Je stuurt een video in en deze wordt dan beoordeeld door de jury. Het is dan een wereldwijde competitie, dus niet alleen een Nederlands (met beperkt Duitsland of Belgie) onderonsje. Je kunt hierbij ook promotiepunten winnen.
Verder is het zo dat sommige honden in een wedstrijdomgeving niet goed kunnen presteren. op deze manier kun je toch laten zien wat ze kunnen. Verder kan het voorjezelf een goede oefening zijn. Misschien zijn er nog aanvullingen, want ik heb zelf nog nooit aan een videowedstrijd meegedaan.
Verder is voor mij de reden om videowedstrijden mee te doen dat je krijgt feedback van zo veel mogelijk verschillende juryleden ook van andere landen zoals Japan, Canada, Australie etc, en je kan op die manier je eigen kunnen meten met lopers uit andere landen.
Als ik in Amerika, Canada, Japan etc live-wedstrijden zou willen lopen zou ik een miljonair met eigen prive-jet moeten zijn. Ben ik dus niet.
Verder was deze video dus een kwalificatiewedstrijd voor het WK van WCFO, daarom ook wou ik meedoen.
En nog een reden voor mij is dat ik dan de honden per wedstrijd een beetje kan indelen, bvb dit jaar zijn er 4 live-wedstrijden en 4 videowedstrijden, dus ik hoef maar twee honden in te schrijven live, waardoor ik niet de hele dag aan rennen en aan vliegen ben. 6 routines op een dag is gewoon onmogelijk als je iets moet presteren.
Dus met de videowedstrijden er bij kan ik vlotter door promoveren, wil uiteraard alle honden een keer in de championsklasse hebben en ooit het WK winnen ook nog.
Voor beginners is het een leuke begin van wedstrijdcarriere, want je kan een aantal keren je routine opnemen en de beste er heen sturen. Knippen/bewerken is trouwens niet toegestaan. De hele routine moet dus wel in een keer.
Met Hoopje doe ik videowedstrijden omdat zij een gedragsprobleem heeft, en op de live-wedstrijden vertrouw ik de mensen er omheen niet. Het is iets te vaak gebeurt dat mensen zelfs nadat ik nadrukkelijk heb gezegd dat het geen lieve, aaibare hond is toch hun handen uitsteken. Want onze andere honden zijn wel heel lief...dus ik wil de hond niet lopen afstraffen vanwege opdringerigheid van vreemden.