lieke schreef:Zoek stok! schreef:In hoeverre ben je dan eigenlijk zo'n hondenliefhebber als je uit alle mogelijke rassen een ras kiest dat is gefokt om andere honden te mollen? Een keer de lijn laten schieten en een andere hond is het slachtoffer. Zomaar een overdenking ter discussie.
Van mij hoeft de Rad overigens niet terug hoor. Maar zoals het nu gaat, vind ik het niet okay. Alle risico's zijn voor de andere hondeneigenaren en honden. Je kunt nog zo onverantwoord met je hond omgaan, zolang hij geen mensen kapot maakt, is er niks aan de hand.
Nou dát dus. En ik ben echt niet tegen stafs, pitbulls, ambullen, sharpeis, dogo's of wat dan ook. Integendeel, ik zie dat heel veel van deze rassen (niet allemaal, maar wel veel) heel mensvriendelijk zijn. Ik aai ze gerust. Mijn zoontje óók.
Maar zoals ik al eerder heb geschreven: als ik met mijn honden loop, dan loop ik liever een paar straten om. Omdat het vaak hondonvriendelijke rassen zijn en ik er zeker niet altijd op vertrouw dat hun eigenaar dat goed kan inschatten.
Nou zijn er echt wel meer hondonvriendelijke honden. Ik heb er zelf één, maar als hij zou vechten (niet dat hij van mij de kans krijgt!) dan is de schade die hij toebrengt veel minder erg dan de rassen hierboven.
Verderop woont een vrouw met een valse parson terrier. Irritant maar niet levensgevaarlijk. Een straat achter me woont iemand met een valse ambulreu (die hij overigens keurig aangelijnd houd en alleen 's morgens vroeg en avonds laat uitlaat), als die ooit uitbreekt hebben de hondeneigenaren in de buurt een levensgroot probleem want dat beest maakt reuen én teven hartstikke dood (bevestigd door de eigenaar zelf). Zulke honden in ons drukbevolkte landje passen gewoon weg niet (meer). Ga dan ergens in Verweggistan wonen op een paar hectare grond zonder buren.
En wat betreft de RAD-regeling: ik denk dat het niet lang zal duren of er komt een nieuwe regeling. Maar dan voor alle honden boven een bepaalde schofthoogte o.i.d. En daar hebben álle hondeneigenaren met honden van pak-'m-beet 40cm hoogte last van. En alleen maar omdat asociale sujetten zo nodig een stoere hond willen hebben

.
Ik ga met Lieke mee.
Trouwens, als een ras OF hondagressief is, OF mensagressief als je dat eruit fokt, in hoeverre heeft een ras dan nog bestaansrecht? Begrijp me niet verkeerd, maar er word letterlijk gezegd; OF hij bijt (of verscheurt zelfs) het één, óf het ander. Kortom, het word nooit een vriendelijke, sociale hond voor in een woonwijk. Het blijft dus een ras die alleen geschikt is voor mensen die wél bereid zijn met ogen op steeltjes rond te lopen, die de hond alleen op écht uitgestorven plekken los zullen laten, en met hun hond veilig aangelijnd en desnoods gekorfd rond te lopen. Die dat er dus voor OVER hebben. Maar hoeveel procent van de pit-rassen zít bij zo'n baas?
An sich zijn het de eigenaren die verantwoordelijk zijn, absoluut. Zij kunnen dit, althans, meestal, voorkomen. Ook daar kan een ongelukje gebeuren, natuurlijk... dus laten we het ook niet heilig verklaren. Maar het scheelt 99%.
Maar daarom hoeven we nog niet te gaan ontkennen dat er meerdere rassen zijn die bekend staan om deze ellende. En ja, ik vind best dat een ras daarop aangesproken mag worden.... In de zin dat je je af moet vragen in hoeverre ze nog passen in Nederland. Natuurlijk kan het verder een fantastisch ras zijn. Maar we leven in een overbevolkt land; honden die dusdanig agressief zijn, passen er slecht.
Trouwens, een serieuze vraag aan de échte liefhebbers hier, die wél hun verantwoordelijkheid nemen... Wat hebben jullie nu eigenlijk het liefste? Dat jullie je favoriete ras kunnen hebben, maar onderwijl vele van die honden in verkeerde handen belanden en dus ellendig eindigen, of dat niemand ze meer hebben kan?
Ik zou, als liefhebber van een dergelijk ras, deze overweging zelf allang gemaakt hebben... Ik vind het nl. dieptriest wat er met deze honden gebeurd. Tegen één bij een échte liefhebber, staan er tien bij aso's....
Surhuisterveen is hier slechts 7 kilometer vandaan. Het komt daarmee dichtbij; ik loop al een tijd met een boog om alle bully-achtigen heen. Eigenlijk ook om de molossers trouwens. Niet omdat het zulke rothonden zijn, maar omdat ze er nu eenmaal meer om bekend staan. Ik heb zelf nu eenmaal een frans bulletje en moet er niet aan denken wat er gebeuren kan als een dergelijk type hond hem pakt.