Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe alles aan te leren ??
Moderator: moderatorteam
- wenmart20
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
- Aantal honden: 4
Hoe alles aan te leren ??
Ik weet met geduld en koekjes..
Maar mijn reu kan de standaard dingen zoals zit, lig, poot, andere poot, 5 ,andere 5 ,Wave , Andere wave , Op ( gaat ie op springen ) en Draaien ( dan gaat ie een rondje draaien op zijn achterpoten )
Nu wil ik graag leren omrollen maar dat probeer ik al 3 jaar en hij doet het nog niet.
Hoe kan ik dat het beste aanleren??
Ik vind doggydance erg leuk en zou dat best wel eens met mijn reu willen doen.
alleen ik weet echt niet hoe ik het aan moet leren ook het achteruit lopen etc
hebben jullie wat tips
Maar mijn reu kan de standaard dingen zoals zit, lig, poot, andere poot, 5 ,andere 5 ,Wave , Andere wave , Op ( gaat ie op springen ) en Draaien ( dan gaat ie een rondje draaien op zijn achterpoten )
Nu wil ik graag leren omrollen maar dat probeer ik al 3 jaar en hij doet het nog niet.
Hoe kan ik dat het beste aanleren??
Ik vind doggydance erg leuk en zou dat best wel eens met mijn reu willen doen.
alleen ik weet echt niet hoe ik het aan moet leren ook het achteruit lopen etc
hebben jullie wat tips

Re: Hoe alles aan te leren ??
Zorgen dat je op een goede ondergrond werkt met omrollen. Het liefste Gras of Zand.
Op je knieen zitten koekjes er bij hond af. Dan het koekje naast zijn hoofd houden en dan langzaam naar de achterkant van zijn hoofd zodat de hond op zijn zij komt te liggen en dan door lokken met het koekje over het rol punt heen.
Ik zal het morgen wel filmen voor je want dit is wel lastig uit te leggen.
Maar je kan dus het beste vanaf de zij aan leren.
Zelf werk ik met een clicker. Bij achteruit houd je een koekje in de gesloten hand voor de neus van de hond en drukt hem als ware achteruit en voor de eerste stap click en beloon je en dan kan je uitbouwen en het commando er aan koppelen.
Op je knieen zitten koekjes er bij hond af. Dan het koekje naast zijn hoofd houden en dan langzaam naar de achterkant van zijn hoofd zodat de hond op zijn zij komt te liggen en dan door lokken met het koekje over het rol punt heen.
Ik zal het morgen wel filmen voor je want dit is wel lastig uit te leggen.
Maar je kan dus het beste vanaf de zij aan leren.
Zelf werk ik met een clicker. Bij achteruit houd je een koekje in de gesloten hand voor de neus van de hond en drukt hem als ware achteruit en voor de eerste stap click en beloon je en dan kan je uitbouwen en het commando er aan koppelen.
- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
achteruit lopen , dan staat hij voor je en loop je op hem af, als het goed is gaat hij achteruit en dan klik je.
Rollen heb ik gewoon geleerd door lig, zij en dan met het koekje zo doen dat ze het volgt en omrolt en dan klikken.
Rollen heb ik gewoon geleerd door lig, zij en dan met het koekje zo doen dat ze het volgt en omrolt en dan klikken.

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
En houd rekening met je hond. Sommige oefeningen zijn de ene hond heel gemakkelijk aan te leren en een andere hond helemaal niet. Omrollen is bijv. voor een oudere hond over het algemeen een hele moeilijke oefening.
Mijn Beetle heb ik dit bijv. nooit kunnen leren, terwijl zij een oefening als over mijn armen springen heel snel door had.
Mijn Beetle heb ik dit bijv. nooit kunnen leren, terwijl zij een oefening als over mijn armen springen heel snel door had.
- wenmart20
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
- Aantal honden: 4
het door springen wordt nog wel even lastig hahaha
eerst maar het omrollen aanleren
eerst maar het omrollen aanleren

- Lellibel
- Zeer actief
Het is ook een moeilijke oefening voor dominante honden, want het omrollen is toch wel een onderdanige positie en dat gaan ze niet snel doen..Renske schreef:En houd rekening met je hond. Sommige oefeningen zijn de ene hond heel gemakkelijk aan te leren en een andere hond helemaal niet. Omrollen is bijv. voor een oudere hond over het algemeen een hele moeilijke oefening.

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Klopt, daarom ben ik ook een voorstander om naar je hond te kijken als je iets aan wilt leren.Lellibel schreef:Het is ook een moeilijke oefening voor dominante honden, want het omrollen is toch wel een onderdanige positie en dat gaan ze niet snel doen..Renske schreef:En houd rekening met je hond. Sommige oefeningen zijn de ene hond heel gemakkelijk aan te leren en een andere hond helemaal niet. Omrollen is bijv. voor een oudere hond over het algemeen een hele moeilijke oefening.
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
Het achteruit lopen heb ik Zazoe anders geleerd.
Ik had binnen gewoon de tafel en de bank wat dichter tegen elkaar aangeschoven en dan op Zazoe aflopen en als hij dan maar een stapje achteruit deed belonen.
En zo steeds verder achteruit lopen.
Daarna steeds de tafel verder weg!
Zazoe vind het een van de leukste dingen om te doen.
Ik had binnen gewoon de tafel en de bank wat dichter tegen elkaar aangeschoven en dan op Zazoe aflopen en als hij dan maar een stapje achteruit deed belonen.
En zo steeds verder achteruit lopen.
Daarna steeds de tafel verder weg!
Zazoe vind het een van de leukste dingen om te doen.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- Minna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
En over welke dominantie verhouding heb je het nu? Dominantie is geen eigenschap, maar een relatiebegrip.Het is ook een moeilijke oefening voor dominante honden, want het omrollen is toch wel een onderdanige positie en dat gaan ze niet snel doen..
Heb je het over een zeer zelfverzekerde hond, dan ben ik het absoluut niet met je eens. Juist voor een zelfverzekerde hond is het makkelijste om ook een oefening waar de hond zich kwetsbaar opstelt uit te voeren. Juist met een onzekere hond is het oefening Rollen vaak lastig.
Andere moeilijkheden met deze oefening zijn het link- of rechtshandig zijn van een hond (ken een hond waar de baas al 8 maanden bezig was met rollen, ging niet, andere kant geprobeert, geen probleem), fysieke beperkingen, te grote stappen willen nemen met trainen.
Ik zou eerst het Af ontzettend leuk maken, dus voor de Af de nummer een beloningen gebruiken. daarna Af met een beetje kantelen, dat een weekje heel goed trainen, dan naar de plat, dat weer een week ontzettend bevestigen, dan kwart richting de rug draaien gaan belonen, dan halve rol, en dan pas over naar de hele rol. Dus de oefening echt in stapjes breken.
- Lellibel
- Zeer actief
met een "dominante hond" bedoel ik een hond die elke kans wil grijpen de alfa te worden en zich niet in onderdanige houding laat leggen door de baas. En omdat de hond tijdens het rollen een kwetsbare , onderdanige houding aanneemt hij het niet zo snel gaat doen.Minna schreef:En over welke dominantie verhouding heb je het nu? Dominantie is geen eigenschap, maar een relatiebegrip.Het is ook een moeilijke oefening voor dominante honden, want het omrollen is toch wel een onderdanige positie en dat gaan ze niet snel doen..
Heb je het over een zeer zelfverzekerde hond, dan ben ik het absoluut niet met je eens. Juist voor een zelfverzekerde hond is het makkelijste om ook een oefening waar de hond zich kwetsbaar opstelt uit te voeren. Juist met een onzekere hond is het oefening Rollen vaak lastig.
Andere moeilijkheden met deze oefening zijn het link- of rechtshandig zijn van een hond (ken een hond waar de baas al 8 maanden bezig was met rollen, ging niet, andere kant geprobeert, geen probleem), fysieke beperkingen, te grote stappen willen nemen met trainen.
Ik zou eerst het Af ontzettend leuk maken, dus voor de Af de nummer een beloningen gebruiken. daarna Af met een beetje kantelen, dat een weekje heel goed trainen, dan naar de plat, dat weer een week ontzettend bevestigen, dan kwart richting de rug draaien gaan belonen, dan halve rol, en dan pas over naar de hele rol. Dus de oefening echt in stapjes breken.

- Minna
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geloof niet dat er een hond bestaat die bezig is met een machtspositie te vergaren boven de eigenaar. Wel geloof ik dat er honden zijn die geleerd hebben om niet te luisteren en die geleerd hebben om door ongewenste gedrag iets te bereiken.met een "dominante hond" bedoel ik een hond die elke kans wil grijpen de alfa te worden en zich niet in onderdanige houding laat leggen door de baas. En omdat de hond tijdens het rollen een kwetsbare , onderdanige houding aanneemt hij het niet zo snel gaat doen.
Zowieso met zo'n hond met die opvoedprobleem zou ik niet beginnen met omrollen maar puur met de eigenaar leren hoe een hond leert.
Buiten dat ik heb bvb een kruising mechelse herder/duitse herder op privetraining gehad die 100% zeker in jou definitie van "dominante hond" was gevallen, maar die erg goed kon omrollen, de baas had dat aangeleerd als een clicker, hond vond het een geweldige truc. Dus gaat niet helemaal op.

- Lellibel
- Zeer actief
dat kan , ik heb het geloof ik van een martin gaus boek of zo, ik weet het niet uit ervaringMinna schreef:Ik geloof niet dat er een hond bestaat die bezig is met een machtspositie te vergaren boven de eigenaar. Wel geloof ik dat er honden zijn die geleerd hebben om niet te luisteren en die geleerd hebben om door ongewenste gedrag iets te bereiken.met een "dominante hond" bedoel ik een hond die elke kans wil grijpen de alfa te worden en zich niet in onderdanige houding laat leggen door de baas. En omdat de hond tijdens het rollen een kwetsbare , onderdanige houding aanneemt hij het niet zo snel gaat doen.
Zowieso met zo'n hond met die opvoedprobleem zou ik niet beginnen met omrollen maar puur met de eigenaar leren hoe een hond leert.
Buiten dat ik heb bvb een kruising mechelse herder/duitse herder op privetraining gehad die 100% zeker in jou definitie van "dominante hond" was gevallen, maar die erg goed kon omrollen, de baas had dat aangeleerd als een clicker, hond vond het een geweldige truc. Dus gaat niet helemaal op.

- Minna
- Zeer actief
- Contacteer:
Even (als je van lezen houdt) een paar leuke tips ook met een andere kijkje in het waarom een hond iets wel of niet zou doen;
Hondencultuur van Jean Donaldson en Honden sneller laten leren van Pam Reed
Volgens mij is zelfs MG in de latere boeken afgestapt in het dominantie/rangordesprookje.
Volgens mij is zelfs MG in de latere boeken afgestapt in het dominantie/rangordesprookje.

- Lellibel
- Zeer actief
bedankt ik hou zeker van lezenMinna schreef:Even (als je van lezen houdt) een paar leuke tips ook met een andere kijkje in het waarom een hond iets wel of niet zou doen;