Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ean en de kip...

Moderator: moderatorteam

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ean en de kip...

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Degene die mijn topics over Ean een beetje kennen, weten dat ik wel eens twijfel aan zijn jachtpassie. Dummy's waren heel lang maar rare dingen en wild zijn we qua training nog maar niet aan begonnen. Hij snuffelt er aan maar dat is het. Maar ik ben er achter; het moet warm wild zijn dan is hij wel gemotiveerd.

Net wat commotie achter het huis met blaffende honden. Loop naar achteren, komt Ean aan met een krielkip in zijn bek! De buren van twee huizen verder hebben de nare gewoonte alles (inclusief hond en konijnen) los te laten lopen (of in elk geval niet goed genoeg te omheinen) en zodoende was er al eerder een kip bij ons op het terrein gekomen. Daar is toen door Ean en Aisha op gejaagd (ik dacht dat ze aan het spelen waren, was binnen) en die heeft het niet overleefd. Ean liep er toen al keurig mee in de bek en het diertje leefde nog toen ik hem aanpakte. Maar was een minuutje later dood.

Ik dacht dus dat deze kip ook al het loodje had gelegd. Ik ging dus rustig naar een stuk achter het hek zodat ik het van Ean kon aanpakken zonder dat Aisha zich ermee zou bemoeien. Ean gaat keurig zitten, ik pak het dier aan. En ze knipperde nog!!! Geen bloed of wondjes te zien. De buurman (niet van de kippen) liep toevallig buiten en die heeft de kip aangepakt. Ze maakte alweer wat geluid. En 2 minuten later liep ze hard weg :F:
Ik hoop dat ze ook inwendig helemaal ok is en het overleefd... Van Ean kan ik nu twee dingen zeggen. 1. hij is niet hard in de bek. 2. Warm en aangeschoten wild is waarschijnlijk geen probleem :E:

(nu hopen dat de buurvrouw de kippen bij zich houdt. Is natuurlijk niet de bedoeling dat die diertjes zich elke keer het lamlazurus schrikken en Ean er een gewoonte van gaat maken om kippen te apporteren)
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Ean en de kip...

Ongelezen bericht door ranetje »

:mrgreen:
Hij heeft nu in ieder geval heel netjes "wild" in de bek gehad.
Toch jammer dat je nog helemaal niets met (koud) wild hebt gedaan.
Ook niet in zijn puppytijd?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Geweldig :mrgreen:
Dat heeft hij prima gedaan :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef::mrgreen:
Hij heeft nu in ieder geval heel netjes "wild" in de bek gehad.
Toch jammer dat je nog helemaal niets met (koud) wild hebt gedaan.
Ook niet in zijn puppytijd?
Wel geprobeerd hoor! Eend en konijn maar geen succes. Hij snuffelt, drukt aan met zijn neus maar oppakken niet. Wel heel even na wat speelwerk een duifje vast gehad toen ik hem aangaf en daar mee gelopen. Maar meer dan dat krijg ik nog niet voor elkaar. Leuk project voor volgend trainingsseizoen. Tenminste, als ik zondag mijn C haal :wink:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
samantha!
Zeer actief

Maar ik neem aan dat je zondag bij de C ook met eend en konijn moet werken?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief

Zondag is geen KNJV proef toch?
Voor zover ik weet worden die nooit op zondag gehouden.
Want op zondag wordt er ook niet gejaagd.
Zoiets ..................... dacht ik :8):

Dus een proef met dummy's?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Zondag is idd geen KNJV (dus met wild) maar een Certificaat/Clubdiplomadag (van de Tollers). Is dus allemaal met dummy's en niet met wild. :E: Anders was het nog zeker niets voor ons geweest.
Hoop vurig dat we de C gaan halen. In theorie zou het moeten kunnen nu Ean zwemt, maar het zijn dieren he dus je weet maar nooit. Kunnen we daarna meedoen aan de workingtests. Zijn we ook wel aan toe; ik ken de vaste onderdelen zo langzaam maar zeker wel en Ean zeker ook.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:Zondag is geen KNJV proef toch?
Voor zover ik weet worden die nooit op zondag gehouden.
Want op zondag wordt er ook niet gejaagd.
Zoiets ..................... dacht ik :8):

Dus een proef met dummy's?
Mijn KNJV proef was wel op zondag.
Maar misschien was dat dan een uitzondering?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Moniek B. schreef:Zondag is idd geen KNJV (dus met wild) maar een Certificaat/Clubdiplomadag (van de Tollers). Is dus allemaal met dummy's en niet met wild. :E: Anders was het nog zeker niets voor ons geweest.
Hoop vurig dat we de C gaan halen. In theorie zou het moeten kunnen nu Ean zwemt, maar het zijn dieren he dus je weet maar nooit. Kunnen we daarna meedoen aan de workingtests. Zijn we ook wel aan toe; ik ken de vaste onderdelen zo langzaam maar zeker wel en Ean zeker ook.
Zijn de proeven dan ongeveer gelijk maar dan met dummy's in plaats van met wild?

Macho had tot 2 weken geleden ook nog nooit een eend of een konijn gehad.
Ik heb namelijk in totaal maar een stuk of 15 lessen gehad en dat was alweer ruim een jaar geleden en destijds hadden we alleen een keer een duif gehad.
Het leek mij toch heel leuk om een keer een proef te doen dus in Juli heb ik me ingeschreven en ben toen voor mezelf gaan trainen.
Nu zat ik dus ook met het probleem dat Macho nog nooit wild had gehad.
Ik heb 2 weken geleden dus een eend gehaald en Macho keek me toen ik de eend aanbood echt aan van: dode dieren moet ik afblijven :neenee: .
Toen heb ik de eend neergelegd en ik ben zelf heel hard weggerend :mrgreen: met daarbij kom maar! en hou vast!
Hij pakte de eend toen toch maar op en kwam achter me aangerend.
Daarna was het helemaal goed! hij was helemaal gek op die eend en wou alleen maar nog een keer, nog een keer en nog een keer!
Gister had hij dus voor de 2e keer in zijn leven eend en onze eerste proef was verloren zoeken, maar hij wist het gelijk weer en kwam gelijk met de eend terug :D

Misschien kun je een keer een eend of konijn wat verwarmen net een föhn ofzo?
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:
Moniek B. schreef:Zondag is idd geen KNJV (dus met wild) maar een Certificaat/Clubdiplomadag (van de Tollers). Is dus allemaal met dummy's en niet met wild. :E: Anders was het nog zeker niets voor ons geweest.
Zijn de proeven dan ongeveer gelijk maar dan met dummy's in plaats van met wild?
Volgens mij wel, maar ik ben ook nog maar een groentje als het gaat om proeven :wink: Heb vorig jaar een C gelopen tijdens een certificaatdag maar als ik zo kijk zijn de onderdelen hetzelfde maar dan idd met dummy's.

samantha! schreef:Macho had tot 2 weken geleden ook nog nooit een eend of een konijn gehad.
Ik heb namelijk in totaal maar een stuk of 15 lessen gehad en dat was alweer ruim een jaar geleden en destijds hadden we alleen een keer een duif gehad.
Het leek mij toch heel leuk om een keer een proef te doen dus in Juli heb ik me ingeschreven en ben toen voor mezelf gaan trainen.
Ik heb 2 weken geleden dus een eend gehaald en Macho keek me toen ik de eend aanbood echt aan van: dode dieren moet ik afblijven :neenee: .
Toen heb ik de eend neergelegd en ik ben zelf heel hard weggerend :mrgreen: met daarbij kom maar! en hou vast!
Daarna was het helemaal goed! hij was helemaal gek op die eend en wou alleen maar nog een keer, nog een keer en nog een keer!
Gister had hij dus voor de 2e keer in zijn leven eend en onze eerste proef was verloren zoeken, maar hij wist het gelijk weer en kwam gelijk met de eend terug :D
Je hebt gewoon een natuurtalentje!! :ok:
Ean moet het niet zo hebben van zijn aanleg en passie (hoe raar gezegd ook voor een Flatcoated), maar puur van training. Hij vond dus de dummy ook niet leuk. Daar waar pups en jonge honden in mijn groep 2 jaar geleden helemaal gek werden als ze maar een dummy zagen, liep Ean er naar toe (zelfs niet altijd!), snuffelde een keer en keek me dan aan van: wat moet ik daar nou weer mee??? Thuis liep ie wel met van alles trouwens..
Zwemmen is ook een heel gedoe geweest. Ik durf pas sinds een maand er vertrouwen in te hebben dat hij het water gaat als er een dummy in gegooid wordt. Als je de zoekfunctie gebruikt, zul je zien hoeveel bloed zweet en tranen het ons gekost heeft. Maar het is gelukt en ook nog een manier waar ik zelf trots op ben :pffff: (dus zonder overtrekken of andere vormen van uitgevoerde druk)
samantha! schreef:Misschien kun je een keer een eend of konijn wat verwarmen net een föhn ofzo?
Hihi... grappig idee. Zou het werken?
Nettie, heb jij hier wel eens van gehoord?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Nou ik geloof niet dat koud wild van föhnen weer warm wild wordt :wink:
De geur is toch echt anders.

Ik hoorde dat het soms wil helpen als het wild nog bevroren is.
Zeker een konijn, omdat het dan stijf is als een dummy.
Wel op de goeie manier, gestrekt, laten bevriezwen dan natuurlijk :lol1:
Rana had daar inderdaad minder moeite mee (zij is ook pas heel laat met wild apport in aanraking gekomen).
Voor eenden e.d. zou je dat ook kunnen proberen.

Maar ik denk dat bij eenden het beste resultaat te bereiken is door ze eerst in een kous te doen en dan te laten apporteren.
Vervolgens gaten in de kous maken zodat er wat veren doorheen komen en dan pas de eend zonder kous.

Apporteert Ean wel een dummy met vleugeltjes?

Ik had voor Rana ook een zak gevuld met zand (gewicht eend ongeveer) met daaraan via een strookje stof nog een kleinder zakje met zand dat de kop moest voorstellen.
Dan kunnen ze wennen aan apporteren met een "slingerende kop" van de eend. :wink:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Moniek B. schreef:
samantha! schreef:
Volgens mij wel, maar ik ben ook nog maar een groentje als het gaat om proeven :wink: Heb vorig jaar een C gelopen tijdens een certificaatdag maar als ik zo kijk zijn de onderdelen hetzelfde maar dan idd met dummy's.

Dat klinkt leuk zeg :ok:

Moniek B. schreef:
samantha! schreef:Macho had tot 2 weken geleden ook nog nooit een eend of een konijn gehad.
Je hebt gewoon een natuurtalentje!! :ok:
Ean moet het niet zo hebben van zijn aanleg en passie (hoe raar gezegd ook voor een Flatcoated), maar puur van training. Hij vond dus de dummy ook niet leuk. Daar waar pups en jonge honden in mijn groep 2 jaar geleden helemaal gek werden als ze maar een dummy zagen, liep Ean er naar toe (zelfs niet altijd!), snuffelde een keer en keek me dan aan van: wat moet ik daar nou weer mee??? Thuis liep ie wel met van alles trouwens..
Zwemmen is ook een heel gedoe geweest. Ik durf pas sinds een maand er vertrouwen in te hebben dat hij het water gaat als er een dummy in gegooid wordt. Als je de zoekfunctie gebruikt, zul je zien hoeveel bloed zweet en tranen het ons gekost heeft. Maar het is gelukt en ook nog een manier waar ik zelf trots op ben :pffff: (dus zonder overtrekken of andere vormen van uitgevoerde druk)
Ik zou inderdaad de zoekfunctie eens gebruiken!
Het scheelt inderdaad een hoop als een hond er aanleg en passie voor heeft.
Maar wat ik zo lees zijn jullie dus zeker goed vooruit gegaan, zeker iets waar je trots op mag zijn dus :ok:

Moniek B. schreef:
samantha! schreef:Misschien kun je een keer een eend of konijn wat verwarmen net een föhn ofzo?
Hihi... grappig idee. Zou het werken?
Nettie, heb jij hier wel eens van gehoord?
Ik heb geen idee of het werkt, maar er waren gister ook wat honden die het vertikte het koude wild op te pakken (de eenden waren ook echt nog ijskoud vanuit de vriezer), en ik heb verschillende keren gehoord dat mensen de tip van de föhn kregen.
Dus wie weet, het valt te proberen misschien :wink:
Afbeelding
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

Dat is vaak het jammere aan jachtcursussen, hondjes die voor het eerst gaan oefenen met wild krijgen vaak nat, oud en of stinkend wild aangeboden wat dan ook nog eens door 10 andere hondenbekken is gegaan.
Dit is in zijn geheel niet bevorderlijk voor een beginnerservaring.

Carlos
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Nou ik geloof niet dat koud wild van föhnen weer warm wild wordt :wink:
De geur is toch echt anders.

Ik hoorde dat het soms wil helpen als het wild nog bevroren is.
Zeker een konijn, omdat het dan stijf is als een dummy.
Wel op de goeie manier, gestrekt, laten bevriezwen dan natuurlijk :lol1:
Rana had daar inderdaad minder moeite mee (zij is ook pas heel laat met wild apport in aanraking gekomen).
Voor eenden e.d. zou je dat ook kunnen proberen.

Maar ik denk dat bij eenden het beste resultaat te bereiken is door ze eerst in een kous te doen en dan te laten apporteren.
Vervolgens gaten in de kous maken zodat er wat veren doorheen komen en dan pas de eend zonder kous.
Apporteert Ean wel een dummy met vleugeltjes?
Ik denk zelf dat het inderdaad vooral de geur is. Hij apporteert idd wel een dummy met vleugeltjes, en ook een konijnenvel om een dummy is geen enkel probleem. En die levende kip is natuurlijk ook een en al veer :hmmm: dus ik denk niet dat het ligt aan de vacht??? Zou soms zo handig zijn als hij kon vertellen waarom hij iets niet doet, makkelijker trainen. :wink:
ranetje schreef:Ik had voor Rana ook een zak gevuld met zand (gewicht eend ongeveer) met daaraan via een strookje stof nog een kleinder zakje met zand dat de kop moest voorstellen.
Dan kunnen ze wennen aan apporteren met een "slingerende kop" van de eend. :wink:
Hihi.. die slingerende kop was bij deze en de vorige kip geen enkel probleem. :F: Maar het is wel een erg goed idee! Maar eens proberen na aankomende zondag.

@Samantha: ik klop mezelf niet snel op de borst. Maar hier ben ik idd wel trots op hoor. Tegen de stroming in mijn eigen weg gevolgd. Met dank aan oa Ranetje en Inge O hier op het forum moet ik zeggen, die bevestigden en steunden mijn ideeen dus dat was wel fijn!
Carlos schreef:Dat is vaak het jammere aan jachtcursussen, hondjes die voor het eerst gaan oefenen met wild krijgen vaak nat, oud en of stinkend wild aangeboden wat dan ook nog eens door 10 andere hondenbekken is gegaan.
Dit is in zijn geheel niet bevorderlijk voor een beginnerservaring.
Hoe dat bij de gemiddelde jachtcursus gaat; geen idee. Maar wel even een pleidooi voor mijn groep. Het was zeker geen nat, oud en/of stinkend wild wat Ean aangeboden kreeg. De rest van de groep apporteerde het ook als een gekke. Ean is, wat zullen we zeggen...., een beetje een buitenbeetje :ugh: :tongue:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Ik denk zelf dat het inderdaad vooral de geur is. Hij apporteert idd wel een dummy met vleugeltjes, en ook een konijnenvel om een dummy is geen enkel probleem. En die levende kip is natuurlijk ook een en al veer :hmmm: dus ik denk niet dat het ligt aan de vacht??? Zou soms zo handig zijn als hij kon vertellen waarom hij iets niet doet, makkelijker trainen. :wink:
ranetje schreef:Ik had voor Rana ook een zak gevuld met zand (gewicht eend ongeveer) met daaraan via een strookje stof nog een kleinder zakje met zand dat de kop moest voorstellen.
Hihi.. die slingerende kop was bij deze en de vorige kip geen enkel probleem. :F: Maar het is wel een erg goed idee! Maar eens proberen na aankomende zondag.
Die kip was "warmwild" :engel:
Ik heb Anke Bogaerts ook met een hond zien werken die problemen had met (koud) wild.
Zij deed die ook eerst in een sok.
Misschien gaat het niet alleen om de veren, maar een combinatie van zelf gevangen of niet, de bewegingen van het wild enz.?
Doe maar een greep hoor :wink:
Het zou inderdaad fijn zijn als ze zelf ook eens iets konden vertellen :tongue:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”