Van mij mogen ze meteen uit de schappen van de dierenwinkels! Ik geloof dat je daar zo'n beetje de meeste winst opmaakt. Ik heb zelf een paar jaar in een dierenwinkel gewerkt en dan komen er dagelijks wel een paar mensen die het wondermiddel zoeken tegen trekken. Vaak hebben ze alle dingen die er in de dierenwinkel hangen al geprobeert en zijn ze blij als er weer net een ander antitrek tuig hangt misschien dat dit dan wel werkt.... Met of zonder goed advies van de dierenwinkel dit zijn in mijn ogen gewoon mensen die te lui zijn om ook maar iets van tijd en moeite zelf in de hond te steken en ja die honden houden daar vanalles aan over, problemen met de nek van een slip opengetrokken oksels van een antitrek tuig en ga zo maar door.
Maar verbieden.. ik denk dat dat niet eens haalbaar is en alhoewel ik er echt niet snel naar zal grijpen kan ik best wel begrijpen dat sommige mensen dit wel doen.
Ik had hier laatst een hond op visite en omdat ik en mijn vriend even niet goed nagedacht hadden had die hond de kans om bij mijn konijnen te komen

(heel dom van ons) En ja dat was toch even iets teveel spanning dan goed dus vloog ze boven op mn konijn en hebben we haar er met moeite af gehaald. (konijn had en heeft er niets aan overgehouden nog geen klein wondje) Die hond was dus helemaal opgefokt (heel erg logish) en had een slip om, een correctie werkte toen allang niet meer maar omdat dat arme beest alleen een slip om heeft hangt ze zichzelf wel helemaal op

gelukkig hadden wij nog wel een tuig liggen en heb ik snel omgewisseld. Eigenaar was helemaal overstuur, maar ik wou die hond zo niet laten gaan dus zijn we op rust gaan trainen, daar heb ik de slip ook voor moeten gebruiken omdat deze hond zo weinig op andere dingen is getraint dat ze er soms echt even uitgehaald moest worden met een klein rukje. Vond ik ook niet leuk maar wel belangrijk genoeg zodat ze wat meer zou relaxen bij konijnen. Dan meteen belonen en na een tijdje kon ze gewoon los (konijnen in hun hok uiteraard) en was ze weer helemaal met andere dingen bezig dan dat konijn. Bij deze hond was me dat op dat tijdsbestek dus niet gelukt zonder een beetje hulp van die slip.
Ik denk ook dat daar het verschil zit. Behendigheid,gehoorzaamheid, doggydance enzenz. trainen kan echt prima zonder die correcties. Maar op het moment dat je een sport/werk doet met je hond waar ook echte sterke driften bij komen kijken dan kan het simpelweg niet meer zonder correctie zeker niet met honden die echt gefokt zijn op die drift. Bij schapendrijven heeft het bijten en jagen van schapen gewoon te zelfbelonend gedrag. Dan kun je wel met een koekje gaan staan zwaaien of wat dan ook dan doorbreek je het gedrag niet. Schreeuw je echter kan het genoeg zijn, anders gooi je een stuk richting je hond en heel af en toe zit er een hond of moment tussen waarop ze wel fisiek gecorrigeert moeten worden. Ik denk zelf dat bij iets als Pakwerk ook veel meer driften komen kijken die je soms bijna alleen maar met een pijnprikkel kan doorbreken. Daarmee vind ik niet dat je een oefening moet perfectioneren met zo'n hulpmiddel maar bv. voorkomen dat dat schaap of die pakwerker toch gebeten wordt terwijl niet duidelijk niet de bedoeling is
Wat ik dus voornamelijk niet snap als we het hebben over een slip is dat mensen een hond alleen op slip hebben lopen. Als je dan even niet goed oplet of de hond te gedreven/opgewonden wordt van iets of iemand word meteen voor langere tijd de keel dichgeknepen dan is het in mijn ogen toch handiger om een extra tuig of riem om te hebben.