met mij :engel:
:smile: Dat zou mijn verhaal kunnen zijn. Durga is net het formaat wat ik kan hebben. Kleiner is ècht geen goed idee. :N: :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik vind dat je je hond die bijt bij je moet houden. En als je een mini mini pupje aan ziet komen, dan roep je je bull terrier ook gewoon even bij je lijkt me. Ik laat Vera ook niet zomaar even gezellig naar een York pupje toehobbbelen. Eerst eens kijken hoe dat pupje is, en pas als ik nul angst zie mag ze eens gaan kijken. Voor het 'voorwerk' heb ik dan dus Saar :mrgreen:
En dan is Vera dus abosluut altijd vriendelijk, corrigeert zelfs nooit.

Daarnaast zou ik mijn York pupje ook optillen als ik een vreemde bull terrier aan zie komen. Maar laten we even eerlijk zijn, de algemeen heersende mening is toch gewoon dat dat niet mag? Het commentaar is niet van de lucht als je je pup optilt, en op de gemiddelde hondenschool wordt ook meteen geroepen dat een hond 4 pootjes heeft gekregen om mee te lopen bladiebla. Ik heb Moos ook nooit opgetild, ook niet als pup van amper een kilo. Mocht niet, was not done, en daar kweekte je alleen maar grootmuilen mee, volgens de boekjes en de hondenschool. Moos kreeg uiteindelijk wel een grote muil, maar dat was omdat hij te vaak als voetbal was gebruikt :roll:

Saar heb ik wel opgetild, en nog steeds als ik een hond echt niet vertrouw. Dus ja, ik vind dat je veel voorzichtiger moet zijn met je mini hondje dan hem lekker los rond te laten hobbelen bij een vreemde veel grotere hond. Maar dat is niet wat je over het algemeen overal leest en leert als het je eerste pup is. En daar komt dan nog bij, het gevoel van 'schaamte' als je het wel doet. De enige reden waarom Saar besprongen kon worden door een Stafford was dat ik dacht "jemig, is wel vooroordelen bevestigend en lullig als ik haar optil". Want tja, dat is vaak wel zoals het geinterpreteerd wordt door de andere baas :19:
Ik doe daar dus na dat incident niet meer aan, maar tja, door schade en schande wordt je wijs...
Afbeelding
laeken
Zeer actief

chrico schreef:
Jaap* schreef:Ik kan er niks van zeggen. Het is voor mij véél te situatieafhankelijk.
Ik vind het echter te kort door de bocht om zomaar te stellen dat een pupeigenaar die pup niet in de buurt van andere honden moet laten.
Maar nogmaals, alles hangt bij mij af van de omstandigheden.
Klopt ook hoor, deze situatie is niemand bij geweest en dat ze daar niet had moeten lopen is ook kort door de bocht. Ik heb alleen zo iets van als baasje van zo een ukkie moet je je denk ik veel meer bewust zijn van gevaren. Zolang je je dat bewust bent dan maakt dat een losloopgebied het ook voor dat ukkie veilig.
En eigenlijk maakt dat helemaal niks uit. Want wat dit Ukkie is bij een bullterrier, zijn mijn honden bij de boerboel die hier wel eens loopt. Dus wat maakt dat netto uit? Die boerboel kan mijn oude Cleo in 1 keer om de keel grijpen en doodbijten/schudden. No problem. Het hangt netto altijd af van wat je hond tegenover zich heeft staan en niet van hoe klein je pup is. :wink: Eva was ook klein, elke volwassen hond had haar in 5 seconde kunnen doden. Of ze nu een yorkpup was of een herderpup, met kwade bedoelingen kan dus elke hond je hond doden. Er is altijd wel weer een slagje groter te vinden toch?

Wij hebben ooit een akita een pitbull zien verminken (niks tegen akita's al geloof je dat volgens mij niet maar dat was nu eenmaal een akita :wink: ). Dus zelfs met een pitbull ben je niet zeker voor wat je hond aangaat. Het kan nl zijn dat die hond nu dood is want er was een lap van de hele voorkant inclusief borstspieren weggetrokken. De fox die doodgebeten was zou je ook niet als kwetsbaar omschrijven en toch had een rottweiler kracht genoeg om daar even alle leven uit te schudden. Dus wat voor ras je hond ook is, altijd is er wel een grotere die er korte metten mee kan maken.

Dus wat mij betreft doet de grootte helemaal niet ter zake. Wel zou ik zelf nooit met een piepkleine hond doorlopen als er een bul aan kwam. Maargoed, aan wie ligt het dan?
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Marjoleine schreef:
Jacksel schreef:Jamey is ook maar 5 kg, maar ik laat haar gewoon vrij rond andere honden. Zij kijkt wel uit en snauwt weg als het nodig is. Ik maak me serieus geen zorgen om haar wat dat betreft...
Maar ik wil niet dat ze snauwt.
En bovendien heb ik nog drie grotere honden die wel wild en woest rondstuiteren. En als Fien daar tussen raakt, is dat dus mijn verantwoordelijkheid.
Het zal de eerste keer niet zijn dat ze over de kop gaat.
En hoe je het ook wendt of keert: klein is eerder stuk.
Waarom mag ze niet snauwen van, ga weg hond? Dat is toch gewoon hondentaal. Dat deed Tirsa ook hoor even 'n flinke snauw als ze deden wat haar niet zinden, en die honden begrepen dat allemaal, ok, dan zijn we weg. 'n Hond mag toch ook aangeven waarvan ze niet gediend zijn? Of deze nu groot of klein is.

Verder ga ik al helemaal niet meer naar losloopgebieden waar veel honden komen. Geen flauw idee wat er allemaal loopt en Tirsa en dadelijk ook Yentle, mogen met alle honden spelen, maar ik wil wel eerst weten of dat veilig is. Dus de eigenaar even zien en vragen of het ok is. Er loopt te veel rotzooi los en daar heb ik helemaal geen zin in. Ik wil een gezellige wandeling en niet dat ik alle kanten met argusogen moet rond kijken wat er allemaal rondloopt.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

misschien omdat snauwen ook ander ongewenst gedrag aan de andere kant kan oproepen,
er loopt hier een JR die doet niet anders, :Q: ,
Nu reageert mijn hond nog niet, maar hij gaat het niet eindeloos pikken waarschijnlijk.
kans is aanwezig dat hij vroeg of laat wel reageert en dan :19:
terwijl het helemaal niet nodig zou zijn
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik heb hier ook een dwergras (1,5 kilo hondje schoon aan de haak), en de eerste bij de beste lompe hond die aan komt rennen word het kleintje toch echt in de armen genomen of ze mag tussen onze benen rennen. Wel hebben we het uitlokken er zeker uitgehaald (het keffend op iets afrennen) Ze heeft net als mijn herder geleerd andere honden te negeren. Ze mag alleen spelen met normaal gesocialiseerde westies, yorkies noem het maar op...
Maar ik ben mij bewust van haar grote maar ik ga haar echt niet aanlijnen op een losloopgebied alleen maar omdat ik een dwergras heb? Ik heb er super veel tijd ingestoken om er een normaal sociaal hondje van te maken. Dit jaar is ze nog meegeweest op een belgenwandeling... geen grom gevallen en ze liep erg trots en blij mee met de groep. Ze is terug te roepen en komt meestal ook in 1 keer, dit is wel een geruststelling want inderdaad is niet elke hond zo lief en sociaal en/of voorzichtig met kleine rassen... Daarentegen vertrouw ik Escha wel 99% met Dana. Ze spelen ook heel erg leuk en kan hier ook echt van genieten...
Gewoon een stukje verantwoordelijkheid wat je neemt als eigenaar van een hond en niet alleen dwergrassen al denk ik wel dat je iets meer verantwoordelijkheid moet nemen met een dwergras maar dit betekend niet dat je als een havik rond moet gaan lopen
Afbeelding
laeken
Zeer actief

S@ndr@ schreef:misschien omdat snauwen ook ander ongewenst gedrag aan de andere kant kan oproepen,
Nu reageert mijn hond nog niet, maar hij gaat het niet eindeloos pikken waarschijnlijk.
Dus een kleine hond mag niks doen als een grote hond komt kijken? Want dat is wel wat je zegt. De JR snauwt als jouw hond bij hem komt neem ik aan? Ik heb nog nooit een hond zien snauwen die zelf op de andere hond af ging nl. En dan pikt jouw hond het straks niet meer en dan is het de schuld van de JR? Niet mee eens hoor. :neenee: Jouw hond mag nl van jou best snauwen als er een opdringerige herder komt. Waarom mag een York dan niet snauwen als er een bul komt?

Je zegt verder dat het niet nodig zou zijn? Wat is niet nodig? Dat hij reageert op de snauwende JR? Ik vind dat elke hond mag snauwen als hij geen zin heeft om te spelen. Een hond die daar op gaat reageren met agressie is niet helemaal fris. Snauwen is niks anders dan "ik wil dat niet! Ga weg!" en dat zou genoeg zijn om een pak rammel te verdienen? Mijn honden snauwen zo vaak. Nog nooit heeft daar een hond agressief op gereageerd. :19:

Dus al had dit Yorkie god weet hoeveel gesnauwt, nog steeds hoeft een andere hond dan zijn tanden er niet in te zetten. Als de York vol aanvalt is het een ander verhaal. Maar snauwen? :denken: Als snauwen al niet meer kan betekent dat dat elke hond overgeleverd is aan alle honden die sterker zijn. Hij mag er immers niks van zeggen.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

MARC_S schreef:
En eigenlijk maakt dat helemaal niks uit. Want wat dit Ukkie is bij een bullterrier, zijn mijn honden bij de boerboel die hier wel eens loopt. Dus wat maakt dat netto uit? Die boerboel kan mijn oude Cleo in 1 keer om de keel grijpen en doodbijten/schudden. No problem. Het hangt netto altijd af van wat je hond tegenover zich heeft staan en niet van hoe klein je pup is. :wink: Eva was ook klein, elke volwassen hond had haar in 5 seconde kunnen doden. Of ze nu een yorkpup was of een herderpup, met kwade bedoelingen kan dus elke hond je hond doden. Er is altijd wel weer een slagje groter te vinden toch?

Wij hebben ooit een akita een pitbull zien verminken (niks tegen akita's al geloof je dat volgens mij niet maar dat was nu eenmaal een akita :wink: ). Dus zelfs met een pitbull ben je niet zeker voor wat je hond aangaat. Het kan nl zijn dat die hond nu dood is want er was een lap van de hele voorkant inclusief borstspieren weggetrokken. De fox die doodgebeten was zou je ook niet als kwetsbaar omschrijven en toch had een rottweiler kracht genoeg om daar even alle leven uit te schudden. Dus wat voor ras je hond ook is, altijd is er wel een grotere die er korte metten mee kan maken.

Dus wat mij betreft doet de grootte helemaal niet ter zake. Wel zou ik zelf nooit met een piepkleine hond doorlopen als er een bul aan kwam. Maargoed, aan wie ligt het dan?
Dus jij wil jouw honden vergelijken met een yorkpup? Okee :U:
Daarbij een hond hoeft niet eens kwade bedoelingen te hebben om zo een kwetsbaar hondje te doden, ik zal daar dan wel te moeilijk over denken, dat kan. Een yorkpup is gewoon net zo kwetsbaar als glas in mijn ogen en ik zou daar toch echt heel anders mee omgaan qua andere honden. Goed uitgezochte honden voor de socialisatie, geen hoog gras waar mijn hondje in verdwijnt en een ritselend iets word, geen drukke losloopgebieden waar het gros van de mensen hun hond niet in de gaten houden enz enz. Ik zou daar heel secuur mee zijn, nog meer als met de puppen die wij tot nu toe gehad hebben.

Ik geloof ook best wel wat je gezien heb van de akita, ik weet wat zij kunnen maar je praat over volwassen honden en ik over de omgang met een kwetsbaar miniatuur hondje wat een pup is dus nog kwetsbaarder. Het lijkt mij dat je daar zuinig op bent en je vooral bewust bent dat het gevaar op verwonden vele male groter is dan een herderpup.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
S@ndr@
Zeer actief

MARC_S schreef:
S@ndr@ schreef:misschien omdat snauwen ook ander ongewenst gedrag aan de andere kant kan oproepen,
Dus een kleine hond mag niks doen als een grote hond komt kijken? Want dat is wel wat je zegt. De JR snauwt als jouw hond bij hem komt neem ik aan? Ik heb nog nooit een hond zien snauwen die zelf op de andere hond af ging nl. En dan pikt jouw hond het straks niet meer en dan is het de schuld van de JR? Niet mee eens hoor. :neenee: Jouw hond mag nl van jou best snauwen als er een opdringerige herder komt. Waarom mag een York dan niet snauwen als er een bul komt?

Je zegt verder dat het niet nodig zou zijn? Wat is niet nodig? Dat hij reageert op de snauwende JR? Ik vind dat elke hond mag snauwen als hij geen zin heeft om te spelen. Een hond die daar op gaat reageren met agressie is niet helemaal fris. Snauwen is niks anders dan "ik wil dat niet! Ga weg!" en dat zou genoeg zijn om een pak rammel te verdienen? Mijn honden snauwen zo vaak. Nog nooit heeft daar een hond agressief op gereageerd. :19:

Dus al had dit Yorkie god weet hoeveel gesnauwt, nog steeds hoeft een andere hond dan zijn tanden er niet in te zetten. Als de York vol aanvalt is het een ander verhaal. Maar snauwen? :denken: Als snauwen al niet meer kan betekent dat dat elke hond overgeleverd is aan alle honden die sterker zijn. Hij mag er immers niks van zeggen.
welnee die JR snauwt als als hij op 2 meter afstand loopt, Van Gils vind het ding doodeng,
springt 6 meter achteruit van de schrik en snapt er niks van , het is ook een geweldige held nog :pffff: :mrgreen:
Je neemt wel even wat aan he, :neenee: maar zo is het niet altijd, meestal als er hier gesnauwd wordt is het door die kleine ************
Gil die durft er niet eens naar toe :L:
en geloof me, als er een hond naar DuCain had gesnauwd,
zonder reden dan had ie gaten gehad, :roll: , die deed er niet moeilijk over hoor
edit, zal er gelijk even bij zeggen dat hij nooit geen gaten maakte, omdat hij de kans niet kreeg voor ik dat weer op mijn dak krijg :pffff:
laeken
Zeer actief

chrico schreef: Dus jij wil jouw honden vergelijken met een yorkpup? Okee :U:
Daarbij een hond hoeft niet eens kwade bedoelingen te hebben om zo een kwetsbaar hondje te doden, ik zal daar dan wel te moeilijk over denken, dat kan. Een yorkpup is gewoon net zo kwetsbaar als glas in mijn ogen en ik zou daar toch echt heel anders mee omgaan qua andere honden. Goed uitgezochte honden voor de socialisatie, geen hoog gras waar mijn hondje in verdwijnt en een ritselend iets word, geen drukke losloopgebieden waar het gros van de mensen hun hond niet in de gaten houden enz enz. Ik zou daar heel secuur mee zijn, nog meer als met de puppen die wij tot nu toe gehad hebben.

Ik geloof ook best wel wat je gezien heb van de akita, ik weet wat zij kunnen maar je praat over volwassen honden en ik over de omgang met een kwetsbaar miniatuur hondje wat een pup is dus nog kwetsbaarder. Het lijkt mij dat je daar zuinig op bent en je vooral bewust bent dat het gevaar op verwonden vele male groter is dan een herderpup.
Denk je echt dat Eva met 8 weken minder kwetsbaar was als er een boerboel was gekomen dan een Yorkpup als er een bul komt?

En ik kies zelfs nu de honden uit waar mijn honden mee mogen omgaan. En als ik dat ergens schrijf dan discrimineer ik en heb ik vooroordelen. :19: Doe je dat niet dan gaat je hond eraan als je de verkeerde treft en dan had je het kunnen weten. :denken: Zoals ik eerder aangaf, alles is relatief en de regels lijken erg te veranderen zodra het om honden gaat die mensen zelf niet hebben. Met een york moet je zus of zo zeggen mensen met grote brute honden en in een losloopgebied werkt het zus of zo en puntje bij paaltje werkt het bij een ander en bij een ander type hond toch weer anders :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

S@ndr@ schreef: welnee die JR snauwt als als hij op 2 meter afstand loopt, Van Gils vind het ding doodeng,
springt 6 meter achteruit van de schrik en snapt er niks van , het is ook een geweldige held nog :pffff: :mrgreen:
Je neemt wel even wat aan he, :neenee: maar zo is het niet altijd, meestal als er hier gesnauwd wordt is het door die kleine ************
Gil die durft er niet eens naar toe :L:
en geloof me, als er een hond naar DuCain had gesnauwd,
zonder reden dan had ie gaten gehad, :roll: , die deed er niet moeilijk over hoor
edit, zal er gelijk even bij zeggen dat hij nooit geen gaten maakte, omdat hij de kans niet kreeg voor ik dat weer op mijn dak krijg :pffff:
Dan snauwt hij niet maar valt hij uit. Dat is echt iets anders. Snauwen kan nl niet op afstand. Dat doet een hond als er ongewild contact wordt gemaakt en vandaar dus mijn aannames :wink:
Gelukkig maakte Ducain geen gaten want daar was geen excuus voor geweest. Dat zou nl te makkelijk zijn omdat je de grootste hond had die iets niet pikte. Als mijn hond een weigering tot contact niet pikt dan noem ik hem lichtelijk niet-sociaal en dan moet ik toch mijn maatregelen nemen. Elke hond mag snauwen en dus contact weigeren. We kunnen moeilijk zeggen dat Eva het niet pikt als een JR snauwt en dat die JR dan terecht toegetakeld wordt toch? Niet dat dat zo is maar dat had zo kunnen zijn. Zo kan jij dat dus ook niet zeggen bij jouw honden want die zijn altijd het grootste en het sterkste en dat is dus te makkelijk. Zij hebben immers niks dan. :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

MARC_S schreef:
Dan snauwt hij niet maar valt hij uit. Dat is echt iets anders. Snauwen kan nl niet op afstand. Dat doet een hond als er ongewild contact wordt gemaakt en vandaar dus mijn aannames :wink:
Gelukkig maakte Ducain geen gaten want daar was geen excuus voor geweest. Dat zou nl te makkelijk zijn omdat je de grootste hond had die iets niet pikte. Als mijn hond een weigering tot contact niet pikt dan noem ik hem lichtelijk niet-sociaal en dan moet ik toch mijn maatregelen nemen. Elke hond mag snauwen en dus contact weigeren. We kunnen moeilijk zeggen dat Eva het niet pikt als een JR snauwt en dat die JR dan terecht toegetakeld wordt toch? Niet dat dat zo is maar dat had zo kunnen zijn. Zo kan jij dat dus ook niet zeggen bij jouw honden want die zijn altijd het grootste en het sterkste en dat is dus te makkelijk. Zij hebben immers niks dan. :19:
Moos mocht van mij dus niet snauwen precies hierom (niet naar jou gericht hoor Sandra!). Ik vond het doodeng als hij snauwde naar een Ridgeback of DH reu. Als die dat niet pikten dan hadden we een heel groot probleem namelijk...Gelukkig wist Moos eigenlijk wel wanneer hij wel kon snauwen en wanneer hij maar beter poeslief kon doen. Het gebeurde vrijwel nooit dat een hond na een snauw op hem klapte. Als ze op hem doken kwam dat altijd direct vanuit die andere hond, meestal met een baas erbij "reutje zeker? kan de mijne niet altijd mee nee".
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

heb je Baco van Els al eens gezien, als die zou willen is Gil nergens :smile: .( maar ik snap je punt) en Baco is een schat :lief:
en die jack valt niet uit hij begint echt te bleren met ontblote tandjes zodra hij een ding op 4 poten ziet die groter is, bijna alles dus, iedere hond opzouten.
en hij heeft echt een grote persoonlijke ruimte :denken:
zie je wel vaker bij dat ras( en aanverwanten)
als mijn hond iets niet pikt met al het recht van de wereld zou hij toch altijd de schuld krijgen gewoon omdat hij groot is,
de andere partij krijgt ter plekke het Calimero complex.
je doet het nooit goed, zoveel is zeker
chrico
Zeer actief

MARC_S schreef:
Denk je echt dat Eva met 8 weken minder kwetsbaar was als er een boerboel was gekomen dan een Yorkpup als er een bul komt?
Leuk dat appels en peren vergelijken :U: Mijn honden leggen het ook af tegen een olifant in een losloopgebied :denken: :mrgreen: maar dat maakt de yorkpup nog steeds niet weerbaarder :U:
Als Eva als pup omver gerend werd door een bull dan komt zij er af met een deuk in haar ego of een kneuzing terwijl dat yorkpupje finaal in de kreukels ligt mocht het er levend vanaf brengen.
Heeft niets met het gehad hebben van bepaalde rassen om die logica te begrijpen denk ik.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Zowiezo hoorde die bull terrier er niet telopen, als die inderdaad meerdere keren al gebeten heeft... dus dat is al een vette fout en ik vind het heel triest dat een pupje daar de dupe van is.
Ikzelf zou nooit het risico lopen met zo een klein dier, loslopen prima maar dan ergens waar geen grotere honden lopen.... zowiezo alle jonge honden zijn kwetsbaarder en dan helemaal zo een ukkie.
Pas is bij ons in de buurt een borderpuppie besprongen uit speelsigheid door een lab.. gevolg borderpup heeft pootje gebroken op de groeischijf, pup mag er niet meer oplopen totdat deze is uitgegroeid en moet nog een keer of 4 geopereerd worden.... en dat is toch wel heel triest ook voor puppekind.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Moos schreef:
MARC_S schreef:
Moos mocht van mij dus niet snauwen precies hierom (niet naar jou gericht hoor Sandra!). Ik vond het doodeng als hij snauwde naar een Ridgeback of DH reu. Als die dat niet pikten dan hadden we een heel groot probleem namelijk...Gelukkig wist Moos eigenlijk wel wanneer hij wel kon snauwen en wanneer hij maar beter poeslief kon doen. Het gebeurde vrijwel nooit dat een hond na een snauw op hem klapte. Als ze op hem doken kwam dat altijd direct vanuit die andere hond, meestal met een baas erbij "reutje zeker? kan de mijne niet altijd mee nee".
snauwen kan zorgen dat een hond opzout, maar kan ook ongewenst interesse opwekken,
Ik weet wel Gil is de eerste hond waarbij ik des echt de regel doorvoer dat honden voor mij niet relevant zijn dus, we lopen door en aan de lijn wordt geen kennis gemaakt, en ik losloop gebied loop ik door.
geen geneuzel, nu alleen echtgenoot nog overtuigen :F:
:M:
ik heb geen zin in weer een hond die altijd maar weer van alles met een andere hond moet :neenee:
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef: snauwen kan zorgen dat een hond opzout, maar kan ook ongewenst interesse opwekken
Moos liep niet zelf op een hond af om te snauwen hoor. Als een grote reu overheersend bij hem kwam buurten dan snauwde hij die soms af. Als ze een beetje tegen hem aan stonden te duwen was die interesse er al ruim :mrgreen: :wink:
ik heb geen zin in weer een hond die altijd maar weer van alles met een andere hond moet :neenee:
Ik denk dat dat deels ook wel in de hond zit (op een postieve of negatieve manier 'iets met een andere hond moeten'). En het is ook wel erg afhankelijk van hoe de andere hond doet, is mijn ervaring tenminste. Ik kan dat met Vera erg leuk zien. Die is van zichzelf niet zo gefocussed op andere honden (wel op de baasjes die erbij horen :roll: :mrgreen: ). Aan de lijn, of los, ze zal zelden zelf als eerste het contact zoeken. En negeert de andere hond haar, negeert ze terug. Maar soms komen we honden tegen die van afstand al gaan fixeren, en strak gaan staan kijken naar haar. En dan zie je haar denken "ohhhhh god, hier moet ik iets mee :ugh: ". En dan gaat ze dus op afstand al allerlei vriendelijke signalen uitzenden, en blijft zo'n hond dan fixeren en begint te naderen dan moet en zal ze hoe dan ook terug communiceren van "ik ben lieffff, ik bedoel het goed, doe mij niks".
Grappig vind ik dat, want in eerste instantie had ik zoiets van "die hond is raar, negeert heel veel honden, behalve degene die staan te etterbakken". Totdat ik doorhad dat ze juist die niet negeerde omdat ze het per se goed wilde laten verlopen zouden ze bij elkaar moeten komen.
Als ze aangelijnd is en ik wortel sta te schieten terwijl ze ligt te communiceren met een hond waarvan ik juist denk "wegwezen", denk ik alleen ook weleens "waarom moet ze nou toch weer per se iets met die hond :roll: ". :mrgreen:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

ja, dat is gedeeltelijk ook wel aanleg, maar dat kun je stimuleren of afremmen.
Van Gil is eigenlijk altijd vriendelijk tot neutraal, maar is ook een hond die kan gaan liggen van kon je al, dan gaan wel lekker rennen :oeps: ,
dat heb ik al eens gedaan met Baco( het betonblokken syndroom) en er gaat een pensstaafje voor van Gils zijn neus en doorlopen, :roll: hupsakke
ik heb er nu geen zin in - ik ben gewoon een rot baas :mrgreen:
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:ja, dat is gedeeltelijk ook wel aanleg, maar dat kun je stimuleren of afremmen.
Van Gil is eigenlijk altijd vriendelijk tot neutraal, maar is ook een hond die kan gaan liggen van kon je al, dan gaan wel lekker rennen :oeps: ,
dat heb ik al eens gedaan met Baco( het betonblokken syndroom) en er gaat een pensstaafje voor van Gils zijn neus en doorlopen, :roll: hupsakke
ik heb er nu geen zin in - ik ben gewoon een rot baas :mrgreen:
Hahahah, het betonblokken syndroom :smile: Nouu, als aangelijnde Vera op 20-30 meter afstand al denkt op d'r zij te moeten gaan liggen voor die fixerende aangelijnde Berner die aan komt lopen, dan heeft ze ook dikke vette pech hoor. En dan doe ik niet eens aan pensstaafjes, dan hijs ik haar omhoog onder een "Veer, hop lopen!" :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”