Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teefje castreren met 5 maanden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Re: Teefje castreren met 5 maanden?

Ongelezen bericht door rose »

Voor degenen die er (naar mijn mening) toch iets te makkelijk over denken het onderstaande en nogmaals het verhaal dat onze honden (en wij ) de hormonen niet voor jan met de korte achternaam hebben.
Deze hebben wel degelijk een ( beschermende) functie.
Dit onderzoek naar de gevolgen is gedaan op een kleine schaal, maar als maar de helft klopt van wat er in staat laat je een teefje (en reu) nog steeds vreselijke risico's lopen dmv een vroegtijdige castratie :(

Degene onder ons met verantwoordelijkheid voor de gezondheid van hond atleten moeten ten alle tijde nieuwe wetenschappelijke studies lezen en evalueren om ervoor te zorgen dat wij de meest aangewezen zorg van onze prestatiehonden nemen. Dit artikel levert bewijs, door een aantal recente studies, het standaardprotocol, alle honden die niet in een fokprogramma meedoen te castreren/steriliseren voor de leeftijd van 6 maanden, te heroverwegen door eigenaren en dierenartsen.

Orthopedie
Een studie door Salmeri et al 1991 gaf aan dat teven die op 7 weken gesteriliseerd waren, significant groter waren gegroeid dan teven die op 7 maanden gesteriliseerd waren, en dat de teven die op 7 maanden leeftijd gesteriliseerd waren een latere sluiting van de groeischijven hadden dan de teven die niet gesteriliseerd waren (of gesteriliseerd waren na het sluiten van de groeischijven) (1). Een studie van 1444 Golden Retrievers, gehouden in 1998 en 1999, wees tevens uit dat teven en reuen die voor de leeftijd van 1 jaar gesteriliseerd of gecastreerd werden groter waren dan de honden die pas na de leeftijd van 1 jaar gesteriliseerd of gecastreerd werden.(2) De voortplantingshormonen hebben invloed op het sluiten van de groeischijven, zodat de botten van voor de puberteit gecastreerde/gesteriliseerde honden blijven doorgroeien omdat de hormonen niet meer aanwezig zijn. Honden die voor hun puberteit gesteriliseerd/gecastreerd zijn kun je herkennen aan hun lange lendenen, lichtere botstructuur, smalle borsten en smalle schedels. Deze abnormale groei resulteert vaak in belangrijke veranderingen in lichaamsproporties en in het bijzonder de lengte (en daardoor het gewicht) van bepaalde botten in relatie tot andere botten. Bijvoorbeeld, wanneer de ‘femur’ de genetische normale lengte op 8 maanden heeft bereikt en een hond wordt dan gesteriliseerd/gecastreerd, en de ’tibia’ , die normaal gesproken pas rond de 12 of 14 maanden stopt met groeien, zal een abnormale hoek zich kunnen ontwikkelen in de ‘stifle’. Opgeteld met de extra groei zal het onderbeen onder de stifle zwaarder zijn (omdat het langer is), dit veroorzaakt toenemende druk aan de ‘carnial cruciate ligament’. Deze structurele veranderingen kunnen de reden zijn waarom, op zijn minst in een recente studie aangetoond, gecastreerde/gesteriliseerde honden hoger scoren op CCL Rupture (3) Een andere recent onderzoek toont aan dat honden gesteriliseerd/gecastreerd voor 5,5 maand meer problemen hebben met Heupdysplasie dan de honden die gesteriliseerd/gecastreerd zijn na 5,5 maanden (4) Fokkers van rashonden zouden zich bewust moeten zijn van deze twee studies en in het bijzonder de laatste omdat zij misschien foutieve fok besluiten nemen als zij de heupstatus van hun pups die vroeg gecastreerd/gesteriliseerd zijn meenemen in hun keuzes.

Kanker
Er is een kleine verhoogde kans op melkklierkanker wanneer een teef 1 loopsheid heeft doorgemaakt. Maar mijn ervaring geeft aan dat veel minder canine athletes melkklierkanker ontwikkelen vergeleken met de teven die problemen hebben met hun carnial cruciate ligaments. Ter vergelijking, ongeveer 30% van de mekklierkankers zijn kwaadaardig en, zoals bij mensen, wanneer op tijd ontdekt en behandeld (chirurgisch verwijderd) , is de prognose erg goed (5). Aangezien de hond atleten en vaker en over het algemeen met snelle veterinaire zorg worden behandeld, is borstkanker niet helemaal het spook welke het in verleden is geweest. Een retrospectieve studie van harttumors bij honden toonde aan dat er een 5 keer groter risico van hemangiosarcoma was, één van drie gemeenschappelijkste kanker bij honden, bij gesteriliseerde teefjes dan bij intacte teefjes en een 2,4 keer groter risico van hemangiosarcoma bij gecastreerde reuen in vergelijking tot intacte reuen (6). Een studie van 3218 honden toonde aan dat de honden die waren gecastreerd vóór een jaar oud een beduidend verhoogde kans hadden om botkanker te ontwikkelen, een kankersoort die levensbedreigender is dan borstkanker, en dat heeft invloed op beide geslachten (7) Een afzonderlijke studie toonde aan dat gecastreerde/gesteriliseerde honden een tweevoudig hoger risico hadden om botkanker ( 8 ) te ontwikkelen. Ondanks het gemeenschappelijke geloof dat castratie prostaatkanker kan voorkomen, minstens 1 studie suggereert dat castratie gene voordeel oplevert. (9)

Gedrag
De studie die een hoger aantal gevallen van carnial cruciate ligament rupture aantonden bij gecastreerde/gesteriliseerde honden toonde tevens een verhoogd aantal van sexuele gedragingen aan bij honden die waren gesteriliseerd/gecastreerd. (3) Verder liet het onderzoek waarin een verhoogd aantal gevallen van HD bij gecastreerde/gesteriliseerde honden voor de 5,5 maanden oud werd gevonden, zien dat op jonge leeftijd gonadectomy werd geassocieerd met een verhoogd aantal gevallen die lawaai fobieën en ongewenst sexueel gedrag ontwikkelden.(4) Een recent rapport van de Amerikaanse Kennel Club Gezondheids foundation rapporteerde beduidend meer gedragsproblemen bij honden die gecastreerd/gesteriliseerd waren. Het meest waargenomen gedrag betrof angstig gedrag bij teefjes en agressief gedrag bij reuen (10). Nog een andere studie toonde aan dat ongecastreerde reuen beduidend minder aan een cognitieve stoornis lijden wanneer zij ouder werden.(11) Teefjes zijn niet meegenomen in dit onderzoek.

Andere gezondheidsoverwegingen
Een aantal studies hebben aangetoond dat er een verhoging van vrouwelijke urine incontinence bij vroeg gesteriliseerde teefjes.(12) Interessant is, dat castratie ook geassocieerd wordt met een verhoogde risico van urethrale sphincter incontinentie in mannetjes (13) Dit probleem is een ongemak, en gewoonlijk niet levensbedreigend, maar niettemin een probleem dat vereist dat de hond wordt behandeld met medicijnen gedurende de rest van zijn leven. Een gezondheidsoverzicht van duizenden Gouden Retrievers toonde aan dat vroeg gecastreerde/gesteriliseerd honden een grotere kans zouden hebben om hypothyroidism te ontwikkelen (2). Deze studie is verenigbaar met de resultaten van een andere studie waarin werd bepaald dat het castreren en steriliseren de meest belangrijke sexe gebonden risico factor is om hypothyroidism te ontwikkelen. (14) Besmettelijke ziektes werden meer aangetroffen bij honden die voor de 24 weken werden gesteriliseerd/gecastreerd in vergelijking tot honden die na de 24 weken deze operatie ondergingen.(15)

Tot slot toonde het AKC- CHF- rapport een hogere aantal gevallen van ongunstige reacties op vaccins aan,bij gecastreerde/gesteriliseerde honden in vergelijking tot intacte honden(10) Om deze redenen, heb ik grote bezwaren tegen het vroeg casteren/steriliseren van honden, in het bijzonder voor de sporthond.
En eerlijk gezegd, als iets gezonder was voor de sporthond, zouden wij ook dat voor huisdierenhonden niet eveneens willen? Maar natuurlijk, is er het probleem van de huisdierenoverbevolking. Hoe kunnen wij de productie van ongewenste honden tegenaan, terwijl we de klieren hun hormonen laten produceren die zo belangrijk zijn voor de groei en ontwikkeling van de hond? Het antwoord is vasectomies bij reuen en eileiderafbinding bij teefjes, welke gevolgd kan worden door ovariohysterectomy bij teefjes om melklierkanker en baarmoederonstekingen te voorkomen.
Eén mogelijk nadeel is dat vasectomy sommig ongewenst gedrag niet voorkomt zoals het rijden en markeren van reutjes. Enerzijds, is het mijn ervaring dat teefjes en gecastreerde reutjes dit gedrag soms ook vertonen. Training is de beste oplossing voor dit soort gedragsproblemen. Een ander mogelijk nadeel is het vinden van een dierenarts die ervaren genoeg is om deze procedures uit te voeren. Niettemin, sommige kunnen dit en als er een grotere vraag zou zijn naar dit soort behandelingen, meer dierenartsen zouden het willen leren. Ik geloof dat het belangrijk is dat we elke situatie afzonderlijk beoordelen. Als een huisdierenhond met een intelligente, goed ingelichte familie gaat leven op die het probleem van huisdierenoverbevolking begrijpt en vertrouwd kan worden om de hond op elk moment onder controle te houden en niet te fokken, adviseer ik de hond niet voor de leeftijd van 14 maanden te laten castreren/steriliseren. In het geval van honden die naar minder waakzame families zouden kunnen gaan zullen vasectomy en eileiderafbinding de juiste groei toe staan terwijl ongewenste zwangerschappen voorkomen kunnen worden.
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik zit heel erg te dubben met Akira, niet omdat zij of ik er last van heb maar meer mijn angst om nog een keer mee te maken zoals met Jeda. Ik weet dat dat geen goed argument is maar schakel die gedachte maar eens uit :ugh: Mocht het gebeuren dan wacht ik nog heel even, ze is nu voor de eerste keer loops geweest en rond de negen maanden, tot ze 1 jaar is.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Tiny schreef:Ik zit heel erg te dubben met Akira, niet omdat zij of ik er last van heb maar meer mijn angst om nog een keer mee te maken zoals met Jeda. Ik weet dat dat geen goed argument is maar schakel die gedachte maar eens uit :ugh: Mocht het gebeuren dan wacht ik nog heel even, ze is nu voor de eerste keer loops geweest en rond de negen maanden, tot ze 1 jaar is.
bij jou kan ik het me heel erg voorstellen.. (alsmede bij andere mensen die dat hebben meegemaakt)
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik kreeg toen Jolie 5 á 6 mnd was een brief door de deur van de dierenarts dat het verstandig was om zo snel mogelijk een afspraak te maken om haar te laten castreren.

Ze is nu 14 mnd en nog niet loops geweest, ik heb nog nooit een loopsheid hier in huis meegemaakt, dus ik wil dat eerst meemaken.
Gaat het voor iedereen prima, dan laten we madam gewoon lekker heel hoor.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Foute boel en de dierenarts die dit uitvoert is ook een slechterik.
rose
Zeer actief

Lucia schreef:Ik kreeg toen Jolie 5 á 6 mnd was een brief door de deur van de dierenarts dat het verstandig was om zo snel mogelijk een afspraak te maken om haar te laten castreren.

Ze is nu 14 mnd en nog niet loops geweest, ik heb nog nooit een loopsheid hier in huis meegemaakt, dus ik wil dat eerst meemaken.
Gaat het voor iedereen prima, dan laten we madam gewoon lekker heel hoor.
Doe je goed :ok:

Het trieste is dat ik toen mijn meisje problemen kreeg en ik op zoek ben gegaan op het internet, ik dit stuk plus een andere naar mijn da heb gemaild met de vraag hoe zij hier over dacht.
Het letterlijke antwoord wat ik kreeg was: Wat moet ik hiermee????

Pas toen ik met Dewi naar Utrecht was geweest (afdeling voortplanting) om haar klachten te laten onderzoeken en van Dr. Schaefers Okkens (hoofd van deze afdeling) zelf te horen heb gekregen dat zij absoluut geen voorstandster is van castratie voor de 1e loopsheid, bond zij een beetje in en zei dat zij er rekening mee ging houden.
Jammer, zulke da's :(
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

bekooij schreef:Ik zei gisteren precies het zelfde, dat ze er voor gekozen hadden om een teef te nemen en dat loopsheid enz. daar bij hoort. Ik kan er ook niet over uit.
Maar vooral de leeftijd vond ik zo ontzettend jong en of ze daar op latere leeftijd geen medische gevolgen daarmee krijgen.
Wij hebben zelf ook een teef (JR) en mijn moeder heeft er 2. En die zijn alle 3 (weliswaar niet zo jong als waar het hier om gaat) o.a. gecastreerd vanwege dat "gedoe" , daarbij nog eens de ongemakken die zijzelf had als ze loops was. Ze lag alleen maar hele dagen ongelukkig te piepen vanwege die schijnzwangerschap.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
smoekie
Zeer actief

Martijn schreef:
smoekie schreef:Ze lag alleen maar hele dagen ongelukkig te piepen vanwege die schijnzwangerschap.
Als ik de hele dag lig ga ik ook ongelukkig piepen.
Je kunt ze natuurlijk ook wat te doen geven.

OMG :N:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Martijn schreef:
smoekie schreef:Ze lag alleen maar hele dagen ongelukkig te piepen vanwege die schijnzwangerschap.
Juist.
Myra is na iedere loopsheid ook mega schijnzwanger, melk geven, in van alles en nog wat "pups"zien etc. Als we met haar lekker gaan ravotten, ballen gooien, zwemmen, lange wandelingen, wandelen op vreemd terrein heeft ze daar spontaan minder last van. Na de activiteit is ze vaak zo moe, dat ze thuis ook minder last heeft van haar hormoonhuishouding.
Helaas verklaren veel (onwetende) mensen ons voor gek, dat we haar nog niet hebben laten "helpen".
smoekie
Zeer actief

Muis.. schreef:Juist.
Myra is na iedere loopsheid ook mega schijnzwanger, melk geven, in van alles en nog wat "pups"zien etc. Als we met haar lekker gaan ravotten, ballen gooien, zwemmen, lange wandelingen, wandelen op vreemd terrein heeft ze daar spontaan minder last van. Na de activiteit is ze vaak zo moe, dat ze thuis ook minder last heeft van haar hormoonhuishouding.
Helaas verklaren veel (onwetende) mensen ons voor gek, dat we haar nog niet hebben laten "helpen".
Juist :scratch: Waarom? Omdat jouw hond daar misschien op zit te wachten maar die van mij niet hoor. Daar waar ze normaal gesproken staat te springen bij het horen van de meterkast (hangt de riem in) rende ze (als ze aan het eten en of drinken was) linea recta naar haar bench/mand om vervolgens de deken in de bek te nemen en weer vrolijk verder te gaan met piepen. Maar eruit/stoeien of wat dan ook had ze toch echt een broertje dood aan tijdens haar loopsheid. Speeltjes, theedoek, pijp van mijn spijkerbroek had ze dan totaal geen interesse voor :hmmm:

Kinderen moest ze dan echt niets van hebben dus mwoah. Zij wilde gewoon met rust gelaten worden en daar had ze nadat ze geholpen was geen "last" meer van :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

smoekie schreef:
Muis.. schreef:Juist.
Juist :scratch: Waarom? Omdat jouw hond daar misschien op zit te wachten maar die van mij niet hoor. Daar waar ze normaal gesproken staat te springen bij het horen van de meterkast (hangt de riem in) rende ze (als ze aan het eten en of drinken was) linea recta naar haar bench/mand om vervolgens de deken in de bek te nemen en weer vrolijk verder te gaan met piepen. Maar eruit/stoeien of wat dan ook had ze toch echt een broertje dood aan tijdens haar loopsheid. Speeltjes, theedoek, pijp van mijn spijkerbroek had ze dan totaal geen interesse voor :hmmm:

Kinderen moest ze dan echt niets van hebben dus mwoah. Zij wilde gewoon met rust gelaten worden en daar had ze nadat ze geholpen was geen "last" meer van :ok:
dol wilde ook het liefst lekker blijven liggen,en onderweg naar het uitlaatgebied keek ze je zo aan van..pfff kunnen we de taxi niet nemen :lol: maar als ze er was dan had ze toch wel lol hoor,gelukkig is het nu weer over maar wij hebben haar een klein schupske onder de kont gegeven,ik weet niet of dat voor alle teven geld hoor maar dit advies hadden wij gekregen :wink:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind.
Als het om een hond ging van een groot ras, dan zou ik er absoluut op tegen zijn.
De artikelen die hier voorbij komen mbt het groeien ed waren mij al bekend, dus ook om die redenen vind ik het voor een grotere hond echt not done om het zo jong te doen.
Maar zo'n klein hondje, die krijgt niet snel last van gewrichten etc.

Julia is gecastreerd, inclusief het verwijderen van haar baarmoeder.
Dit hebben wij pas laten doen toen zij drie jaar oud was.
En dat was een hel om zo lang te wachten, maar ik wilde persé dat ze uitgegroeid zou zijn, en dat haar karakter stabiel (volwassen) zou zijn.
Ze was continu schijndrachtig, en de gedragingen die daaraan te pas kwamen waren echt niet prettig.
Maar ik vond het niet goed om het eerder te doen, juist vanwege de informatie die ik had gelezen die hier ook ter sprake is gekomen.

Met een klein hondje zou ik er minder moeite mee hebben, die zou ik gerust wat eerder laten castreren, hoewel ik vijf maanden wel heel jong vind hoor, ik zou dan wachten tot na de eerste loopsheid als ik eerlijk ben.
:zweep:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

AnneMarie schreef:Foute boel en de dierenarts die dit uitvoert is ook een slechterik.

beetje kort door de bocht vind ik... slaat werkelijk waar nergens op.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

jacq1970 schreef:
AnneMarie schreef:Foute boel en de dierenarts die dit uitvoert is ook een slechterik.

beetje kort door de bocht vind ik... slaat werkelijk waar nergens op.
sluit ik me even bij aan :klaar:
heppiedepeppie
Actief
Mijn ras(sen): Beagles

Ongelezen bericht door heppiedepeppie »

Helaas ook meegemaakt dat zo'n sterilisatie slecht afloopt. Incontinentie is dan niet het grootste probleem, wat dacht je van niet sluitende wonden, abces enz. Vrienden hebben hierdoor bijna teef verloren. Steriliseren OK, maar denk eerst goed na over de voor- en nadelen.

Daarnaast NOOIT laten steriliseren tot hond is uitgegroeid, naar mijn mening.

We hebben pupkopers gehad die geld terug wilde, want hondje was niet zo uitgegroeid/uitgezwaard zoals de broertjes en zusjes. Ook de vacht was niet goed. Dus ik gevraagd of hondje was gesteriliseerd. Maar nee hoor! Na enkele weken vertelde me ze in één keer dat hondje wel degelijk was gesteriliseerd rond de 5 maanden! Ja dan ga je aan die hormoonhuishouding sleutelen en dat heeft wel degelijk invloed op bouw, uitgroeien en vacht.
Dus als je dat voor lief neemt....

En honden met schijndracht moet je echt afleiden. Tuurlijk willen ze het liefst liggen. E'n van mijn meiden kan soms nogal eens depressief en chagerijnig worden. Dus juist dan extra meenemen. Niks zelf laten kiezen, ik beslis dus mee wandelen, mee naar oma, mee boodschappen doen. Verplicht spelen met andere honden. En vaak is ze inderdaad erg moe bij thuiskomst dat ze het echt niet meer in de gaten heeft...
Andere teef heeft alleen na de eerste loopsheid ontzettende schijndracht gehad en de loopsheid op zich was net een bloedbad. Daarna nooit meer last van schijndracht en ze lekt bijna niet (zit soms tegen stille loopsheid aan). Ik heb tot nu toe zelf de ervaring dat die eerste loopsheid eigenlijk het ergste is. Daarna stukken minder last gehad.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In loving memory
Wiljean's Branko (28 augustus 1995 - 16 maart 2010)
Geable v/d Oppershoeve (10 mei 2000 - 14 december 2010)
Mary Tudor of Geable's Pride (11 april 2010 - 22 december 2010)
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

En 50 tot 60% van de mammatumoren is kwaadaardig en er is een aanzienlijk risico op metastasen. Uit onderzoek blijkt dat het risico op het ontwikkelen van mammatumoren bij gesteriliseerde teven afhankelijk is van het aantal loopsheden dat de teef had voor de sterilisatie. Had de teef nog geen loopsheid voor haar sterilisatie dan is het risicopercentage 0,005%. Had zij twee of meer loops heden voor de sterilisatie, dan is het risicopercentage 0,26%. Uit een andere rangschikking van deze gegevens blijkt dat bij een sterilisatieleeftijd jonger dan 29 maanden het risicopercentage 0,06% is en bij een sterilisatieleeftijd van ouder dan 30 maanden 0,40%. Het risico voor complete teven is 1%.
Sorry maar deze informatie klopt niet. De kans op tumoren aan de melkklieren is voor intacte teven ongeveer 23%. Daarvan gaat na de juiste behandeling ongeveer 4% dood, dus de kans op doodgaan is ongeveer 1%, niet de kans op het krijgen. De kans op baarmoederontsteking is ongeveer 25% en de enige behandeling is chirugisch. Van alle intacte teven moet dus ongeveer 42% ooit geopereerd worden (en een aantal meerdere keren). Een operatie aan de melkklieren is extreem agressief en pijnlijk. Prima als je dat risico wilt lopen (voor de duidelijkheid, ik doe dat, met mijn 3,5 jaar oude intacte teef), maar laten we de discussie in ieder geval op de juiste gegevens baseren ;)
OT: hier wachten we altijd tot 6 maanden (en voor grote rassen liever na de eerste loopsheid) maar voor een Chi is een sterilisatie op 5 maanden geen ramp. Ik zou me over andere dingen druk gaan maken.

Groetjes,

Kees
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Casey schreef:
En 50 tot 60% van de mammatumoren is kwaadaardig en er is een aanzienlijk risico op metastasen. Uit onderzoek blijkt dat het risico op het ontwikkelen van mammatumoren bij gesteriliseerde teven afhankelijk is van het aantal loopsheden dat de teef had voor de sterilisatie. Had de teef nog geen loopsheid voor haar sterilisatie dan is het risicopercentage 0,005%. Had zij twee of meer loops heden voor de sterilisatie, dan is het risicopercentage 0,26%. Uit een andere rangschikking van deze gegevens blijkt dat bij een sterilisatieleeftijd jonger dan 29 maanden het risicopercentage 0,06% is en bij een sterilisatieleeftijd van ouder dan 30 maanden 0,40%. Het risico voor complete teven is 1%.
Sorry maar deze informatie klopt niet. De kans op tumoren aan de melkklieren is voor intacte teven ongeveer 23%. Daarvan gaat na de juiste behandeling ongeveer 4% dood, dus de kans op doodgaan is ongeveer 1%, niet de kans op het krijgen. De kans op baarmoederontsteking is ongeveer 25% en de enige behandeling is chirugisch. Van alle intacte teven moet dus ongeveer 42% ooit geopereerd worden (en een aantal meerdere keren). Een operatie aan de melkklieren is extreem agressief en pijnlijk. Prima als je dat risico wilt lopen (voor de duidelijkheid, ik doe dat, met mijn 3,5 jaar oude intacte teef), maar laten we de discussie in ieder geval op de juiste gegevens baseren ;)
OT: hier wachten we altijd tot 6 maanden (en voor grote rassen liever na de eerste loopsheid) maar voor een Chi is een sterilisatie op 5 maanden geen ramp. Ik zou me over andere dingen druk gaan maken.

Groetjes,

Kees
Jij werkt bij een DA toch?
Een vriendin van mij ook en nog iemand anders die ik ken en die hebben toch altijd heel andere meningen :denken:
Zien altijd zoveel zieke hondjes en teven die mamatumoren krijgen en baarmoederontsteking.. Ja, maar, de gezonde honden komen niet he :19:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
mon
Zeer actief

Ongelezen bericht door mon »

ik heb mijn teef met 9 maanden laten castereren ook omdat het via de stichting komt uit buitenland hun reden was voor de melkklier kanker en tegen te gaan fokken met een buitenlandse hond . :wink:
groetjes monique en een lik van samra en lahloub

in mijn gedachten en in mijn hart wimpie 15-8-93 - 19-6-06 layka 6-92 - 3-10-05
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

nathalie schreef:Jij werkt bij een DA toch?
Een vriendin van mij ook en nog iemand anders die ik ken en die hebben toch altijd heel andere meningen :denken:
Zien altijd zoveel zieke hondjes en teven die mamatumoren krijgen en baarmoederontsteking.. Ja, maar, de gezonde honden komen niet he :19:
Als het goed is hebben ze ook de gezonde honden in hun bestand. Dus in % kunnen ze bij een DA vaak heel goed zeggen hoe het zit. Ook een gezonde hond komt n.l. wel eens bij een DA. Al is het alleen maar voor de entingen.
Afbeelding
gevni havanezers
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

blacky schreef:
nathalie schreef:Jij werkt bij een DA toch?
Als het goed is hebben ze ook de gezonde honden in hun bestand. Dus in % kunnen ze bij een DA vaak heel goed zeggen hoe het zit. Ook een gezonde hond komt n.l. wel eens bij een DA. Al is het alleen maar voor de entingen.
En toch vind ik dat niet relevant. Er zijn zoveel gezonde honden die nooit een dierenartspraktijk van binnen zien. Mijn eigen da zegt dit ook zo. Ze vragen wel of de hond nog een gestrer. of gecastreerd moet gaan worden als er toch een kleine ingreep moet gaan gebeuren, maar zullen sporadisch over castr. beginnen bij een normaal bezoek..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
bekooij
Zeer actief
Mijn ras(sen): berner sennen, friese stabij

Ongelezen bericht door bekooij »

Ik heb het topic laten lezen aan desbetreffende persoon. Inmiddels is haar teefje gecastreerd, ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties.
Haar motivatie was dat ze niet met een doekje achter haar hondje aan wilde lopen in huis :ugh:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:ugh: , daar kan ik dan weer geen begrip voor opbrengen , neem dan geen hond :oeps:
sorry :U: ik zal het wel niet mogen zeggen, maar jeetje
miekemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door miekemuis »

deel helemaal je mening
een dag niet geteckeld is een dag niet geleefd Afbeelding
rose
Zeer actief

bekooij schreef:Ik heb het topic laten lezen aan desbetreffende persoon. Inmiddels is haar teefje gecastreerd, ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties.
Haar motivatie was dat ze niet met een doekje achter haar hondje aan wilde lopen in huis :ugh:
Nee, stel je voor zeg :ugh:

Jij hebt in ieder geval je best gedaan, voor het hondje in kwestie hoop ik het allerbeste.
En er zullen vast wel meer mensen zijn die wel hun voordeel met dit topic doen en niet te beroerd zijn om even een doekje te pakken :wink:
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Gelukkig hebben ze van die loopsheid broekjes uitgevonden, ideaal :ok: maargoed, voor dit hondje is het al te laat iig.
Afbeelding
bekooij
Zeer actief

Ik ben het helemaal met jullie eens dat dit zeker niet de juiste motivatie is om een teefje te laten castreren. Ik vind kan er ook echt niet bij.
Helaas kon ik haar niet op andere gedachten zetten en is het nu inderdaad te laat.
En neem dan inderdaad geen hond.
Hoop inderdaad dat andere mensen er wat aan hebben met alle reacties!
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

bekooij schreef:Ik heb het topic laten lezen aan desbetreffende persoon. Inmiddels is haar teefje gecastreerd, ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties.
Heb ik dan een rare teef? Ik hoef niet extra te dweilen, enige wat ik moet doen is vaker laken om haar kussen verschonen. Voor de rest vind je geen druppel bloed in huis. Mocht er een druppel vinden, wijs ik het aan en ruimt ze het zelf op. Dus niet met doekje achter haar aan, je merkt gewoon geen verschil
Perry en Noah

Afbeelding
bekooij
Zeer actief

duitse herder schreef:
Heb ik dan een rare teef? Ik hoef niet extra te dweilen, enige wat ik moet doen is vaker laken om haar kussen verschonen. Voor de rest vind je geen druppel bloed in huis. Mocht er een druppel vinden, wijs ik het aan en ruimt ze het zelf op. Dus niet met doekje achter haar aan, je merkt gewoon geen verschil
Nee zeker geen rare teef! gewoon een rare eigenaar die daar bang voor is (geen verstand van honden) en dat is jammer ook voor het hondje. Maar ja. Ze is al gecastreerd.
Afbeelding
rose
Zeer actief

Waarom claimt (bijna) elke dierenarts dat het beter is om je hond te laten helpen voor die eerste loopsheid?
Ondertussen heb ik al 3 dierenartsen hierover aangesproken en zij beweren dat de nadelen die jullie hier opnoemen,
niet van tig belang zijn dat de groei echt in gevaar komt
Ik kan het je niet vertellen waarom zij dt claimen, kan jou wel aanraden om eens een da te bellen die tegen castratie voor de 1e loopsheid is, die zal jou precies uit kunnen leggen waarom hij/zij dat is.

Er wordt beweerd dat de ontwikkeling van de hond stopt bij het castreren, maar voor de eerste loopsheid moeten vele honden nog een stuk in de hoogte schieten. Ik denk niet dat teven die voor de loopsheid gesteriliseerd werden op hun hoogte bleven staan. Je kan het wijten aan het feit dat het nog een tijd duurt eer al die hormonen effectief uit het lichaam zijn 'verdwenen', maar deze kunnen toch nooit hun functie zo goed vervullen dat de hond nog enkele centimeters omhoog schiet?
Dat de groeischijven later sluiten is een bewezen feit, dit gebeurt normaliter door de 1e loopsheid, dus als die niet komt.....

Als je voor de eerste loopsheid castreert, heb je dan nog steeds die vachtveranderingen?
Hier in ieder geval wel.

Fijn dat je hebt besloten om in ieder geval te wachten tot zij uitgegroeid is mocht je het al gaan laten doen :ok:
Ik wil ook nog eens benadrukken dat er wat mij betreft een groot verschil zit tussen castratie voor de 1e loopsheid en wanneer de hond met 2/3 jaar gecastreerd wordt.
In beide gevallen ben ik er geen voorstander van maar bij een castratie voor de 1e loopsheid pak je je hond gewoon teveel af van wat zij broodnodig heeft om goed te kunnen opgroeien.
Als ik er tijd voor heb zal ik wat foto's maken van mijn teefje haar vacht, schouders, kleine koppie/vulva en in mijn ogen te lange rug.
Kun je het zelf zien, en ik zou trouwens graag samen met mijn meisje in discussie gaan met de 3 da's die jij gesproken hebt, mogen zij mij verklaren waarom deze zaken niet van belang zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”