We moesten beginnen met het af uit zicht. Er was zelfs een ligplek voor een reu en een ligplek voor een teef gemaakt, vond ik wel heel netjes. Was mijn 2e proef,dus heb weinig ervaring maar dat was de 1e keer dat ik meedeed vorig jaar bij de FRC niet het geval. Ean bleef prima liggen. Een 10, dus goed begin.
Daarna het kort apport op land. Daar maakte ik zelf een fout. Niet zozeer tijdens de proef zelf maar ervoor. We moesten lang wachten en ik was met Ean op een zodanige plek gaan zitten dat er veel honden langs hem heen liepen. Hij bouwde dus een hoop spanning op en ik was zelf ook zodanig met de proef bezig dat ik er niet over nagedacht heb om ergens anders te gaan zitten. Bij het kort apport liep Ean dus wel naar de dummy maar ging eerst plassen. Een overduidelijke stress-plas. Daarna pakte hij dummy en kwam keurig terug en gaf volgens modelapport af. Toch nog een 7.
Toen kwam het waterwerk, hét heikele punt voor Ean. Er waren al verschillende Tollers uit gegaan met een 0 omdat die niet het water in wilden. Maar aangezien Eans vooruitgang de afgelopen maanden op dit punt hoopte ik toch dat hij het zou doen. Maar helaas. Het was ook echt water waarop we (nog) niet getraind hadden; van dat moerassige loopwater waarin hij eigenlijk niet eens hoeft te zwemmen. Maar het is weer zo anders dan waar we anders trainen, dat hij dit weer spannend vond en dus niet ging. Een 0 dus

Vooruitsturen ging perfect; hij gaat altijd wat langzaam maar hij ging gestaag, kwam ook keurig terug dus dat was een 10. Heel fijn, want was daar nog wel een beetje onzeker over. In de training blijft hij nog wel eens staan na een aantal meter. Ik wacht dan altijd want hij gaat dan vanzelf wel, maar nu bleef hij dus mooi doorlopen.
Het volgen ging ook goed, wel iets minder dan op de training want hij rook in een keer iets en bleef staan. Maar met 1 commando volg kwam hij weer mee en ging het weer prima. Een 8 dus.
Als ik heel eerlijk ben, baal ik er flink van. Vooral omdat ik als we de C wel gehaald hadden, ik mee had kunnen doen aan de working test die binnenkort hier bij ons in de buurt wordt gehouden. Maar ja, zo gaat het nu eenmaal in de praktijk; je kunt er weinig van zeggen. We gaan 6 november opnieuw een poging wagen, dan in Dongen (weer zo'n eind weg