Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Proef in Ottersum

Moderator: moderatorteam

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Proef in Ottersum

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Gisteren hebben we meegedaan aan de Diplomadag van de Tollers in Ottersum. Een schitterend terrein met op korte afstand van elkaar alle mogelijkheden.

We moesten beginnen met het af uit zicht. Er was zelfs een ligplek voor een reu en een ligplek voor een teef gemaakt, vond ik wel heel netjes. Was mijn 2e proef,dus heb weinig ervaring maar dat was de 1e keer dat ik meedeed vorig jaar bij de FRC niet het geval. Ean bleef prima liggen. Een 10, dus goed begin.

Daarna het kort apport op land. Daar maakte ik zelf een fout. Niet zozeer tijdens de proef zelf maar ervoor. We moesten lang wachten en ik was met Ean op een zodanige plek gaan zitten dat er veel honden langs hem heen liepen. Hij bouwde dus een hoop spanning op en ik was zelf ook zodanig met de proef bezig dat ik er niet over nagedacht heb om ergens anders te gaan zitten. Bij het kort apport liep Ean dus wel naar de dummy maar ging eerst plassen. Een overduidelijke stress-plas. Daarna pakte hij dummy en kwam keurig terug en gaf volgens modelapport af. Toch nog een 7.
Toen kwam het waterwerk, hét heikele punt voor Ean. Er waren al verschillende Tollers uit gegaan met een 0 omdat die niet het water in wilden. Maar aangezien Eans vooruitgang de afgelopen maanden op dit punt hoopte ik toch dat hij het zou doen. Maar helaas. Het was ook echt water waarop we (nog) niet getraind hadden; van dat moerassige loopwater waarin hij eigenlijk niet eens hoeft te zwemmen. Maar het is weer zo anders dan waar we anders trainen, dat hij dit weer spannend vond en dus niet ging. Een 0 dus :ugh:

Vooruitsturen ging perfect; hij gaat altijd wat langzaam maar hij ging gestaag, kwam ook keurig terug dus dat was een 10. Heel fijn, want was daar nog wel een beetje onzeker over. In de training blijft hij nog wel eens staan na een aantal meter. Ik wacht dan altijd want hij gaat dan vanzelf wel, maar nu bleef hij dus mooi doorlopen.
Het volgen ging ook goed, wel iets minder dan op de training want hij rook in een keer iets en bleef staan. Maar met 1 commando volg kwam hij weer mee en ging het weer prima. Een 8 dus.

Als ik heel eerlijk ben, baal ik er flink van. Vooral omdat ik als we de C wel gehaald hadden, ik mee had kunnen doen aan de working test die binnenkort hier bij ons in de buurt wordt gehouden. Maar ja, zo gaat het nu eenmaal in de praktijk; je kunt er weinig van zeggen. We gaan 6 november opnieuw een poging wagen, dan in Dongen (weer zo'n eind weg :ugh: )
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Proef in Ottersum

Ongelezen bericht door ranetje »

Jammer joh :(
Het komt wel een keer.
Hij is nog jong.
Breng niet te veel druk op hem.
Dan gaat het een volgende keer vast weer wat beter :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat jammer zeg :(
En inderdaad lekker blijven trainen en een volgende keer beter :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat jammer. Maar inderdaad hij is nog hartstikke jong. Komt echt wel dat diploma. Lekker doortrainen en plezier hebben met zijn tweetjes. Gaat het vast helemaal goed komen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

Jammer! Gelukkig is het snel november en gaan jullie het gauw nog eens proberen!
Hoe oud is hij?
Moniek B. schreef:Hij bouwde dus een hoop spanning op en ik was zelf ook zodanig met de proef bezig dat ik er niet over nagedacht heb om ergens anders te gaan zitten. Bij het kort apport liep Ean dus wel naar de dummy maar ging eerst plassen. Een overduidelijke stress-plas. Daarna pakte hij dummy en kwam keurig terug en gaf volgens modelapport af.
Dat komt me heel bekent voor..
Moniek B. schreef:Toen kwam het waterwerk, hét heikele punt voor Ean. Er waren al verschillende Tollers uit gegaan met een 0 omdat die niet het water in wilden.
Is dat een eigenschap van Tollers? Niet het water in willen? Of is het gewoon 'per ongeluk' dat er verschillende Tollers het water niet in wilden?
Ik ken een paar Tollers en die willen allemaal maar al te graag zwemmen. Was er helemaal vanuit gegaan dat de meeste Tollers, netzoals de meeste andere Retrievers, maar al te graag het water in gaan. Maar misschien vergis ik me daarin.
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Ach ja, de teleurstelling is alweer enigszins verdwenen. Mijn verwachtingen waren nu hooggespannen omdat we zo lang naar het punt toegewerkt hebben dat hij daadwerkelijk zwemt. In principe dan he, moeraswatertjes daargelaten :tongue: We gaan inderdaad gewoon lekker door op dezelfde weg als nu met trainen, we zijn al verder gekomen dan wat ik ooit gedacht had dus ach.

Maar vinden jullie hem echt nog jong? Hij is tenslotte "al" 2,5. Ik vind hem eigenlijk, als ik het vergelijk met de Flatjes in mijn omgeving die meedoen aan proeven, "oud". Relatief gezien dan he. Maar viel me bij de Tollers al een beetje op dat daar de gemiddelde leeftijd bij de C-proef wel wat hoger lag dan bij de Flatjes vorig jaar in Ewijk. Niet dat het echt wat uitmaakt, Ean is gewoon nog steeds een grote kleuter en een laatbloeier en moet het hebben van training, niet van passie (wat niet wil zeggen dat hij het niet leuk vindt hoor!!)
Yai schreef:Is dat een eigenschap van Tollers? Niet het water in willen? Of is het gewoon 'per ongeluk' dat er verschillende Tollers het water niet in wilden? Ik ken een paar Tollers en die willen allemaal maar al te graag zwemmen. Was er helemaal vanuit gegaan dat de meeste Tollers, netzoals de meeste andere Retrievers, maar al te graag het water in gaan. Maar misschien vergis ik me daarin.
Ik ken ook vooral Tollers die graag het water in willen. Zoals ik ook vooral Flatcoateds (zoals Ean) ken die het water in willen. Maar Ean is de uitzondering die de regel bevestigd zeg maar. Hij zwemt pas sinds een maand of drie echt, na verschillende hoofdbrekens hoe ik hem dat toch zou kunnen aanleren zonder dat ik druk op hem zou zetten. Nu is dat eindelijk gelukt :F: In "normaal" water weliswaar, "moeraswater" vind ie blijkbaar nog eng. En het feit dat tijdens de proef Tollers, die dus over het algemeen ook wel graag het water in gaan, niet gingen boezemde me op voorhand niet zo heel veel vertrouwen in.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Yai
Zeer actief

Moniek B. schreef:Ik ken ook vooral Tollers die graag het water in willen. Zoals ik ook vooral Flatcoateds (zoals Ean) ken die het water in willen. Maar Ean is de uitzondering die de regel bevestigd zeg maar. Hij zwemt pas sinds een maand of drie echt, na verschillende hoofdbrekens hoe ik hem dat toch zou kunnen aanleren zonder dat ik druk op hem zou zetten. Nu is dat eindelijk gelukt :F: In "normaal" water weliswaar, "moeraswater" vind ie blijkbaar nog eng. En het feit dat tijdens de proef Tollers, die dus over het algemeen ook wel graag het water in gaan, niet gingen boezemde me op voorhand niet zo heel veel vertrouwen in.
Volgens mij is het ook heel lastig om een hond zwemmen aan te leren als die eigenlijk niet wil. Ikzelf heb er geen ervaring mee (het vraagt eerder heel veel training Boris pas het water in te laten gaan op commando, en niet direct wanneer het apport gegooit wordt/in het water beland). Maar bij ons op training zijn er twee Friese Stabijs die écht niet willen zwemmen. Eéntje is nu zo ver dat ze er wel in gaat als het allemaal heel rustig kan en vooral zonder druk. Maar die andere gaat niet, hoeveel ze ook met haar oefenen, trainen en het stapje voor stapje rustig opbouwen. Ze wil het water niet in.

Hoe heb jij Ean uiteindelijk zo ver gekregen dat hij, in 'normaal' water wel het water in gaat?

Dat moerassige water vinden inderdaad veel honden heel spannend. Bij ons op training trainen we op beide situaties. Ene keer in gewoon diep water, andere keer weer in laag moerassig water.
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Wat jammer ,Monique... :(
6 november gaan de duimen draaien en gaat het vast zo goed dat je met je ogen staat te knipperen. :wink:
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Yai schreef:Hoe heb jij Ean uiteindelijk zo ver gekregen dat hij, in 'normaal' water wel het water in gaat?
Eigenlijk is het water op zichzelf geen enkel probleem; hij gaat wel pootje baden, gras uit de rietkragen eten en zo :wink: Maar het daadwerkelijke zwemmen, dus het missen van grond onder de voeten, is het probleem. Als hij echt helemaal niet het water in zou durven, zou ik ook niet weten hoe ik het zou moeten trainen.

Ik heb veel geprobeerd; werken met balletjes, stokken, het negeren als hij niet ging, zelf aan de overkant gaan staan enzovoort. Uiteindelijk was het een vorm van time out wat hem ertoe overgehaald heeft om het te doen. Ik gooide dummy in het water en hij mocht het halen. Maar kreeg een paar seconden de tijd; ging hij niet dan riep ik hem en ging hij aan de riem. Ik legde hem dan een paar meter verderop af en ging met Aisha, mijn andere hond, aan het werk. Zij haalde dan de dummy en ze werd natuurlijk de 7de hemel in geprezen. Dat deed ik dan een paar keer, Ean kreeg niet meer de kans de dummy te halen tot een volgende keer. Hij werd echt over de streep gehaald toen ik met de hond van mijn zusje, een Labrador waar Ean echt vriendjes mee is, te logeren had en ik met haar aan het werk ging. Gewoon hetzelfde ritueel; hij kreeg 1 keer de kans. Ging hij niet dan mochten Aisha en Ginn en die kregen daar heel veel beloningen voor. Op een gegeven werd hij zo gretig dat hij begon te piepen. :F: Toen mocht ie weer en ging hij in een keer.
Daarna ben ik langs verschillende waterkanten gaan trainen. Soms vond ie het eng en dan ging hij niet en dan herhaalde ik hetzelfde ritueel als hierboven. Een kwestie van meters maken en ervaring opdoen dus voor hem. Alleen die moeraskantjes he.... ik zou niet weten waar ik die bij ons in de buurt zou kunnen vinden. :oeps:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Jammer joh, maar hee, wat kan het je schelen. Het komt vanzelf eens :wink:
En hij deed ook genoeg wél goed :pffff: :mrgreen:
Was het trouwens een apport óver water of een apport úit het water?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Jammer joh, maar hee, wat kan het je schelen. Het komt vanzelf eens :wink:
Apport uit water, over is nog een puntje van aandacht waar ik ter variatie langzaam mee bezig ben :wink: (dummy in zicht naar de overkant en zo, dus echt nog makkelijk. Gaat thuis als een speer!)

Ben ook trots op hem hoor op wat ie wel goed deed :cheer:
En eigenlijk maakt het me eigenlijk niet eens zo heel erg veel uit, ware het niet dat ik qua training en andere proeven meer mogelijkheden heb als hij zijn C heeft. Workingtest bijvoorbeeld. Maar kreeg mailtje van de trainingsgroep dat we daar nu working-test-trainingen gaan doen dus niet meer elke zondag hetzelfde (inmiddels) saaie programma van de C- en de B-proeven. Dus dat is heel fijn!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moniek B. schreef:
Jaap* schreef:Jammer joh, maar hee, wat kan het je schelen. Het komt vanzelf eens :wink:
Apport uit water, over is nog een puntje van aandacht waar ik ter variatie langzaam mee bezig ben :wink: (dummy in zicht naar de overkant en zo, dus echt nog makkelijk. Gaat thuis als een speer!)

Ben ook trots op hem hoor op wat ie wel goed deed :cheer:
En eigenlijk maakt het me eigenlijk niet eens zo heel erg veel uit, ware het niet dat ik qua training en andere proeven meer mogelijkheden heb als hij zijn C heeft. Workingtest bijvoorbeeld. Maar kreeg mailtje van de trainingsgroep dat we daar nu working-test-trainingen gaan doen dus niet meer elke zondag hetzelfde (inmiddels) saaie programma van de C- en de B-proeven. Dus dat is heel fijn!
:ok:
Dat is mooi.
Wie weet lost het "probleem" zich dan vanzelf op :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Yai
Zeer actief

Moniek B. schreef:Uiteindelijk was het een vorm van time out wat hem ertoe overgehaald heeft om het te doen. Ik gooide dummy in het water en hij mocht het halen. Maar kreeg een paar seconden de tijd; ging hij niet dan riep ik hem en ging hij aan de riem. Ik legde hem dan een paar meter verderop af en ging met Aisha, mijn andere hond, aan het werk. Zij haalde dan de dummy en ze werd natuurlijk de 7de hemel in geprezen. Dat deed ik dan een paar keer, Ean kreeg niet meer de kans de dummy te halen tot een volgende keer. Hij werd echt over de streep gehaald toen ik met de hond van mijn zusje, een Labrador waar Ean echt vriendjes mee is, te logeren had en ik met haar aan het werk ging. Gewoon hetzelfde ritueel; hij kreeg 1 keer de kans. Ging hij niet dan mochten Aisha en Ginn en die kregen daar heel veel beloningen voor. Op een gegeven werd hij zo gretig dat hij begon te piepen. :F: Toen mocht ie weer en ging hij in een keer.
Daarna ben ik langs verschillende waterkanten gaan trainen. Soms vond ie het eng en dan ging hij niet en dan herhaalde ik hetzelfde ritueel als hierboven. Een kwestie van meters maken en ervaring opdoen dus voor hem. Alleen die moeraskantjes he.... ik zou niet weten waar ik die bij ons in de buurt zou kunnen vinden. :oeps:
Wat een leuke manier!
Het scheelt altijd als honden ándere honden aan het werk zien en dan ook nog eens ontzettende beloond zien worden. Als ik zoiets eens met Boris doe (bijvoorbeeld in het begin met apporteren), was hij daarna heel snel met het apport halen. En idd, Boris kon ook heel erg gaan piepen erbij.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”