Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Illusion collar

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Illusion collar

Ongelezen bericht door Jaap* »

malinois schreef:
Liesbeth schreef:Als je een jachtlijn oid hoog in de hals hangt heb je hetzelfde effect, daar heb je geen slipketting of illusion collar voor nodig. Het gebied is daar nogal gevoelig en de (meeste) honden laten het wel om te trekken. Je kan een hond dan idd met een wijsvinger "bedienen".
Ik heb het wel eens gedaan als Tessa wilde gaan flippen aan de riem en het werkt heel goed. Maar ik vind wel dat je er heel voorzichtig mee moet zijn en moet weten wat je doet. Maar dat is met allle hulpmiddelen.
Ja maar die moet je zelf hoog houden, zelfde met een dunne slip... dat hoeft niet met deze, die wordt zelf hooggehouden
Je kunt een jachtlijntje met een stop wel vastzetten achter de oren, als je wilt.
En dat zorgt vaak wel voor een hond die zich nauwelijks durft te bewegen, maar door de spanning die dat met zich meebrengt (en waardoor hij zich nauwelijks durft te bewegen) zie ik er verder geen echt nut voor.
Want een hond leert dan niks denk ik :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef:
malinois schreef:
Liesbeth schreef:Als je een jachtlijn oid hoog in de hals hangt heb je hetzelfde effect, daar heb je geen slipketting of illusion collar voor nodig. Het gebied is daar nogal gevoelig en de (meeste) honden laten het wel om te trekken. Je kan een hond dan idd met een wijsvinger "bedienen".
Ik heb het wel eens gedaan als Tessa wilde gaan flippen aan de riem en het werkt heel goed. Maar ik vind wel dat je er heel voorzichtig mee moet zijn en moet weten wat je doet. Maar dat is met allle hulpmiddelen.
Ja maar die moet je zelf hoog houden, zelfde met een dunne slip... dat hoeft niet met deze, die wordt zelf hooggehouden
Je kunt een jachtlijntje met een stop wel vastzetten achter de oren, als je wilt.
En dat zorgt vaak wel voor een hond die zich nauwelijks durft te bewegen, maar door de spanning die dat met zich meebrengt (en waardoor hij zich nauwelijks durft te bewegen) zie ik er verder geen echt nut voor.
Want een hond leert dan niks denk ik :wink:
Heb ooit eens zo'n lijntje gehad nl. en die bleef ondanks de stop constant naar beneden glijden (was bij de dobers toen dus kan misschien met de vacht te maken hebben). Daarnaast blijft het jachtlijntje dus strak zitten en die collar van CM niet, hij gaat weer 'open' zodra er geen druk staat op de lijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:Daarnaast blijft het jachtlijntje dus strak zitten...
Juist, dat is de clou :ugh:
En dat is waarom ik het niks vind. Veel teveel spanning in de hond door die constante druk.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:Daarnaast blijft het jachtlijntje dus strak zitten...
Juist, dat is de clou :ugh:
En dat is waarom ik het niks vind. Veel teveel spanning in de hond door die constante druk.
dat heeft ook geen zin. :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

malinois schreef: al heb je hem maar gewoon vast en doet niks, hij hoeft maar een uitval te maken dan krijgt ie een klap in zn nek...
Of hij gaat gewoon al trekkend doorlopen met zn kop scheef, alle spieren dus helemaal in aktie... nope dat zal ik nooit gebruiken.
Dat zijn inderdaad wel de risico's, maar als je hond continue door dat ding heen trekt heeft het ook geen nut om hem om te doen?
Dat trekken en rukken schade geeft wist ik.
Het staren naar andere honden lukt me met alleen afleiding niet en juist daar wil ik hem al afkappen
(hij rent soms naar andere honden toe) om hem uit die cirkel te halen.
Maar dank je voor de uitleg, je hebt me wel aan het denken gezet voor een alternatieve optie.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

pijnvrij misschien wel maar zeker niet irritatievrij. en het extra nadeel bij die halterachtige dingen is dat ze doorgaan met irriteren, ook als de hond braaf is, dat vind ik vreselijk rottig.
Ik haak hier nog even in. Om onze Hoopje maar weer eens als voorbeeld te gebruiken, die geeft met een gl OM geen signalen dat het haar zou irriteren. Vaak is het "poetsen" en schudden met de kop alleen een teken dat de hond niet eerst heeft geleerd om een GL om te hebben. Net zo als veel honden aanraken van het hoofd/gebit kijken erg irritant vinden, omdat het niet fatsoenlijk aangeleerd is.
@malinois; indien goed aangeleerd en goed gebruikt moet een GL geen pijnprikkel aan de nek geven. Helaas worden meeste hulpmiddelen idd verkeerd gebruikt.
Veroo
Actief
Mijn ras(sen): 2 duitse herders

Ongelezen bericht door Veroo »

illusion collar is in principe gewoon een handig hulpmiddel.
Mensen reageren vaak op hoe het eruit ziet, maar het enige wat het dus doen is het lijntje achter de oren houden waardoor een hond, waarbij dit nodig is (!) beter te handelen zijn.

Ik zie het zo vaak... mensen met een doorsnee brave hond vinden alles zielig.
Als je dit soort hulpmiddelen niet nodig hebt is het prima. Er zijn echter honden die het wel nodig hebben net zodat ook zij fijn kunnen gaan wandelen met de baas. Het moet wel een middel zijn om de hond het juiste gedrag aan te leren zodat uiteindelijk weer gebruik gemaakt kan worden van een gewone riem of ketting.

Ik vind een halti en een gl zielig. Constante (lichte) druk op de neus van de hond. Dan doe ik 100 keer liever een pennenband om.
Dan krijgt de hond alleen een correctie als deze nodig is en niet constant..
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

:cheer: ik ben een mens met een doorsnee brave hond :cheer: :cheer:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Veroo schreef:Constante (lichte) druk op de neus van de hond. Dan doe ik 100 keer liever een pennenband om.
:ok:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Veroo schreef:illusion collar is in principe gewoon een handig hulpmiddel.
Mensen reageren vaak op hoe het eruit ziet, maar het enige wat het dus doen is het lijntje achter de oren houden waardoor een hond, waarbij dit nodig is (!) beter te handelen zijn.

Als je dit soort hulpmiddelen niet nodig hebt is het prima. Er zijn echter honden die het wel nodig hebben net zodat ook zij fijn kunnen gaan wandelen met de baas. Het moet wel een middel zijn om de hond het juiste gedrag aan te leren zodat uiteindelijk weer gebruik gemaakt kan worden van een gewone riem of ketting.

Ik vind een halti en een gl zielig. Constante (lichte) druk op de neus van de hond. Dan doe ik 100 keer liever een pennenband om.
Nee hoor dat is niet waar als de hond niet trekt geven nog een halti nog een GL constante druk op de neus.
en ja ik gebruik zo`n ding op cursus, ben er niet blij mee, maar het is even niet anders.
Ik ben een dierenbeul :jank: :ugh:
Veroo
Actief

S@ndr@ schreef:
Veroo schreef:illusion collar is in principe gewoon een handig hulpmiddel.

Nee hoor dat is niet waar als de hond niet trekt geven nog een halti nog een GL constante druk op de neus.
en ja ik gebruik zo`n ding op cursus, ben er niet blij mee, maar het is even niet anders.
Ik ben een dierenbeul :jank: :ugh:
jawel ze geven wel druk op de neus.
Daar leunt het bandje nl op... Wat doet een moeder hond om een pup te corrigeren? Ze ligt haar bek om de snuit (precies als de gt en halti)
alleen dat bandje zit daar de hele tijd! je neemt dat niet weg als de correctie voorbij is nl. Is het geen optie om een grote slip te nemen die je kunt vasthaken en dan wat hoger in de nek? Dan heb je evenveel controle zonder de constante druk op de snuit.

btw je bent geen dierenbeul joh! Ik zeg alleen wat ik persoonlijk van de methode vind.Iedereen mag zijn eigen mening hebben. Er zijn er zat die mijn halsband vast heel zielig vinden. Mag best hoor dan geef ik em je een keer mee met een gewone halsband en dan mag je me vertellen hoe het was :E:
S@ndr@
Zeer actief

Nee :pffff: het geeft geen druk op de neus pas als het bandje strak getrokken word legt er druk op de neus. niet eerder
Ik heb echt wel ogen in mijn hoofd hoor, ook al mishandel ik mijn hond dat betekent nog niet dat ik gek ben.
Ik gebruik dat ding wekelijks als we trainen voor de A cursus , en weet echt wel wat er gebeurt hoor,
want mijn enige zorg is mijn hond
Veroo
Actief

en waar heb ik gezegd dat jij je hond mishandeld?
overdrijven is ook een kunst :)
S@ndr@
Zeer actief

zeker als je zegt dat het zielig is en dat er constant druk op de neus ligt, dat is overdreven :lol1:
dus ga ik maar in die trant verder :idea:
hoort een beetje bij dit topic lijkt wel :F:
Veroo
Actief

is dat zo? hmmz kweenie. Ik zeg toch dat is mijn mening en om die reden krijgen mijn honden zo'n ding niet om.
S@ndr@
Zeer actief

Ik zal even toelichting geven wat bij hulpmiddelen het aller belangrijkste is gewoon dat wat aan de andere kant van de lijn staat.
verder zijn het gewoon hulpmiddelen die op zich zelf weinig tot niets doen :19:
een slipketting is gewoon een dom ding het kan uit zichzelf helemaal niets, wie hem bedient maakt het verschil.
dat geld dus ook voor de GL en de Halty

O ja en jij hebt geen 55 kg stuiterende hond aan de lijn waarschijnlijk :wink:
S@ndr@
Zeer actief

tja nou hoor, ik heb maar maat 37 :jank: :jank:
Veroo
Actief

Martijn schreef:Als er zo nodig iets met prikkels om mijn hond zijn hals moet koop ik wel een rol prikkeldraad.
Oh, prikkeldraad! Erg he?
Nou, exact hetzelfde als een prikband dus.
Ik hoop toch dat jezelf ook begrijpt dat dat de grootste onzin is die er maar bestaat??

Wat betreft het feit dat het aan de baas ligt ben ik voor een groot gedeelte met je eens. Alleen niet alles is aan een baas te wijten.
Soms zijn er nou eenmaal dieren waar in de jeugd of wat dan ook iets is mis gegaan, waar je vervolgens als baas hard aan moet trekken om het weer goed te krijgen. Soms heb je daar hulpmiddelen bij nodig. It's as simple as that.

En nee geen 55 kilo maar euhh effe tellen een dikke 75?? aangezien ik er 2 bij me heb...
S@ndr@
Zeer actief

Op cursus, je zou de eerste zijn denk ik, maar ik wil het je zien doen :cheer:
O ja en dan allebei gelijk volle kracht de zelfde kant uit spurtten ergens heen ik wil je zien gaan graag, :F:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 26 aug 2010 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
Veroo schreef:Soms heb je daar hulpmiddelen bij nodig. It's as simple as that.
En nee geen 55 kilo maar euhh effe tellen een dikke 75?? aangezien ik er 2 bij me heb...
Daar ben je nogal snel mee he dat oordeel, van verkeerde ras gekozen, :hmmm:
Als je het gewicht van je honden als excuus moet gebruiken om hulpmiddelen te rechtvaardigen heb je het verkeerde ras gekozen.
Tja het is dat of geen cursus lopen, en daar wordt hij ook niet blij van.
die opwinding voor de cursus wordt vanzelf wel minder hoor,
dat is tijdelijk, dus de GL ook, in het dagelijks leven heb ik hem niet nodig, alleen in die situatie :wink:
verder loopt de brave borst gewoon aan een halsbandje of aan het Hurtta tuig, of los
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 26 aug 2010 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap*
Zeer actief

Toen felix jong was heeft hij ook een paar weken aan de halti gehangen. Als ik moet kiezen tussen bijna alle energie steken in het in bedwang houden van een halve wilde of, dankzij een hulpmiddel, in rust werken aan verbetering en vertrouwen weet ik het wel :wink:
Ik vind het rotdingen hoor, maar soms is het wel even handig. Maar het is inderdaad belangrijk om goed te realiseren dat het slechts een húlpmiddel is, en geen middel op zich.
Een goede, en goed aangebrachte, snuitband geeft geen constante druk als er niet aan de riem wordt getrokken overigens.
Maar hij zit er wel hinderlijk volgens veel honden :boos:
S@ndr@
Zeer actief

klopt, ik ben het helemaal met je eens Jaap, en een fan zal ik er ook nooit van worden, maar het is even niet anders
en alleen op cursus, zodat we die gewoon kunnen doen, ik vind het te belangrijk om er mee te stoppen .
maar aan een hals band geen doen, ja voor hem wel, voor mij niet
Veroo
Actief

Martijn schreef:
Veroo schreef: Soms zijn er nou eenmaal dieren waar in de jeugd of wat dan ook iets is mis gegaan, waar je vervolgens als baas hard aan moet trekken om het weer goed te krijgen. Soms heb je daar hulpmiddelen bij nodig.
Moh. Ik heb ook best mentale kneusjes opgevangen hoor. Nooit spulletjes bij nodig gehad.

Als je met een gewone halsband niet voldoende correctie kunt geven dan is corrigeren domweg niet de oplossing.
Dan dring je kennelijk niet door en dan moet je daar aan werken. Of een andere weg kiezen om je hond te beinvloeden. Niet elke hond staat op zijn pootjes te beven als de baas met pijn[prikkels begint te gooien. Zat honden die het domweg te vertikken om zich op een dusdanig lompe manier de wacht aan te zeggen.
Elke keer maar naar nog scherper, nog harder en nog vaker grijpen vind ik van een gapend gebrek aan inzicht getuigen.
Ik ben helemaal niet tegen correcties. Maar hou het in godsnaam een beetje simpel.
Je hoeft niet te pinnen om je hond op te voeden.

Accepteer nu maar gewoon dat er zat mensen zijn die het gewoon wel zonder allerlei koopzooi regelen en dat het verschil in die situatie niet in de hond maar in de baas zit.

nee sorry
Ik geloof wel dat er zat honden op te voeden zijn zonder hulpmiddelen en sommige gevallen waar dat wel nodig is.
En dan heb ik het echt niet over een doorsnee hond want daar heb je dat soort zaken gewoon echt niet nodig. Ik heb het ook niet over honden in drift die dan niet meer te bereiken zijn en waar dan als excuus de teletac voor wordt uitgehaald. Maar wel over een hond die in bepaalde situaties gewoon niet meer bereikbaar is. Die niet reageert op wie dan ook. Die niet meer af te leiden is en zo in die aggressie wereld zit dat ie er niet uit te halen valt dan heb je soms wel wat nodig

Je kunt niet altijd een conclusie trekken puur op je eigen ervaringen. Je kunt er wel je eigen beslissingen op baseren. Dat is wat ik doe met de halti maar ik veroordeel er niemand op. Als Sandra dit nodig heeft en het werkt voor haar prima ik gebruik het niet.
Jaap*
Zeer actief

Een halti is geen correctiemiddel. Je moet hulpmiddelen niet gaan vergelijken met correctiemiddelen denk ik :wink:
Een halti is bedoeld om een hond in bedwang te kunnen houden, niet om hem te corrigeren. Die hele snuitbeetimmitatieverkooppraatlulleficatie slaat, in mijn optiek, dan ook nergens op.
S@ndr@
Zeer actief

Ik heb net foto`s laten maken van de man, en dierenarts staat voor opwinding, ik wou dat ik de GL had meegenomen,
met de Gl heb je heel wat meer controle over de hond en kun je hem met de helft van de kracht mannen,
wat een leuke bijkomstigheid was, er zat een teef voor een progesteron test :mann: dat helpt niet :smile:
maar goed ik heb het overleefd, maar volgende keer dus een GL mee :blauwoog:
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Ik vind een halti en een gl zielig. Constante (lichte) druk op de neus van de hond.
Dat is dus (zoals iemand anders al zei) juist niet de bedoeling.
@Inge; ik had bvb de hond al met drie gewennings sessies zo ver dat ze helemaal niet meer reageerde op de GL, dus geen irritatie, terwijl mijn vorige pup twee weken lang de halsband irritant vond. Dus ik denk nog steeds dat het ligt aan de hond, aan de gewenningsmethode en aan de hulpmiddel op zich, en aan de baas en hoe die het hulpmiddel gebruikt.
Chic had bvb in het begin ook echt een trekprobleem, maar bij haar heb ik geen GL gebruikt omdat zij ook daarbij vreselijk kopschuw was, je kon haar hoofd eens niet vastpakken. :N:
En je kan wel leuk zeggen dat gewone halsband en riem genoeg moeten zijn, dat vind ik ook, ik doe alles nog het liefst helemaal zonder halsband en riem, maar als je een verprutste grote herder krijgt die nooit geen een vorm van grens heeft aangeleerd dan vind ik het toch fijn dat er hulpmiddelen zijn die je kunnen helpen met iets aanleren/afleren. :mrgreen:
En de hond hoeft eens geen 45 kg te zijn, 25 in volle kracht en compleet gefipt is al sterk genoeg. :roll:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Het zou natuurlijk heel fijn zijn als we het allemaal met alleen een halsband en een riem afkunnen, helaas is dat niet het geval.
Bowie van mij had ook wat probleempjes waaronder het in ene uitvallen aan de lijn, aangezien ik al met een flinke onsteking in mijn schouders rondliep was het voor mij dus echt niet fijn om met haar tewandelen, ze kon ook nog niet goed aan de heupgordel dus ik heb toen gekozen om har een u-lead om tedoen, dat haalde bij mij de druk eraf en zij werd ook belemmert in het uitvallen.
Uietraard moet je bij elk hulpmiddel blijven trainen, het is een hulpmiddel en geen oplossing.
Een halti of Gl heb ik zelf nooit overwogen omdat Bowie een kruising windhond is dus met langere neus en langere nek, ik heb helaas teveel nare dingen gehoord over de 2 hulpmiddelen en was echt bang dta ik schade zou toebrengen.
De u-lead heb ik aangeschaft samen met mijn trainer en zij heeft me ook een paar uur les gegeven en is mee wezen wandelen om telaten zien hoe ik ermee om moest gaan en wat ik niet moest doen...
Inmiddels zijn we een flinke tijd verder en heeft ze de u-lead al langere tijd niet meer om, kan ze prima aan de heupgordel dus als ik nu een nek en schouder probleem zou hebben doe ik haar aan de heupgordel.
Het is gewoon fijn dat je op iets kan terugvallen als hulpmiddel, omdat je hond net even testerk is of net even tegroot of net even tewild, je kan nu eenmaal moeilijk iets leren als je je hond niet enigzins in de hand kan houden en als zo een hulpmiddel je even door zo een periode heen kan helpen en het gedrag van je hond kan omkeren zie ik er geen probleem in.. mits op een goede manier gebruikt natuurlijk.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Martijn schreef:
S@ndr@ schreef:Ik heb net foto`s laten maken van de man, en dierenarts staat voor opwinding, ik wou dat ik de GL had meegenomen,
met de Gl heb je heel wat meer controle over de hond en kun je hem met de helft van de kracht mannen,
Dat is de hele pest. Het hoort geen krachtmeting te zijn.
Nee , helaas is het dat soms toch :19:
S@ndr@
Zeer actief

dat is in situaties waarin hij opgewonden is, vreemde omgeving zoals DA, en cursus, doe me een goed tip zou ik zeggen, heel graag :lol1:
S@ndr@
Zeer actief

nou ja zeg, het basis principe zit er in hoor, loop netjes mee aan de riem, ook als we iets of iemand tegen komen nu de rest nog :19: , en ik train mezelf de verzuring hoor :ugh: , maar we gaan gewoon door
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”