Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vanavond starten met nieuwe cursus!

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Gerrie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising rottweiler en kruising border collie
Aantal honden: 2

Vanavond starten met nieuwe cursus!

Ongelezen bericht door Gerrie »

Vanavond ga ik met Luna beginnen met EG2 bij KC Limburg in Kerkrade en heb er superveel zin in! :cheer:

Toen ik Luna net had (zo'n 4 maanden geleden), ben ik met haar op cursus geweest bij Dogs4ever in Heerlen. Zij noemden het de vervolgcursus, was de cursus na de puppycursus dus er zaten allemaal puberhonden in. Luna is al een stukje ouder (ongeveer 3 of 4 jaar), maar aangezien ik haar uit het asiel heb gehaald en ze gevonden was, leek hen dit de beste cursus om eens te kijken wat ze allemaal kon. Leek mij ook een goed plan voor mezelf aangezien ze mijn eerste hond is en ik zo kon kijken hoe dit soort oefeningen aangeleerd worden. Luna bleek het heel goed te doen, maar eigenlijk was de cursus wat makkelijk voor haar. Ze kon al zitten, af, blijven, plaats, volgen enz. Dus de meeste oefeningen waren niet zo moeilijk voor haar en soms waren we ons dan ook een beetje aan het vervelen. Ook vond ik de cursus een beetje vrijblijvend... Er was geen echt examen, iedereen kreeg achteraf een certificaat (ook de honden die echt nog heel veel moeite hadden met een bepaalde oefening of hem gewoon helemaal niet konden) en de boodschap vooral door te gaan naar de volgende cursus. Vond ik zelf een beetje vreemd, want als bij de hond de basis er nog niet helemaal in zit, ga je toch niet verder naar de volgende cursus, waar ze nog moeilijkere dingen moeten leren? Dan zorg je toch eerst dat die basis erin komt?

Maar goed, aangezien ik wel door wil gaan met cursussen (wil straks ook eens kijken wat Luna leuk vind naast gehoorzaamheid) ben ik eens op zoek gegaan naar een andere hondenclub. Kwam uit bij KC Limburg en ga vanavond dus beginnen! Hopen dat ze het daar net zo goed doet... :wink:

Zijn er hier mensen die hier ook trainen?
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Re: Vanavond starten met nieuwe cursus!

Ongelezen bericht door corason del perro »

Hey leuk hoelaat ben je? Ik start met Odin EG3 om 20.30 dus ik zal je wel zien :ok:
Ik train hier vanaf EG2 ook en ik moet zeggen dat ook hier het niveau een beetje blijft steken. Odin leert zo snel dat hij zich best snel verveeld. Maar de instructeurs vind ik erg leuk en goed. Ik ben hier 100x meer tevreden over dan de vorige club waar ik trainde en ook een voordeel is dat het binnen is dus in de winter heb je geen stop :ok:

Jammer alleen dat sommige cursussen (G&Gb en G&G1) maar 1x per jaar starten. Ik wil graag verder in de G&G dus dan zou er een jaar tussen zitten :(
Maargoed als je echt verder wilt en nu EG2 doet daarna EG3 kun je denk ik dit jaar ook nog starten met G&Gb (dan zouden we bij elkaar in de groep zitten :F: )

Wie is je intructeur?

Groetjes Lisette
Gerrie
Zeer actief

Ik ben er ook om 20:30 en start dan dus met EG2. Hoop echt dat Luna het goed gaat doen, want heb met hen gebeld en echt even moeten overtuigen waarom ik niet in EG1 wil beginnen wat toch wel gebruikelijk was. Wilde niet nog een cursus waarvan Luna al alles kent. De afspraak is dus dat ik in EG2 start en dat zij het voorbehoud hebben dat ik terug moet naar EG1 als het toch minder gaat, maar mag ook door naar EG3 als blijkt dat Luna zich te veel gaat vervelen... Even afwachten dus. Mijn instructeur is volgens mij Ger Hummel (ben op het werk en heb de papieren thuis liggen, dus weet het niet helemaal zeker meer :wink: )

Ik heb gewoon het geluk dat ik een asielhond heb die (ondanks dat ze gevonden is) al een redelijke opvoeding gehad heeft. De basisdingen zaten er echt al in. Er zaten in de vorige cursus een paar nieuwe dingen en die pakte ze supersnel op, dus volgens mij leert ze ook wel snel. Het stoorde me bij de vorige cursus dus dat ze geen uitdaging had. Als ze de oefening al kent, blijf je dat niet nog 20 keer achter elkaar herhalen, omdat de rest dit nog moet leren. (Dit klinkt een beetje rot tegenover de andere baasjes en honden, maar heb er alle begrip voor dat zij puberhonden hebben die dit wel nog van begin af aan moesten leren, maar als je daar dan een beetje niks staat te doen en met je hond gaat spelen om haar maar bezig te houden, is dat een beetje frustrerend :ugh: )

Ik wil hierna overigens inderdaad ook steeds verder, dus misschien komen we nog wel eens bij elkaar in de groep!

Jij traint trouwens toch ook behendigheid, he? Ik wil hier ook eens naar gaan kijken met Luna (moet nog even afwachten of dat haar ligt natuurlijk), maar kan ik hier nu al aan beginnen of moet ik eerst EG2 maar eens doen?
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Je kan gewoon met behendigheid beginnen hoor! :ok: Wil je dat gewoon voor de leuk doen? of als jullie goed zijn echt wedstrijden lopen want er zijn niet zo heel veel goede clubs hier in de buurt (helaas) waar ik met Odin behendigheid doe is een hele lange wachtlijst, dus als je daar wilt trainen zal ik als ik jou was nu al een mail sturen dat je op de wachtlijst wilt.

Maak je maar niet druk :wink: ik heb met Odin EG1 daar gestart en werd gevraagt of ik wel op de goeie plek was (had alleen puppy gedaan) en mocht de les erna doorstromen naar EG2 (het niveau van 1 is echt te laag hoor) dus ik denk dat je bij 2 wel goed zit of miss zelfs wel 3 dat zie je vanavond wel! Wij mochten EG3 overslaan maar dan doe ik tot maart geen gehoorzaamheid dat vond ik veel te lang (we zijn in mei al gestopt)

Ger heb ik gehad met apporteren :ok: Hij is wel een hele fijne instructeur vind ik hij heeft me heel erg geholpen toen met Odin.

Tot vanavond :ok:
Gerrie
Zeer actief

In eerste instantie wil ik gewoon voor de leuk beginnen, maar als het echt heel goed gaat, zijn wedstrijden natuurlijk ook heel leuk om te doen. Ik weet het dus nog niet.

Het probleem is een beetje dat ik niet weet of Luna het leuk vindt en of ze het kan. Het is een beetje zonde me op een wachtlijst te zetten, heel lang te wachten, dan te beginnen en er na 3 lessen achter te komen dat dit het toch niet is voor haar... Geven ze ook workshops of iets dergelijks, zodat ik het eens kan komen uitproberen met Luna?
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

ja dat is wel zo maar je hoeft natuurlijk niet persee te wachten tot je een plekje bij hun hebt je zou ook ergens anders kunnen starten en dan zien hoe goed/leuk jullie het doen en vinden.
Gerrie
Zeer actief

Klopt inderdaad. Ik ga gewoon eens rondkijken waar het hier allemaal gegeven wordt, of ze misschien open dagen hebben of workshops ofzo. Dan kan ik kijken wat Luna leuk vindt om te doen en dan een beslissing nemen!

Tot vanavond!
Afbeelding
Cato
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cato »

Jammer dat ik dit gister nog niet gelezen had, maar wel erg leuk om bij een vreemde club bekendende te zien. Zit bij Gerrie in de groep bij de EG2.
Sorry Lissette heb je gister helemaal niet gezien, cato was gister niet echt bij de les te krijgen dus eigenlijk alleen maar bezig geweest om ook maar iets van zijn aandacht te krijgen.
Vond de les en manier waarop het gegeven werd erg leuk , nivo is wel hoger dan de EG2 cursus van de verening waar ik eerst zat. Dus we kunnen er nog veel leren en deze week dus ook weer met cato aan de slag.
Groetjes saskia en een poot van cato
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Nou :lol1: ik vind het wel heel leuk zeg!
Zit ik nu bij 2 hondenforummers en 2 aussieforummers op de club :F:
Ik ga je vast de komende weken zien. Was zelf ook erg bezig met Odin. Ik vond het om eerlijk te zijn erg druk. En dan niet ter voordelen Odin was een beetje onder de indruk, mijn vorige groepen waren ongeveer 5 mensen (als iedereen er was) nu zat in onze groep alleen al 9 honden en de andere groepen waren geloof ik ook bomvol! Bij Odin in de groep zitten dan ook nog eens 5 reuen waarvan een bullmastif die we de vorige cursus ook in de groep hadden en die nogal onstuimig is waardoor zijn baas nogal "strak" op hem reageert en Odin kan daar helemaal van uit zijn huisje raken. Hij had dan gister ook de neiging om overal op te reageren :( maargoed dat zal ook wel beter gaan naarmate we de cursus volgen dan zal hij wel weer gewent raken aan de groep.

Maar leuk dat het je beviel! En die aandacht van Cato dat komt nog wel ik denk dat ook hij gewoon weer moet wennen aan de nieuwe/drukke omgeving!

Gerrie hoe was het met jou en Luna gegaan? Ben je tervreden over het niveau waar je nu inzit of ken je dit ook allemaal al?

Edit: Cato: waar heb je hiervoor getraint? dit is nog wel een eindje rijden he!
Gerrie
Zeer actief

Luna was ook nogal onder de indruk van de nieuwe omgeving en al die vreemde honden... Waren er inderdaad ook wel veel zeg! Luna moet echt altijd heel erg wennen op nieuwe plekken, overal snuffelen, alles even bekijken, dus daar had ze het drukker mee dan met de oefeningen. :ugh:

Verder werd er ook nogal wat geblaft en gesnauwd enz. en dan reageert Luna nogal fel, heeft ze gister wel laten zien...Hoop dus dat dit beter gaat als ze een beetje gewend is!

De keren dat ze haar aandacht erbij had, deed ze het trouwens wel goed eigenlijk. Het was gewoon heel moeilijk die aandacht vast te houden :evil: . En volgen aan de riem doet ze sowieso al niet erg goed, maar dat is mijn eigen schuld... Normaal gesproken loopt ze maar kleine stukjes aan de riem en voor de rest gewoon los, dus besteed ik er niet genoeg aandacht aan.

Maar hier gaan we vanaf nu dus weer heel goed aan werken :D
Afbeelding
Cato
Zeer actief

Edit: Cato: waar heb je hiervoor getraint? dit is nog wel een eindje rijden he

Heb hiervoor bij KC geleen getraint, zou dit seizoen daar idd ook de EG2 opnieuw gaan doen alleen de instructeur( en ook andere instructeurs) is er daar dus per direct mee gestopt. Eerst zou ik wel kunnnen gaan, maar enkele dgn ervoor kreeg ik tel dat we niet meer op de woensdag konden en na de donderdag moesten; voor mij onmogelijk met mijn werk aangezien het rooster al uit was). Daar liep je in groep rond de 10 met 2 instucteurs dus soms werdt de groep opgesplits.

Ben erna nog bij een andere club gaan kijken bij de EG2 maar daar was het nivo veel lager. En als jullie het maandag druk vonden.. daar drukke honden , schreeuwende baasjes, slipkettingen etccc Voor 1 hond was ik zelfs bang dat als die los zou komen het echt met cato zou escaleren. (cato zal nooit beginnen met vechten, maar als een hond hem echt aanvalt slaan bij hem de stoppen door) Bij de loopoefeningen daar liep je kris kras, was ik alleen maar op het letten om niet te kort in de buurt te komen etcc. Terwijl cato het juist super goed deed daar, zelfs los en juist mij wel in de gate hielt maar ja daar werd ook minder aandacht/perfectie verwacht.

Dus toen wat verder van huis gaan kijken en eens gemailt met KC limburg over wat ik graag wilde, gezien de positieve reacties die ik kreeg, maandag daar een les meegedraait om te kijken of het me zou bevallen. Ja was er druk , maar vond wel dat het georganiseerd verliep. En ook de omgang met cato beviel me, had in het begin aangeven dat betasten een probleem is; werdt bij het hand geven al rekening mee gehouden. Cato ging niet achteruit, maar ging staan en snuffellen. Voor mij een positieve reactie dus, maar dat vond de instructuer dus ook en dat vind ik ook erg prettig dat het niet is de oefening MOET zo.
Cato was wel na de les helemaal op viel echt om in de auto, luna en odin ook?
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

In mijn vorige cursus zat ook een witteherder en die was ook niet echt te betasten daar werd inderdaad gewoon rekening mee gehouden de instructeur "probeerde" het wel steeds om te laten snuffelen dan he (geen aanraking!) maar als het niet ging ging het niet :19: dat vind ik inderdaad een hele fijne aanpak er zijn nu eenmaal honden die dit echt niet fijn vinden.

Waar ik puppy cursus deed had Odin op een dag een probleem met de instructrice (was toen donker buiten) en toen vond zei dat ik hem maar bij zijn halsband moest pakken en aaien en toespreken terwijl ze gewoon nogal over hem heen hangend hem ging aaien :piew: Dat wou ik niet en toen gingen andere cursisten met hele andere rassen (lees erg mens vriendelijk) zich er ook mee bemoeien, stond ik daar :ugh: Maar gelukkig begrepen ze het wel nadat ik een mail gestuurd had n ging het daarna altijd goed :ok: Maar ik vind die aanpak gewoon erg jammer, zal vast voor sommige honden werken maar bij andere averechts! En dat miste ik erg bij die club het inspelen op de verschillende karakters van honden alsof ze ooit iets uit een boekje geleerd hadden en dit maar voor iedere hond zou gelden uitzonderingen was onzin :(

Ik fiets altijd heen en terug :wink: dus moest Odin nog even vermoeien haha (is ongeveer 10 min fietsen) thuis ging hij meteen met Jola spelen :Q: ik had het idee dat hij juist even al die ingehouden energie/reacties kwijt moest :F:

Wat jammer zeg als je ergens traint waar je zo tevreden bent en dat iedereen er dan maar ineens mee kapt :(
Cato
Zeer actief

Tot vannavond weer allebei , wel handig dat je met de fiets kunt als ik zo hoe druk het vorige week was met parkeren.
Afbeelding
Gerrie
Zeer actief

Ik heb er alweer zin in vanavond! :D Heb van de week nog flink geoefend met volgen aan de lijn en vanuit af weer gaan zitten, aangezien Luna daar niet heel goed in is... Hoop dat ze vanavond wat minder afgeleid en opgefokt is dan vorige week. Zal vantevoren nog even een flinke wandeling in de hei gaan maken, dan is ze al wat energie kwijt :wink:
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Als je zeker wilt zijn van een parkeerplek kun je misschien beter een straatje eerder links gaan (er vanuit gaande dat je van de stoplichten afkomt) daar waar die grote goedere wagon staat daar zijn ook een aantal parkeerplekken en daar parkeerd bijna niemand :wink:
Cato
Zeer actief

Ja kom inderdaad van de stoplichten, dank je voor de tip.

Heb ook deze week met cato getraint, om het aantal gebaren af te leren ( mijn fout want hij kan best na een paar keer oefenen zonder ) en ook het volgen inderdaad, maar ja thuis kan hij het natuurlijk wel :ugh:
Afbeelding
Cato
Zeer actief

Was erg gezellig vanavond na de les effe na kletsen . Cato was deze week gelukkig al minder afgeleid en wat vrijer.

Ben alleen dat briefje kwijt over de wandeling dacht dat ik het in mijn broek had gestopt maar helaas dus waar,waneer en hoe laat was dat ook al weer? En welke gevens moesten er op staan?
Afbeelding
Gerrie
Zeer actief

Pff, ben nog laat op, maar eindelijk mijn presentatie klaar en snel nog even kijken of er hier nog reacties zijn :D . Ik heb het briefje van de wandeling wel nog, dus hierbij de info:

9 oktober, verzamelen om 13:15, vertrek om 13:30
Adres: Rimburgerweg 176, 6374 LG Landgraaf.

Kosten: 2 euro voor kinderen en cursisten, overige deelnemers voor 5 euro (incl. soep, broodjes en koffie of thee). Aanmeldingsformulier komende week (maandag 4 oktober) inleveren bij instructeur.

Aanmeldingsformulier:

Naam Cursist ..........................á 2 euro (naam hond..........................................)
Aantal introducés: ......personen á 5 euro
Aantal introducés (<16 jaar): .... á 2 euro

Ps. kijken jullie nog even naar mijn post over wandelen komend weekend? Zou het leuk vinden om weer met een groepje te gaan! :cheer:
Afbeelding
Cato
Zeer actief

Dank je wel voor de info , maak ik zelf wel effe een briefje.

En ga nu posten bij het wandel topic :wink:

Heel veel succes bij je presentatie vandaag :D
Afbeelding
Cato
Zeer actief

Wat een prachtig weer is het vandaag, echt een prachtige wandeldag.

Tot vanmiddag :lol1:
Afbeelding
Gerrie
Zeer actief

Het was inderdaad een prachtige wandeling. Jammer dat Cato en jij eerder moesten stoppen met de wandeling. Hoe gaat het nu mijn zijn poot? Hoop dat het niet heel ernstig was, zag er nogal vervelend uit met al dat bloed...
Afbeelding
Cato
Zeer actief

Ja in eerste instantie was ik ook erg geschrokken.
Wist effe niet goed wat te doen, was blij dat rene de weg wees en op lette dat er iemand mee ging. Toen ik met Astrid en haar man alleen liep bloede het gelukkig niet meer zo extreem, cato liep vrij snel weer ''normaal'' en hun hadden in de auto gelukkig alles bij om het goed te verzorgen leken toen 2 sneetjes te zijn. Maar leek me toch het beste om meteen na huis te gaan.
In auto is het toch door het drukverband heen gelekt en daarom thuis nogmaals schoongemaakt doordat het minder bloede kon ik pas goed kijken en zijn dus zeker 6 plekken en niet alleen in de zooltjes ook 1 teen. Heb het verzorgt met AB zalf en weer helemaal verbonden.
Cato heeft dit alles gewoon over zich heel laten komen, zonder enig verzet zou bijna denken dat hij begreep dat we/ik hem wouden helpen.

Erna is hij thuis ingestort, had duidelijk pijn en ligt al 4 uur in de bench en reageert op niets; wel als ik hem roep hoor . Hopelijk komt het door de pijn en niet door het bloedverlies , hou hem goed in de gate en als ik het niet vertrouw bel ik als nog de DA. (aan die snijwonden kan de DA toch niets doen en pijnstiller wil ik hem niet geven uit angst dat hij erop gaat lopen en weer opgaat)

Ga morgen zon schoentje kopen bij de dierenwinkel om voorlopig zijn pootje te beschermen als het verband niet meer nodig is. Bekijk maandag pas of ik maandag avond kom. Springen/rennen wil ik zowiezo de komende week niet, maar weet ook dat ik hem niet zomaar op volledig rust kan zetten en tijdens de les wordt hij moe zonder te trekken/rennen/springen. Mits hij niet meer kreupel is natuurlijk.
Heb vandaag van iemand een handdoek gekregen weet niet van wie die is maar neem hem de volgende les wel mee.

Hebben jullie het nog gezellig gehad de rest van de middag?
Afbeelding
Gerrie
Zeer actief

Ow, klinkt niet echt goed, hoop dat het snel beter gaat met Cato! :roos: Ik vond dat je er nog redelijk rustig onder bleef. Ik denk dat ik helemaal in paniek was geraakt... :cry: Maar dan ben ik ook pas sinds kort hondenbezitter en ben jij waarschijnlijk al iets meer gewend...

Ik wilde trouwens ook aanbieden met je mee te lopen, maar toen Astrid aangaf mee te lopen, ging ik ervan uit dat je daar iets meer aan had. Ik heb wel gezien van wie je die handdoek gekregen hebt, maar haar naam weet ik ook niet. Volgens mij had ze een bordercollie bij zich...

Hopelijk tot maandag, veel beterschap voor Cato!
Afbeelding
Cato
Zeer actief

Dank je wel , op dat gebied ben ik ook niets gewent hoor.
Alleen door mijn werk geleert om niet in paniek te raken in dit soort situaties, maar ja als het dan om mijn cato gaat...
Ja Astrid die wisten precies wat ze moesten doen, hebben denk ik echt veel ervaring met honden en verwondingen. 2 van zo'n oudjes krijg je ook niet zomaar.

Cato reageert gelukkig weer allert , maar heeft wel duidelijk last van zijn poot, wil nog steeds het liefst alleen liggen; ben ik ook wel blij mee aangezien zonder druk het het snelst geneest lijkt me.
Afbeelding
Gerrie
Zeer actief

Hoe gaat het inmiddels met Cato? Goed genoeg om vanavond naar de cursus te komen of heeft hij toch nog wat rust nodig?
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Ach arme Cato het heeft toch wel en hele impact gehad op de lieve vent. Is hij echt in een flink stuk glas ofzo gaan staan :ugh: hoop dat die snel opknapt :roos:
Cato
Zeer actief

Gisteravond had cato besloten dat hij geen rust meer nodig heeft, wou weer spelen en leek zijn lange wandeling te missen.
Moest rond de 17okt toch na de DA gaan voor zijn jaarlijkse APK/entingen, maar nu gewoon vanmorgen gegaan om effe voor de zekerheid zijn poot te laten na kijken. Onze vast DA bleek daar niet meer te werken helaas, maar de nieuwe arts die we vandaag hadden, beviel me ook prima en cato liet haar ook toe.

Verband mag er morgen af; omdat voetkussentjes aan de lucht weer beter hard worden, wel buiten dan nog het schoentje om. Door het schoentje loopt hij wel soms wat kreupel, maar zonder loopt hij prima.
Het enigste waar ik op moet letten is dat hij geen temp heeft, dan moet ik toch terug om een AB kuur te halen; Met cato's voorgeschiedenis in overleg besloten om deze niet al preventief te gaan geven wat normaal in dit soort situaties wel wordt gedaan.
Van de DA heeft hij geen rust nodig ( wel niet springen etc ) en mag hij gewoon de les meedoen. Dus ik kom straks wel , mocht ik merken dat het toch niet gaat ga ik gewoon kijken. Ja en wat het veroorzaakt heeft zal ik nooit weten, maar denk dat glas het waarschijnlijkste is.

Dus tot vannavond
Afbeelding
Cato
Zeer actief

En morgen hebben we examen , dus Gerrie heel veel succes ( hoop dat we jullie nouja cato luna niet ruikt van te voren )
Dat we allebei morgen mogen slagen zodat we in jan samen met de EG3 kunnen beginnen.
Afbeelding
Gerrie
Zeer actief

Jij ook heel veel succes! Ik ben net terug van een weekendje weg en heb dus ook net Luna van het logeeradres opgehaald. Ik hoop dat ze het morgen dus goed doet en niet te afgeleid enzo is. Gelukkig zit de loopsheid er bijna op, ze is echt met haar laatste dagen bezig. Hoop dus inderdaad dat Cato en de andere reuen er morgen niet heel veel last van hebben... Ze blijft sowieso in de auto tot jullie geweest zijn.

Gelukkig heb ik morgen nog vrij, dus ga overdag flink wandelen, zodat ze al veel energie kwijt is 's avonds :D
Afbeelding
Cato
Zeer actief

Leuk weekend gehad? Ja ook hier staat vanmiddag nog een flinke wandeling op het programma , maar wel gewoon zoals ik altijd deed voor de les.

Nogmaals veel succes en tot straks, weet niet hoe het gaat maar mochten wij eerder de bak uit gaan doen jullie dan wacht ik in de kantine wel op je.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”