Aangezien er 2 door mij gefokte honden waren ingeschreven en ik daar zowiezo bij wilde zijn, had ik Tapas en Sjefke ingeschreven. Gewoon voor de lol, ik verwachtte er niets van verder.
Tapas deed het weer goed, ondanks haar pas 2 weken geleden geplukte velletje werd zij beste teefje in de klasse 12-18 maanden en beste jonge Laekense teef. Tegen de reu (die wél een mooie vacht had op de juiste showlengte en ook beter gangwerk toonde) moest ze het afleggen, iets wat voor mij niet meer dan logisch was.
Het keurverslag van Tapas was erg mooi.
De andere 2 LongFields honden, Beer en Sting, hadden ook prima keurverslagen maar aangezien er op deze dag geen nummers 2, 3 en 4 geplaatst worden en er ook geen kwalificaties uitgedeeld worden, weet ik niet op welke plaats zij geëindigd zouden zijn.
Sjefke was de enige Laekense veteraan, en kreeg van de keurmeester een hele goede beoordeling. De keurmeester zei dat Sjefke nog in topconditie was en was helemaal weg van haar gangwerk.
In de erering werden de ingeschreven veteranen (een stuk of 10) op leeftijdsvolgorde gezet, van oud naar "jong". Daarna werd voor het publiek de naam van de honden en hun geboortedatum doorgegeven. Toen moesten we met zijn allen een aantal rondes door de erering lopen, iets waarop ik al hoopte omdat ik wist dat dát in ieder geval wel eens de aandacht zou kunnen trekken van de 4 beoordelende keurmeesters voor wat betreft Sjefke.
Er werd daarna een selectie gemaakt van 1 hond per variëteit, en die 3 honden (de Mechelaar ontbrak, daar was geen veteraan van aanwezig) moesten nogmaals hun gangwerk laten zien.
Tot mijn grote verrassing werd Sjefke daarna als BIS-veteraan aangewezen! Mijn kleine ouwetje, ik was zó trots...

Ik hoorde later van een aantal mensen dat de beslissing van de 4 keurmeesters unaniem was, dus dat was extra leuk om te horen.
Kortom, ik zit hier met een verzameling rozetten, medailles, een beker en een mooie nieuwe waterbak vol met speeltjes en snoepjes helemaal trots te zijn. Ik hoop dat jullie me dat niet kwalijk nemen.

De keurverslagen:
Tapas:
17 maanden, goede verhoudingen. Krachtig hoofd, goed parallel, goed geplaatste stop. Compleet krachtig schaargebit, middenbruin oog, goedgepaatst oor, goed masker. Lippigment mag zich nog verdiepen. Goed lichaam, goede toplijn. Voor goed gehoekt, achter ietsje sterk gehoekt, goede benen en voeten, goede staart. Mooie vachtkleur. Gangwerk al ruim en goede pas, maar voor nog los. Goed gedrag. Flinke maat teefje.
Sjefke:
Bijna 11 jaar. Toont zich vitaal als een jonge hond. Goed getypeerd, krachtig hoofd, gebit toont leeftijd. Prima lip-pigment, mooie oogomranding. Middenbruin oog, mooi klein oor, goed geplaatst. Goede toplijn, goed lichaam, prima hoekingen, goede benen en voeten. Goed gedragen staart die net niet tot de hak reikt. Goed stuwend en vlot in de beweging. Prima gedrag.