Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Canicross
Moderator: moderatorteam
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Canicross
Morgen gaat het gebeuren.
Ik ga beginnen met hardlopen en Caja gaat mee.
Ik wil het heel rustig gaan opbouwen en gebruik er een mp3 schema bij.
Hopelijk gaat Ca het een beetje leuk vinden en kunnen we een gezamenlijk prettig tempo vinden.
Als het bevalt wil ik misschien in de toekomst wel af en toe eens een canicross wedstrijd doen.
Zijn er hier meer mensen die dat doen?
Ik ga beginnen met hardlopen en Caja gaat mee.
Ik wil het heel rustig gaan opbouwen en gebruik er een mp3 schema bij.
Hopelijk gaat Ca het een beetje leuk vinden en kunnen we een gezamenlijk prettig tempo vinden.
Als het bevalt wil ik misschien in de toekomst wel af en toe eens een canicross wedstrijd doen.
Zijn er hier meer mensen die dat doen?

- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Canicross
Ik mot er niet aan denken ! Ik val ter plekke neer.
5 meter hardlopen brengt mij 's nachts al kramp en mijn scheenbenen wil je helemaal niet weten.
Maar stoer vind ik het van de mensen die hardlopen en dat ook volhouden.
Ha...Caja zal het vast prachtig vinden . Succes !
Maar stoer vind ik het van de mensen die hardlopen en dat ook volhouden.
Ha...Caja zal het vast prachtig vinden . Succes !

- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Aantal honden: 2
Ik heb hetzelfde als MJ, daarnaast krijg ik op voorhand ook van die kriebels in mijn nek enzo
Maar het is inderdaad wel heel stoer

Maar het is inderdaad wel heel stoer

En de groeten van de mannen 

- Maartje
- Zeer actief
Ik neem mij nu al een jaar steeds weer voor om met de honden te gaan hardlopen. Tess vindt het geweldig en Abby vindt het vast ook leuk. Imke vindt het enorm stom, maar die heeft dan gewoon pech. Maar iedere keer voordat ik wil beginnen wil doe ik weer iets doms, waardoor het niet slim is hard te gaan lopen. De ideale smoes en zelfs de fysio is het er mee eens. Maar mijn knie is weer bijna normaal..........dus misschien komt het er toch nog van deze winter.
Mijn moeder loopt ook hard met Beuk.
Ze zit nu op zo'n 7 kilometer en traint met hem 2x per week.
Ze hebben nog niet meegedaan aan een canicross, wat ik wel jammer vin
d
Ze zit nu op zo'n 7 kilometer en traint met hem 2x per week.
Ze hebben nog niet meegedaan aan een canicross, wat ik wel jammer vin

- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Ohw wat gaaf Marije!!! Ik vond dat ook zo heerlijk en had dolgraag canicross willen doen, helaas dacht/denkt mijn lijf daar anders over 

- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Goed hoor, dat je het gaat doen
Ik heb veel hardgelopen. En ik deed het vrijwel altijd met Kees. Ik ben begonnen met Start to Run. Tegenwoordig heb je meerdere programma's die makkelijk te volgen zijn. Ik rende door het bos, en dan is het natuurlijk veel leuker om het met hond te doen.
Omdat ik echt bij 0 begon, had Kees er echt geen moeite mee.
Ik heb wel een keer een wedstrijd gedaan, maar dat was een gewone hardloopwedstrijd, dus geen canicross.
Ik vond het fijn om Kees bij me te hebben, t was gezellig en hij had ook meteen zijn rondje gehad. Maar toen Kees op zondagen reddingswerk met mijn hubbie ging doen, vond ik het heeeeeeerlijk om te rennen zonder hem. Want je moet toch op hem letten en sommige honden waren leuk om mee te spelen enzo. En het bos liep ook vaak hobbelig.
Ik ging dan over de weg en had dan lekker rust
Momenteel doe ik het niet, ik step en fiets vrijwel altijd naar mijn paarden toe, kom dus echt wel aan mijn beweging. En Kees rent dan (gedeeltelijk) gezellig mee.

Ik heb veel hardgelopen. En ik deed het vrijwel altijd met Kees. Ik ben begonnen met Start to Run. Tegenwoordig heb je meerdere programma's die makkelijk te volgen zijn. Ik rende door het bos, en dan is het natuurlijk veel leuker om het met hond te doen.

Ik heb wel een keer een wedstrijd gedaan, maar dat was een gewone hardloopwedstrijd, dus geen canicross.

Ik vond het fijn om Kees bij me te hebben, t was gezellig en hij had ook meteen zijn rondje gehad. Maar toen Kees op zondagen reddingswerk met mijn hubbie ging doen, vond ik het heeeeeeerlijk om te rennen zonder hem. Want je moet toch op hem letten en sommige honden waren leuk om mee te spelen enzo. En het bos liep ook vaak hobbelig.
Ik ging dan over de weg en had dan lekker rust

Momenteel doe ik het niet, ik step en fiets vrijwel altijd naar mijn paarden toe, kom dus echt wel aan mijn beweging. En Kees rent dan (gedeeltelijk) gezellig mee.
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
wat leuk
fokker van Toya is behoorlijk fanatiek canicrosser en is dit jaar 2e geworden van Belgie op het kampioenschap
fokker van Toya is behoorlijk fanatiek canicrosser en is dit jaar 2e geworden van Belgie op het kampioenschap
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
- Loontje
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising witte herder met labrador/samojeed
Leuk zeg!! Ik zit met smart te wachten op het moment dat Dinges is uitgegroeid en dat hij dan mee kan met hardlopen. Misschien dat ik dan ook weleens met een canicross mee ga doen... dus hoor wel of het leuk is!

-
- Zeer actief
gaaf!
Iemand enig idee waar je dat kunt trainen in een staal van "een uurtje autorijden" vanaf Waalwijk/Tilburg...
Google is niet mijn beste vriend op het moment ;-(
Suzanne
Iemand enig idee waar je dat kunt trainen in een staal van "een uurtje autorijden" vanaf Waalwijk/Tilburg...
Google is niet mijn beste vriend op het moment ;-(
Suzanne
- Loontje
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising witte herder met labrador/samojeed
Ik heb net op de site gekeken van canicross Nederland. Momenteel is het in Amsterdam, Hilversum en Bovenkarspel...

-
- Zeer actief
Paar jaar geleden heel enthousiast hardgelopen en dan ging Sita mee. Heb zelfs nog de halve marathon van amsterdam gelopen, nu lig ik al voor apegapen na 1 km. Zou dus echt weer eens moeten beginnen. Wie weet binnenkort weer.
Ren jij mee met de canicross groep in Hilversum/Bussum?

Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
- Zeer actief
Al met al kan ik beter 's eerst zelf weer "leren hardlopen" vrees ik 
Misschien kan DAT ergens onder begeleiding...?
Even zoeken maar..
Suzanne

Misschien kan DAT ergens onder begeleiding...?

Suzanne
- Maartje
- Zeer actief
Sita schreef:
Die groep kwam ik net ook tegen. Ziet er leuk uit.
-
- Zeer actief
Alleen zondagochtend, de enige dag dat ik kan uit slapen. Maar wel goed om in een groep te lopen, dan heb ik tenminste een motivatie om te gaan. Ik ga er nog maar eens over nadenken.Maartje schreef:Sita schreef:
Die groep kwam ik net ook tegen. Ziet er leuk uit.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat overweeg ik wel als ik meer conditie heb.Sita schreef:Paar jaar geleden heel enthousiast hardgelopen en dan ging Sita mee. Heb zelfs nog de halve marathon van amsterdam gelopen, nu lig ik al voor apegapen na 1 km. Zou dus echt weer eens moeten beginnen. Wie weet binnenkort weer.![]()

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Cane Corso en Shih Tzu
- Contacteer:
Ik ben ook van plan wat te gaan hardlopen..of liever gezegd eerst maar eens joggen
Ik heb totaal geen conditie, dus langzaamaan beginnen.
Nu wil ik dus ook mijn hond gaan meenemen, hebben jullie daar nog tips voor, aan welke kant kun je hem het beste laten lopen?
Hoe doen jullie dat met de riem?
Ik ben vanmiddag wel vast begonnen hem aan te leren dat er ook nog iets anders bestaat dan snuffelen en markeren. Ik woon eigenlijk bij allemaal groene strookjes dus echt gewoon eens een stukje wandelen zonder snuffelen hebben ze hier niet geleerd besef ik me nu.
Wat doen jullie als je hond ineens op zijn remmen gaat staan om te snuffelen?

Nu wil ik dus ook mijn hond gaan meenemen, hebben jullie daar nog tips voor, aan welke kant kun je hem het beste laten lopen?
Ik ben vanmiddag wel vast begonnen hem aan te leren dat er ook nog iets anders bestaat dan snuffelen en markeren. Ik woon eigenlijk bij allemaal groene strookjes dus echt gewoon eens een stukje wandelen zonder snuffelen hebben ze hier niet geleerd besef ik me nu.
Dani & Cirino

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Cento liep altijd los mee, wordt helaas nu te oud om nog mee te lopenrubep schreef:Ik ben ook van plan wat te gaan hardlopen..of liever gezegd eerst maar eens joggenIk heb totaal geen conditie, dus langzaamaan beginnen.

Perry loopt aan de flex, daar waar ik hem nog niet vertrouw, bij verkeer. Mikey loopt meestal los mee en daar laat ik een lange lijn aan hangen die ik kan grijpen als ik mensen tegenkom. Appel is goed bij hem maar hij is niet betrouwbaar vandaar.
Met Cento liep het lekkerst, maar met Perry gaat het ook vast goed komen.
Ik laat het dus afhangen van de hond waar en hoe de hond loopt.
Gr. Aniek

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Cane Corso en Shih Tzu
- Contacteer:
Los zal hier niet gaan omdat ik waarschijnlijk over de fietspaden ga, en meneer uit valt naar andere reuen
Ik ga weleens kijken of ik eruit kom. Volgens mij heb je ook speciale lijnen die je om je middel kunt doen.

Ik ga weleens kijken of ik eruit kom. Volgens mij heb je ook speciale lijnen die je om je middel kunt doen.
Dani & Cirino

- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Misty gaat regelmatig mee hardlopen.
Ze loopt gewoon aan haar standaardkant en dan aan de lijn.
Tijdens het hardlopen wordt er niet gesnuffeld of gemarkeerd, ze vind het hardlopen zelf namelijk ook leuk (maar ja ze is dan ook een sledehond en wil graag rennen).
Ik ga natuurlijk veel te langzaam voor mevrouw....
Als Misty haar behoefte heeft gedaan is er voor haar geen reden voor een tussentijdse stop.
Hooguit dat ze even moet afkoelen in een plaatselijke sloot.
Ik kan met haar ook niet gaan lopen wanneer de temperatuur aangenaam is (dat is voor haar snel te warm), dus zelf loop ik meer dan alleen maar met de hond.
En dat is maar goed ook, want anders ga ik haar echt te langzaam......ze vindt hardlopen met de baas dan ook leuker....
Ze loopt gewoon aan haar standaardkant en dan aan de lijn.
Tijdens het hardlopen wordt er niet gesnuffeld of gemarkeerd, ze vind het hardlopen zelf namelijk ook leuk (maar ja ze is dan ook een sledehond en wil graag rennen).
Ik ga natuurlijk veel te langzaam voor mevrouw....
Als Misty haar behoefte heeft gedaan is er voor haar geen reden voor een tussentijdse stop.
Hooguit dat ze even moet afkoelen in een plaatselijke sloot.
Ik kan met haar ook niet gaan lopen wanneer de temperatuur aangenaam is (dat is voor haar snel te warm), dus zelf loop ik meer dan alleen maar met de hond.
En dat is maar goed ook, want anders ga ik haar echt te langzaam......ze vindt hardlopen met de baas dan ook leuker....
- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
rubep schreef:Los zal hier niet gaan omdat ik waarschijnlijk over de fietspaden ga, en meneer uit valt naar andere reuen![]()
Caja loopt ook vast en inderdaad aan zo'n heupgordel met elastische lijn.
Hier kun je die bijv bestellen: http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... 0_2-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik stond op het punt om deze topic zelf te openen. Zie ik die van jou staan.
Ik ren dus ook sinds 3 weken met Eva. Lijn blijft mooi slap, ze rent 5 meter voor me aan de flex en ze luistert perfect. Toen dacht ik dus ook ineens aan canicross. Inmiddels rennen we 3 km per keer 3 keer in de week om het op te bouwen. Voor Eva is dat niks. Die kan met de fiets al 12 km draven als debiel en wordt daar niet echt moe van verder. Dus de hond is er al lang klaar voor.
Wat mij alleen niet zo bevalt is dat je hond door een dierenarts bekeken moet worden en volledig ingeënt moet zijn.
Ik wil niet elk jaar enten en ik denk dat Eva er geen zin in heeft dat een vreemde kerel haar hartje gaat luisteren en wat aan de poten gaat trekken om die te checken. Aan de poten trekken vindt ze echt afschuwelijk. Over haar heen hangen met een luisterding voor haar hart zal ze ook niet zo waarderen. Misschien wel, misschien niet dus dat vind ik een beetje lastig. Ook vind ik het irritant dat bij een wedstrijd mensen elke 30-60 seconde starten. Liever loop ik wat verder uit elkaar want als ik rekening moet houden met mensen die voorbij komen rennen dan moet ik teveel op de hond letten om zelf lekker te kunnen rennen.
Ik ren overigens met een 8 meter flex om mijn middel. Dan kan de riem niet slap worden en kan de hond heerlijk vrij voor je uit rennen. Eva rent consequent zonder trekken op een meter of 5 voor me en doet dat werkelijk super braaf. Alleen maak ik me wat zorgen over passeren zonder enige reactie. Zal vast prima gaan, zoals alles waar ik me zorgen om kan maken
, maar zeker weet ik dat niet en dat wordt dus wel lastig. 

Wat mij alleen niet zo bevalt is dat je hond door een dierenarts bekeken moet worden en volledig ingeënt moet zijn.

Ik ren overigens met een 8 meter flex om mijn middel. Dan kan de riem niet slap worden en kan de hond heerlijk vrij voor je uit rennen. Eva rent consequent zonder trekken op een meter of 5 voor me en doet dat werkelijk super braaf. Alleen maak ik me wat zorgen over passeren zonder enige reactie. Zal vast prima gaan, zoals alles waar ik me zorgen om kan maken

- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Die dierenarts zal Caja niet zo erg vinden.
Dan is het nog de vraag wat ze volledig enten vinden.
Ik ben ook zeker niet van plan om jaarlijks te enten en ook geen kennelhoest en weil.
Als dat niet kan, dan maar geen wedstrijden
Dan is het nog de vraag wat ze volledig enten vinden.
Ik ben ook zeker niet van plan om jaarlijks te enten en ook geen kennelhoest en weil.
Als dat niet kan, dan maar geen wedstrijden

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
De dierenarts kijkt of de hond in goede conditie is, niet ziek of verzwakt is, of te jong. Verder moet uit het inentingsboekje blijken dat de hond de reguliere vaccinaties heeft gekregen.
Dit staat in de reglementen. Als je eigen da je entingen voldoende vindt dan is het toch okee ?
Voor shows staat voldoende geënt.
Marc, bij UV examens worden alle honden ook gecontroleerd incl de voetjes. Daar deden van oudsher alleen werkhonden enz aan mee. Lijkt me stug dat het dan met Eva niet zo lukken
Daarbij kun je toch even aangeven dat je zelf haar voetjes wilt laten zien ? Lijkt me geen probleem als je dat goed doet.
Dit staat in de reglementen. Als je eigen da je entingen voldoende vindt dan is het toch okee ?
Voor shows staat voldoende geënt.
Marc, bij UV examens worden alle honden ook gecontroleerd incl de voetjes. Daar deden van oudsher alleen werkhonden enz aan mee. Lijkt me stug dat het dan met Eva niet zo lukken

Daarbij kun je toch even aangeven dat je zelf haar voetjes wilt laten zien ? Lijkt me geen probleem als je dat goed doet.
- hovawart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawarts
Wij lopen al jaren samen hard en met zijn drieeen.
Vriendin, Ara, en mijn persoontje in de wintermaanden loopt ze los met ons mee in de bossen van Schoorl.
Ze loopt wel wat kriskras maar blijft dicht bij ons en de afstanden zijn 10/15 km.
Als het aanlijngebod geldt dan doe ik haar aan de gordel +tuig en dat is geen probleem ze past zich vrij goed aan het tempo.
Zelf hoef ik niet in wedstrijdverband te lopen zelf wel gedaan vaak maar dan zonder hond.
Maar ik geniet meer van alles in de vrije natuur in de vroege morgen.
Vriendin, Ara, en mijn persoontje in de wintermaanden loopt ze los met ons mee in de bossen van Schoorl.
Ze loopt wel wat kriskras maar blijft dicht bij ons en de afstanden zijn 10/15 km.
Als het aanlijngebod geldt dan doe ik haar aan de gordel +tuig en dat is geen probleem ze past zich vrij goed aan het tempo.
Zelf hoef ik niet in wedstrijdverband te lopen zelf wel gedaan vaak maar dan zonder hond.
Maar ik geniet meer van alles in de vrije natuur in de vroege morgen.
-
- Zeer actief
Train je veel? Een tien jaar geleden rende ik elke dag 10 km maar daar kreeg ik blessures van. Nu ren ik dus alleen nog om de dag en ben net weer begonnen met opbouwen. Uiteindelijk hoop ik op 3 x 10 km in de week. Dat lijkt me wel voldoende 

- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb de afgelopen 8 jaar hardgelopen met de honden 's morgens. Nou had Chasin' een kleine blessure en moest dus even rust houden. Niet hardlopen, niet fietsen, niet sporten. Goed, uiteindelijk is die blessure weg, maar de fysio vond het eigenlijk niet verstandig om met Chasin' zoveel duur sporten te doen. Chasin' moet een sprinter zijn en dus juist korte stukjes power geven en niet lange stukken duurlopen. Fietsen, hardlopen, allemaal de verkeerde spiergroepen. Hardlopen kan wel, maar bv 15 minuten. Ja, daar wordt ik dan weer niet moe van. En om nou te gaan hardlopen zonder hond, vind ik echt zo stom.
Dus ik ben me nog aan het beraden. Of ik de fysio ga volgen (verstandige keuze) of eigenwijs ga zijn en toch ga hardlopen, maar dan bv 2 keer per week ipv 3 keer en geen 45 minuten maar een half uurtje of zo.
Kortom, hardlopen met je hond is niet altijd helemaal een goed idee ......
Dus ik ben me nog aan het beraden. Of ik de fysio ga volgen (verstandige keuze) of eigenwijs ga zijn en toch ga hardlopen, maar dan bv 2 keer per week ipv 3 keer en geen 45 minuten maar een half uurtje of zo.
-
- Zeer actief
Maar als je 8 jaar lang met je honden hebt gerend dan kan het toch ook gewoon ouderdom zijn of iets anders? Want om er na 8 jaar hardlopen achter te komen dat je hond een sprinter is vind ik wel een beetje vaag eerlijk gezegd. Hoe is dat geconcludeerd? Waaruit zeg maar?
Mijn hond waarmee ik ren is 3 jaar en rent al haar hele leven naast de fiets. Dus dat hardlopen kan ze wel hebben aangezien ik echt niet zo hard en ver ren als ik met haar fiets.
Mijn oudste hond is ongeveer 11. Die kan wel mee en het bijhouden maar ik doe haar geen echte lol met 3 keer in de week hardlopen dus zij hoeft niet mee. Ik zou niet weten waaraan ik moest zien of mijn hond een duurloper of een sprinter is.
Ben dus wel benieuwd hoe die man/vrouw daar bij komt? 
Mijn hond waarmee ik ren is 3 jaar en rent al haar hele leven naast de fiets. Dus dat hardlopen kan ze wel hebben aangezien ik echt niet zo hard en ver ren als ik met haar fiets.

Mijn oudste hond is ongeveer 11. Die kan wel mee en het bijhouden maar ik doe haar geen echte lol met 3 keer in de week hardlopen dus zij hoeft niet mee. Ik zou niet weten waaraan ik moest zien of mijn hond een duurloper of een sprinter is.

- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb hier wel eens een discussie met Marcel Nijland over gehad en die vond dat ik met Caja maximaal een uur achter elkaar duursport mocht doen en niet dagelijks.poembaa schreef:Ik heb de afgelopen 8 jaar hardgelopen met de honden 's morgens. Nou had Chasin' een kleine blessure en moest dus even rust houden. Niet hardlopen, niet fietsen, niet sporten. Goed, uiteindelijk is die blessure weg, maar de fysio vond het eigenlijk niet verstandig om met Chasin' zoveel duur sporten te doen. Chasin' moet een sprinter zijn en dus juist korte stukjes power geven en niet lange stukken duurlopen. Fietsen, hardlopen, allemaal de verkeerde spiergroepen. Hardlopen kan wel, maar bv 15 minuten. Ja, daar wordt ik dan weer niet moe van. En om nou te gaan hardlopen zonder hond, vind ik echt zo stom.
Dan zou het onder basisconditie vallen en de sprintsport niet gaan tegenwerken.