Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rhythm's paaltjes training

Moderator: moderatorteam

poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Rhythm's paaltjes training

Ongelezen bericht door poembaa »

We zijn al effe bezig, maar sinds een week heb ik prikpaaltjes in huis. Kunnen we elke dag oefenen. Dus nu kan Rhythm ineens 12 paaltjes. Okee, het gaat nog niet vlekkeloos. Hij moet nog wat ritme krijgen (hihi, Rhythm mist ritme). Daarnaast is dit filmpje gemaakt op de "harde" palen van de vereniging en hij werkt makkelijker met de prikpalen. Die duw je immers zo aan de kant :tongue:

Kortom, we hebben nog genoeg werk liggen, maar dit gaat al best goed.
http://www.youtube.com/user/tervuerenag ... VyIgAQ1948

Ik hoop dat hij gaat leren om telkens 1 poot te gebruiken. Met de prikpaaltjes doet hij dat eigenlijk vrijwel altijd als hij eenmaal in een ritme zit. Met deze vaste palen lukt dat nog niet erg haha. Dus als er nog ideeen zijn hoe dat te stimuleren, graag. Voorlopig heb ik zelf de tip van Susan Garret gebruikt en de prikpalen zet ik zo neer dat het prikkertje dan weer links van het touwtje ligt en dan weer rechts. Dus overdreven gezien zet ik een straatje neer, maar dan met ong een halve centimeter tussen de twee straatjes. Snappen jullie het nog haha
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Re: Rhythm's paaltjes training

Ongelezen bericht door LongFields »

Tips heb ik niet hoor, daar heb ik zelf eerst nog heel wat training voor nodig met Tapas.
Maar het ziet er heel goed uit, hij neemt de ingang van de paaltjes heel erg zeker en soms zit de vaart er ook al heel goed in. Dat gaat vast helemaal goedkomen met jullie!

Wat zit hij trouwens prachtig in zijn vacht zeg! Wow, het is ook echt een knappe vent hoor! :I:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Ziet er leuk uit
maar ik heb wel een paar opmerkingen
ik vind je stem over het algemeen te hard en te schel, alles klinkt ook hetzelfde

bij de 2 keer dat hij uit de paaltjes komt als je recht meeloopt heeft dat volgen mij meer met jou positie en handling te maken. Hoe kun je daar dan een foutmelding geven voor hem of is die voor jou bedoeld.
Jan
Afbeelding
Eastwood
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse schapendoes
Mechelse herder

Ongelezen bericht door Eastwood »

Ziet er goed uit Suzanne :ok: Rhythm heeft veel bijgeleerd. Ik heb zelf ook van die prikpalen, maar Azurra racet er inmiddels zo hard doorheen dat na een paar keer de punten die in de grond steken hartstikke krom zijn. Er zit zeker een groot verschil tussen prikpalen en de palen die je in een ijzeren strip vastzet. Die prikpalen jassen ze zo opzij en met die andere palen is dat wat moeilijker....
SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Ongelezen bericht door SuusBG »

Nog een tip voor de prikpalen. Je kunt er ook pvc buizen overheen zetten, op die manier veren ze wat minder mee en lijken ze dus wat meer op de harde stevige palen op les ;-)
Maar vindt het er al erg leuk uit zien hoor!!
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Hey SuusBG, handige tip :ok:
Ik vind het er goed uitzien hoor, ik denk dat als je nog een paar dagen goed doortraint dat hij het straks goed beheerst. Ik had met Odin ook een moment waarop hij het wel kon maar vaak ineens in het midden een paal oversloeg of later instak of eerder uitkwam. Heb gewoon stug doorgetraint om de dag tot iedere dag 3 weken lang nu heeft hij ook het vertrouwen gekregen en moet ik zeggen dat ik niet meer buiten de les om getraint heb en gister naar een week geen les te hebben deed hij ze zo weer foutloos :wink:

Enige stomme wat ik gedaan heb is paaaaaaaaaaaaaaaaaaltjes roepen het hele stuk dat die loopt haha dus dat moet ik er weer uit gaan trainen want als ik eerder ophou denkt hij wel dat dit het einde oefening is. :ugh:
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

@ Inge: Je hebt helemaal gelijk hoor. Hij is nog erg afhankelijk van wat ik wel en niet doe. Maar ja, hij moet ook leren dat hij tóch door moet gaan met de paaltjes.Dus ik beloon hem er niet voor, ook al weet ik dat het een beetje aan mij ligt. We moeten dat ook meer gaan afbouwen. Ik ben aan het proberen met shhhh en dan effe niet en dan weer shhh. Vindt-ie nog moeilijk.

@Jan, te schel? Ikke ????? Nah, hoe kun je dat nou zeggen. :D Zo ben ik nou eenmaal. Volgens mij is hij daar wel aan gewend. De foutmelding geef ik altijd als hij het fout doet. Ook al ligt dat aan mij. Ik straf hem er echter niet voor. We trainen positief, dus hij moet weten dat dat niet is wat ik van hem wil. Maar omdat ik ook dingen doe die hem afleiden, snap ik best dat het mis gaat. Sterker nog, ik heb het idee dat ze beter leren als er ook dingen mis gaan. Als ik keer op keer een juiste paaltjes krijg, zoek ik te weinig naar zijn grenzen. Ik vind dit filmpje juist een training waarbij de balans best goed is. Meer goeie uitvoeringen dan foute. Maar ook geen drie of vier goeie uitvoeringen op rij. Lukt niet altijd zo netjes hoor. Van de week had hij een keer echt geen zin. Dan stop ik ermee, maar ga ik ook geen andere leuke dingen met hem doen. Jammer, maar helaas. Kans verkeken.
Doe jij dat anders?
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

poembaa schreef:@

@Jan, te schel? Ikke ????? Nah, hoe kun je dat nou zeggen. :D Zo ben ik nou eenmaal. Volgens mij is hij daar wel aan gewend. De foutmelding geef ik altijd als hij het fout doet. Ook al ligt dat aan mij. Ik straf hem er echter niet voor. We trainen positief, dus hij moet weten dat dat niet is wat ik van hem wil. Maar omdat ik ook dingen doe die hem afleiden, snap ik best dat het mis gaat. Sterker nog, ik heb het idee dat ze beter leren als er ook dingen mis gaan. Als ik keer op keer een juiste paaltjes krijg, zoek ik te weinig naar zijn grenzen. Ik vind dit filmpje juist een training waarbij de balans best goed is. Meer goeie uitvoeringen dan foute. Maar ook geen drie of vier goeie uitvoeringen op rij. Lukt niet altijd zo netjes hoor. Van de week had hij een keer echt geen zin. Dan stop ik ermee, maar ga ik ook geen andere leuke dingen met hem doen. Jammer, maar helaas. Kans verkeken.
Doe jij dat anders?
de schelle stem kun je op oefenen, denk maar aan die kreunende tennispseeltsters :cool2: . Verder vind ik een foutmelding voor iets wat de hond niet fout doet en de geleider wel niet eerlijk naar de hond. Ik zou dan kiezen voor een andere melding aan de hond, iets van "sorry" en dan samen met een laagwaardige beloning. Dit schept voor de hond meer duidelijkheid en geeft voor hem aan wanneer hij iets fout doet. De de persoon van ik stond erbij en keek erna kan ook dingen aangeven :lees:
Jan
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

Tsja, Rhythm deed het toch ook niet goed? Die kwam de palen uit. Ik wil de palen hebben onafhankelijk van mij. En tuurlijk maak ik het hem niet meteen moeilijk (ken je het filmpje van de radslag?), maar hij moet ook gewoon leren dat hij, wat er ook gebeurd, door moet zigzaggen. En wat er gebeurde was dat ik te kort op hem liep. Moet ik dus op oefenen. Maar ik was er niet zo kort op dat hij niet meer kon zigzaggen. Ach ja, zo kun je van mening verschillen he?
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

poembaa schreef:Tsja, Rhythm deed het toch ook niet goed? Die kwam de palen uit. Ik wil de palen hebben onafhankelijk van mij. En tuurlijk maak ik het hem niet meteen moeilijk (ken je het filmpje van de radslag?), maar hij moet ook gewoon leren dat hij, wat er ook gebeurd, door moet zigzaggen. En wat er gebeurde was dat ik te kort op hem liep. Moet ik dus op oefenen. Maar ik was er niet zo kort op dat hij niet meer kon zigzaggen. Ach ja, zo kun je van mening verschillen he?
Het 'foutje' gebruik ik ook... maar je moet ook niet te snel willen... als de hond zeker op te palen is kan je in een rechte lijn wat gaan afwijken.. als dit goed gaat kun je met bogen werken anders trek je de hond eruit en kan deze onzeker worden.
Ik ben nu ook bezig met afstand verlengen. Eerst in een rechte lijn afstand nemen en dan pas van de lijn afwijken.. in een rechte lijn afstand nemen gaat nu goed... straks weer intrainen en dan weer kijken bij welke stap ik verder kan gaan.
Maar eerst wil ik stap 1 goed doen voor stap 2 komt.
Als ik het goed begrijp zit je hond net pas op 12 palen, laat hem eerst wat zekerder worden en als je denkt dat dit goed gaat achter de hond en dan voor de hond gaan lopen, snelheidswisselingen en dan misschien 1 meter verder in een rechte lijn gaan lopen.
Maar goed dat zou ik doen, jij kent je hond het beste
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Knappe man!

Een vraag van mijn kant...kant Rythmn de paaltjes ook onafhankelijk van jou...dus zodat jij niet meeloopt?

Zelf vind ik het prettig om Sepp te leren wat zijn taak is op dit toestel ...12 paaltjes zelfstandig afmaken...ongeacht waar ik mij bevind. Dus eigenlijk net zoals bij de andere toestellen...zelfstandige uitvoering. Daarna geleidelijk afleiding inbouwen van een meelopen / rennende handler.

Wij hebben voor deze weg gekozen omdat het risico kan zijn van vanaf het begin meelopen dat de je toch een afhankelijkheid creert...zowel in snelheid als in jouw positie. Later wil jij altijd positie kunnen kiezen op een andere plek in het parcours en de hond hoort dan gewoon eerst zijn ding te doen.

Groetjes
Nanda
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

knap hoor
de snelheid komt nog wel
Heeft bij Toya ook best lang geduurd voordat ze uit had gevogeld waar ze haar poten moest laten
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

@ Nanda: Hij deed ze juist terwijl ik achter bleef. Ik was net begonnen met meelopen omdat ik merkte dat hij "last" had van mij als ik meeliep. Maar we moeten gewoon nog veeeeel trainen hoor. Zekerheid moet hij krijgen, en dat duurt gewoon. Niks erg.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”