Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup en konijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Julia*
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising

Pup en konijn

Ongelezen bericht door Julia* »

Spreekt een beetje voor zich denk ik :) Onze pup is sinds het begin al heel erg geïnteresseerd in mijn konijn (ernaar blaffen etc.). Nu is dat nog geen probleem maar als we gaan verhuizen zal er geen hekje meer zitten tussen konijn en hond, dus ik zou toch graag willen dat hij snapt dat een konijn geen eten of speelgoed is :F: Wij hadden vroeger een jack russel en die heeft het ook geleerd (was wel een ander konijn), dus ik weet dat het kan want die 2 lagen uiteindelijk gewoon naast elkaar te slapen.. (Hond liep steeds achter konijn aan maar konijn was te snel, heeft 'ie het gewoon opgegeven)

Iemand tips?
shanty

Re: Pup en konijn

Ongelezen bericht door shanty »

Het verschilt per hond vind ik. De ene heeft meer jachtinstinct dan de ander.

Mijn honden kunnen prima met konijnen en eigelijk alles wat rond loopt.
Bobbie hebben we pas en die was erg geintreseerd in het konijn het konijn heeft een afgesloten ren dus hij kan kijken en ruiken aan het konijn maar erbij komen is niet mogelijk.

Ik zou gewoon proberen het konijn gewoon te laten worden en niet te verwachten dat ze gebroederlijk naast elkaar gaan liggen.
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Ik laat mn honden en de rest van de huisdieren altijd meteen kennis maken
zodat ze weten dat die ook onderdeel van het gezin zijn

ik blijf er bij en zorg dat ze niet kunnen bijten waarna is zeg dat ze zachtjes moeten doen en dat het beestje in kwestie heeeeel lief is

Max en Shadow weten dit al goed, als ik zeg ''lief he!'' dan doen ze meteen voorzichtig
of het nou een cavia, muis , of spinnetje is ;)

Zie hier:

Afbeelding
Bikkel met Buddha & Dokus

Afbeelding
Kerstkaart

Afbeelding
Max & Shadow met Zaza

Afbeelding
Ratje Erik vlak voor hij stierf met maatje Shadow!
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

hahaha die kerstkaart :smile: geweldig

on topic: Tja ik heb hier 2 konijnen in de tuin en toen we Odin hadden heb ik hem er gelijk tussen laten lopen. Hij vond als pupje van acht weken de konijnen een klein beetje spannend maar al snel zaten ze samen groente en takjes te eten. Vaak werkt weghouden averechts en bouwen ze juist spanning op. Ik kreeg Jola met 1,5 en had toen ratjes die hield ik gewoon vast en dan snuffelde ze eraan, ze was er helemaal gek van en lag voordurend kwijlend voor de kooi maar heeft ze nooit iets gedaan. Ik denk toch dat ze wel weten dat het ook van het baasje is ofzo. Bij de konijnen gaat ze ook goed alhoewel ze wel eens de neiging heeft om ze even in hun nekje te duwen of ze te straffen als ze aan de plantjes gaan. De konijnen maken zich daar weer niet druk om en maken even plaats om ergens anders te gaan eten.

Ik zou gewoon konijn wat vaker op je schoot pakken en de hond er rustig kennis mee laten maken. Als dat goed gaat ga je een stapje verder en laat je het konijn eens over de bank lopen. En dat opbouwen. Die spanning hoeft niet persee te betekenen dat ze je konijn op gaan eten :wink: Jola staat iedere ochtend als een bezetenen voor de achterdeur te piepen omdat ze naar de konijnen wel. Als ik de deur open rent ze iets te blij op de konijnen af, maar die kunnen dat wel hebben en dan is de rust weer wedergekeerd.

Overigens gaan beide wel als gekke achter wilde konijnen aan (als ze de kans krijgen)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay hier ook meteen tussen de konijnen gezet. Nu heb ik een grote ren en kan er dus ook makkelijk in zitten (of liggen) Huppa, Kay dus aan de riem mee de ren in. Op de grond gaan zitten en Kay laten liggen. Moest gewoon blijven naast mij blijven liggen terwijl ik hem lekker aan het aaien was. Dit gewoon regelmatig gedaan. Kay vind de keutels gewoon interessanter. Overigens toen 1 ontsnapte dreef hij hem wel terug naar het hok. Iets wat je wel even in je achterhoofd moet houden. Kay is verder grote vrienden met de konijnen al hou ik wel altijd oogje in het zeil als de konijnen niet in het hok zijn.
Afbeelding
Julia*
Vaste gebruiker

Ja, ik had hem er beter ook meteen bijgezet.. Heb hem nu al wel een paar keer mee genomen in de ren en hij bleef mooi bij mij, maar vanaf dat konijnlief gaat lopen gaat 'ie erachteraan.. Konijn zit buiten dus mee op de bank nemen zal moeilijk gaan vrees ik :scratch: Konijn is ook niet echt mensgericht, heeft waarschijnlijk naar verleden gehad en is niet zo'n knuffelbeestje (hij geniet enorm van aaien enzo hoor, daar niet van, zolang zijn 4 pootjes maar op de grond blijven). Als hij achter het konijn aangaat moet ik hem gewoon tegenhouden dan? Denk wel dat hij dan op een onbewaakt moment wél "zijn slag zal slaan"..
Inge O schreef:
Julia* schreef:Nu is dat nog geen probleem maar als we gaan verhuizen zal er geen hekje meer zitten tussen konijn en hond,
hoe zie je dat dan? dat ze continu, ook zonder toezicht, samen zijn?
Nee nee, dat niet hoor ;) Ik heb dan een terras aan mijn kamer waar mijn konijn komt te zitten, en dan wil ik gewoon rustig buiten kunnen gaan zonder dat de hond direct naar het konijn stormt om hem op te vreten..
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Als je niet wilt dat hij achter het konijn aangaat dan mag dat niet en dan laat je hem dat even weten. Leid hem af en doe hem inderdaad in het begin aan de riem zodat hij ook als hij even jou niet meer intresant vind toch tegen gehouden kan worden. Gewoon veel bij konijn gaan zitten dan went hij er uiteindelijk wel aan. Overigens gaan die 2 van mij ook nog wel eens achter een konijn aan hoor :wink: maar ze bijten ze niet. Dat jagen is soms toch te intresant maar dan rent konijn het hok in en is het over.

Je hondje moet gewoon leren dat konijn heel gewoon is en dat bereik je denk ik door gewoon zoveel mogelijk met m bij konijn te zitten. Desnoods begin je gewoon met leuke spelletjes in het gebied van konijn zodat hij wel met jou bezig is maar konijn toch vaak ziet rond rennen dan kan hij langzaam aan het idee wennen en leert meteen er niet te snel op te reageren :ok:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Inderdaad zo gewoon mogelijk doen en hem regelmatig in contact laten komen. Denk er om dat je hem niet juist erop gat attenderen en dat hij echt even moet snuffelen. Je gaat gewoon samen in de ren zitten. Als hij erachter aan gaat (vandaar ook die riem) hou je hem tegen. En laat je zien dat hij best even aan konijn mag snuffelen, maar dan wel heel voorzichtig. Het konijn dus niet aan de hond gaan opdringen. Daarmee focus je hem juist op het konijn. Ik ging meestal even met Kay in de ren, daarna Kay eruit en bleef ik nog even zitten of ging daarna het hok schoonmaken. Hij hoeft er dus ook niet de hele tijd bij te zijn. Denk dat Kay nog geen 10 keer echt in de ren is geweest hoor.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wij hebben ook een konijn.
Babs heeft geen ren ofzo en loopt dus altijd vrij rond in huis en in de tuin tussen de honden.
Max was 5 toen wij haar kregen, maar Max is van zichzelf gewoon heel relaxed, dat ging gelijk goed.
Toen puppy Macho 3 jaar geleden kwam was hij eigenlijk in het begin een beetje overdonderd toen wij hem binnen op de grond neerzette en Babs aan hem kwam snuffelen.
Babs is namelijk een vlaamse reus van 9kg en ze was dus groter dan Macho destijds.
De volgende dag haalde hij het in zijn hoofd dat het een leuk spelletje was haar op te jagen maar wij hebben toen gelijk ingegrepen.
Het was gelijk duidelijk (mede omdat Babs ook een pittige dame is die dat niet pikt).
Nu leven ze al een aantal jaar probleemloos samen en ze zoeken elkaar ook echt op.
Ze liggen vaak samen op de bank te slapen.

Afbeelding

Ik zou inderdaad zoals de anderen al zeggen gewoon proberen het konijn zo normaal mogelijk te maken.
Het konijn hoort er gewoon bij.
En inderdaad aan de lijn doen zodat hij geen succes gaat krijgen met haar opjagen.
Succes ermee!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Mekkie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mekkie »

Julia* schreef:Ja, ik had hem er beter ook meteen bijgezet.. Heb hem nu al wel een paar keer mee genomen in de ren en hij bleef mooi bij mij, maar vanaf dat konijnlief gaat lopen gaat 'ie erachteraan.. Konijn zit buiten dus mee op de bank nemen zal moeilijk gaan vrees ik :scratch: Konijn is ook niet echt mensgericht, heeft waarschijnlijk naar verleden gehad en is niet zo'n knuffelbeestje (hij geniet enorm van aaien enzo hoor, daar niet van, zolang zijn 4 pootjes maar op de grond blijven). Als hij achter het konijn aangaat moet ik hem gewoon tegenhouden dan? Denk wel dat hij dan op een onbewaakt moment wél "zijn slag zal slaan"..
Zo is het konijn van kennissen van mij aan zijn einde gekomen...
Moet er wel even bij zeggen dat het hier niet om mensen gaat die met dieren om kunnen gaan en de hond niet opgevoed is.
Afbeelding
Julia*
Vaste gebruiker

Mekkie schreef:
Julia* schreef:Ja, ik had hem er beter ook meteen bijgezet.. Heb hem nu al wel een paar keer mee genomen in de ren en hij bleef mooi bij mij, maar vanaf dat konijnlief gaat lopen gaat 'ie erachteraan.. Konijn zit buiten dus mee op de bank nemen zal moeilijk gaan vrees ik :scratch: Konijn is ook niet echt mensgericht, heeft waarschijnlijk naar verleden gehad en is niet zo'n knuffelbeestje (hij geniet enorm van aaien enzo hoor, daar niet van, zolang zijn 4 pootjes maar op de grond blijven). Als hij achter het konijn aangaat moet ik hem gewoon tegenhouden dan? Denk wel dat hij dan op een onbewaakt moment wél "zijn slag zal slaan"..
Zo is het konijn van kennissen van mij aan zijn einde gekomen...
Moet er wel even bij zeggen dat het hier niet om mensen gaat die met dieren om kunnen gaan en de hond niet opgevoed is.
Nou dan hoop ik dat die van mij toch net iets beter is opgevoed.. Hij wil hem niet doden of opeten ofzo denk ik, hij is vooral nieuwsgierig. Ben nu nog een paar keer met hem in de ren geweest en het ging wel goed (steeds met losse lijn er aan). Hij blijft wel nieuwsgierig dus ik denk dat het toch nog even zal duren voor hij konijn echt als een volwaardige gezinsgenoot gaat zien.
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Idd gewoon laten kennismaken aan evt een lange lijn zodat je hem binnen kan halen wanneer hij erachter aan gaat. En goed belonen wanneer hij rustig is, met brokjes of weet ik veel wat, wat hij lekker/fijn vind. Goed belonen is het halve werk :mrgreen:
Julia*
Vaste gebruiker

Ondertussen heb ik het al een paar keer met hem gedaan en hij bleef eigenlijk redelijk rustig. Ik vertrouw hem nog wel niet helemaal, hij blijft een pup natuurlijk :) Maar ik denk dat het wel goedkomt ;) Bedankt allemaal voor jullie tips! :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”