Ik heb niet alle reacties gelezen, dus wellicht is de discussie al een heel andere kant op gegaan, maar goed
Ik verwacht dat het in steeds meer landen gaat komen, een verbod op bepaalde rassen. Ook hier in Nederland zie ik de RAD wel weer terugkomen in een bepaalde vorm.
Helaas is het zo dat je steeds meer stafs ziet, jan en allemaal schaffen zo'n hond aan omdat het nog vaak als "stoer" wordt gezien, alles fokt maar met elkaar. Hoevaak hoor ik niet van mensen die een staf hebben en gewoon op straat worden aangesproken of ze de reu niet een keer kunnen gebruiken want ze willen zo graag pups
Naar karakter en gezondheid wordt dan niet meer gekeken, alleen de centen zijn belangrijk.
Ik hoor hier in de omgeving ook steeds meer verhalen van incidenten, paar weken geleden nog 2 dorpen verder. 2 loslopende stafs zonder baas vallen JR aan de lijn aan en verscheuren hem. Even later staat de eigenaar van de staf erbij te lachen hoe stoer zijn honden zijn. Later die week staat de politie aan de deur om de honden in beslag te nemen, wat is de baas aan het doen; juist, de honden aan het opjutten van
pak ze, pak ze En daar zit nu het grootste probleem, deze type eigenaren verzieken het voor iedereen.
Natuurlijk zijn er raseigenschappen waar je rekening mee moet houden. Helaas hoor je alleen maar dat je die met opvoeding eruit kunt krijgen. Natuurlijk niet, maar je kunt het wel met opvoeding in goede banen houden en met geen of slechte opvoeding vererger je het alleen maar.
Wij hebben zelf een staf. Wij wisten waar we aan begonnen en tegen welke vooroordelen we aan zouden lopen. Gelukkig valt het hier reuze mee, zelfs in nette nieuwbouwwijk worden we netjes begroet en loopt niemand met een boog om ons heen.
Ik zal de raseigenschappen nooit ontkennen. Ik erger me altijd groen en geel als ik mensen spreek die zelf een staf hebben die niet eens weten dat een staf meestal niet even vriendelijk is naar andere honden. Dat is vragen om problemen.
Op dit moment kan Kyra nog goed met andere honden, ik loop dan ook nog gewoon in losloopgebieden. Ze staat goed onder appel en er is nog totaal geen aanwijzing geweest dat ze ineens een andere hond gaat aanvallen.
Maar ik besef me heel goed dat dit kan gaan veranderen en zal dus goed op signalen letten. Zodra ik het idee heb dat ik haar niet meer met andere honden kan vertrouwen gaat ze niet meer los, of alleen in de weilanden waar niemand komt.
Ben heel eerlijk, ik kan er nu echt van genieten als ik zie hoe ze met andere honden door het bos heen rent, maar als dat volgende week niet meer kan zorg ik dat ik mijn verantwoording neem.
Jammer genoeg zijn er nog altijd een grote groep met eigenaren die die verantwoording niet nemen en daardoor komen die incidenten.
Natuurlijk zijn onverantwoordelijke baasjes met een JR of malteser ook niet goed te praten, maar het is nu eenmaal zo dat als zo een bijt je iets minder schade hebt.
Overigens mag ik hier in mijn handen klappen met verantwoordelijke baasjes. Hier geen kleine "rothondjes" die andere in de nek hangen, mensen die geen hondvriendelijke hond hebben (en dat zijn allerlei rassen, groot en klein) nemen netjes hun verantwoording. Zelfs de persoon met een kreng van een dalmatier houd inmiddels netjes zijn hond bij
Kortom: als iedereen zijn verantwoording zou nemen over zijn hond dat zou het allemaal een stuk makkelijker zijn