Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Teef laten dekken door twee reuen
Moderator: moderatorteam
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Re: Teef laten dekken door twee reuen
ik zie er wel voordelen in.. maar, waar ik wat mee zit is, dat een geheel nest van 1 reu, om te zien, wat zo'n combi doet, toch ook wel belangrijk en handig is, dus dat je verschillende puppen uit 1 nest ziet.
tuurlijk kan het zo zijn, dat er 4/5 puppen van 1 reu zijn en ook 4/5 pups van de andere reu, maar dat weet je dan nooit van te voren, kan ook zo zijn, dat er 1 van reu a is en 7 van reu b , wat valt er dan te zeggen over die ene van reu a? feitelijk niks.
zeker honden, die wat kleinere nesten krijgen ( bv mijn honden gemiddeld 4 )
dan zie ik toch graag 4 pups van 1 combi.
maar goed, zo is er altijd wat vóór te zeggen en wat tégen te zeggen.
tuurlijk kan het zo zijn, dat er 4/5 puppen van 1 reu zijn en ook 4/5 pups van de andere reu, maar dat weet je dan nooit van te voren, kan ook zo zijn, dat er 1 van reu a is en 7 van reu b , wat valt er dan te zeggen over die ene van reu a? feitelijk niks.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ja maar dat kan je ook gebeuren met 1 reu als vader ,dat je maar 1 of 2 puppen hebt.
Al die zogenaamde tegenvallers met 2 vaders kan ook met 1 vader.
Dus ik zie het probleem niet .
Het lijkt mij zo veel meer voordelen hebben als je dat met beleid uitvoerd..
Al die zogenaamde tegenvallers met 2 vaders kan ook met 1 vader.
Dus ik zie het probleem niet .
Het lijkt mij zo veel meer voordelen hebben als je dat met beleid uitvoerd..
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
in duitsland ligt op dit moment een nestje waarvan de teef 3 dagen na de dekking van een "buiten" reu ook nog door eigen reu gedekt is. 5 pups waarvan inmiddels nu middels DNA vastgesteld is dat 1 pup van de buiten reu is en de andere 4 van de eigen reu.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als het gebeurt en de pups krijgen allemaal dezelfde reu als vader op de stamboom, dan krijg je dus het probleem waar ik het eerder over had. Inteelt door onwetendheid. :N:Josee schreef: ..........
Daarnaast.... hoe vaak zal dit al wel niet gebeurd zijn maar dat de stamboom vd pups onder de naam van 1 reu is aangevraagd. Ik denk vaker dan wij kunnen bedenken....
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik begrijp precies wat je bedoeldMaeve schreef:Tja, ik zie er zeker de voordelen van in. Maar het is mij iets te kunstmatig zeg maar. Dus mijn gevoel zegt nee, hoewel ik het helemaal geen slecht idee vind als je er eens goed over nadenkt. Maar goed, ik ben er eigenlijk voor om alles zo natuurlijk mogelijk te houden. En dit is weer een stukje dat de mens regelt in plaats van de natuur.
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier ben ik het mee eens. helemaal als een ras nog in opbouw is, dan wil je graag weten wat door welke reu/teef vererfd wordt. In ons geval zijn er een aantal dingen die we willen uitfokken en een aantal digen die we willen vastleggen. Dit is moeilijk te zien als je de teefjes door twee reuen laat dekken. Oke, Shilohs hebben vaak wel 6 tot 8 pup, maar nesten van 4 of zijn geen uitzondering.yamie schreef:ik zie er wel voordelen in.. maar, waar ik wat mee zit is, dat een geheel nest van 1 reu, om te zien, wat zo'n combi doet, toch ook wel belangrijk en handig is, dus dat je verschillende puppen uit 1 nest ziet.
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik kan het er niet echt mee eens zijn.. bij de duitse herder fokkers die volgens de vdh fokken is het volgens mij verplicht om dna getest te hebben, misschien kan een dh fokker daar wat meer over zeggen?
Hier wel een link die ik erover vond.
http://www.duitseherder.nl/attachments/ ... %20VDH.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je als pupkoper een teef en een bepaalde reu combi ziet zitten en de teef is gedekt maar ook nog eens door een andere reu gedekt .. dan tenzij je dna afneemt weet je pas wie de vader van zo'n pup is.. vraag me trouwens af of als er ander dna vastgesteld wordt dan de opgegeven dekreu of je wel een stamboom krijgt bij de vdh?
Hier wel een link die ik erover vond.
http://www.duitseherder.nl/attachments/ ... %20VDH.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je als pupkoper een teef en een bepaalde reu combi ziet zitten en de teef is gedekt maar ook nog eens door een andere reu gedekt .. dan tenzij je dna afneemt weet je pas wie de vader van zo'n pup is.. vraag me trouwens af of als er ander dna vastgesteld wordt dan de opgegeven dekreu of je wel een stamboom krijgt bij de vdh?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Dat is toch het basis principe van fokken.!!Shima schreef:Hier ben ik het mee eens. helemaal als een ras nog in opbouw is, dan wil je graag weten wat door welke reu/teef vererfd wordt. In ons geval zijn er een aantal dingen die we willen uitfokken en een aantal digen die we willen vastleggen. Dit is moeilijk te zien als je de teefjes door twee reuen laat dekken. Oke, Shilohs hebben vaak wel 6 tot 8 pup, maar nesten van 4 of zijn geen uitzondering.yamie schreef:ik zie er wel voordelen in.. maar, waar ik wat mee zit is, dat een geheel nest van 1 reu, om te zien, wat zo'n combi doet, toch ook wel belangrijk en handig is, dus dat je verschillende puppen uit 1 nest ziet.
Juist dan is het extra goed en snel vast te stellen welke van de 2 vaders goed klikt/vererft met je teef .
Wat je zegt ben je zelfffff