Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Denemarken verbiedt 13 rassen

Alles over de RAD.

Moderator: moderatorteam

Amber
Zeer actief
Contacteer:

Re: Denemarken verbiedt 13 rassen

Ongelezen bericht door Amber »

Nog even over de "Bijtgevalletjes" , goed begrijpend lezen is lastig denk ik. In een eerdere posting schrijf ik ook al dat de hond nog geboren moet worden, die zou worden gebeten-aangevallen worden door Mack.
Met bijtgevalletjes bedoel ik " ik zal het wat nuanceren, anders voelt iedereen zich aangevallen met een kleiner hondje" Andere kleinere tot middelgrotere honden die mijn Mack lastig vallen en bijten!!!! En niet Mack die bijt, de sul kan niet eens bijten volgens mij, want zelfs een grote flos haal je zo uit zijn bakkes :D
En dan nog het volgende Misschien moet je eens gaan lezen op een " bullmastiff forum", want daar zitten mensen met praktijkgerichte Bullmastiff ervaring.

En ik vind het vervelend voor je, maar als je denkt dat Bullmastiff's bekend staan om "agressie" sla je echt compleet de plank mis., Nu wil dit niet zeggen dat ze hun" mannetje niet zouden kunnen staan" zoals je zelf schrijft,( ik denk dat elke hond in een noodsituatie zijn mannetje staat) heeft niets met ras te maken.
Ht wil niet zeggen dat grote zware honden per definitie altijd agressief zijn.
Over ht algemeen zijn Bullmastiffs goedsullen, ik weet dat veel mensen dit liever niet zo lezen maar dat is de praktijk, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, want die heb je altijd.
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

nana schreef: Als iedereen dat nou eens zou doen dan was het niet nodig om de 13 hondenrassen in denemarken te verbieden :wink:
Nou, precies.
Voorlichting is een groot goed.
Als er eens begonnen werd met het wat moeilijker maken een hond aan te schaffen door broodfok te verbieden en alleen geregistreerde dieren toe te staan (al dan niet met stamboom hoor), dan zou er al veel gewonnen zijn.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Nanna schreef:Deze Chi draagt haar staart een end in de lucht. Dat is DUS voor andere honden het teken om er maar op los te trekken en hem te corrigeren?
Afbeelding
Zoiets belachelijks heb ik nog nooit gehoord.
Dan zouden alle krulstaartrassen volcontinu in de problemen zitten.
En alle Ridgebacks met hun haar omhoog op hun rug toujours liggen te knokken.
Nee schat, als je een hond hebt die uitvalt ligt dat bij JOUW hond en nergens anders. Dat is niet van het komt hierdoor of daardoor.
Ik loop met 5 honden aan 1 pink langs iedere krijsende idioot. Ze hebben zich daar gewoon niet tegenaan te bemoeien, punt.
Nou nee lieverd, dit mormeltje kijkt erbij alsof ze ieder moment opgevreten kan worden. Gaia pakt haar vriendelijk in haar bek en legt ze in haar mandje. bedoel ik niet.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Nanna schreef:
Joepie schreef: Dit vind ik dus onzin!!Dus als je hond terug reageerd dan heb je meteen maar weinig kennis in huis!! :scratch:
Dat zou ik niet zeggen. Ik zou wèl zeggen dat ie niet opgevoed is, op dat vlak althans niet. Hij hééft niet terug te reageren, dat kan jij als baas prima zelf af. Het enige wat ie heeft te doen is netjes mee te lopen, zonder idioot getrek en gegil.
Mee eens. Maar wat ik wilde zeggen is dat het gegil van dat kleine hondje nooit zo serieus genomen wordt als dat gegil van die grote hond. En dát verschijnsel ligt ten grondslag aan het verbieden van rassen.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

@ Amber: ik ben nog steeds benieuwd waarom jij al die kleine rothondjes je goedsul laat bijten. Het kan toch niet zo zijn dat jij een JR geen zwiep kunt geven?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ilse met haar witte
Zeer actief

tineke schreef:
Ilse heeft ook weinig kennis in huis ,topics te over die dat beeld bevestigen.
En uiteraard lig het nooit aan haar of aan de combi waar ze voor gekozen heeft.
En jij bent geweldig! Ok dit bericht bevestigd weer een beeld. Je honden zijn misschien sociaal maar ik weet niet van wie ze het hebben :U: Strijk je nekharen maar weer glad hoor ik zal je verder wel negeren, goed opgevoed heet zoiets.
Groetjes Ilse
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ilse met haar witte schreef:
tineke schreef:
Ilse heeft ook weinig kennis in huis ,topics te over die dat beeld bevestigen.
En uiteraard lig het nooit aan haar of aan de combi waar ze voor gekozen heeft.
En jij bent geweldig! Ok dit bericht bevestigd weer een beeld. Je honden zijn misschien sociaal maar ik weet niet van wie ze het hebben :U: Strijk je nekharen maar weer glad hoor ik zal je verder wel negeren, goed opgevoed heet zoiets.
En jij moet je misschien eens gaan afvragen waarom jouw hond ,ondanks de zo geweldige opvoeding waarbij het zo overduidelijk is dat jij de roedelleidster bent :roll: nog steeds niet luistert.
Misschien het toch eens over een andere boeg gaan gooien en niet enkel je geld zetten op rangorde :wink:
Ilse met haar witte
Zeer actief

raseigenschap?
Groetjes Ilse
Afbeelding
tineke

Nanna schreef:
Ilse met haar witte schreef: Je honden zijn misschien sociaal maar ik weet niet van wie ze het hebben
:smile: :smile: :smile:
Het is een raseigenschap van ze :tong:
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Zoek stok! schreef:@ Amber: ik ben nog steeds benieuwd waarom jij al die kleine rothondjes je goedsul laat bijten. Het kan toch niet zo zijn dat jij een JR geen zwiep kunt geven?

Ik zal uit principe nooit een hond een zwieper geven, het is mijn mening dat de eigenaar van de hond in kwestie zijn boel op orde moet houden., en dus zoals het hoort zijn of haar hond corrigeerd. :scratch: het wordt denk ik een beetje te gek als iedereen die last heeft van andermans hond/en zelf maar ingrijpt.

Sterker nog als iemand om wat voor rede dan ook een van mijn honden een zwieper zou geven zou ik dat zeker niet over mijn kant laten gaan.
Dus is dit een antwoord op je vraag? :lol1:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

Amber schreef:
Zoek stok! schreef:@ Amber: ik ben nog steeds benieuwd waarom jij al die kleine rothondjes je goedsul laat bijten. Het kan toch niet zo zijn dat jij een JR geen zwiep kunt geven?

Ik zal uit principe nooit een hond een zwieper geven, het is mijn mening dat de eigenaar van de hond in kwestie zijn boel op orde moet houden., en dus zoals het hoort zijn of haar hond corrigeerd. :scratch: het wordt denk ik een beetje te gek als iedereen die last heeft van andermans hond/en zelf maar ingrijpt.

Sterker nog als iemand om wat voor rede dan ook een van mijn honden een zwieper zou geven zou ik dat zeker niet over mijn kant laten gaan.
Heb er zelf ook moeite mee en heb het nog nooit gedaan maar heb me toch voorgenomen om als het nodig is
in het belang van mijn eigen hond het toch te doen.
Zal altijd aan een ander vragen om zijn hond te roepen, doet de eigenaar het niet of luistert de hond niet dan moet ik toch zelf actie ondernemen.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus wellicht is de discussie al een heel andere kant op gegaan, maar goed :W:

Ik verwacht dat het in steeds meer landen gaat komen, een verbod op bepaalde rassen. Ook hier in Nederland zie ik de RAD wel weer terugkomen in een bepaalde vorm.
Helaas is het zo dat je steeds meer stafs ziet, jan en allemaal schaffen zo'n hond aan omdat het nog vaak als "stoer" wordt gezien, alles fokt maar met elkaar. Hoevaak hoor ik niet van mensen die een staf hebben en gewoon op straat worden aangesproken of ze de reu niet een keer kunnen gebruiken want ze willen zo graag pups :scratch:
Naar karakter en gezondheid wordt dan niet meer gekeken, alleen de centen zijn belangrijk.

Ik hoor hier in de omgeving ook steeds meer verhalen van incidenten, paar weken geleden nog 2 dorpen verder. 2 loslopende stafs zonder baas vallen JR aan de lijn aan en verscheuren hem. Even later staat de eigenaar van de staf erbij te lachen hoe stoer zijn honden zijn. Later die week staat de politie aan de deur om de honden in beslag te nemen, wat is de baas aan het doen; juist, de honden aan het opjutten van pak ze, pak ze En daar zit nu het grootste probleem, deze type eigenaren verzieken het voor iedereen.

Natuurlijk zijn er raseigenschappen waar je rekening mee moet houden. Helaas hoor je alleen maar dat je die met opvoeding eruit kunt krijgen. Natuurlijk niet, maar je kunt het wel met opvoeding in goede banen houden en met geen of slechte opvoeding vererger je het alleen maar.

Wij hebben zelf een staf. Wij wisten waar we aan begonnen en tegen welke vooroordelen we aan zouden lopen. Gelukkig valt het hier reuze mee, zelfs in nette nieuwbouwwijk worden we netjes begroet en loopt niemand met een boog om ons heen.

Ik zal de raseigenschappen nooit ontkennen. Ik erger me altijd groen en geel als ik mensen spreek die zelf een staf hebben die niet eens weten dat een staf meestal niet even vriendelijk is naar andere honden. Dat is vragen om problemen.
Op dit moment kan Kyra nog goed met andere honden, ik loop dan ook nog gewoon in losloopgebieden. Ze staat goed onder appel en er is nog totaal geen aanwijzing geweest dat ze ineens een andere hond gaat aanvallen.
Maar ik besef me heel goed dat dit kan gaan veranderen en zal dus goed op signalen letten. Zodra ik het idee heb dat ik haar niet meer met andere honden kan vertrouwen gaat ze niet meer los, of alleen in de weilanden waar niemand komt.

Ben heel eerlijk, ik kan er nu echt van genieten als ik zie hoe ze met andere honden door het bos heen rent, maar als dat volgende week niet meer kan zorg ik dat ik mijn verantwoording neem.

Jammer genoeg zijn er nog altijd een grote groep met eigenaren die die verantwoording niet nemen en daardoor komen die incidenten.

Natuurlijk zijn onverantwoordelijke baasjes met een JR of malteser ook niet goed te praten, maar het is nu eenmaal zo dat als zo een bijt je iets minder schade hebt.
Overigens mag ik hier in mijn handen klappen met verantwoordelijke baasjes. Hier geen kleine "rothondjes" die andere in de nek hangen, mensen die geen hondvriendelijke hond hebben (en dat zijn allerlei rassen, groot en klein) nemen netjes hun verantwoording. Zelfs de persoon met een kreng van een dalmatier houd inmiddels netjes zijn hond bij :mrgreen:

Kortom: als iedereen zijn verantwoording zou nemen over zijn hond dat zou het allemaal een stuk makkelijker zijn :engel:
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Ik heb in aanlijngebieden het meest last van kleine hondjes, vreemd genoeg, in losloopgebieden vrijwel nooit. Net weer, komt een onaangelijnd kutmormel/hussel grommend en happend om Hades heendansen (baasjes liggen heerlijk op een kleedje in de zon) en als ik daar dan wat van zeg dan is het 'ja, ze doet alleen maar stoer'. Waarop ik uitleg dat mijn hond een stuk groter is en áls hij iets terugdoet (wat hij gelukkig niet doet) dat een probleem is. 'Ja, dat is dan háár probleem'. Goddorie, ik heb daar toch totáál geen zin in en Hades ook niet, dus lijn het kreng aan. Het is verplicht notabene! De mensen hier met 'gevaarlijke' rashonden hebben ze gewoon netjes aangelijnd, volgens mij juist omdat ze dondersgoed weten dat de gevolgen van een akkefietje van hun hond vele malen erger zijn dan die van een husseltje. Qua overlast zijn het hier in elk geval echt niet de 'vechthonden' die problemen veroorzaken, maar de baasjes van agressieve kleine róthondjes. Puur omdat froufrou/fifi/miepje haar tandjes kleiner zijn mogen ze hun goddelijke gang maar gaan. Echt heel jammer.

Het zal best dat er buurten zijn waar je struikelt over de loslopende pitjes en stafjes, maar ik merk daar hier niets van. En even ter nuancering, er lopen hier ook een hele hoop lieve en sociale kleine hondjes hoor, het is niet allemaal tuig natuurlijk, maar de kleintjes zijn hier stúkken irritanter dan de engerds.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

Joepie schreef:

En je hebt ook gelijk dat een Bullmastiff nooit aan de kant gaat voor een dominante hond.
ho ho niet alle bulls op 1 hoop he
mijn bullmastiff taait hem al met zn staart tussen zn benen als een chi gromt
ze gaat het conflict niet aan
vind ze niet leuk
ze speelt liever of laat ze links liggen
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Joepie schreef:En hij wordt ook nog als kussen gebruikt tijdens tv kijken door me kinderen!! :lol1: :lol1:
Dat zouden mijn kinderen niet mogen. ook die moeten hun plek kennen namelijk.
yamie schreef:wat ben je toch met uitroeptekens aan het strooien :19:
maakt het zo schreeuwerig, kun je je punt niet gewoon normaal duidelijk maken?
Hij draagt zijn staart ook hoog denk ik :tongue:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef: Maar ik heb dus in de jaren erna veel meer problemen gehad met bijtende kleine honden... geen grote honden meer.
Kleine honden lopen vaker los op plekken waar dat niet mag (waar jij loopt toch?). Dat is tenminste mijn ervaring. Ik heb in de wijk een aantal niet luisterende hondjes die loslopen in de wijk, en dat zijn allemaal kleintjes. Ik denk dat dit meer getolereerd wordt dan een bouvier die losloopt en overal op af gaat.

Maar in losloopgebied (waar jij niet komt) zie ik een ander verschil in luisteren en bijten tussen grote en kleine honden. Grote honden eigenaren voelen zich vaak onaantastbaar, hun hond overkomt toch niks. Dus laat maar fixeren, borstelen en patsen. Met Izzie erbij is dat enorm verminderd overigens :wink:
Klopt. Ook in de wijk etc. en ik zal toch met mn honden naar de auto moeten en ze mogen ook ff plassen als ik uit mijn werk kom, ik kom zo goed als nooit in de wijk simpelweg omdat ik geen zin heb in al die niet luisterende honden... of het moet midden in de nacht zijn en dan echt een uur of 3 dan kan ik er rustig lopen.
En helaas zijn dit idd. bijna alleen maar kleine hondjes, de grotere lopen aangelijnd.
Overigens wat jij zegt over grote honden in grote losloopgebieden daar zou ik ook een schurfthekel aan hebben hoor, kan ik me goed voorstellen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ilse met haar witte schreef: Misschien komt die dominante staartdracht wel voor uit het feit dat kleinere honden meer privileges thuis hebben, ze zijn als het ware meer de baas in huis. Mijn hond mag van alles dus niet, kent zijn plaats en wordt daar regelmatig (letterlijk en fuguurlijk) op gewezen.}
ja maar wat heeft dat nu weer met de staart te maken, mijn honden kennen perfect hun plek hier... en toch lopen ze allemaal met de staart zover mogelijk omhoog... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Ilse met haar witte schreef: Ik bedoel ook niet dat enkel een hoge staart dominantie is er zijn nog voldoende andere signalen. Maar daar had ik het even niet over. ik haalde de "hogestaartenhondjes" ( dominante hondjes met een hoge staart dus :F: )aan om aan te geven dat grote honden vaak worden beoordeeld als ze blaffen naar kleine hondjes terwijl het andersom heel anders beoordeeld wordt
Als ik het hier op het forum zo lees, zijn er complete theekransjes van mensen met grote honden die kleine hondjes en hun eigenaren afkeuren hoor :wink: Ik hoor natuurlijk weer nergens bij, want heb middelmaatjes :oeps:
ik heb ook geen grote honden hoor, 58 cm is echt niet groot...
(dit in tegenstelling tot een mechel die ik hier heb zitten van ongeveer 70-75 cm hoog) :F:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Amber schreef:

nou ik wel hoor, ik waarschuw 1 x zowel naar hond als baas... geen aktie dan maak ik aktie...
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

malinois schreef:
Ilse met haar witte schreef: Misschien komt die dominante staartdracht wel voor uit het feit dat kleinere honden meer privileges thuis hebben, ze zijn als het ware meer de baas in huis. Mijn hond mag van alles dus niet, kent zijn plaats en wordt daar regelmatig (letterlijk en fuguurlijk) op gewezen.}
ja maar wat heeft dat nu weer met de staart te maken, mijn honden kennen perfect hun plek hier... en toch lopen ze allemaal met de staart zover mogelijk omhoog... :19:
Het was een gedachtegang, ik weet het ook niet, het ontbreekt me aan kennis :F: Ik zie dat mijn hond reageert op keffende staartenpunters en op al het andere niet. En bovendien zijn de meeste staartenpunters hier onder de 30 cm
Groetjes Ilse
Afbeelding
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Joepie »

pammetje schreef:
Joepie schreef:

En je hebt ook gelijk dat een Bullmastiff nooit aan de kant gaat voor een dominante hond.
ho ho niet alle bulls op 1 hoop he
mijn bullmastiff taait hem al met zn staart tussen zn benen als een chi gromt
ze gaat het conflict niet aan
vind ze niet leuk
ze speelt liever of laat ze links liggen
Het staat er een beetje raar zo bedoelde ik het niet.Maar ik bedoel ermee dat het nou niet bepaald een ras is die de confrontatie niet aan zal gaan als ze de kans krijgen.Zelf zullen ze niet zo snel beginnen maar bij uitdaging de meeste wel.Die van mij is ook een lieve sul en ik heb het dan ook nog niet meegemaakt dat hij hondagressie heeft maar ik laat hem dan ook niet los bij honden die ik nog niet ken.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Amber schreef:

Ja. Maar begrijpen doe ik het niet. Je laat je hond toch niet keer op keer op keer bijten terwijl je een hondje van 7 kilo zo weg krijgt :denken: En zo dramatisch is een zwieper niet hoor. Ik krijg honden over het algemeen weg met een brul. Lukt dat niet, dan zet ik m'n been er tussen. Lijkt me een kleine moeite als het alternatief is dat je hond gebeten wordt. En jij hebt als hondeneigenaar niks van mij te vrezen mbt zwiepers....zolang jouw hond de mijne niet wil grijpen.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 18 jun 2010 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
tineke

Ilse met haar witte schreef:
malinois schreef:
Het was een gedachtegang, ik weet het ook niet, het ontbreekt me aan kennis :F:
Gelukkig niet aan zelfkennis en dat is ook wat waard :engel: :mrgreen: :wink:
Gesloten

Terug naar “Regeling Agressieve Dieren”