Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wel of niet schapendrijven?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
Wel of niet schapendrijven?
Ondanks dat ik mij voorgenomen had nooit te gaan drijven met Mac, twijfel ik nu. En ik hoop dat er hier mensen zijn die ervaring hebben met borders en schapendrijven zodat ik van de twijfel af kan komen. Ik twijfel vooral omdat we gaan verhuizen en de sport (behendigheid) die Mac doet niet veel gegeven wordt in de omgeving van onze nieuwe woonplaats. Er zijn er wel een paar, maar degene die wedstrijden lopen hebben enorme wachtlijsten. Dit zou betekenen dat Mac sowieso een tijdje stil zou liggen of we over moeten stappen op andere sporten.
Daarnaast vind ik dat Mac een chronisch te kort aan uitdagingen heeft sinds onze dochter is geboren. We trainen wel met hem maar dat is 1 keer per week en tijdens het uitlaten apporteer ik met hem. Dat gaat wel goed, maar eigenlijk wil ik hem meer geven. Ik heb het gevoel dat hij een beetje indut, en dat hij wel wat meer uitdaging kan gebruiken. Goed tot zo ver de achtergrond. Hieronder zet ik mijn overwegingen op een rijtje en ik hoor graag jullie reacties hierop.
Waarom wilde ik eerder niet schapendrijven? Omdat ik bang ben dat hij nergens anders meer voldoening uit kan halen. (Lees behendigheid) En omdat ik van meerdere kanten gehoord heb dat het zielig is om te stoppen als je eenmaal begonnen bent. En ik wist eerder niet of ik het altijd zou kunnen blijven doen met hem. Vooral omdat het in de stad moeilijk schapenhouden is. En als laatste ik ben bang dat hij kinderen meer gaat drijven.
Waarom twijfel ik nu? Omdat we verhuizen naar het platteland. Er daar makkelijker schapen gehouden zouden kunnen worden. Ik mensen ken met schapen en mijn zus ook begonnen is met het drijven van schapen met haar Aussie. En het lijkt mij heel leuk om te drijven met Mac. Daar is hij immers voor gefokt maar is het waar dat je het altijd moet blijven doen als je eenmaal begint? Of kun je ook een half jaar stilliggen. Of maar 1 keer in de twee weken trainen oid. Of af en toe trainen? Zijn er hier mensen die ervaring hebben met honden die niets anders meer wilden? Of is dat maar kul.
Zo een lange post. Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. Alvast bedankt!
Daarnaast vind ik dat Mac een chronisch te kort aan uitdagingen heeft sinds onze dochter is geboren. We trainen wel met hem maar dat is 1 keer per week en tijdens het uitlaten apporteer ik met hem. Dat gaat wel goed, maar eigenlijk wil ik hem meer geven. Ik heb het gevoel dat hij een beetje indut, en dat hij wel wat meer uitdaging kan gebruiken. Goed tot zo ver de achtergrond. Hieronder zet ik mijn overwegingen op een rijtje en ik hoor graag jullie reacties hierop.
Waarom wilde ik eerder niet schapendrijven? Omdat ik bang ben dat hij nergens anders meer voldoening uit kan halen. (Lees behendigheid) En omdat ik van meerdere kanten gehoord heb dat het zielig is om te stoppen als je eenmaal begonnen bent. En ik wist eerder niet of ik het altijd zou kunnen blijven doen met hem. Vooral omdat het in de stad moeilijk schapenhouden is. En als laatste ik ben bang dat hij kinderen meer gaat drijven.
Waarom twijfel ik nu? Omdat we verhuizen naar het platteland. Er daar makkelijker schapen gehouden zouden kunnen worden. Ik mensen ken met schapen en mijn zus ook begonnen is met het drijven van schapen met haar Aussie. En het lijkt mij heel leuk om te drijven met Mac. Daar is hij immers voor gefokt maar is het waar dat je het altijd moet blijven doen als je eenmaal begint? Of kun je ook een half jaar stilliggen. Of maar 1 keer in de twee weken trainen oid. Of af en toe trainen? Zijn er hier mensen die ervaring hebben met honden die niets anders meer wilden? Of is dat maar kul.
Zo een lange post. Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. Alvast bedankt!

[url=http://www.TickerFactory.com/]

[/url]
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Re: Wel of niet schapendrijven?
Zeker eens gaan proberen.
Ga eerst eens enkele lessen volgen om te kijken of je hond het wel leuk vindt.
Niet elke border heeft die drijfdrang in zich.
Vindt hij het leuk, dan gauw beginnen. Het is zo leuk om te doen.
En als je eens een tijdje niet kunt, dan is dat geen probleem.
Wij krijgen binnenkort zelf schapen en we zijn dus een tijdje gestopt met drijven. Totaal geen probleem.
Verder doe ik obedience en behendigheid met ze.
Je hond gaat door het schapendrijven je kinderen echt niet drijven.
Ga eerst eens enkele lessen volgen om te kijken of je hond het wel leuk vindt.
Niet elke border heeft die drijfdrang in zich.
Vindt hij het leuk, dan gauw beginnen. Het is zo leuk om te doen.
En als je eens een tijdje niet kunt, dan is dat geen probleem.
Wij krijgen binnenkort zelf schapen en we zijn dus een tijdje gestopt met drijven. Totaal geen probleem.
Verder doe ik obedience en behendigheid met ze.
Je hond gaat door het schapendrijven je kinderen echt niet drijven.
- Magic
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Wij hebben ook een tijd lang rondgelopen met dezelfde vraag (maar wel met het geluk dat onze hond nog te jong was om met schapendrijven te beginnen), en hebben er met veel borderbaasjes over gesproken.
Wat ik heb begrepen uit bijna alle gesprekken is, dat je het instinct niet moet 'wakker maken' als je er niets mee wilt gaan doen. Als je het schapendrijven aan een border hebt 'gegeven', mag je het hem niet meer 'afnemen'.
Wij hebben met Magic één keer een snuffelles gedaan bij de schapen, om te kijken of hij aanleg heeft. Nou, dat had hij, ondanks dat zijn voorouders al generaties lang niets meer met schapen doen
. We merkten dat hij na die snuffelles ongeveer twee weken lang echt anders reageerde op situaties; veel alerter, en veel meer met het idee dat hij de situatie 'wel even kon beïnvloeden'.
De herder met wie we die snuffelles gedaan hebben, had ons gezegd dat we óf door moesten gaan met schapendrijven (dan zou Magic leren ermee om te gaan), óf het niet meer moeten doen (dan zou het effect weer afzwakken). Voorlopig kiezen wij voor de laatste optie, omdat we op dit moment niet de tijd, gelegenheid én ambitie hebben om te gaan schapendrijven.
Volgens sommige mensen zou het schapendrijven nadelig kunnen zijn voor het sporten met de hond, maar ik ken ook mensen die fanatiek drijven met hun honden, en die ook met diezelfde honden in de top van de dogfrisbee meedraaien.
Wat ik zou doen in jullie situatie, is mij eens gaan verdiepen in de sport. Ga eens bij trainingen kijken, praat eens met mensen die actief schapendrijven en zoek mensen op die drijven én sporten met hun hond. Snuif het sfeertje op, bedenk of je dat leuk zou vinden, en doe maximaal één snuffelles met je hond om te zien of hij het leuk vindt, én wat het effect ervan op je hond is. En besluit daarna of je het hem wilt 'geven' of niet.
Nog even uit nieuwsgierigheid: in welke uithoek ga je wonen, dat er geen agility oid in de buurt is???
Wat ik heb begrepen uit bijna alle gesprekken is, dat je het instinct niet moet 'wakker maken' als je er niets mee wilt gaan doen. Als je het schapendrijven aan een border hebt 'gegeven', mag je het hem niet meer 'afnemen'.
Wij hebben met Magic één keer een snuffelles gedaan bij de schapen, om te kijken of hij aanleg heeft. Nou, dat had hij, ondanks dat zijn voorouders al generaties lang niets meer met schapen doen

De herder met wie we die snuffelles gedaan hebben, had ons gezegd dat we óf door moesten gaan met schapendrijven (dan zou Magic leren ermee om te gaan), óf het niet meer moeten doen (dan zou het effect weer afzwakken). Voorlopig kiezen wij voor de laatste optie, omdat we op dit moment niet de tijd, gelegenheid én ambitie hebben om te gaan schapendrijven.
Volgens sommige mensen zou het schapendrijven nadelig kunnen zijn voor het sporten met de hond, maar ik ken ook mensen die fanatiek drijven met hun honden, en die ook met diezelfde honden in de top van de dogfrisbee meedraaien.
Wat ik zou doen in jullie situatie, is mij eens gaan verdiepen in de sport. Ga eens bij trainingen kijken, praat eens met mensen die actief schapendrijven en zoek mensen op die drijven én sporten met hun hond. Snuif het sfeertje op, bedenk of je dat leuk zou vinden, en doe maximaal één snuffelles met je hond om te zien of hij het leuk vindt, én wat het effect ervan op je hond is. En besluit daarna of je het hem wilt 'geven' of niet.
Nog even uit nieuwsgierigheid: in welke uithoek ga je wonen, dat er geen agility oid in de buurt is???

Iedere dag feest!
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ze komen weer terug naar zuid limburg
(zegt dr zusje
) En hier zit wel een hele goede behendigheids trainer maar die heeft een wachtlijst langer dan een jaar (sta ik ook op) je hebt ook nog een paar andere goede plekken maar die zitten inmiddels ook al bomvol.De rest is niet op een niveau waar je wilt lopen Erg jammer

- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Wat je beweegredenen betreft om het niet te doen, op het moment dat je een hond met werklust hebt, zal die z'n eigen werkjes gaan verzinnen op het moment dat hij niks te doen heeft. Dus als jij wilt voorkomen dat ie je kinderen, auto's, de maan of whatever gaat drijven, kan dit juist door schapen te gaan drijven. De band wordt sterker, dus ook met agility ben je een hechter team. Ik zie er alleen maar voordelen in
. Op het LAK had ik overigens het idee dat agility in limburg best groot is?

- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Ga met Toya schapen drijven vanaf dat ze ongeveer 5 maanden was.
eerst meer snuffelen maar langzaam aan toch wat serieuzer aangezien ze nu een jaar is.
Ik merk bij haar dat ze wel een stuk minder is gaan drijven buiten de schapen.
Nu 3 wkn niet geweest en merk niet dat ze het mist terwijl zij behoorlijk veel interesse heeft in de schapen.
Kom ik met wandelen langs schapen reageerd ze daar ook niet op.
Maar mag ze dat zie ik een erg blij hondje die helemaal op gaat in haar passie en gefrustreerd raakt als ze niet haar ei kwijt kan op dat moment.
Besef wel dat het geen makkelijke sport is. Daar heb ik me best wel op verkeken
eerst meer snuffelen maar langzaam aan toch wat serieuzer aangezien ze nu een jaar is.
Ik merk bij haar dat ze wel een stuk minder is gaan drijven buiten de schapen.
Nu 3 wkn niet geweest en merk niet dat ze het mist terwijl zij behoorlijk veel interesse heeft in de schapen.
Kom ik met wandelen langs schapen reageerd ze daar ook niet op.
Maar mag ze dat zie ik een erg blij hondje die helemaal op gaat in haar passie en gefrustreerd raakt als ze niet haar ei kwijt kan op dat moment.
Besef wel dat het geen makkelijke sport is. Daar heb ik me best wel op verkeken
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

-
- Zeer actief
Bedankt voor alle antwoorden. We gaan inderdaad in Zuid-Limburg wonen. En ik zie dat mn zus al uitgelegd heeft wat de problemen met agility precies zijn in die regio.
Voorlopig wonen we nog wel even in Brabant en het leek mij dan ook slim om misschien hier alvast eens rond te kijken voor het schapendrijven. Heeft iemand goede ervaringen met bepaalde trainers?
Verder lees ik ook hier dat je een instinct aanwakkert, dat uiteindelijk beter te controleren is. Weet een van jullie hoe lang zo'n proces duurt? Hebben we het over jaren? Maanden?
En anita ik ben wel benieuwd wat je moeilijk vind aan schapen drijven. Ik heb het een paar keer gezien maar weet er niets vanaf voor de rest. Dus alle kennis is welkom! Ik vermoed dat ik de sport ook een beetje onderschat als ik jou zo hoor
Voorlopig wonen we nog wel even in Brabant en het leek mij dan ook slim om misschien hier alvast eens rond te kijken voor het schapendrijven. Heeft iemand goede ervaringen met bepaalde trainers?
Verder lees ik ook hier dat je een instinct aanwakkert, dat uiteindelijk beter te controleren is. Weet een van jullie hoe lang zo'n proces duurt? Hebben we het over jaren? Maanden?
En anita ik ben wel benieuwd wat je moeilijk vind aan schapen drijven. Ik heb het een paar keer gezien maar weet er niets vanaf voor de rest. Dus alle kennis is welkom! Ik vermoed dat ik de sport ook een beetje onderschat als ik jou zo hoor

[/url]
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
Lees mijn topic dan nog maar eens
makkelijk is het zeker niet, lachwekkend vaak wel 

- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Wat ik vooral erg moeilijk vind is dat je geen tijd hebt om na te denken.Mara Roulette schreef:Bedankt voor alle antwoorden. We gaan inderdaad in Zuid-Limburg wonen. En ik zie dat mn zus al uitgelegd heeft wat de problemen met agility precies zijn in die regio.
Je weet vooraf niet hoe je hond reageerd en je moet meteen op dat moment reageren.
De ene keer denk ik het door te hebben wanneer Toya teveel op links loopt en dus niet meer op 12 uur en reageer goed maar de keer erop doe ik hetzelfde en had ik net de andere kant op moeten lopen.
Ik kijk dan ook vaak als de andere trainen en ook dan begrijp is soms de aanwijzing niet.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ziva drijft begin dit jaar. Ze vindt het fantastisch! Soms kan het een tijdje niet (bijv. warmte of bevroren grond of zoals nu door vakantie) en het is niet dat ze dan anders wordt. Als ze dan weer mag is ze wel wat enthousiaster, maar hier thuis merken we het niet. Behendigheid vindt ze ook helemaal super en daar gaat ze ook voor de volle 100% voor.
Wel is ze meer gaan eyen naar andere honden. Voornamelijk aan de lijn. Dit deed ze eerst eigenlijk niet. Op andere schapen reageert ze overigens niet.
Het is inderdaad wel een moeilijke sport. Nu doet mijn vriend het en hoef ik alleen maar te kijken, dus dat scheelt
Wel is ze meer gaan eyen naar andere honden. Voornamelijk aan de lijn. Dit deed ze eerst eigenlijk niet. Op andere schapen reageert ze overigens niet.
Het is inderdaad wel een moeilijke sport. Nu doet mijn vriend het en hoef ik alleen maar te kijken, dus dat scheelt

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
- Zeer actief
Sta je bij Roy op de wachtlijst?corason del perro schreef:Ze komen weer terug naar zuid limburg![]()
(zegt dr zusje
) En hier zit wel een hele goede behendigheids trainer maar die heeft een wachtlijst langer dan een jaar (sta ik ook op) je hebt ook nog een paar andere goede plekken maar die zitten inmiddels ook al bomvol.De rest is niet op een niveau waar je wilt lopen Erg jammer
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
- gyanty
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik ben al een tijdje bezig met Kay met schapendrijven. Begonnen toen hij 1,5 jaar oud was.
Kay was als pup een enorme drijver op auto's. Maar op andere dingen had hij totaal geen interesse. Ik train 1 keer in de week nu met Kay (en heb net een aantal weken vakantie gehad en begin vanavond weer) De eerste keer (zoals je wel in mijn topic hier elder kunt lezen: Kay eerste keer bij schapen) had Kay eigenlijk geen interesse. Totdat hij na een uur los met de schapen mocht. Ineens wist hij het.
Ik vind het prachtig om te zien. Kay vind het erg leuk. Hij is fanatiek. Ik vind het nog wel moeilijk. Omdat ik nog niet precies weet wanner ik goed sta, of hoe ik in bepaalde situaties meot reageren of hoe ik hem op de juiste positie krijg of wat de bedoeling is van een bepaalde oefening. Ook als baas moet je dus veel leren. En zeker met een beginnende hond, poeh dan is het soms ook best hard werken hoor. Als je denkt dat de baas er niet moe van word
...
Ik kan met Kay nog prima langs een weiland met schapen of koeien lopen. Dat is eigenlijk niet verandert. Als we naar het terrein van het schapendrijven gaat, tja dan is hij meteen gefocused.
Het autodrijven is nog niet over bij Kay, maar ik zie dat ook gedeeltelijk los van het schapendrijven. We hebben daar ups en downs in. De ene keer meer dan de andere keer. Maar het is niet zo dat hij nu meer drijft nu ik een aantal weken niet gedreven heb hoor.
Kay gaat eind deze maand overigens ook gewoon starten met behendigheid. Misschien dat ik in de winter ook niet elke week kan gaan trainen (i.v.m stage), maar daar zie ik geen problemen. Genoeg mensen die periodiek komen. Mesen die na een fanatiek seizoen ook weer stoppen zonder problemen hoor.
En overigens had ik met behendigheid vroeger wel. Ik had een oude terrier waar ik tot 12 jaar nog wedstrijden mee liep. Door rugproblemen was ik helemaal gestopt. Maar toen meneer weer helemaal genezen was, begon hij vervelend gedrag te vertonen. Toen weer recreatief gan trainen en het was weer over. Nog 2jaar ofzo met hem getraind. Dus tja bij welke sport heb je dat uiteindelijk niet. Border collie willen gewoon graag werken. Schapen vinden ze leuk, maar heel veel andere dingen ook.
Kay was als pup een enorme drijver op auto's. Maar op andere dingen had hij totaal geen interesse. Ik train 1 keer in de week nu met Kay (en heb net een aantal weken vakantie gehad en begin vanavond weer) De eerste keer (zoals je wel in mijn topic hier elder kunt lezen: Kay eerste keer bij schapen) had Kay eigenlijk geen interesse. Totdat hij na een uur los met de schapen mocht. Ineens wist hij het.
Ik vind het prachtig om te zien. Kay vind het erg leuk. Hij is fanatiek. Ik vind het nog wel moeilijk. Omdat ik nog niet precies weet wanner ik goed sta, of hoe ik in bepaalde situaties meot reageren of hoe ik hem op de juiste positie krijg of wat de bedoeling is van een bepaalde oefening. Ook als baas moet je dus veel leren. En zeker met een beginnende hond, poeh dan is het soms ook best hard werken hoor. Als je denkt dat de baas er niet moe van word

Ik kan met Kay nog prima langs een weiland met schapen of koeien lopen. Dat is eigenlijk niet verandert. Als we naar het terrein van het schapendrijven gaat, tja dan is hij meteen gefocused.
Het autodrijven is nog niet over bij Kay, maar ik zie dat ook gedeeltelijk los van het schapendrijven. We hebben daar ups en downs in. De ene keer meer dan de andere keer. Maar het is niet zo dat hij nu meer drijft nu ik een aantal weken niet gedreven heb hoor.
Kay gaat eind deze maand overigens ook gewoon starten met behendigheid. Misschien dat ik in de winter ook niet elke week kan gaan trainen (i.v.m stage), maar daar zie ik geen problemen. Genoeg mensen die periodiek komen. Mesen die na een fanatiek seizoen ook weer stoppen zonder problemen hoor.
En overigens had ik met behendigheid vroeger wel. Ik had een oude terrier waar ik tot 12 jaar nog wedstrijden mee liep. Door rugproblemen was ik helemaal gestopt. Maar toen meneer weer helemaal genezen was, begon hij vervelend gedrag te vertonen. Toen weer recreatief gan trainen en het was weer over. Nog 2jaar ofzo met hem getraind. Dus tja bij welke sport heb je dat uiteindelijk niet. Border collie willen gewoon graag werken. Schapen vinden ze leuk, maar heel veel andere dingen ook.

-
- Zeer actief
Ja, daar zit je goed.corason del perro schreef:Jup
Ik train er sinds enkele weken en het bevalt echt heel goed.
Zaterdag a.s. heb ik een workshop van Roy in Kerkrade, echt een aanrader om te doen (volgens mij waren er nog vrije plaatsen op een van de zaterdagen0
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
De workshop hebben we in begin Juni gedaan
sinds dien wil ik niet meer anders haha. Ik zal hem eens mailen of hij nog een plekje heeft voor ons (omdat we ook al geweest zijn) en Odin is beginnend kent nog geen raakvlak toestellen enzo. Maar wie weet. Ik ben wel een beete jaloers op je
stond je lang op de wachtlijst?

-
- Zeer actief
Ik had Meagan opgegeven toen ik haar net had.
Toen ze 1½ was, is ze geopereerd aan haar schouder en heb ik dat aan Roy doorgegeven.
Afgelopen voorjaar kreeg ik een mailtje dat er een plekje was voor mij en dat heb ik dus gedaan. Meagan is nu 2½ en bloedfanatiek. Alleen ikzelf ben niet meer zo snel en wendbaar (ben dus 50) en ik moet zelf meer leren dan Meagan.
Toen ze 1½ was, is ze geopereerd aan haar schouder en heb ik dat aan Roy doorgegeven.
Afgelopen voorjaar kreeg ik een mailtje dat er een plekje was voor mij en dat heb ik dus gedaan. Meagan is nu 2½ en bloedfanatiek. Alleen ikzelf ben niet meer zo snel en wendbaar (ben dus 50) en ik moet zelf meer leren dan Meagan.
-
- Zeer actief
Bedankt voor alle antwoorden. Na al jullie antwoorden ben ik toch wel enigzins gerustgesteld en ik ga op zoek naar een herder in de buurt. Is er iemand die een goede herder weet? Dat mag zowel in de omgeving van Den Bosch of in de omgeving van Zuid Limburg zijn.
Zeg Zus zal ik mij ook maar alvast aanmelden voor Roy dan? Dan kan Jasper misschien daar verder trainen.
Zeg Zus zal ik mij ook maar alvast aanmelden voor Roy dan? Dan kan Jasper misschien daar verder trainen.

[/url]
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
JAAAA
heb ik je 4 maanden geleden al gezegt zoals je ziet kun je namelijk wel op 2 jaar zeker rekenen!
heb ik je 4 maanden geleden al gezegt zoals je ziet kun je namelijk wel op 2 jaar zeker rekenen!
-
- Zeer actief
In Limburg zijn er heel weinig adressen om schapen te drijven.Mara Roulette schreef:Bedankt voor alle antwoorden. Na al jullie antwoorden ben ik toch wel enigzins gerustgesteld en ik ga op zoek naar een herder in de buurt. Is er iemand die een goede herder weet? Dat mag zowel in de omgeving van Den Bosch of in de omgeving van Zuid Limburg zijn.
Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een stukje land en vandaag begint Jan met het afrasteren van de wei.
En daarna nog op zoek naar schapen en dan kan ik met de honden zelf aan de gang gaan.
Ik weet wel een leuk adres in Duitsland (maar dat zal nog wel ver weg zijn voor jou) en in België zijn ook genoeg afdresjes als je haat zoeken.
Je moet je nu alvast opgeven bij Roy, wie weet komt er snel een plaatsje vrij.
-
- Zeer actief
Ik heb vele hondensporten gedaan , maar vind schapendrijven één van de moeilijkste .
Groetjes Jet Winny en dove Cathy en Yuma .
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Op de site van de BCCN staan ook verschillende adressen kwam in van de week achter. Heb er verder geen ervaringen mee. Als je een goede gevonden hebt in brabant hoor ik het graag
(misschien voor de toekomst
)

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto