Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Teven in de sport en een nestje
Moderator: moderatorteam
Teven in de sport en een nestje
Hoe doen hier de teven eigenaren het met teven die een nestje krijgen maar ook in de sport zitten. Tot hoelang hebben jullie door getraint en vanaf wanneer zijn jullie weer begonnen ?
Winter is vorige week donderdag gedekt en we hebben de hele week niks met haar gedaan, Jos is nu even met haar speuren want van drie keer in de week trainen naar niks werd ze ook erg vervelend van. Want je zit toch in een soort ritme..Speuren en een beetje appel lopen vind ik nu nog wel kunnen ik denk dat jezelf wel aan de teef gaat merken wanneer het genoeg is ? Ik denk vanaf een week of 5 dracht stil leggen ?
Winter is vorige week donderdag gedekt en we hebben de hele week niks met haar gedaan, Jos is nu even met haar speuren want van drie keer in de week trainen naar niks werd ze ook erg vervelend van. Want je zit toch in een soort ritme..Speuren en een beetje appel lopen vind ik nu nog wel kunnen ik denk dat jezelf wel aan de teef gaat merken wanneer het genoeg is ? Ik denk vanaf een week of 5 dracht stil leggen ?
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Teven in de sport en een nestje
Ik heb dan wel geen honden waar ik mee fok, en die zitten ook niet in de sport, maar ik zou haar gewoon lekker door laten gaan totdat ze zelf aangeeft er genoeg van te hebben. Eventueel op het eind wat rustiger, of aangepast.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
- Zeer actief
Één van mijn teven had zo mega veel werkdrift dat ze met 7 weken nog wilde werken. Zelfs op de dag van de bevalling wist ze van geen ophouden. Ik heb wel het programma aangepast en geen stelwerk gedaan. Maar meer dingen zoals zoeken, volgen met vreemde/nieuwe uitdagingen en andere dingen die ik verantwoord vond. Het was mijn bedoeling dat ik haar even een paar weken stil zou leggen om haar meer met de pups bezig te laten zijn maar dat verliep anders. Na 2 dagen werd ze gek van zichzelf en erg onrustig. Zodra ik opstond stond zij klaar om mee te gaan werken. Ik heb haar toen meegenomen om in de buurt wat te gaan werken met haar (zoeken volgen enzo, geen springen en stelwerk maar wel kort bijten) hierna zag ik haar opknappen en rustiger worden. Ik denk dat zij in totaal 2 dagen helemaal heeft stil gelegen. Andere teven niet zoveel problemen mee gehad mbt het werken/trainen die kon ik langer stil leggen.
Ik kijk naar de teef wat zij zelf aangeeft en laat haar gaan voor zover ik het verantwoord vind in haar positie.
Ik kijk naar de teef wat zij zelf aangeeft en laat haar gaan voor zover ik het verantwoord vind in haar positie.
Si vis pacem, para bellum
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Xena heeft gewoon doorgetraint alleen vanaf een dag of 35 geen manwerk meer, ze was ook niet echt fanatiek meer dus dat ging ten koste van de beet etc. De rest nog gewoon tot 7 weken zwangerschap

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Hier ook Amai en Petze. Beide teven hebben gewoon doorgewerkt. Zoeken is al helemaal geen probleem al zal hun zoek conditie wat minder zijn. Dus op het end gewoon wat kortere sporen doen. appel bijna tot het eind gedaan behalve dan de haag en de schutting. Ze zou het willen maar ik moet er niet aan denken dat ze fout timed.
Ze gaven ook duidelijk aan te willen blijven bijten. Stilleggen was echt geen optie. Dus gewoon aan de lijn laten bijten, wat revieren ( 2 verstekken) en thats it.
Ben altijd weer trots op die teven. amai haar puppen zijn in oktober weggegaan en in november draaide ze haar eerste wedstrijd op IPO 3 nivo. helaas gezakt op speuren maar wel 90 appel en 90 manwerk.
Ze gaven ook duidelijk aan te willen blijven bijten. Stilleggen was echt geen optie. Dus gewoon aan de lijn laten bijten, wat revieren ( 2 verstekken) en thats it.
Ben altijd weer trots op die teven. amai haar puppen zijn in oktober weggegaan en in november draaide ze haar eerste wedstrijd op IPO 3 nivo. helaas gezakt op speuren maar wel 90 appel en 90 manwerk.
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): stamboom mechelaars, knpv en IPO
www.hondentrainingkruisland.nl

ikzelf train door met, dien verstande dat wat manwerk betreft alleen het korte werk gedaan wordt en appel zonder springen, maar wel zoeken of speuren.
10 dagen voor het werpen stop ik met manwerk, nog wel wat appel en speuren/zoeken.wel een beetje afbouwen.
zo`n dag of 10 na het werpen alles weer mee oppakken in omgekeerde volgorde
-
- Zeer actief
at is goed dat jij op deze manier doet maar dit gaat niet altijd op. Ik denk wanneer jij een mega gedreven teef in je bezit hebt die niet te genieten is heb je bijna geen andere keuze dan haar kort aan de lijn te laten bijten zodat zij haar frustraties kwijt kan. Een teef die alleen maar wilt werken snapt er niets van dat ze ineens langere tijd niets meer mag en KAN haar frustraties gaan botvieren op haar pus.Rob Chaams hoen schreef:klopt wel, doorgaat tot de teef aan geeft tot HO...MAAR als je de teef laat werken, zoals geschetst, tot zo goed als de laatste dag heb je natuurlijk wel grote kans op complicaties, en dat wil je niet!
ikzelf train door met, dien verstande dat wat manwerk betreft alleen het korte werk gedaan wordt en appel zonder springen, maar wel zoeken of speuren.
10 dagen voor het werpen stop ik met manwerk, nog wel wat appel en speuren/zoeken.wel een beetje afbouwen.
zo`n dag of 10 na het werpen alles weer mee oppakken in omgekeerde volgorde
Dus ik ben van mening dat je naar de gedragingen van de teef moet kijken en doen wat zij zelf aangeeft. Als je bv met haar gaat zoeken of speuren en ze heeft geen zin, stop dan niet maar leg en makkelijk spoortje neer met een beloning, zo heeft ze toch de oefening gedaan en daarna gewoon niet meer doen. Je hebt de laatste oefening voor haar wel goed afgesloten en kan problemen met de oefening voorkomen.
Si vis pacem, para bellum
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Kun je dan niet gewoon iets anders gaan doen. Want ik lees over teven die gefrustreerd zijn als ze niet mogen bijten. Waarom niet gewoon lekker spelen? Bijten is toch niet het enige dat leuk is? 

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): stamboom mechelaars, knpv en IPO
www.hondentrainingkruisland.nl
ik heb nix gemerkt dat de teef die dan met jonge ligt, gefrusteerd is op een of andere manier.hele goeie moeders waar, bijna, iedereen bij kan 

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Idd , hier vanaf de dekking alleen maar spel, GOED trainen geeft een bepaald stress niveau en dat wil ik niet voor de pups in ontwikkeling,MARC_S schreef:Kun je dan niet gewoon iets anders gaan doen. Want ik lees over teven die gefrustreerd zijn als ze niet mogen bijten. Waarom niet gewoon lekker spelen? Bijten is toch niet het enige dat leuk is?
Na de bevalling krijg ik ze de eerste 2 wk niet eens bij de puppen weg.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
helemaal eens...Inge O schreef:wat me eerlijk gezegd niet meer dan normaal lijkt, ook voor de beste werkhondcrutz schreef: Na de bevalling krijg ik ze de eerste 2 wk niet eens bij de puppen weg.![]()
.

Ik vind dat overigens absoluut niet het einde hoor, gelukkig was Xena ook totaal niet in shock dat ze geen pakwerk meer deed, ze gaf het zelf aan notabene.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nou precies, een lekkere wandeling met wat leuke spelletjes zou ook goed moeten zijn. Misschien niet voor honden die alleen uit de kennel komen om te bijten maar dat is dan de verzorging en niet de keuze van de hond. Alsof Eva alleen geamuseerd is als zij behendigheid mag doen. Moet er niet aan denken. :N: Ze vindt een stukje fietsen, even lekker balletjes ophalen in het water en dan nog even een stukje aan de lange lijn door de velden zodat ze heerlijk kan snuffelen ook een prima dagbesteding. Dat kan je prima doen met een zwangere hond.
Als niet sporten ook meteen betekent dat je hond niks te doen heeft krijg je inderdaad gekke dingen. Ik moet Eva ook niet langer dan 1 dag niks laten doen want dan slijt ze een paadje in het laminaat door het huis
Dan komt ze dus letterlijk 60 keer per uur langslopen op dezelfde route. Geen rust in te krijgen want ze moet toch bewegen vindt ze dan. Maar als we even een half uur zijn gaan ballen en zeker zwemmen dan is ze alweer kalm voor de paar uur tot de volgende wandeling. Gaat ze lekker in de zon naar de mensen buiten kijken of heerlijk maffen op de bank. En daarna moeten we weer naar buiten want dan begint ze weer iets onrustiger te worden. Dat kan je ook gewoon met een zwangere teef doen lijkt mij 

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inge O schreef:wat me eerlijk gezegd niet meer dan normaal lijkt, ook voor de beste werkhondcrutz schreef: Na de bevalling krijg ik ze de eerste 2 wk niet eens bij de puppen weg.![]()
.
daarom, vanaf de dekking dus op rust, in het trainen werk ik met plicht en dat KAN (hoeft niet) stress opleveren, wat ik dus in de dracht wil vermijden....
daarnaast ligt de teef bij mij tot vertrek 100% bij de pups, in die tijd ga ik haar dus echt niet belasten met trainen, pups grootbrengen is al werk zat....als ze weg zijn gaan we rustig opbouwen (ook weer een week of

hou hier aan, 8/9 weken dracht, 7/8 weken zorg voor de puppen (hou ik wat aan blijft dat meestal ook nog wel bij haar lopen tot een week of 13) en dan minimaal 8 weken herstel/nazwangeren....
-
- Zeer actief
Bij Laika (toen in opleiding PH1) heeft m'n man de eerste paar weken heel rustig getraind, maar beperkt, en zoals crutz al aangaf, alleen de dingen waarbij ze geen stress zou krijgen, dus gewoon wat dingen op peil houden die er al goed inzaten. Met stellen is hij snel na de dekking gestopt vanwege de toch altijd aanwezige kans op blessures, niet vanwege de stress. Spelen is bij haar helaas geen optie, ze "kan" dat op de een of andere manier niet, tot ons grote verdriet, afgezien van soms een beetje stoeien met mijn eigen teefje. Maar wandelen en fietsen vind ze ook helemaal geweldig, dus dat hebben we veel gedaan, aangepast aan wat ze zelf aangaf. Dat mee langs de fiets wilde ze trouwens echt nog tot de laatste 2 weken (steeds korter natuurlijk, en lekker langzaam), daar werd ze helemaal happy van.
Na de geboorte wilde zij er ook niet bij weg, en wij hadden geen haast, dus ze mocht lekker moederen over haar kroost. Ze wilde alleen wel heerlijk veel komen kroelen bij ons, na de eerste paar weken. dat was natuurlijk geen punt
Met de pups een week of 8 oud is er langzaamaan weer mee getraind, rustig opgebouwd. Ze had (misschien doordat het geen groot nest was) niks geleden van het nest en was weer heel snel op peil.
Na de geboorte wilde zij er ook niet bij weg, en wij hadden geen haast, dus ze mocht lekker moederen over haar kroost. Ze wilde alleen wel heerlijk veel komen kroelen bij ons, na de eerste paar weken. dat was natuurlijk geen punt

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
idd, mee eens.Inge O schreef:wat me eerlijk gezegd niet meer dan normaal lijkt, ook voor de beste werkhondcrutz schreef: Na de bevalling krijg ik ze de eerste 2 wk niet eens bij de puppen weg.![]()
.
Ds werkt echt graag en na de bevalling vond ze het helemaal het einde om na een paar dagen weer wat met mij te spelen, een balletje te pakken, eens te gaan zitten etc...
maar haar blikken gingen toch telkens richting binnenshuis van zodra ze wat hoorde.
en eerlijk... mijn gedachten stonden tijdens dracht/bevalling/zoogperiode ook echt niet naar training of zo rap mogelijk weer in conditie krijgen om maar weer te kunnen beginnen

Ik zou het ook wat jammer tot zelfs erg vinden moest mijn hond totaal geen interesse hebben in haar pups of het werk boven de pups verkiezen

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Zirka is nu nog maar 3 weken ver en gedraagd zich rustiger in de sport.
Bij zware inspanningen laat ze haar plas gewoon lopen en het liefst ligt ze ergens op haar dooie gemakkie en mijd de wilde spelletjes van het jonge grut.
Ik had eigenlijk verwacht dat dit later zou komen en ik toch tot een week of 5 kon sporten met haar.
De terriers jagen ook door tot ze eenweek of 5 zijn of niet meer in een gat passen
En zirka kan rustig uitzwangeren, de belangrijkste wedstrijden zijn achter de rug en tot maar hoeft ze niet zwaar te trainen. dus ik kan haar conditie rustig opbouwen met fietsen en wandelen.
Men terrier laat niks merken, maar das niet zeker of de dekking gepakt heeft.
Bij zware inspanningen laat ze haar plas gewoon lopen en het liefst ligt ze ergens op haar dooie gemakkie en mijd de wilde spelletjes van het jonge grut.
Ik had eigenlijk verwacht dat dit later zou komen en ik toch tot een week of 5 kon sporten met haar.
De terriers jagen ook door tot ze eenweek of 5 zijn of niet meer in een gat passen

En zirka kan rustig uitzwangeren, de belangrijkste wedstrijden zijn achter de rug en tot maar hoeft ze niet zwaar te trainen. dus ik kan haar conditie rustig opbouwen met fietsen en wandelen.
Men terrier laat niks merken, maar das niet zeker of de dekking gepakt heeft.