Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
amuseren van jachthond...
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): duitse staaande draadhaar
amuseren van jachthond...
Goedemorgen,
mijn reu is een geboren jager, soms vangt hij zelf wild en komt dat keurig brengen, zwemt onder iedere weersomstandigheid om bv. zijn dummy te halen, gaat letterlijk meters en meters door de meest dichte braamstruiken waarvan je denkt " daar komt ie noooooit doorheen " als ie daar een konijn ruikt of ziet o.i.d.
Op dummy afsturen, balspelletjes, halen en apporteren, kan hij eindeloos volhouden. Maar ik wil eens een keer wat anders doen met hem.
Wie weet een leuk spel wat ik hem kan leren en waarbij hij naast het fysieke ook een mentale uitdaging heeft ?
mijn reu is een geboren jager, soms vangt hij zelf wild en komt dat keurig brengen, zwemt onder iedere weersomstandigheid om bv. zijn dummy te halen, gaat letterlijk meters en meters door de meest dichte braamstruiken waarvan je denkt " daar komt ie noooooit doorheen " als ie daar een konijn ruikt of ziet o.i.d.
Op dummy afsturen, balspelletjes, halen en apporteren, kan hij eindeloos volhouden. Maar ik wil eens een keer wat anders doen met hem.
Wie weet een leuk spel wat ik hem kan leren en waarbij hij naast het fysieke ook een mentale uitdaging heeft ?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
- Aantal honden: 1
Re: amuseren van jachthond...
Begrijp niet wat dit onderwerp in "Jacht en Speuren" doet, lijkt me meer "Stropen en Killen".DeutschDrahthaar schreef:Goedemorgen,
Misschien is het juist voor jachthonden bedoelde "spelletje" respect voor gezond wild en uitsluitend op commando de dekking in iets voor jou en evt je hond.
Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
-
- geregistreerd lid
Gezond wild krijgen ze niet te pakken, nooit, alleen de zieke en zwakke exemplaren.Veenmug schreef: Begrijp niet wat dit onderwerp in "Jacht en Speuren" doet, lijkt me meer "Stropen en Killen".
Misschien is het juist voor jachthonden bedoelde "spelletje" respect voor gezond wild en uitsluitend op commando de dekking in iets voor jou en evt je hond.
Veenmug
Verder moet je me eens uitleggen wat het verschil is als mijn hond per jaar misschien 4 of 5 zieke / zwakke konijnen vangt terwijl er vanaf medio augustus weer duizenden konijnen legaal worden afgeschoten en in oktober de fazanten en hazen eraan moeten geloven. Is dat in jou ogen ook stropen en killen of is het dan ineens verantwoord wildbeheer ?
Ik ken jachthonden die tot de wereldtop behoren op het gebied van jacht en de hoogste scores halen bij bv. de hegewald. Zelfs deze honden zullen een konijn dat binnen grijpafstand is pakken en doden als ze daar de kans voor krijgen, ook al behoren ze tot de best afgerichte jachthonden ter wereld.
Stropen en killen vind ik nogal een overdreven opmerking. De gemiddelde huiskat zal meer vogels doden in 1 seizoen dan de gemiddelde huishond in zijn hele leven.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Dat een ander wel eens iemand heeft doodgemaakt maakt het nog niet ok om dan zelf maar cocaine te gaan verhandelen omdat dat minder erg is natuurlijk
Ik denk, los van alles, ook dat appèl oefeningen op een leuke manier mentaal erg belastend voor je hond zullen zijn.
Onze hond slaapt een gat in de dag als hij 100 meter heeft moeten 'volgen' bij wijze van spreken. Dat vind hij erg moeilijk

Ik denk, los van alles, ook dat appèl oefeningen op een leuke manier mentaal erg belastend voor je hond zullen zijn.
Onze hond slaapt een gat in de dag als hij 100 meter heeft moeten 'volgen' bij wijze van spreken. Dat vind hij erg moeilijk

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- geregistreerd lid
Jaap* schreef:Dat een ander wel eens iemand heeft doodgemaakt maakt het nog niet ok om dan zelf maar cocaine te gaan verhandelen omdat dat minder erg is natuurlijk![]()
Kom op zeg, Veenmug heeft in zijn leven heel wat gezond wild afgeschoten (honderden ? duizenden ?), maar dan is het in het kader van wildbeheer en verantwoord.
Als mijn hond een zwak/ziek konijn verschalkt, dan ben ik een stroper en een killer, nee dat vind ik echt schijnheiligheid ten top. Op 14 augustus ben ik een stroper als mijn hond iets pakt, op 15 augustus is Veenmug of welke jager dan ook verantwoord, legaal en oprecht wildbeheerder omdat het op commando gaat...
laten we niet roomser doen dan de paus.
Mijn hond volgt voorbeeldig, die kan 100 meter (en meer) volgen zonder zijn blik van mij af te wenden.
heb je meer tips Jaap ?
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Het gaat mij niet om die konijntjes die hij doodt, maar om de verstoring van de natuur. En het daarbij horende afzetten van losloopgebied door de beheerders. Waardoor ik met mijn honden die niet mogen jagen er niet meer mag lopen
Maar goed, je vraag. Waarom ga je niet gewoon jachttraining volgen? Dan leert je hond op commando wild te halen.

Maar goed, je vraag. Waarom ga je niet gewoon jachttraining volgen? Dan leert je hond op commando wild te halen.

Linda, Izzie en Bram
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Als je, in het algemeen, een hond echt wilt vermoeien zul je vooral een beroep moeten doen op zelfbeheersing.
Dus als jouw hond het erg leuk vind om een dummy te halen zou je dat kunnen koppelen aan het onthouden van de valplaats door, nadat de dummy gevallen is, even een paar rondjes te lopen of een ander oefeningetje te doen voordat je hem de dummy laat ophalen. Aangepast aan z'n kunnen, hij moet succes hebben maar het mag ook weer niet te gemakkelijk zijn
Trek je wel eens een sleepspoor? Het kan voor een erg actieve hond best moeilijk zijn om gecontroleerd een spoor uit te werken. Dat vermoeid dan ook nogal snel.
Dus als jouw hond het erg leuk vind om een dummy te halen zou je dat kunnen koppelen aan het onthouden van de valplaats door, nadat de dummy gevallen is, even een paar rondjes te lopen of een ander oefeningetje te doen voordat je hem de dummy laat ophalen. Aangepast aan z'n kunnen, hij moet succes hebben maar het mag ook weer niet te gemakkelijk zijn

Trek je wel eens een sleepspoor? Het kan voor een erg actieve hond best moeilijk zijn om gecontroleerd een spoor uit te werken. Dat vermoeid dan ook nogal snel.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
-
- geregistreerd lid
mijn honden mogen niet los in begrazingsgebieden of reservaten, enkel in de polder langs de maas of kanaal waar het is toegestaan of in weilanden langs de maas van een vriend van me,en zeker niet tijdens het broedseizoen.Zoek stok! schreef:Het gaat mij niet om die konijntjes die hij doodt, maar om de verstoring van de natuur. En het daarbij horende afzetten van losloopgebied door de beheerders. Waardoor ik met mijn honden die niet mogen jagen er niet meer mag lopen![]()
Af en toe zitten daar zieke konijnen die je letterlijk op kan pakken, waarschijnlijk mixomatose.
Mijn honden, en vele andere niet-jachthonden zullen zo'n konijn pakken. Om dat als stropen of wildverstoring te zien vind ik persoonlijk iets overdreven.
Maar uiteraard ben ik het geheel met iedereen eens dat men de natuur moet respecteren en onnodige slachtpartijen moet voorkomen en dat doe ik dan ook.
ik vind de opmerking stroper beledigend en in dit geval totaal buiten proportie.
jachttraining is op vaste uren en heel ver uit mijn buurt...
-
- geregistreerd lid
dat zijn leuke tips, ik laat hem vaak maximaal 5 seconden wachten voordat hij zijn dummy mag halen. Ik zal dat eens uitbreiden en proberen hem een gecontroleerd rondje te laten volgen alvorens hem de dummy te laten halen.Jaap* schreef:Als je, in het algemeen, een hond echt wilt vermoeien zul je vooral een beroep moeten doen op zelfbeheersing.
Dus als jouw hond het erg leuk vind om een dummy te halen zou je dat kunnen koppelen aan het onthouden van de valplaats door, nadat de dummy gevallen is, even een paar rondjes te lopen of een ander oefeningetje te doen voordat je hem de dummy laat ophalen. Aangepast aan z'n kunnen, hij moet succes hebben maar het mag ook weer niet te gemakkelijk zijn![]()
sleepspoor uitzetten ken ik wel maar nooit toegepast, ga ik vanavond toch eens proberen.
dank voor de tips !
-
- geregistreerd lid
even ter afsluiting als dat mag:
de tips van jaap zijn voorlopig voldoende om mee aan de gang te gaan.
ter verdediging van mijzelf:
ik ben absoluut geen stroper of onverantwoordelijk. Als ik in het veld een haas, kat of wat dan ook eerder zie dan mijn hond dan zal ik 100 van de 100 keer mijn hond bij mij roepen en afhankelijk van windrichting en afstand hem aanlijnen.
Het komt echter voor, en dat zijn echt incidenten, dat mijn hond een zwakke prooi eerder in de gaten en te pakken heeft dan ik, je kan je afvragen of dat voor bv. een mixomatose konijn zielig of goed is. Om naar aanleiding hiervan mij een stroper / killer te noemen vind ik nogal ver gaan. Incidenten komen voor, of dat nou bijtincidenten zijn met mensen of dat een hond een kat of konijn te pakken krijgt. Het zijn incidenten die helaas niet altijd te voorkomen zijn. Om dan direct mensen te bestempelen als onverantwoordelijk of stroper of asociaal of wat dan ook is wat mij betreft niet netjes en een voorbarige conclusie.
Veenmug, je bent zelf jager, en jagers worden door veel mensen hoe dan ook als dierenbeul gezien. Ook dat is onwetendheid. Juist iemand als u zou beter moeten weten en niet hals over kop iemand stroper moeten noemen.
de tips van jaap zijn voorlopig voldoende om mee aan de gang te gaan.
ter verdediging van mijzelf:
ik ben absoluut geen stroper of onverantwoordelijk. Als ik in het veld een haas, kat of wat dan ook eerder zie dan mijn hond dan zal ik 100 van de 100 keer mijn hond bij mij roepen en afhankelijk van windrichting en afstand hem aanlijnen.
Het komt echter voor, en dat zijn echt incidenten, dat mijn hond een zwakke prooi eerder in de gaten en te pakken heeft dan ik, je kan je afvragen of dat voor bv. een mixomatose konijn zielig of goed is. Om naar aanleiding hiervan mij een stroper / killer te noemen vind ik nogal ver gaan. Incidenten komen voor, of dat nou bijtincidenten zijn met mensen of dat een hond een kat of konijn te pakken krijgt. Het zijn incidenten die helaas niet altijd te voorkomen zijn. Om dan direct mensen te bestempelen als onverantwoordelijk of stroper of asociaal of wat dan ook is wat mij betreft niet netjes en een voorbarige conclusie.
Veenmug, je bent zelf jager, en jagers worden door veel mensen hoe dan ook als dierenbeul gezien. Ook dat is onwetendheid. Juist iemand als u zou beter moeten weten en niet hals over kop iemand stroper moeten noemen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
Deze laatste post klinkt al heel wat genuanceerder dan je eerste. Als je die zelf nog eens doorleest, dan zul je misschien begrijpen dat er wat fel op werd gereageerd. De indruk ontstond dat je je hond gewoon maar zijn gang laat gaan in zijn jaaggedrag 

- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Laat de hond ook eens volgen, naar de dummy toe, zitten, en dan raap jij de dummy op.DeutschDrahthaar schreef:dat zijn leuke tips, ik laat hem vaak maximaal 5 seconden wachten voordat hij zijn dummy mag halen. Ik zal dat eens uitbreiden en proberen hem een gecontroleerd rondje te laten volgen alvorens hem de dummy te laten halen.Jaap* schreef:Als je, in het algemeen, een hond echt wilt vermoeien zul je vooral een beroep moeten doen op zelfbeheersing.
Dus als jouw hond het erg leuk vind om een dummy te halen zou je dat kunnen koppelen aan het onthouden van de valplaats door, nadat de dummy gevallen is, even een paar rondjes te lopen of een ander oefeningetje te doen voordat je hem de dummy laat ophalen. Aangepast aan z'n kunnen, hij moet succes hebben maar het mag ook weer niet te gemakkelijk zijn![]()
sleepspoor uitzetten ken ik wel maar nooit toegepast, ga ik vanavond toch eens proberen.
dank voor de tips !
Je zult (waarschijnlijk) merken dat je hond het moeilijk vindt, om netjes volgend op te lopen naar de dummy en niet altijd te mogen apporteren.
Zo leert hij geduld te oefenen.
Als hij dit beheerst, kun je ook eens meerdere dummy's verspreid gooien, en daartussen volgen, dan commando af of zit en jij loopt door. Vervolgens hond ophalen of voor roepen en uitsturen naar 1 dummy, waarbij hij de overige dummy's moet respecteren.
Daarna samen, de overige dummy's ophalen (die jij dan opraapt, niet de hond).
Mijn hond apporteert ook graag, juist dit soort oefeningen in zelfbeheersing waren voor haar erg moeilijk en vermoeiend.
Van de 10 dummy's die ik gooi, mag ze er 1 of 2 halen, de rest lopen we samen op en raap ik de dummy.
Wat ook leuk is, is om de dummy te laten zoeken, maar deze dan niet op de grond leggen maar wat hoger wegsteken in een struik.
Zo leert de hond verder te zoeken dan zijn neus lang is

-
- geregistreerd lid
bedankt Renee, zo wordt werken met een dummy nog een hele uitdaging....precies wat ik zoek voor mijn hond...
-
- geregistreerd lid
dat spijt mij dan en het was zeker niet de bedoeling die indruk te wekken.Zeeuwse labjes schreef:Deze laatste post klinkt al heel wat genuanceerder dan je eerste. Als je die zelf nog eens doorleest, dan zul je misschien begrijpen dat er wat fel op werd gereageerd. De indruk ontstond dat je je hond gewoon maar zijn gang laat gaan in zijn jaaggedrag
Ik wilde enkel de gedrevenheid van mijn hond schetsen en daarmee aangeven dat ik echt een vooral mentale uitdaging voor hem zoek.
De tips die ik nu heb gekregen zullen zeker een uitdaging vormen en een groot beroep op zijn (on)geduld doen.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Je laatste post over het jagen klinkt al heel anders dan je eerste. Ik las het ook alsof je met je hond door gebieden loopt en hij naar believen jaagt en wild vangt 

Linda, Izzie en Bram
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Precies, apporteren doet hij tóch wel.DeutschDrahthaar schreef:dat spijt mij dan en het was zeker niet de bedoeling die indruk te wekken.Zeeuwse labjes schreef:Deze laatste post klinkt al heel wat genuanceerder dan je eerste. Als je die zelf nog eens doorleest, dan zul je misschien begrijpen dat er wat fel op werd gereageerd. De indruk ontstond dat je je hond gewoon maar zijn gang laat gaan in zijn jaaggedrag
Ik wilde enkel de gedrevenheid van mijn hond schetsen en daarmee aangeven dat ik echt een vooral mentale uitdaging voor hem zoek.
De tips die ik nu heb gekregen zullen zeker een uitdaging vormen en een groot beroep op zijn (on)geduld doen.
De kunst is, om hem helemaal Zen te krijgen terwijl de dummy's overal liggen.
Ga deze oefeningen ook eens met tennisballetjes (mits hij daar gek op is) doen

Wat ik wel eens doe, is hond op zit, en dan een stuk of zes ballen of dummy's links, rechts, over de hond heen en tussen de poten gooien.
Daarna weer zélf alles ophalen.
Wel opbouwen hé, trainen op succes, dus niet direct op 5 cm van de hond gooien, kijk wat hij aankan.
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Waar woon je?
Zo moeilijk moet het toch niet zijn om jachttraining te volgen?
Daar doe je natuurlijk veel meer van dit soort ideetjes op!
Zeker als je een hond met zoveel passie hebt, is dat leuk om samen te doen.
Zo moeilijk moet het toch niet zijn om jachttraining te volgen?
Daar doe je natuurlijk veel meer van dit soort ideetjes op!
Zeker als je een hond met zoveel passie hebt, is dat leuk om samen te doen.
-
- geregistreerd lid
Hij is stapelgek op balletjes en dummy's, dit wordt een hele uitdaging, heb er zin in om mee te beginnen vanavondRenee1966 schreef:Precies, apporteren doet hij tóch wel.DeutschDrahthaar schreef:dat spijt mij dan en het was zeker niet de bedoeling die indruk te wekken.Zeeuwse labjes schreef:Deze laatste post klinkt al heel wat genuanceerder dan je eerste. Als je die zelf nog eens doorleest, dan zul je misschien begrijpen dat er wat fel op werd gereageerd. De indruk ontstond dat je je hond gewoon maar zijn gang laat gaan in zijn jaaggedrag
De kunst is, om hem helemaal Zen te krijgen terwijl de dummy's overal liggen.
Ga deze oefeningen ook eens met tennisballetjes (mits hij daar gek op is) doen![]()
Wat ik wel eens doe, is hond op zit, en dan een stuk of zes ballen of dummy's links, rechts, over de hond heen en tussen de poten gooien.
Daarna weer zélf alles ophalen.
Wel opbouwen hé, trainen op succes, dus niet direct op 5 cm van de hond gooien, kijk wat hij aankan.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Ook mijn felle reactie was gebaseerd op wat je in 1e instantie schreef. Na je aanvullingen mijn excuses. Blijf er bij dat een hond niet zonder commando de dekking in moet gaan: vandaag een ziek konijn, morgen een reekalf of de kuikens van een grondbroeder.. Heeft een draadhaar ook geen probleem mee.DeutschDrahthaar schreef:dat spijt mij dan en het was zeker niet de bedoeling die indruk te wekken.Zeeuwse labjes schreef:Deze laatste post klinkt al heel wat genuanceerder dan je eerste. Als je die zelf nog eens doorleest, dan zul je misschien begrijpen dat er wat fel op werd gereageerd. De indruk ontstond dat je je hond gewoon maar zijn gang laat gaan in zijn jaaggedrag
Ter info ik ben puur voorjager en het geweer interesseert me totaal niet.
Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.