Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

doet er ook iemand aan jacht training?

Moderator: moderatorteam

Nynke en Wolly
Actief
Contacteer:

doet er ook iemand aan jacht training?

Ongelezen bericht door Nynke en Wolly »

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen bij jachttraining. Is het leuk, wat ga je leren en hoe? Kan iemand me er wat meer over vertellen? Wat zijn basis voorwaarden?
Afbeelding
groetjes Nynke en Wolly.
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

hallo

heb jaren aan jachttraining gedaan net mij 2 flats en ook proeven er mee gelopen ik heb die cursussen via de knjv gedaan(die binnenkort weer gaan beginnen)je heb oplopnde nivo's van C B totA,alleen omdat jou hond geen rashond is mag je wel trainen voor de A maar geen knjv proef mee lopen,ik heb ook een bastaard die wel op A nivo kan lopen maar omdat ik er toch geen resultaat van terug kan zien ben ik hier ook mee gestopt omdat dit nivo best heel zwaar is.

wat leer je:de omgang met je hond en samen te werken naar een leuk resultaat.je begint bij de C daarin moet hij netjes los en aangelijnd kunnen volgen,je moet hem weg kunnen sturen en op een bepaald punt terug kunnen fluiten,hij moet een kort apportje halen(een konijn)een eend uit water halen,3 of 2minuten uit zicht liggen. bij de B komt daar een apport over water bij waar bij de hond dus naar de overkant moet zwemmen en daar een eend moet zoeken zonder dat ie weet waar die ligt en ook via het water terug brengen,een verloren apport met eend dan ligt er in de bosjes een eend verstopt en deze moet ie dan gaan zoeken met ze neus en een markeer apport daar wordt een eend opgegooid en dan is het de bedoeling dat ie daar in een rechte lijn op af rent oppakt en weer netjes terug brengt bij je,dit lijkt allemaal heel moeilijk(is het soms ook)maar als je bij een goede trainer zit dan leer je dit allemaal stap voor stap en op een leuke manier met oefeningen uitbouwen en soms ook wat dubbel apportjes(onthouden)dit is vaak eerst met een dummy,zo'n canvas ding en later met wild maar als je dat niet wil of durf kan je ook alleen met dummy's blijven werken maar als je hond graag met wild werkt dan zou ik het zonde vinden als je je eigen niet over je angst of wat dan ook heen zet.je leert ook veel stadiness,de hond moet dus gewoon geduldig blijven wachte tot dat hij aan de beurt is,dus rust zien te bewaren.
kijk ook anders op knjv.nl daar kan je ook nummers van trainers vinden en ook wanneer er proeven worden gehouden,vaak is in augustus de eerste knjvproef altijd leuk om te kijken voordat je zelf misschien wat wedstrijden wilt gaan doen
Afbeelding

jemble 5 maanden
Nynke en Wolly
Actief
Contacteer:

he micky zitten jullie ook in friesland? wij hebben ook een stabij gehad. Oooh men wat was dat een enorme lieverd!
Afbeelding
groetjes Nynke en Wolly.
Nynke en Wolly
Actief
Contacteer:

oh ik dacht dat de naam van de kennel fries was, maar dat is dus niet zo. en kan die stabij zich wat verstaanbaar maken in het verre zuiden?
Afbeelding
groetjes Nynke en Wolly.
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: doet er ook iemand aan jacht training?

Ongelezen bericht door meta.meulenbelt »

Nynke en Wolly schreef:Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen bij jachttraining. Is het leuk, wat ga je leren en hoe? Kan iemand me er wat meer over vertellen? Wat zijn basis voorwaarden?
Hallo Nynke,

Met mijn Cairn Terrier heb ik o.a. ook aan apporteersport gedaan. Bij de FHN is dat een mogelijkheid om te trainen met een ander ras dan een traditioneel jachthondenras. De proeven lijken wel erg op die uit het KNJV programma, alleen wordt niet gewerkt met dood wild, maar met dummy's (of apporteerblokken). Wij geven op de hondenschool ook les in apporteersport en houden zo nu en dan een diplomadag en werkproef. Op 23 april a.s. is er bij ons een diplomadag (in de buurt van Delfzijl). De diploma's gaan in omgekeerde volgorde als bij de KNJV, je start met A, en het hoogste diploma is het C-diploma.
Het verschil tussen het trainen voor deze sport en bijv. GG is dat je hond leert zelfstandig te werken. Voor mijn hondje was dat juist de moeilijkheid, want hij wil heel graag samen met mij dingen doen, maar om een verloren apport (een dummy die verstopt is op een redelijk grote afstand) te gaan zoeken, dat vond hij lastig. Zelf vind ik het een geweldige sport om naar te kijken. De trainingen zijn ook redelijk relaxt. Je doet veel om en om, en bent dus niet steeds zelf met je hond bezig. Informatie vind je op http://www.fhn.nl/ (onder Apporteersport). En als je zin hebt om te komen kijken ben je op 23 april natuurlijk welkom bij ons!

Groetjes,
Meta
ps, helaas zijn er binnen de FHN geen clubs in Friesland die Apporteersport trainen. Er zijn wel een paar Friese deelnemers die via onze hondenschool een startlicentie hebben en meedoen aan evenementen.
Nynke en Wolly
Actief
Contacteer:

He Meta, klinkt errug leuk, maar Wolly en ik zijn beginners. We zijn net gestart met de basiscursus, verder vind ik persoonlijk delfzijl nog wel ver rijden. Wel lief dat je me uitnodigt om te komen kijken. Ik heb het momenteel erg druk met de basis cursus en wil eerst dit afronden. wolly is de makkelijkste niet en het hanteerbaar maken vind ik in eerste instantie het belangrijkst.
En micky, wij friezen zijn geen stijf koppen hoor :pffff: En die hondjes van ons zijn inderdaad poppys! :mrgreen:
Afbeelding
groetjes Nynke en Wolly.
jachthond
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar
standaard Dashond Ruwhaar

Ongelezen bericht door jachthond »

Iedere pup die hier in huis komtgaat op jachtraining.

Daarna hangt het van de hond af of hij alleen gebruikt wordt voor de praktijk of dat we doorgaan met jachtproeven.

gr.Jachthond
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

:80:
Dit is een topic uit 2006!!
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Vince
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Kangal Hovawart
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vince »

ranetje schreef::80:
Dit is een topic uit 2006!!
hihi en opeens helemaal weer hip!!!! :smile:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”