Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe wip en slalom aanleren?

Moderator: moderatorteam

flapke100
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): westie
Aantal honden: 1
Contacteer:

hoe wip en slalom aanleren?

Ongelezen bericht door flapke100 »

Hoi

ik ben al bijna 3 maanden bezig (als het niet langer is) om de wip en de slalom aan te leren
ik heb al heel veel site en boeken gelezen over hoe je het best kan doen maar nog altijd geen resultaat :scratch:

slalom:
voor de slalom heb ik al channel-wire bogen gemaakt van groene ijzerdraad en die dan enkele keren rond het paaltje gedraait en tentharingen gebruikt zodat ze blijven rechtstaan.
maar hij spring erover of kruipt enonderdoor
ik heb ook al 2x2 gebruikt en de paaltjes in een straatje gezet maar dat doet/wil hij ook niet en als hij dan eindelijk doorheeft hoe het moet dan slaat hij elke keer 1 of 2 paaltjes over

wip:
ik heb al zo vaak geprobeert om hem over een gewone plaat te laten lopen en dat durft hij ook niet zelfs als ik hem probeer te lokken met een hondenkoekje en over het muurtje bij het beekje van mijn vader zijn vijver dat maar 20 cm breed is en 1 meter hoog rent gewoon over!
ik zou niet weten wat ik moet doen want SOMS durft hij het wel maar hij zooooooooo bang als de wip in beweging komt

heeft iemand noge een idee van wat ik nog kan doen?
Grtz Celine

Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: hoe wip en slalom aanleren?

Ongelezen bericht door tkuijernl »

de slalom hebben wij aangeleerd met eerst 4 paaltjes...zelf achteruit lopen ,koekje voor zijn neus en zo begeleiden door de paaltjes, als dat goed gaat, zelf vooruit lopen met koekje...

als dat goed gaat koekje geven na iedere 2 paaltjes, en zo ga je het aantal paaltjes opbouwen...

zodra hij er 1 overslaat weer even wat stapjes terug en weer opnieuw beginnen

wat betreft de wip...die kan je het beste met 2 mensen aanleren. 1 die de wip omhoog houdt (hij hoeft er dus alleen op de lopen) en zodra hij dat doorheeft, laat degene die de wip vasthoudt de wip heeeeel voorzichtig zakken...pas als hij dat snapt laat degene die de wip begeleidt de wip steeds sneller zakken..
groetjes Tamara
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind het wat eng klinken hoe jij de channel wire gemaakt hebt als ik het zo lees. IJzerdraad lijkt me erg scherp en dus niet echt veilig.
Waarom ga je niet op les op een club? Daar kun je onder begeleiding en gewoon veilig je hond de beginselen van de agility aanleren.
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

LongFields schreef:Ik vind het wat eng klinken hoe jij de channel wire gemaakt hebt als ik het zo lees. IJzerdraad lijkt me erg scherp en dus niet echt veilig.
Waarom ga je niet op les op een club? Daar kun je onder begeleiding en gewoon veilig je hond de beginselen van de agility aanleren.
ik heb denk ik niet goed gelezen ik dacht dat ze op een vereniging zat ....

met agility is het echt wel het beste om het via een vereniging te doen....wel zo veilig voor jou en de hond
groetjes Tamara
flapke100
Vaste gebruiker
Contacteer:

LongFields schreef:Ik vind het wat eng klinken hoe jij de channel wire gemaakt hebt als ik het zo lees. IJzerdraad lijkt me erg scherp en dus niet echt veilig.
de ijzerdraad is zulke draad met een donkergroen omhulsel er rond en op de uiteindes heb ik rubberen topjes gestoken die bij de pinnen om de tunnel en slurf van zooplus vast te zetten zaten omdat ik die nooit gebruik omdat dat te veel werk is

en om nu nog op een club te gaan vind ik ook niet meer de moeite want die 2 dingen zijn de enige die hij nog moet leren en op de club word er ook aan snelheid gewerkt en het is gewoon de bedoeling dat het voor een hobby is en geen sport
oja en mijn hond nogal snel afgeleid en dat is niet zo ideaal op een club en thuis kan ik het op zijn tempo doen (dus hoe trager hoe beter)
Grtz Celine

Afbeelding
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

je website is wel grappig, maar heb je Ron Baltus ook gevraagd of je al zijn foto's mocht gebruiken op de site?

Vind het persoonlijk niet verstandig om zelf je hond de toestellen aan te leren op zelf gemaakte toestellen. Eerst maar eens een cursus volgen om je hond verantwoord al de toestellen te leren, kun je daarna altijd nog thuis verder gaan op eigen gemaakte toestellen. Ik heb al diverse jonge honden getraind, maar ga toch elke keer weer naar een hondenschool om verantwoord de honden de toestellen aan te leren en ga niet thuis zelf aan het prutsen. Dus in november gaan we gezellig weer voor de zoveelste keer een A-cursus beginnen om Jimmy alles aan te leren :F:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Wat ik heel vaak hoor van mensen: "Ik heb dit al gedaan en dat werkt niet en ik heb dat al gedaan en dat werkt niet". En meestal hebben mensen dat dan ongeveer twee tellen geprobeerd en als de hond het niet meteen snapt, dan gaan ze over op een andere manier. Daardoor wordt het voor die hond steeds lastiger om nou te snappen wat er moet. Moet ik nou straatje, moet ik channel wires, moet ik de paaltjes in een V vorm etc etc. Daar is die vereniging voor. Die hebben een trainingsmethode, vertellen jou wat je zelf niet goed doet en helpen je de moed erin te houden als het een keertje minder gaat.

Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik: Je hebt toch alles al gedaan? Nou, dan stop je er mee. Hij kan de andere dingen, dan oefen je daar lekker verder mee. Hij hoeft tenslotte niks te kunnen, want je gaat het alleen voor de gein gebruiken. Ik zou het er lekker bij laten zitten. Of anders misschien toch bedenken dat wat je hebt geprobeerd misschien niet helemaal tot in de finesses hebt uitgewerkt en het nog eens (goed) proberen.

Succes.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

poembaa schreef:Wat ik heel vaak hoor van mensen: "Ik heb dit al gedaan en dat werkt niet en ik heb dat al gedaan en dat werkt niet". En meestal hebben mensen dat dan ongeveer twee tellen geprobeerd en als de hond het niet meteen snapt, dan gaan ze over op een andere manier. Daardoor wordt het voor die hond steeds lastiger om nou te snappen wat er moet. Moet ik nou straatje, moet ik channel wires, moet ik de paaltjes in een V vorm etc etc. Daar is die vereniging voor. Die hebben een trainingsmethode, vertellen jou wat je zelf niet goed doet en helpen je de moed erin te houden als het een keertje minder gaat.

Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik: Je hebt toch alles al gedaan? Nou, dan stop je er mee. Hij kan de andere dingen, dan oefen je daar lekker verder mee. Hij hoeft tenslotte niks te kunnen, want je gaat het alleen voor de gein gebruiken. Ik zou het er lekker bij laten zitten. Of anders misschien toch bedenken dat wat je hebt geprobeerd misschien niet helemaal tot in de finesses hebt uitgewerkt en het nog eens (goed) proberen.

Succes.
Helemaal eens.
Ik ben behoorlijk lang bezig geweest met de 2 bij 2 methode bij de paaltjes. Het is echt niet een kwestie van tien minuten en de hond kan het :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

flapke100 schreef:
de ijzerdraad is zulke draad met een donkergroen omhulsel er rond en op de uiteindes heb ik rubberen topjes gestoken die bij de pinnen om de tunnel en slurf van zooplus vast te zetten zaten omdat ik die nooit gebruik omdat dat te veel werk is
Maar het draad zelf is toch gewoon dun en niet bandvormig?
Als je hondje tussen de paaltjes uit loopt krijgt hij die dunne draad tegen zich aan en dat lijkt me nare verwondingen te kunnen opleveren.

Trouwens, de pinnen voor het vastzetten van de tunnel en slurf niet willen gebruiken omdat dat te veel werk is vind ik ook een wat dommige actie. Die dingen hebben ze er niet voor niets bij gedaan lijkt mij. Het borgen van dit soort toestellen is voor de veiligheid van je hondje hoor. :19:
flapke100
Vaste gebruiker
Contacteer:

LongFields schreef:
flapke100 schreef:
Maar het draad zelf is toch gewoon dun en niet bandvormig?
Als je hondje tussen de paaltjes uit loopt krijgt hij die dunne draad tegen zich aan en dat lijkt me nare verwondingen te kunnen opleveren.

Trouwens, de pinnen voor het vastzetten van de tunnel en slurf niet willen gebruiken omdat dat te veel werk is vind ik ook een wat dommige actie. Die dingen hebben ze er niet voor niets bij gedaan lijkt mij. Het borgen van dit soort toestellen is voor de veiligheid van je hondje hoor. :19:
het zijn niet de pinnen die ik niet gebruik maar de rubberen dopjes om het zakje te beschermen en het is niet dat flapke er met hoge snelheid doorgaat hoor en dat word ook niet de bedoeling hoor
ik zou dus niet weten waar er ergens een scherp randje aanzit
en de channel-wires best lang dus het 'padje' is breder dan normaal

en ik wil best in een club maar in de clubs bij mij in de buurt mag dat pas als ik 14 of 16 ben en ik ben pas 13
Pumi schreef:je website is wel grappig, maar heb je Ron Baltus ook gevraagd of je al zijn foto's mocht gebruiken op de site?
ik heb de foto's gewoon bij google afbeeldingen gevonden en bedankt dat je de site leuk vind maar er is nog véél werk aan want allen bij de horde is alles klaar, de rest moet ik nog doen
Grtz Celine

Afbeelding
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

flapke100 schreef:
Pumi schreef:je website is wel grappig, maar heb je Ron Baltus ook gevraagd of je al zijn foto's mocht gebruiken op de site?
ik heb de foto's gewoon bij google afbeeldingen gevonden en bedankt dat je de site leuk vind maar er is nog véél werk aan want allen bij de horde is alles klaar, de rest moet ik nog doen
maar op de foto's staat een copyright vermeld dat houdt in dat je ze niet zomaar mag gaan gebruiken, zonder toestemming van de eigenaar. In jou geval Ron Baltus bij de meeste foto's. http://www.ronbaltus.nl/Web/" onclick="window.open(this.href);return false;
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Tja wat zal ik zeggen.
Ben het met de meeste mensen eens dat je beter naar een club kan gaan om te leren hoe je behendigheid moet aanleren aan je hond.
Er lopen tegenwoordig behoorlijk wat juniorenhandlers, soms hebben ze daar zelf aparte groepen voor, dus gewoon even informeren.
Bij mijn laatste hond duurde het zeker 6 maanden voordat ze de wip geheel correct nam en zeker een jaar voordat ze de palen deed met begeleiding. En dan train ik wel naar wedstrijdniveau toe, en weet ik precies hoe de toestellen aan te leren, als ik wil leer ik een hond binnen een maand alles aan, maar dan is ie echt niet op alles stabiel.
Ik vindt veiligheid boven alles gaan en dat het dus zeer duidelijk is voor mijn hond omdat hij anders fouten kan maken, die de veiligheid niet ten goede komen.

3 maanden en dan al meerdere methodes geprobeert te hebben is erg jammer, want voor je hond wordt het niet duidelijker zo.
Probeer eens 1 methode, bv de 2 paaltjes-methode (channelwires zou ik doen ivm ijzerdraadjes) en spreek met jezelf af dat je dit minimaal een jaar probeert. Zeker weten dat je hond het dan snapt, mits je het hem goed aanleerd.
Voor de wip idem-dito. Leer eerst over de plank lopen, haal alles uit de kast, dus superlekkere dingen, favorite speeltje, zijn eten van die dag.
Gegarandeert dat je hond dit kan leren, maar de juiste wijze is wel belangrijk.
Ik blijf wel bij het 1e, je dit veel beter op een club leren omdat die je kunnen helpen met hoe iets aan te leren en de toestellen zijn veiliger.
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Even een idee voor de wip; leg een plaat (hout/mdf of zoiets) van 1,5 x 1,5 meter op de grond, en doe er onder (in het midden) een tennisbal, zodat de plank een kleine beetje wiebelt. Ga daar elke dag mee bezig, belonen met de top-beloning voor jou hond. Als dat goed gaat leg je er een ronde balk onder die ong 15 cm dik is en een meter breed. Dan heb je dus een lage, brede miniwip. Als dat goed gaat maak je de plaat (zagen) iets smaller. Het idee is dat de hond het bewegen van de ondergrond niet meer eng vindt.
Ik zou ook op zoek gaan naar een club...is wel zo veilig, gezellig en maak je niet per ongeluk fouten met aanleren. (moet dan wel een goede club zijn natuurlijk)
flapke100
Vaste gebruiker
Contacteer:

De wip gaat al veel beter want ik heb vanaf de tafel de plank gelegd en dat doet hij graag ,want de tafel is zijn lievelingstoestel.
Ik had ook de kattenloop nog niet aangeleerd maar hoe ik nu bezig ben zijn dit ook al de beginselen van de katteloop.
Met de slalom houdt ik de komende tijd even op.
Grtz Celine

Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

en dat vind ik nu het gevaar van die zooplus dingetjes, mensen gaan zelf aan de slag met die atributen dat kan goed gaan maar ook snel erg fout
Je kan ook naar een HS zonder de trainen voor wedstrijden je hebt vaak ook een groep recreanten. Ik zou toch een HS zoeken, is hartstikke leuk en meestal krijg je leuke begeleiding en leer je nieuwe technieken wat het nog leuker en veiliger maakt

Ik heb een DVD van de 2 by 2 methode gekregen van iemand (de dvd zelf is al erg duur) van Susan Garetth, en dat is wel raadzaam om de 2 by 2 methode goed uit te voeren
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zal toch eens (met je ouders) een wat rond gaan kijken en vragen in de beurt of je misschien bij een club mag gaan trainen, ondanks je jonge leeftijd. Soms worden er echt wel uitzonderingen gemaakt.
Afbeelding
flapke100
Vaste gebruiker
Contacteer:

gyanty schreef:Ik zal toch eens (met je ouders) een wat rond gaan kijken en vragen in de beurt of je misschien bij een club mag gaan trainen, ondanks je jonge leeftijd. Soms worden er echt wel uitzonderingen gemaakt.
maar ik heb ook geen zin om op zondag om half 8 op te staan en lekker koud in de sneeuw een uur buiten te staan ofzo en ik zit nu in het 2de jaar moderne dus ik heb dagen dat ik voor 7 van 7 vakken huiswerk dus ik train als het mij aankomt
ik wil zelf niet naar een club want mijn hond is al 9 jaar maar we hebben met de dierenarts gepraat en als hij maar niet te hoog springt is het oké want hij doet alleen wat hij wil en op zijn tempo dus een HS is niet ideaal
EschaenStefanie schreef:en dat vind ik nu het gevaar van die zooplus dingetjes, mensen gaan zelf aan de slag met die atributen dat kan goed gaan maar ook snel erg fout
Je kan ook naar een HS zonder de trainen voor wedstrijden je hebt vaak ook een groep recreanten. Ik zou toch een HS zoeken, is hartstikke leuk en meestal krijg je leuke begeleiding en leer je nieuwe technieken wat het nog leuker en veiliger maakt
maar ik ben zelf helemaal niet sociaal en hij moet ook niets van andere honden hebben en van bretons enzo is hij razendbang
Laatst gewijzigd door flapke100 op 02 okt 2010 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz Celine

Afbeelding
flapke100
Vaste gebruiker
Contacteer:

Pumi schreef:
flapke100 schreef:
maar op de foto's staat een copyright vermeld dat houdt in dat je ze niet zomaar mag gaan gebruiken, zonder toestemming van de eigenaar. In jou geval Ron Baltus bij de meeste foto's. http://www.ronbaltus.nl/Web/" onclick="window.open(this.href);return false;
en nu in het nederlands :scratch:

en er staat onderaan op de foto toch zijn naam op dus ik maak toch nog eens reclame voor hem
ik heb ook bij enkele toestellen erbij staan van hoeveel het bij zooplus kost en ik heb ern een mail naar gestuurd en die vonden het oké als ik reclame maak voor hun en hun toestellen prijs
Grtz Celine

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”