Als ik het zo lees, zou ik zeker ook een stapje terug nemen. Niet stoppen natuurlijk! Kom zeg! Het leukste spelletje wat je met je hond kan doen. Maar ga eens bij jezelf na, wat je doel is. Wat wil je bereiken op zo'n training. Ik begrijp dat je het niveau wat aan de hoge kant vindt. Dan moet je wellicht niet verwachten dat je dat niveau kunt bij benen. In een andere groep trainen kan een oplossing zijn, maar ik denk dat je er veel sterker van wordt, als je in deze groep blijft en bij jezelf kunt blijven, ondanks dat je het gevoel hebt dat je 'niet goed genoeg' bent.
Toen ik begon met trainen bij Trust, en de namen zag bij wie ik ingedeeld was.... oeffff... dat zag ik toch echt even niet zo zitten hoor. In het begin was ik dan ook vooral bezig met het ontwijken van de golven die zij voor mij in het water maakten. Maar op een zeker punt ben ik juist op die golven mee gaan surfen en kreeg ik de slag te pakken. Ik train daar met MIJN hond voor MIJN lol. Niet die van m'n trainer of m'n medecursisten. Ik stelde voor mezelf steeds weer een doel. In het begin kwam het eigenlijk gewoon op het volgende neer: elk half uur weer een beetje meer bijleren. Nu kan ik de doelen al heel anders stellen.
Misschien is twee keer per week trainen ook wel net te veel voor je. Doordat je twee keer per week traint, kan je voor jezelf strenger worden, want "heej, je traint twee keer per week hoor! Als je het dan NOG niet kan...". Maar het kan ook zo zijn dat al het 'geleerde' de tijd nodig heeft om in te zinken. In mijn geval is het zo dat ik op het moment dat Jan mij iets probeert uit te leggen, het niet lukken wil. Een week verder gaat het vaak veel beter!
In elk geval: Jij moet er plezier in hebben. Ook als je het voor je hond doet, moet jij het nog steeds leuk vinden. Zoals je zelf al zegt: Hij weet echt wel wanneer jij niet lekker in je vel zit. En als Agility niet bij je past naar je gevoel, zal je je niet snel goed in je vel voelen en dus belemmer je je hond ook in zijn plezier.
Of word ik nu te filosofisch?