Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kay eerste keer bij de schapen

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Kay eerste keer bij de schapen

Ongelezen bericht door gyanty »

Ja eindelijk konden we het dan eens proberen. Kay is vandaag voor het eerst naar de schapen gegaan. We moesten doordat er 1 trainer niet was, wel behoorlijke tijd langs de kant wachten. Dat maakte het voor de zenuwen van mij niet beter, want Kay toonde totaal geen interesse.

Hij mocht eerst kennismaking terwijl de schapen in de pen stonden. Na wat moeite had hij aandacht. Na 3 rondjes gingen de schapen uit de ren, en ineens was daar de interesse. Op afstand los gedaan en ja daar ging meneer meteen hoor. Netjes meteen rondjes draaien om de groep. Hield ze mooi bijelkaar en 1 weggelopen schaap, dreef hij snel weer bij de groep. Hij ging netjes op commando liggen en we hebben hem zelf op afstand gezet (trainer had niet verwacht dat Kay daadwerkelijk zo makkelijk weer bij schapen zou weglopen) en hem er op handgebaren om heen gestuurd.

Het was maar een kwartiertje, maar wat was het leuk! We gaan zeker vaker. Ik had niet verwacht dat hij zo goed zo gaan, omdat hij tot nu toe weinig interesse in het drijven van dieren toonde. Volgens Koen waren ze nogal verbaasd aan de kant. Nu had ik 2 voor mij waarbij het niet zo goed ging (ondanks al heel wat lessen) en Kay draait er zijn duim niet voor om. Ook de trainer vond het leuk en moest zich inhouden om niet meteen te veel te vragen.

2 onduidelijke foto's (camerabatterij problemen deze zijn met mobiel met een kapotscherm vandaar de streep) maar ze geven een idee:

Afbeelding
Ja hij wil wel even kijken bij de schaapjes
Afbeelding
Weggelopen schaap terugdrijven
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Re: Kay eerste keer bij de schapen

Ongelezen bericht door *Anita* »

he leuk
gebeurd vaker dat de hond de eerste keer niet reageerd als ze in de pen staan.
Pas als ze gaan lopen wordt het interessant :mrgreen:

Maar al met al zeer geslaagd als ik het zo lees.
Wil je nu vaker gaan drijven?
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Oh ja zeker. Wil zeker de eerste cursus gaan volgen. Ik ben er enthousiast over hoor! Dus zal me deze week gaan opgeven. Vind het machtig om te zien hoe mijn hondje dit zo goed kan!
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Wat leuk zeg! dat hij het meteen zo goed doet en ook zo goed blijf luisteren :ok:
Magic
Zeer actief

Ongelezen bericht door Magic »

Aaah leuk zeg! Magic had vorige week zijn eerste keer, leuk om dat kwartje te zien vallen he? ;).
Ook super dat je ermee verder gaat, daar zijn wij nog niet over uit. Merk je eigenlijk dat Kay 'anders' reageert na deze keer schapen drijven?
Afbeelding
Iedere dag feest!
gyanty
Zeer actief

Nou het is nog wat kort dag om daar over te oordelen, maar tot dusver is het gewoon Kay hoor. En meer honden hier in de buurt die schapendrijven die prima verder als huishond leven en prima sociaal zijn. Kay had tot nu toe geen aandacht voor schaapjes, paarden, en koeien in het land. Ik hou het even in de gaten, maar ik denk dat Kay werk en gewoon wandelen prima uitelkaar kan houden. De andere 2 honden hier in de buurt in ieder geval wel. Kay zal van de week vast wel weer mee naar stal gaan dan zullen we het zien (heleboel koeien en schapen die we tegen zullen komen dan)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Re: Kay eerste keer bij de schapen (les 2)

Poeh les 2 was een stuk moeilijker hoor. Meneer was deze keer bloedje fanatiek. Van te voren helemaal rillen van de spanning. Hij ging ook wel iets te hard soms op de schapen in, raakte ze aan, maar beet gelukkig niet. We gingen bezig met come by en away, alleen liep Kay juist steeds tegen het handgebaar in (je zou gaan denken om de handgebaren dan maar om te draaien) en liet zich niet heel goed de andere kant op pushen. Ook het op 12 uur zetten en lopen hebben we uitgeprobeerd. We konden zijn balanspunt nog niet vinden en het was flink hard lopen voor mij om de schapen voor te blijven haha Gelukkig zijn de schapen nog niet geschoren, zodat ik af en toe nog wat hou vast had, want staan blijven is soms echt wel moeilijk. Kay had er aan het eind nog geen genoeg van en brak daarbij toch nog een paar keer uit, om de schaapjes toch nog even extra netjes bijelkaar te zetten.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ben benieuwd hoe het je verder bevalt, klinkt leuk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief

Nou les 3. Poeh het wordt steeds moeilijker, maar ook leuker hoor. Het is voor mij hard werken en ik moet het schapendrijverstaaltje en instinct nog echt gaan ontwikkelen. Eigenlijk ben ik steevast te langzaam en te laat haha. Als Kay zijn rondje loopt, moetr ik achter hem blijven (hem al opdrijvend zeg maar), maar in de tijd dat ik eindelijk 1 rondje om de schapen ben, gaat Kay me voor een 2e keer voorbij haha. En al hijgend moet ik dan ook nog commando's roepen.
En les 3 is ging Kay dus nog fanatieker er tegen aan dan les 2. Het is echt wel prachtig om te zien, nu moeten we het onder controle zien te gaan krijgen, aan fanatisme en focus ontbreekt het in ieder geval niet. Vanaf volgende week training van iemand anders (van Mike van der Most zelf). Ben benieuwd hoe dat zal gaan. We gaan ons ook inschrijven voor de theoriecursus, zodat ik was meer beslagen ten ijs kom.

Het come by gaat nu redelijk. Away vind hij moeilijk en draait regelmatig zich dan om. Ook als ik met schapen in een bocht wegloop vind hij dat ook nog wat moeilijk en bedenkt nog niet zelf dat hij dan ook een bochtje moet maken. Maar als Johan in zijn rechte lijn ging staan dan maakte hij wel een mooi bochtje hoor. :ok: Hij komt nu wel te dicht op de schapen. We hebben zijn balans punt gevonden. Dat is absoluut geen 12 uur, maar ongeveer 1 maar nog eerder 2 uur. Wel fijn om te weten. Het weggaan bij de schapen was wel moeilijk. Kay was bek af, maar wist niet van ophouden. Had nu dus echt weer even moeite om dat contact te krijgen. Toen hij door had dat we echt gingen stoppen ging hij op eigen initiatief maar even in het water liggen om vervolgens weer op de schapen af te gaan. Maar uiteindelijk heb ik hem wel meegekregen hoor. Het duurt alleen eventjes haha.

Ben jij met Izzy nog wel eens bij de schapen of niet meer?
Afbeelding
Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel

Ongelezen bericht door Jacintha »

Grappig, les van Mike van der Most, daar heb ik ook nog les van gehad :mrgreen:

Leuk om te lezen dat jullie het zo leuk vinden om te doen!
Ben benieuwd naar het volgende verslag en hoe de les van Mike gaat bevallen!
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
Zoek stok!
Zeer actief

gyanty schreef:Ben jij met Izzy nog wel eens bij de schapen of niet meer?
Nee, ik kan het niet en lig dus telkens drie stappen achter op Izzie's handelen. Ik houd me maar even bij de sporten die ik al een klein beetje kan :wink: Jij veel succes, klinkt goed zo!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief

Ai helemaal vergeten jullie te updaten. Heb nu geloof ik 2 of 3 lessen van Mike gehad. De eerste keer bij Mike ging echt super goed. Kay was goed te sturen en erg braaf. Ik moest nog wat aan mijn timing doen, maar Mike zag dat ik wel een goede basis had om mezelf en Kay hierin verder te ontwikkelen. Timing is wel een punt, maar ik weet nu vanuit de theorielessen iets meer en probeer dat dan ook toe te passen in de praktijk. Heb nog 1 theorieles te gaan.

De afgelopen les ging echt gruwelijk niet. Mike moest echt even helpen om Kay weer van de schapen af te krijgen. En hij heeft dan ook echt 2 keer flink op zijn donder gehad, omdat hij echt te gevaarlijk deed en vol in de groep schapen klapte. Daarna deed hij het beter. Nadeel bij Kay is dat hij dan te veel gaat eyen en dan zeer moeilijk te bereiken is.
Mike heeft heeft met nu ook 2 keer geholpen bij het weglopen van de schapen. De eerste keer was het zeer moeilijk, afgelopen les hadden we hem eigenlijk vrij snel met ons mee.

Ben echt op zoek naar de juiste knopjes, maar zo langzamerhand denk ik wel dat ik die ga vinden. Steady begint er nu al wel leuk uit te zien, hij begint dan echt al een beetje als een border in lage houding achter de schapen aan te hobbelen! Ik zit nu zelf na te denken over de aanlegtest. Alleen Bakkeveen is wel op erg snel en Alkmaar kan waarschijnlijk niet. Dus we moeten even gaan kijken of dat nog wel gaat lukken dan!
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Gister echt een geweldig super goede les. Ondanks dat het maar heel kort was. Het was warm en Kay was erg bewegelijk. Na een minuut of 10 moest ik er echt wel beetje een eind aan gaan maken, Kay werd gewoon te warm. Maar wat was die braaf. Bleef deze keer op flinke afstand van de schapen en was zeer scherp op de commando's. Hij was enkel wat te bewegelijk en had de neiging om de schapen die langs mij liepen weer even op 12 uur op te vangen en dus steeds maar rond blijven draaien. Maar hij was met stem erg goed hierin te begeleiden. Zelfs de bochten draaien gaat eigenlijk goed. Ik kan hem met wat moeite nu de juiste kant op laten rennen. Hij ging vorige keren steeds de verkeerde kant op. 1 keer zonderde hij 1 schaap af, maar door de theoriecursus kon ik effectief optreden en hield Kay ook onmiddelijk op :D
Het weglopen ging ook zo makkelijk deze keer. Moest wel even mijn best doen, maar had in ieder geval binnen 5 minuten weer contact met hem haha. Zelf nog een keer met hem langs de schapen gelopen, om hem in de sloot te laten afkoelen en weer terug. Hij bleef braaf bij me! Wat een topper! Ben weer helemaal blij. Kreeg ook nog een compliment dat ik een goede trainer ben :mann: en dat ik een zeer goede timing heb. Zo mijn ego ook weer gestreeld haha. Heb weer zin in de volgende les :E:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

:ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief

Zo nog maar weer een lesje beschrijven.

Gister ging weer goed hoor. 1 keer klapte hij toch weer even op de schapen, maar na een correctie bleef hij dan toch op gepaste afstand en deed flink zijn best. Ook deze les weer erg bewegelijk, maar zeer goed te sturen. Alleen is het balanspunt momenteel helemaal weg. Ik moet echt naar hem indraaien met de schapen om hem achter de schapen te houden, anders loopt hij gewoon continue grote cirkels (ook achter mij weer langs dus). Hopelijk trekt dit straks vanzelf wat beter bij. Bochten maken gaat nu eigenlijk heel goed. Hem om de schapen laten cirkelen gaat ook goed, al wil hij op de away kant nog wel eens omkeren om dan maar come by te gaan. Momenteel gaan we echt met sprongen vooruit en zal over 2 weken (volgende week geen les i.v.m voetbal nederlands elftal) weer eens foto's laten maken. Heb hem ook een paar maar een outrun laten maken. Hem meekrijgen gaat nu echt zo makkelijk, zo anders dan een aantal weken geleden! Een outrun vind hij volgens mij ook echt wel leuk om te doen. Langzaam de afstand hiervoor opvoeren, want we willen wel gaan trainen voor een aanlegtest als hij het zo goed blijft doen. Ook bij het weglopen ging hij nu zo super makkelijk mee. Ben echt trots op Kay en we hebben echt veel plezier nu. Ben van weekend bij nk wezen kijken, dus we gaan maar hard trainen haha.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Deze week een beetje anders getraind i.v.m met de warmte. Een gedeelte van de training de schapen gewoon in de pen gehouden, zodat wel zelf de outrun konden perfectioneren. Als hij te dicht naar binnen kwam (Mike had paaltjes voor ons neergezet) op af leggen en hem dan weer verder naar buiten sturen. Ging nog niet helemaal 100 %, maar toch zeker niet slecht. Redelijk stuur zit er toch op. Daarna proberen de schaapjes uit de pen te krijgen, maar dat lukte nog niet. Kay wist niet hoe hij over het ijzeren rek moest springen (maar kent commando hoog verder wel). Dan nog even gewoon drijven. Wat vierkantjes draaien en proberen commando's als come by en away nu echt te introduceren (tot nu toe vooral op lichaamshouding). Away moet ik nog behoorlijk sturen en is duidelijk zijn zwakkere kant. Vervolgens de schappen weer pennen. Nou dat lijkt makkelijker dan het is. Het duurde even, maar dan had ik ook alle schapen er weer in :cheer:

Het enige nadeel is Kay's gedrag naar de andere honden soms toe. We gingen afgelopen week met zijn 3en erheen en beide honden zijn niet zijn grootste vrienden (reuen van allemaal ongeveer dezelfde leeftijd). Met alle andere honden gaat het eigenlijk prima, behalve met de honden uit de buurt hier dus niet en om reiskosten te besparen, willen we wel met zijn 3en blijven trainen. Maar soms als we even dicht op elkaar staan en 1 hond reageerd ergens op, dan twijfelt Kay niet om zich er nogal negatief mee te bemoeien en er meteen op te duiken(verder geen bloedbad hoor, maar wel erg ongewenst gedrag)! Hij is dan wel aangelijnd, maar toch geen leuk gedrag en dit moet ik wel beter onder controle gaan krijgen.) Ik hou hem in de regel wel kort en weg bij de anderen, maar tja het gebeurd dus toch nog wel eens.
Afbeelding
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts

Ongelezen bericht door hovawart »

Hoi
Wel leuk om je verslagen te lezen :roos: net dit topic ontdekt van je.
Je bent al puur verder als ons zo te lezen.
Maar wel leuk dat je vanzelf beide progressie boekt en het leuk vindt.
gyanty
Zeer actief

Gister was zo leuk en het ging zo goed, ben er nog helemaal blij van en ben zo trots op Kay!

Degene voor mij had door een niet goed gesloten hek, alle schapen in het verkeerde land, en ze kwam met 1 schaap minder terug. Die mocht ik dus gaan ophalen met Kay. Met kudde weer terug naar het andere land, alles schapen dat land in en dan de gehele groep weer terug door het hek. Moest de kudde wel met Kay afremmen zodat ze zich niet met volle vaart tegen het hek zouden storten. Dat ging harstikke goed. Toen de hele groep we terug door het hek was, kwamen we toch even een keer niet goed uit en dreef Kay alle schapen weer terug. Moest dus anders. Maar 2e keer had ik het door en riep Kay dus bij me en nam hem mee naar het hek, nadat de schapen flink gepaseerd waren. Toen nog lekker getraind. Het heen en weer zwabberen heb ik al wat meer onder controle, al blijft het wel een enorme heen en weer vlieger. Lekker bochtjes draaien, wegsturen en een outrun maken, waarbij hij nog wel wat meer ruimte mag nemen. Vervolgen moest ik de schapen maar naar een land een heel stuk verderop drijven, daar zouden ze gaan grazen. Moest nog door een paardrijhindenis heen, dus best wat preciezie werk. Bij het hek kon ik er niet langs, omdat de schapen geen ruimte voor me liepen, maar kon met Kay mooi ruimte bij het hek maken. Heb ze nog wel regelmatig af kunnen rennen, maar die schapen wisten groot en deels wel waar ze heeb moesten, dus Kay maar bij me gehouden. Behalve dat de helft van de kudde de verkeerde kant van de sloot namen en een zijweg wilde nemen. Dus Kay er weer omheen gestuurd en ze naar het juiste pad gestuurd en Kay toen weer bij me geroepen en de kudde schapen zelf maar laten rennen (Moeilijk voor Kay om bij me te blijven terwijl het een chaos is volgens hem al die rennende schapen :boos: )

Dus nu echt leuk, nu de training ook een echte nuttige invulling heeft behalve wat rondjes draaien :d (heb wel foto's gemaakt van medecursist, maar natuurlijk weer geen foto's van mezelf)

En nu eerst vakantie! Even een aantal weken geen training..
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Oh en wat ik nog vergeet! Eigenlijk voor mij heel belangrijk. Kay heeft geen 1 keer gegromd of poging tot aanvallen gedaan naar zijn rivaal. :ok:
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

wat leuk dat het zo goed bevalt :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”