Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke oplossing voor mp tegen broodfokverkoop

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Yenna
Actief
Mijn ras(sen): Boxer

Re: welke oplossing voor mp tegen broodfokverkoop

Ongelezen bericht door Yenna »

rubyred schreef:
Yenna schreef:
yuki schreef: Zolang mensen stamboomloze honden op MP of elders blijven kopen, blijven deze fokkers gewoon doorgaan. Geef ze eens ongelijk :roll:
En zelfs met stambomen word tegenwoordig flink gerommeld!
Niet alle fokkers doen dit hoor, maar lees het af en toe in het clubblad van onze rasvereniging
dat er soms fokkers geroyeerd worden omdat ze stambomen aanvragen voor dieren die eigenlijk
geen stamboom mochten krijgen.
Er worden bijvoorbeeld niet de echte ouderdieren aangegeven, maar andere dieren.
Zo kan het dus gebeuren dat je een dier aanschaft met een stamboom wat geboren is uit een
combinatie die niet gedaan mag worden, zoals broer x zus of een dier dat genetisch niet goed is
en bijvoorbeeld drager is van een afwijking...
Dus ook een stamboom geeft geen enkele garantie helaas...
Dat klopt, ik heb zo'n hond. De fokker doet aan linebreeding, helaas kwamen we daar pas achter toen we de hond hadden.
Lijnteelt ofwel linebreeding is niet wat ik bedoel.
Bij lijnteelt gaat het niet om een dier uit de 1e familielijn, maar uit een 2e of verdere familielijn.
Hierbij kun je denken aan halfbroer x halfzus, neef x nicht, enz.
Wat ik bedoel is regelrechte inteelt, dus broer x zus, vader x dochter, moeder x zoon.
Lijnteelt komt bij alle rassen wel eens voor.
Meestal word dit gedaan om bepaalde goede eigenschappen te behouden, cq te versterken.
Dit kan een voordeel zijn en zo krijg je ook bijvoorbeeld nieuwe kleuren of patronen.
Maar elk voordeel heeft ook een nadeel, want je versterkt niet alleen goede eigenschappen,
maar ook slechte.
Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan erfelijke afwijkingen, karakter, enz.
Als fokker moet je dus heel goed weten waar je mee bezig bent en of de combi wel verstandig is.
Bij inteelt is dit risico nog groter dan bij lijnteelt.
Een broodfokker kijkt daar niet naar, want 9 van de 10 hebben niet eens een stanboom.
Maar de dieren die op zo'n manier geboren worden bij een fokker die wel stambomen meegeeft...
De meeste laten dan vaak een fokverbod op de stamboom / afstammingsbewijs vermelden en soms
zelfs een aangepast contract tekenen, zodat mensen niet toch gaan fokken met zo'n dier.
Anderen vragen geen stamboom aan of geven deze niet mee...

Voor zover het verschil tussen lijnteelt en inteelt...
Greetzzz Suus, Yenna en rest van de beestenboel...

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”