Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Teef of Reu
Moderator: moderatorteam
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Teef of Reu
Zo fanatiek dat ik ben zit ik wat in de 'toekomst' te turen en vroeg me af wat jullie als volgende hond willen voor de behendigheid?
Ik zit zelf nog heel erg in twijfel want er zijn voor en nadelen aan zowel een reu als een teef.
Nu ben ik wel erg benieuwd wat jullie prettiger vinden en waarom...
Ik zit zelf nog heel erg in twijfel want er zijn voor en nadelen aan zowel een reu als een teef.
Nu ben ik wel erg benieuwd wat jullie prettiger vinden en waarom...

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Re: Teef of Reu
Een teef, ik vind ze over het algemeen wat feller en meer gefocust.
Ik zou denk ik alleen een reu nemen als dat roedel technisch beter zou zijn, maar voor mezelf heb ik een sterkte voorkeur.
Ik zou denk ik alleen een reu nemen als dat roedel technisch beter zou zijn, maar voor mezelf heb ik een sterkte voorkeur.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
We trainen nog niet zo lang natuurlijk maar een reu bevalt me prima voor agility. Toch denk ik dat een teef wat makkelijker is. Wat ik in ieder geval bij de Toller zie is dat teefjes wat baasgerichter zijn. Nilo heeft ook wel de will-to-please maar laat zich wat makkelijker afleiden door zn omgeving en is toch wat eigenzinniger. Mijn ervaring is wel dat het bij reuen een stuk makkelijker is als ze echt gek zijn op het spelletje. Bij obedience kan Nilo probleemloos tussen de loopse teven trainen en hoewel hij tijdens de eerste lessen agility makkelijk afgeleid was, kent hij dat spelletje nu ook en dan word de omgeving vanzelf minder belangrijk.
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Het maakt mij niet uit. Een reu wordt niet loops en een teef heeft geen last van loopse honden, maar een reu ook niet als ie daar mee om kan leren gaan. Azul is hier een stuk feller en meer gefocussed dan Kayla die ik zelfs heb laten steriliseren omdat ze anders hele tijden te soft was om iets mee te kunnen doen (maar ze haar verveling wel ging afreageren op m'n meubels en andere honden), Kaya is dan wel weer een brok pit. In I My moet de pit nog goed naar buiten komen, maar die zit er wel degelijk in. Sqylls toont heel veelbelovende stabiliteit en pit. Eerst moest ik niks hebben van 'reuengedrag' maar nu ik weet dat dat in goede banen te leiden is, is het mij om het even of het een reu of een teef is.
Wat wel uitmaakt is dat een teef over het algemeen wat kleiner uitvalt dan een reu en dat is voor sommige rassen dan weer wel welkom, maar garanties vindt je daar uiteraard niet in.
Wat wel uitmaakt is dat een teef over het algemeen wat kleiner uitvalt dan een reu en dat is voor sommige rassen dan weer wel welkom, maar garanties vindt je daar uiteraard niet in.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Dit is het enige verschil inderdaad. Ik denk dat er net zoveel goede reuen als goede teven zijn in de agility.bennie schreef:Wat wel uitmaakt is dat een teef over het algemeen wat kleiner uitvalt dan een reu en dat is voor sommige rassen dan weer wel welkom, maar garanties vindt je daar uiteraard niet in.

Linda, Izzie en Bram
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Ik denk dat er weinig verschil zit in geslacht, de keuze zou voor mij zijn wat het beste in de roedel past.
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Ik vindt reu of teef ook niet belangrijk.
Waar het hem inzit met behendigheid is de band met je hond en zijn vaardigheden, daarnaast speeld natuurlijk een klein stukje karakter en talent mee.
Ik zou altijd voor een hond kiezen die goed in de thuissituatie past en daarna pas selecteren/voorbereiden op sport.
Waar het hem inzit met behendigheid is de band met je hond en zijn vaardigheden, daarnaast speeld natuurlijk een klein stukje karakter en talent mee.
Ik zou altijd voor een hond kiezen die goed in de thuissituatie past en daarna pas selecteren/voorbereiden op sport.
- janine
- Zeer actief
Ik zou ook kiezen voor hond die goed in de thuissituatie past en eventueel wel kijken naar werkeigenschappen van de hond. En als je behendigheid wil gaan lopen kun je daar natuurlijk wel wat op selecteren..May Linn schreef:Ik vindt reu of teef ook niet belangrijk.

- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
maakt voor de behendigheid niets uit.
zou vooral naar je eigen voorkeur kijken
zou vooral naar je eigen voorkeur kijken
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik denk dat je per ras moet kijken welk typje meer geschikt is voor de behendigheid. Ik zou bij een tervueren absoluut voor een reu gaan. Teven hebben toch meer de neiging van "slurf?? Ach nee hoorrrr, daar wordt mijn kapsel niet mooier van" of "oei, bah, de kattenloop is vochtig, daar kan ik écht niet over hoor baasje" en meer van dat soort mietjes-dingen. Een golden retriever daar zou ik eerder een teef nemen, omdat reuen vaak wat meer iets hebben van "heee? waaattttt?? Oh, moet het snel? Nou ja, als jij dat wil ... een drafje dan ..... Niet snel genoeg? Pfff, wordt je moe van hoor ...."
Een australian cattledog zou ik een teef nemen, reuen zijn mij veel te vechterig en gefocussed op andere honden. Op teven als ze loops zijn of dreigen te worden (binnen nu en 6 maanden hihi) en op reuen als die in de buurt komt (of daarover nadacht).
Kortom, kijk naar het ras en de verschillen daarbinnen vwb werklust en grootte. Een grote Hovawart reu kan mogelijk minder geschikt zijn (ivm zijn grootte bedoel ik dan) dan een hovawart teefje.
Een australian cattledog zou ik een teef nemen, reuen zijn mij veel te vechterig en gefocussed op andere honden. Op teven als ze loops zijn of dreigen te worden (binnen nu en 6 maanden hihi) en op reuen als die in de buurt komt (of daarover nadacht).
Kortom, kijk naar het ras en de verschillen daarbinnen vwb werklust en grootte. Een grote Hovawart reu kan mogelijk minder geschikt zijn (ivm zijn grootte bedoel ik dan) dan een hovawart teefje.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Echt? Mijn Belgenteefje heeft daar dus gewoon echt maling aan hoor. Zowel aan haar kapsel als aan het vocht op de kattenloop.poembaa schreef: Ik zou bij een tervueren absoluut voor een reu gaan. Teven hebben toch meer de neiging van "slurf?? Ach nee hoorrrr, daar wordt mijn kapsel niet mooier van" of "oei, bah, de kattenloop is vochtig, daar kan ik écht niet over hoor baasje" en meer van dat soort mietjes-dingen.
Ik denk dat je allereerst de pup moet kiezen uit het nest die het beste bij je past, en bij je situatie (vooral als je al andere honden hebt is de keuze ook afhankelijk van wat er al rondloopt). Uiteindelijk denk ik dat er zowel uitblinkers in positieve als negatieve zin te vinden zijn bij beide geslachten, als je kijkt bij alle honden die in de wedstrijdsport lopen.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
Ik zou je bijna uitnodigen om een keertje met mijn teefje te lopenpoembaa schreef:Ik denk dat je per ras moet kijken welk typje meer geschikt is voor de behendigheid. Ik zou bij een tervueren absoluut voor een reu gaan. Teven hebben toch meer de neiging van "slurf?? Ach nee hoorrrr, daar wordt mijn kapsel niet mooier van" of "oei, bah, de kattenloop is vochtig, daar kan ik écht niet over hoor baasje" en meer van dat soort mietjes-dingen..

Ben het met je eens maar vraag me toch af wat er percentueel gezien de voorkeur heeft want ik zei toch vaak bij de belgen een teef lopen (sorry ik let vaak niet op andere rassen)LongFields schreef: Echt? Mijn Belgenteefje heeft daar dus gewoon echt maling aan hoor. Zowel aan haar kapsel als aan het vocht op de kattenloop.
Ik denk dat je allereerst de pup moet kiezen uit het nest die het beste bij je past, en bij je situatie (vooral als je al andere honden hebt is de keuze ook afhankelijk van wat er al rondloopt). Uiteindelijk denk ik dat er zowel uitblinkers in positieve als negatieve zin te vinden zijn bij beide geslachten, als je kijkt bij alle honden die in de wedstrijdsport lopen.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Op lhbsystems staat vermeld of de hond een reu of teef is.
Kijk hier bijvoorbeeld naar de uitslag van een C large vast parcours:
http://www.lhbsystems.nl/asp/db_results ... nderdeel=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat bij een wat minder werklustig ras ik eerder voor een teef zou kiezen. Reuen zijn meer afgeleid door de omgeving. Bij een echt werkras maakt het niet uit. De een zal zweren bij een reu, de ander bij een teef. En je hebt mensen die beide prima vinden.
Kijk hier bijvoorbeeld naar de uitslag van een C large vast parcours:
http://www.lhbsystems.nl/asp/db_results ... nderdeel=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat bij een wat minder werklustig ras ik eerder voor een teef zou kiezen. Reuen zijn meer afgeleid door de omgeving. Bij een echt werkras maakt het niet uit. De een zal zweren bij een reu, de ander bij een teef. En je hebt mensen die beide prima vinden.

Linda, Izzie en Bram
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als mensen een pup willen en behendigheid willen doen, vind ik een teef handiger bij stabijs.
Meer gefocussed en minder belangstelling voor de omgeving.
En die selecteer ik dan op mensgerichtheid en bouw.
Dat laatste vergeten mensen nog wel eens, maar dat kan toch heel wat schelen!
- janine
- Zeer actief
Het is dat je niet op de doe-dag was..Jeppe vond de lantaarnpaal toch wel wat interessanter...Als ik kijk naar mijn eigen hond, klopt het wel dat mensgerichtheid en bouw wel belangrijk zijn..Marjoleine schreef:Als mensen een pup willen en behendigheid willen doen, vind ik een teef handiger bij stabijs.
Een dilemma waar ik nu tegenaan loop is dat Jeppe toch redelijk zwaar gebouwd is als ik haar vergelijk met andere stabijtjes...En redelijke korte poten heeft..Maar ze valt qua schofthoogte wel in de Large-klasse (althans bij Cyno)...En ik vraag me af of dit op lange termijn niet enorm slecht is voor haar gewrichten dat ze veel moet springen..

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zou haar moeten zien.janine schreef:Het is dat je niet op de doe-dag was..Jeppe vond de lantaarnpaal toch wel wat interessanter...Als ik kijk naar mijn eigen hond, klopt het wel dat mensgerichtheid en bouw wel belangrijk zijn..Marjoleine schreef:Als mensen een pup willen en behendigheid willen doen, vind ik een teef handiger bij stabijs.
Een dilemma waar ik nu tegenaan loop is dat Jeppe toch redelijk zwaar gebouwd is als ik haar vergelijk met andere stabijtjes...En redelijke korte poten heeft..Maar ze valt qua schofthoogte wel in de Large-klasse (althans bij Cyno)...En ik vraag me af of dit op lange termijn niet enorm slecht is voor haar gewrichten dat ze veel moet springen..
Maar ik persoonlijk geef de voorkeur aan een relatief hoog gestelde en wat smalle hond, liefst met een wat steil bekken.
De wat grovere honden, zeker als ze wat lager zijn, zou ik dan weer liever gebruiken voor dingen als speuren en apporteren.
En als Jeppe die lantaarnpaal zo leuk vond heb ik daar qua karakter misschien ook een punt mee

OT, maar uit welke ouders komt ze?
- janine
- Zeer actief
Jeppe is geen "echte" dus "zien" dus qua lijnen kun je daar niet zoveel mee...Er zit nog wel wat stamboombloed in van beide kanten...Marjoleine schreef:Ik zou haar moeten zien.janine schreef:Het is dat je niet op de doe-dag was..Jeppe vond de lantaarnpaal toch wel wat interessanter...Als ik kijk naar mijn eigen hond, klopt het wel dat mensgerichtheid en bouw wel belangrijk zijn..Marjoleine schreef:Als mensen een pup willen en behendigheid willen doen, vind ik een teef handiger bij stabijs.
Maar ik persoonlijk geef de voorkeur aan een relatief hoog gestelde en wat smalle hond, liefst met een wat steil bekken.
De wat grovere honden, zeker als ze wat lager zijn, zou ik dan weer liever gebruiken voor dingen als speuren en apporteren.
En als Jeppe die lantaarnpaal zo leuk vond heb ik daar qua karakter misschien ook een punt mee
OT, maar uit welke ouders komt ze?

- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat vind ik ook, maar er zijn behoorlijk wat Aussie mensen die precies het omgekeerde zeggen. Dat Aussie reuen veel gemoedelijker zijn dan teven. En in veel gevallen klopt dat ook wel. Het is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur.Boutje schreef:Ik ben nu mijn 3e reu aan het opleiden, mijn dochter heeft haar 3e teefje.
Compleet wat je zelf het liefst wil en de meeste klik mee hebt dus.
Al moet ik zeggen dat ik vb aussie-reuen ook best moeilijker vind dan de teven die ik ken. Maar als je hond genoeg gefocused geraakt is op het spelletje maakt het allemala niet veel meer uit denk ik.

Linda, Izzie en Bram
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer: