Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Silverlabs

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Silverlabs

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marjoleine schreef:
bouvierpoedel schreef: Dacht dat het alleen bij de blauwe Dober voorkwam.??
Wat precies? :scratch:
de huidziekte die je aanhaalde.,
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Marjoleine schreef:
Of Emperor's Pride schreef:Ik vind het een afschuwelijke kleur voor een labrador, deze honden zijn niet meer raszuiver en dat ergeen weimaranerbloed inzit maak je mij niet wijs.

Neen dit zijn geen labradors meer :(
Nou ja, het is niet bewezen dat ze niet raszuiver zijn.
Al vind ik het een vaag verhaal hoor, dat wel.
bovendien zou je dan toch niet alleen 'zilver' (dus het verdund bruin) moeten hebben, maar ook blauw (verdund zwart)? Het lijkt mij zeker bij labjes die door elkaar gefokt worden niet helemaal logisch dat verdunning alleen bij de bruinen voorkomt (nouja, wel weer logischer dan dat het alleen bij zwart voor zou komen, dat dan weer wel).
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

bouvierpoedel schreef:
Marjoleine schreef:
bouvierpoedel schreef: Dacht dat het alleen bij de blauwe Dober voorkwam.??
Wat precies? :scratch:
de huidziekte die je aanhaalde.,
O, okee, dacht even dat je die kleur bedoelde.
Maar je bedoelt CDA ;)

Nee, dat komt vaker voor hoor. Bij andere rassen en andere kleuren.
Even een quote uit een artikel dat ik erover heb gedaan (ik ben lui).
De voorgaande ziekte waaraan ik refereer is black hair follucilar dysplasia.

Colour-dilution alopecia (CDA), ook bekend als Blauwe Dobermann syndroom, lijkt dezelfde afwijking te zijn als de voorgaande, maar of dit werkelijk genetisch ook zo is, daar is de wetenschap bepaald nog niet uit.
Kenmerkend verschil om te beginnen is dat dit probleem zich niet alleen bij zwarte vachten uit, maar ook bij andere kleuren.

Blauwe vachten zijn een gewoon verschijnsel bij honden. Deze dieren hebben op de D-locus , ook bekend als het melanophline-gen (MLPH) homozygoot d/d: ze zijn homozygoot dilute. Het gaat echter fout wanneer in deze vachten van blauw geboren dieren een verdere verbleking blijkt op te treden. Tot op heden zijn er twee mutaties gevonden die het probleem zouden kunnen veroorzaken.
De symptomen die CDA met zich meebrengt, variëren behoorlijk. Het voornaamste en meest bekende symptoom is willekeurige haarloze delen, die zich bij voorkeur op de oren, het hoofd en langs de ruggengraat lijken te bevinden.
Ontstekingen, rimpelige huiddelen en allergische reacties kunnen ook symptomen zijn. Niet alle lijders hebben van jongs af aan symptomen: soms ontwikkelen deze zich pas later in het leven.
Uit onderzoek bleek dat er weliswaar honden zijn met mutaties op het MLPH-gen die symptomen hebben, maar dat er ook honden zijn zonder de bekende mutaties, die klachten hebben. Ook omgekeerd bleek voor te komen.
CDA komt voor bij blauwe honden, maar ook bij verdunningen van rood, dat daardoor fawn wordt, zoals soms bij Ierse setters gezien wordt. Niet alle blauwe honden krijgen CDA, en ook niet alle verdund rode honden krijgen het.
Wat de precieze oorzaak is, is dus tot op heden niet bekend. Wel lijkt het zo te zijn dat reuen een iets hogere kans op CDA hebben dan teven.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef: bovendien zou je dan toch niet alleen 'zilver' (dus het verdund bruin) moeten hebben, maar ook blauw (verdund zwart)?
Die zijn er ook.
Lees die links maar.
Wel goed lezen want ze zijn vaag en te snel lezen levert rare vergissingen op ;)

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jacksel schreef:
Marjoleine schreef:
Of Emperor's Pride schreef:Ik vind het een afschuwelijke kleur voor een labrador, deze honden zijn niet meer raszuiver en dat ergeen weimaranerbloed inzit maak je mij niet wijs.

Neen dit zijn geen labradors meer :(
Nou ja, het is niet bewezen dat ze niet raszuiver zijn.
bovendien zou je dan toch niet alleen 'zilver' (dus het verdund bruin) moeten hebben, maar ook blauw (verdund zwart)? Het lijkt mij zeker bij labjes die door elkaar gefokt worden niet helemaal logisch dat verdunning alleen bij de bruinen voorkomt (nouja, wel weer logischer dan dat het alleen bij zwart voor zou komen, dat dan weer wel).
Als de verdunning bij zwarte labjes voorkomt dan komt het ook voor bij de bruine.
Zwart en bruin word namelijk door elkaar gefokt en komt in 1 nest voor.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

bouvierpoedel schreef:
Jacksel schreef:
Marjoleine schreef:Nou ja, het is niet bewezen dat ze niet raszuiver zijn.
Als de verdunning bij zwarte labjes voorkomt dan komt het ook voor bij de bruine.
maar uit zwart x zwart kan wel bruin komen, maar uit bruin x bruin geen zwart ;) Vandaar zou het (hoewel het niet heel waarschijnlijk is, juist vanwege het kleurtjes door elkaar fokken) alleen bij de bruinen voor kunnen komen.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Jacksel schreef:
bouvierpoedel schreef:
Jacksel schreef: bovendien zou je dan toch niet alleen 'zilver' (dus het verdund bruin) moeten hebben, maar ook blauw (verdund zwart)? Het lijkt mij zeker bij labjes die door elkaar gefokt worden niet helemaal logisch dat verdunning alleen bij de bruinen voorkomt (nouja, wel weer logischer dan dat het alleen bij zwart voor zou komen, dat dan weer wel).
maar uit zwart x zwart kan wel bruin komen, maar uit bruin x bruin geen zwart ;) Vandaar zou het (hoewel het niet heel waarschijnlijk is, juist vanwege het kleurtjes door elkaar fokken) alleen bij de bruinen voor kunnen komen.
Best grappig ik moest het eerst 'narekenen' hoor, maar het klopt. Je hebt kans van 1 op 4 dat een pup bruin is bij 2 zwarte ouders waarvan de ouders allebei bruin en zwart zijn.. maar bij bruine labs, kan het niet want als een van de ouders gewoon zwart is en de ander bruin en ze krijgen een pup wordt hij zwart, dus de pup moet gewoon aa zijn. Oke ben slecht in genetica dus voor mij wel een ontdekking.
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Lellibel schreef: Isabella, ik zie nu pas dat dat gewoon de kleur is zoals bij de weimar! Bij dobs zie je die kleur wel eens, is heel mooi maar het is verboden dit soort pups te fokken of zo?
Verdund bruin dus ;)
Of verdund zwart, bij de dobers.
Verdund is daar verboden, bij de dobers komt een huidziekte voor die zich met name lijkt te uiten bij de verdunningsvariant.
Vandaar dat ze daar zo fanatiek op zijn.

Overigens denken mensen vaak dat dit dan bij alle rassen met verdunning het geval is, maar dat is niet zo.
Het komt wel vaker voor, maar veel vaker is er niets aan de hand bij de verdunde kleuren.
komt verdund zwart niet voor bij labs? Heb nog geen blauwe labs gezien.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lellibel schreef: Best grappig ik moest het eerst 'narekenen' hoor, maar het klopt. Je hebt kans van 1 op 4 dat een pup bruin is bij 2 zwarte ouders waarvan de ouders allebei bruin en zwart zijn.. maar bij bruine labs, kan het niet want als een van de ouders gewoon zwart is en de ander bruin en ze krijgen een pup wordt hij zwart, dus de pup moet gewoon aa zijn. Oke ben slecht in genetica dus voor mij wel een ontdekking.
Helemaal goed, behalve dat het b/b heet ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lellibel schreef: komt verdund zwart niet voor bij labs? Heb nog geen blauwe labs gezien.
Natuurlijk wel.
Als er verdunning in een ras zit, en dat ras heeft zowel bruin als zwart, komt er zowel verdund bruin als verdund zwart voor.
Als je de links leest in dit topic zie je dat ook trouwens. ;)

Afbeelding

Lellibel
Zeer actief

oke bedankt voor de info :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”