Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

onbewuste dierenmishandeling?

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collie (langhaar)
Aantal honden: 1

onbewuste dierenmishandeling?

Ongelezen bericht door linn »

Ik kwam van de week een oudere man tegen met een hondje. Het hondje was enorm dik (je zou echt denken dat ie zo uit zn velletje zou barsten), rood omrande ogen, rode pootjes maar wat me het meest opviel waren de kale plekken. De vacht was op veel plaatsen uitgevallen en de huid was rood vol schilfers. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen mocht ik deze meneer nog eens tegenkomen. Moet ik een gesprek aanknopen en terloops vragen of het hondje iets mankeert (wat natuurlijk ook kan) of moet ik het gewoon maar laten doen (het beestje zag er zo sneu uit).

Misschien mensen die hier ook eens mee te maken hebben gehad en tips hebben?
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Re: onbewuste dierenmishandeling?

Ongelezen bericht door flamme »

Ik zou een gesprekje aanknopen inderdaad. En niet meteen vragen of het beestje wat mankeerd, maar er wel een beetje op aansturen. Bijvoorbeeld door te vragen hoe oud het hondje is. Dan kun je namelijk altijd heel semi onschuldig onnozel reageren door te zeggen:"oh ja dat dacht ik al, want hij ziet er niet meer zo jong uit". Of, als het antwoord stukken lager is dan verwacht:" Oh ik had hem wat ouder verwacht door zijn vacht". Zoiets dus. Je weet niet wat de achtergrond is en misschien heeft die meneer dat hondje wel van iemand gekregen ofzo. Als je netjes een gesprekje begint stoot je hem niet voor het hoofd en kom je misschien wat te weten over de achtergrond van het hondje.
linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collie (langhaar)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door linn »

Was idd een klein wit hondje...
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

flamme schreef:Ik zou een gesprekje aanknopen inderdaad. En niet meteen vragen of het beestje wat mankeerd, maar er wel een beetje op aansturen. Bijvoorbeeld door te vragen hoe oud het hondje is. Dan kun je namelijk altijd heel semi onschuldig onnozel reageren door te zeggen:"oh ja dat dacht ik al, want hij ziet er niet meer zo jong uit". Of, als het antwoord stukken lager is dan verwacht:" Oh ik had hem wat ouder verwacht door zijn vacht". Zoiets dus. Je weet niet wat de achtergrond is en misschien heeft die meneer dat hondje wel van iemand gekregen ofzo. Als je netjes een gesprekje begint stoot je hem niet voor het hoofd en kom je misschien wat te weten over de achtergrond van het hondje.
Zoiets dus ;-)
Misschien kom je er dan achter dat hij het arme ding net een week uit het asiel heeft ofzo ;-)
Of je kunt advies geven... heel voorzichtig en aardig ;-)
"Wat u zou kunnen proberen...." of "Misschien zou het helpen als...."
of, "wat zegt de dierenarts ervan..."?

en vooral!! "Wat is-tie lief!" ;-)

(Toen wij Guinnie net uit het asiel hadden, waren er ook mensen die "vragen stelden" waar ik in hoorde "maar zo hoort een collie er niet uit te zien".. ;-) maar die ook net zo voorzichtig gesteld waren.. ik werd niet boos, ik hoorde meer belangstelling dan "veroordeling" al weet ik zeker dat sommigen in eerste instantie dachten dat wij het zelf zover hadden laten komen zeg maar.... als dus zoiets aan de hand is is dat voor meneer in kwestie ook niet pijnlijk en vervelend hoop ik dan maar)

Suzanne
Nienke0405
nieuw lid
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Nienke0405 »

inderdaad.. westie's en malthezers zijn heel gevoelig voor allergieën. misschien kun je een gesprekje aanknopen en vragen of het hondje al wat ouder is. (gewoon uit nieuwsgierigheid) je kunt die man dan altijd nog wat tips geven. veel mensen weten niet eens dat ze bezig zijn met een vorm van dierenmishandeling.. (bij een allergie is dit natuurlijk niet het geval ;) )
Niels
Actief
Mijn ras(sen): Segugio Italiano
Contacteer:

Ongelezen bericht door Niels »

Toen ik Kira hier binnenbracht zag ze er vreselijk uit: Half kaal en vreselijk mager. Daar heb ik wel enig commentaar op gehad, van "je moet misschien eens kijken naar zoutloos voer" tot "Hee, eikel, je moet je hond wel te eten geven!

Mocht je zelf liever niet dat soort commentaar geven (ikzelf doe het HEEEL zelden) dan doet waarschijnlijk iemand anders het wel.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”