Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

RAD en Megan

Alles over de RAD.

Moderator: moderatorteam

Gesloten
brandon
Actief
Mijn ras(sen): Labrador. 10 jr oud genaamd Brandon

RAD en Megan

Ongelezen bericht door brandon »

He hoi

Die RAD regeleing heb ik dus aan de lijven ondervonden voordat wij Brandon hadden. We hadden een kruizing Bordeaudog/Amerikaanse Stafford. In Groningen uit het Asiel gehaald. Daar hebben we haar 2 jr gehad. Woonde een half jaar in Breda, werd ze inbeslag genomen. "Ja mecrouw dat is een Pittbull dus levensgevaarlijk". Oja Megan was echt levensgevaarlijk pfffffffff!!!!!! Ze was gewoon een schat. Moesten dus naar het politiebureau komen voor een expertise. Ja daar werd dus gezegd dat is een Pittbull. Nee is ze niet. Maarja zonder papieren gevonden in Groningen dan krijg je dat.

Megan was een schat lag bij onze zoon op bed, kon met alles en iedereen, onee niet alles geen katten, was gek op voetballen, bleven bij haar niet heel.

Als je bij ons thuiskwam kreeg je eerst een uitgebreide begroeting van die lange tong van dr. Zat heel graag op schoot. Zo gevaarlijk was Megan dus.

We hadden dus geen keuze, hadden een advokaat in de arm genomen om te kijken of er nog wat aan te doen was. Nee dus is diezelfde dag nog in beslag genomen. Heb wel afgedongen dat ik afscheiod van mn meisje kon nemen en haar zelf laten cremeren. Heb ik wel voor elkaar gekregen.

Gr Jenny
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Re: RAD en Megan

Ongelezen bericht door rose »

Heel trieste verhalen zijn dit, en nog triester is het dat je zeker niet de enige bent die zo'n verhaal te vertellen heeft.
Sterkte, kan mij voorstellen dat dit heel frustrerend en moeilijk moet zijn (geweest).
brandon
Actief

Ja klopt is nu 12 jr geleden maar doet nog steeds zeer.
anne_lies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door anne_lies »

:roos: Jeetje wat moet dat verschrikkelijk geweest zijn voor jullie en nog steeds.
Afbeelding
brandon
Actief

Vooral voor onze zoon. Het was zijn hond. Waar Harald was was Megan en andersom. Lag bij hem op bed. Het 1e wat Harald zei toen ik hem vertelde dat Megan niet meer was "Mam als ik later groot ben dan stop ik die rechter in de cel en doe ik hetzelfde met hem als hij met Megan heeft gedaan.

Ik weet niet of jullie dat verhaal van Max kennen die Bordeaudog die bij mensen over een schutting is gedumpt brrrrrrrrrr. Die ligt dus hier begraven in Prinsenbeek. Daar heb ik Megan bijlaten uitstrooien. Heb dat ook aan Harald verteld. Die kwam de volgende morgen beneden zei dus "Mam ik heb vannacht gedroomd dat Max en Megan in de hemel aan het spelen waren." O toen had ik het ff niet meer. Je moet sterk zijn voor je kids maar van binnen huilde ik dus echt wel.

Harald zegt nu af en toe nog wel eens ik mis Megan. Hij was toen 5 moet je zien wat voor inpact dat gehad heeft.

Gr Jenny
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Het ergste aan jouw verhaal vind ik nog dat je Megan uit het asiel vandaan had.
Het asiel heeft dus een hond geplaatst, en toch valt de hond onder de RAD.
Dat vind ik echt niet kunnen, dan hadden ze haar in het asiel al moeten laten inslapen, of bij hetplaatsing een vrijwaring moeten geven.

Ook al is het lang geleden, toch nog heel veel sterkte, ik denk niet dat je dit ooit kunt vergeten.
:zweep:
brandon
Actief

Nee vergeten doe je het nooit. Onze Harald heeft nu nog af en toe mis Megan.

We hoorden toen dit allemaal liep dat ze nog meer honden die onder de RAD vielen in het asiel hadden. Ze waren zich toen in Groningen ook van geen kwaad bewust, dat ze iets verkeerd deden. Ze dachten dat Megan niet onder de RAD viel omdat ze leek op een van de honden van de medewerkers zelf. Dat was een een Amerikaanse Buldog. Heb het ze ook nog gevraagd hoe zo dit doen konden en dat ik hun hulp wilde hiermee. Toen gaven ze niet thuis. Daar baalde ik vreselijk van. Sorrie wordt er nog heel kwaad en verdrietig om. Ze heeft nooit iemand kwaad gedaan, was een engeltje voor alles en iedereen, snap het nog steeds niet. Onze advocaat zei: "het is een draak van een wet", maar daar heb ik haar niet mee terug. Zit toch te denken om ooit weer een staff of een bull te nemen maar ben bang dat ik ze ga vergelijken. Tis nou bijna 16 jr geleden maar vergeten doe je het niet echt niet vooral omdat het een kerngezonde hond ,was mn meisje, die nooit iemand kwaad heeft gedaan. Sorrie maar ik moest het ff kwijt. Weet dat verschillende mensen dit meegemaakt hebben het blijft zeer doen. Ze staat ook nog steeds op de kast ons aan te kijken met haar big smile.

Gr Jenny
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

verschrikkelijk, zeker ook omdat jullie haar in een asiel gehaald hebben en niet geinformeerd zijn of jullie jezelf hebben laten informeren voor die tijd.

ik ben er nog steeds tegen dat de RAD helemaal losgelaten is, maar het op uiterlijk afmaken van honden is een goede zaak dat dat wel gestopt is.
Afbeelding
brandon
Actief

O ik ben ook helemaal niet tegen de RAD maar kijk wel naar de hond zelf. Als de hond gebruikt om te vechten en tegen alles en iedereen op te hitsen dan is de RAD goed. Maar heb je, net als wij, een gezinshond die geen vlieg kwaad doet en zelf de inbrekers de weg wijst waar alles staat, dan vind ik de RAD een .....wet(mag je zelf invullen). Toen we haar uit het asiel haalde wist ik helemaal niks van een RAD-wet, is ons idd ook niks van verteld. Wou dat ze dat wel gedaan hadden, dan had ik haar waarschijnlijk ook wel meegenomen wat ze zag er uit als een engeltje en dat was ze ook. Harald was er meteen verliefd op ja dan weet ik genoeg.

Gr Jenny
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

brandon schreef:O ik ben ook helemaal niet tegen de RAD maar kijk wel naar de hond zelf. Als de hond gebruikt om te vechten en tegen alles en iedereen op te hitsen dan is de RAD goed. Maar heb je, net als wij, een gezinshond die geen vlieg kwaad doet en zelf de inbrekers de weg wijst waar alles staat, dan vind ik de RAD een .....wet(mag je zelf invullen). Toen we haar uit het asiel haalde wist ik helemaal niks van een RAD-wet, is ons idd ook niks van verteld. Wou dat ze dat wel gedaan hadden, dan had ik haar waarschijnlijk ook wel meegenomen wat ze zag er uit als een engeltje en dat was ze ook. Harald was er meteen verliefd op ja dan weet ik genoeg.

Gr Jenny

daar is geen RAD voor nodig want dat is al in de wet geregeld.

buiten dat ik het echt heel erg voor jullie vind heb je zelf ook een verantwoordelijkheid hierin. je kunt het niet afdoen met dat niemand je gewaarschuwd heeft want je hebt zelf ook een onderzoeksplicht.

toen wij jaren geleden besloten dat we een staff wilden wisten wij niks. na wat zoekwerk was ongeveer het enige wat we wisten dat er iets was met verplicht FCI stamboom bij staffies. meer niet. krantje gekocht sam gekocht en eigenlijk alleen op dat papiertje gelet.
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

De RAD is op 1 februari 1993 in gegaan. Sinds die tijd zijn er heel wat honden geweest die het leven hebben gelaten omdat ze de uiterlijke kenmerken hadden van een pitbullachtige. In de ene stad was de klopjacht heftiger dan een andere stad. Woonde je in breda of rotterdam dan had je een veel grotere kans om je hond kwijt te raken dan bijv. hier in Almere. En soms zelfs terwijl er totaal geen pitbullachtig bloed in hun aderen stroomden maar door de kruising er toch op leken. Een kwalijke zaak. Ik vind het van een asiel ook een kwalijke zaak dat zij honden die onder deze RAD vielen, toch herplaatsten. Zal waarschijnlijk met alle goede bedoelingen zijn geweest maar de eigenaar zit met het grote verdriet hierdoor.

Je hond op zo'n manier af moeten staan is traumatisch, zeker voor kinderen.
brandon
Actief

Oja dat weet ik. Hoorde later van de RAD ben er toen ook ingedoken maar bij Megan waren geen papieren ze was gevonden wisten ook geen eigenaar te achterhalen. Heb wel geprobeerd om erachter te komen maar is niet gelukt. Omdat er verder niks van haar bekend was ook geen chip toen ze was gevonden wisten ze helemaal niks. Bij de inbeslagname is er een expertise gedaan en werd ons verteld dat ze op een Pitbull lijkt dus dat ze niet mag. Wat ik er van begrepen heb van het asiel zat er geen Pitbull in dus zou ze gewoon mogen.

Ben ook maar een leek hierin.

Gr Jenny
dogo4ever
Zeer actief

massam schreef: daar is geen RAD voor nodig want dat is al in de wet geregeld.

buiten dat ik het echt heel erg voor jullie vind heb je zelf ook een verantwoordelijkheid hierin. je kunt het niet afdoen met dat niemand je gewaarschuwd heeft want je hebt zelf ook een onderzoeksplicht.

toen wij jaren geleden besloten dat we een staff wilden wisten wij niks. na wat zoekwerk was ongeveer het enige wat we wisten dat er iets was met verplicht FCI stamboom bij staffies. meer niet. krantje gekocht sam gekocht en eigenlijk alleen op dat papiertje gelet.
Toen wij van plan waren een hond te nemen hadden wij de keuze tussen een pit en een staff (die keus zat in ons hoofd). Dat was rond 90/91. Toen al waren er geluiden van een wet die een verbod zouden betekenen voor de pit. Maar dat waren nog slechts kreten. En ondertussen vulden de revu en de aktueel met de telegraaf zich met bloeddorstige artikelen. En de geluiden werden steeds heftiger. Dat was voor ons DE reden om geen pit te kopen. Wij wilden de hond niet zijn hele leven kort aangelijnd en gemuilkorft over straat laten gaan terwijl wij dit dus al bij aanschaf wisten. Wij vonden dat niet fair naar de hond toe. Van daaruit zijn wij overgestapt naar de Stafford met een FCI boom.
brandon
Actief

dogo4ever schreef:De RAD is op 1 februari 1993 in gegaan. Sinds die tijd zijn er heel wat honden geweest die het leven hebben gelaten omdat ze de uiterlijke kenmerken hadden van een pitbullachtige. In de ene stad was de klopjacht heftiger dan een andere stad. Woonde je in breda of rotterdam dan had je een veel grotere kans om je hond kwijt te raken dan bijv. hier in Almere. En soms zelfs terwijl er totaal geen pitbullachtig bloed in hun aderen stroomden maar door de kruising er toch op leken. Een kwalijke zaak. Ik vind het van een asiel ook een kwalijke zaak dat zij honden die onder deze RAD vielen, toch herplaatsten. Zal waarschijnlijk met alle goede bedoelingen zijn geweest maar de eigenaar zit met het grote verdriet hierdoor.

Je hond op zo'n manier af moeten staan is traumatisch, zeker voor kinderen.

Wij woonde eerst dus in Groningen daarna in Breda. Groningen nooit een hondenwacht zien lopen in Breda dus wel. Liep ook gewoon met Megan aan de lijn toen hij langsreed in zn auto. Alleen op het losloopveldje mocht ze los anders niet.

Gr Jenny
dogo4ever
Zeer actief

In Breda kon je er bijna op rekenen dat je de pineut was. Breda en Rotterdam stonden bekend om de grote pakkans met je hond. Daar weet je inmiddels alles van.

Een hond opsluiten op basis van uiterlijke kenmerken is van de zotte maar de RAD helemaal laten vervallen is in mijn optiek ook niet het juiste geweest. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren over een paar jaar als alles geevalueerd wordt.
brandon
Actief

Ja ben ik ook benieuwd naar RAD was helemaal niet slecht maar let dan niet alleen op de uiterlijke kenmerken maar ook op het karakter van de hond. Vaak ligt de agressiviteit van onze honden vaak aan de baas en niet aan het ras toch of zie ik dat verkeerd. Als je je hond gewoon sociaal opvoed is er niks mee aan de hand maar doe je dat niet ja dan gaat het verkeerd

Gr Jenny
dogo4ever
Zeer actief

brandon schreef:Ja ben ik ook benieuwd naar RAD was helemaal niet slecht maar let dan niet alleen op de uiterlijke kenmerken maar ook op het karakter van de hond. Vaak ligt de agressiviteit van onze honden vaak aan de baas en niet aan het ras toch of zie ik dat verkeerd. Als je je hond gewoon sociaal opvoed is er niks mee aan de hand maar doe je dat niet ja dan gaat het verkeerd

Gr Jenny
Sorry, dat laatste over agressiviteit ben ik niet met je eens. Er zijn rassen die meer agressiviteit in zich hebben dan andere rassen. Hetzij naar andere dieren hetzij naar mensen. Opvoeding doet een hoop maar niet alles. Jij als eigenaar moet weten wat je in je handen hebt en wat er kan gebeuren en daarop anticiperen. Het is een feit dat bepaalde rassen of kruisingen daartussen worden gebruikt als ego verlenging maar ook dat deze rassen bij mensen terecht komen die er niet mee om weten te gaan. En daar gaat het fout. Er zijn al genoeg mensen op deze wereld die beter nooit een hond kunnen nemen. Zet daar dan ook nog eens een ras met een gebruiksaanwijzing in huis en het drama kan beginnen.
brandon
Actief

Dat ben ik ook wel met je eens. Je weet wat bepaalde honden doen kunnen dat is ook de reden waarom die mensen deze honden nemen. maar daar nemen wij ze niet voor. Je moet als eigenaar gewoon kijken wat je doet en weten wat er kan gebeuren als het misgaat. Ik weet wel dat er hier in de buurt iemand woont waar iedereen bang van is. Hij loopt die hond elke keer op te hitsen tegen andere honden. dan kun je er op wachten dat het verkeerd gaat.

Daarom denk ik wel dat het voor een gedeelte aan de opvoeding ligt maar idd ook aan de aard van de hond.

Gr Jenny
Frank
Actief
Mijn ras(sen): Working Terriers

Ongelezen bericht door Frank »

Ze hadden de RAD beter kunnen vervangen voor een houdvergunning. Verplicht een cursus voor alle eigenaren en toekomstige eigenaren van een hond.
Geen vergunning, geen hond! Lost meteen het probleem van de commercielle fok op, want daar is gewoon geen markt meer voor.

Toegevoegd een verbod voor kinderen om de hond uit te laten. Een minimum leeftijd van 16 jaar voor het uitlaten van alle honden boven de 30 cm! :D

Wedden dat de meeste problemen de wereld uit zijn?!
Frank
brandon
Actief

Die houdvergunning is idd geen gek idee. Maar dan niet alleen voor honden die onder de RAD vallen maar voor alle honden. Onze Harald mocht dit jaar voor het eerst pas met Brandon lopen omdat ik niet zeker wist of hij hem wel zou houden. Hij mocht het in het begin alleen als ik erbij was daarna mocht hij pas alleen.

Gr Jenny
Frank
Actief

brandon schreef:Die houdvergunning is idd geen gek idee. Maar dan niet alleen voor honden die onder de RAD vallen maar voor alle honden. Onze Harald mocht dit jaar voor het eerst pas met Brandon lopen omdat ik niet zeker wist of hij hem wel zou houden. Hij mocht het in het begin alleen als ik erbij was daarna mocht hij pas alleen.

Gr Jenny
Natuurlijk voor alle rassen! :D :D
Enneee, meteen lekker ff die eigenaren aanpakken die maar te pas en te onpas hun hond overal los laten lopen zonder dat ze de hond onder appel hebben. Gaan ze nog ff lekker bij een ander voor de deur of in de tuin schijten en dan leuk doen alsof je het niet gezien hebt :mep: :mep: Ben dol op honden, helaas is alleen 90% van de eigenaren op zijn minst zwakzinnig.....behalve wij natuurlijk :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lol, heb wel wat frustratie opgebouwd ja in de jaren dat ik honden heb :engel: :engel: :engel: :engel: :engel:
Frank
brandon
Actief

Hahahhaha hoezo frustratie is niks van te merken :lol1:. Onze Megan mocht niet los alleen op het losloopveldje en als ze wat doen moest deed ze dat heel netjes boven op de bult( aan de fexilijn). Onze Brandon ook hoor deed het altijd op de bult of helemaal achteraan op een veldje. Als hij ziek was moest ik echt achter hem aanrennen om bij het veldje te komen, was vooral 's nachts een komisch gezicht denk ik. Heb eigenlijk nog nooit honden gehad die het ergens anders deden als op de daarvoor bestemde veldjes of weiden. Als je een hond hebt hoeft er niemand anders last van te hebben toch?

Vind ik nu eigenlijk ook met mn poesjes, weet eigenlijk niet wat ik doen moet. Er lopen hier al zoveel katten. Moet ze sowieso 4-6 wk binnenhouden. Ze zitten wel vaak voor het raam te kijken maar twijfel of ik ze wel of niet naar buiten moet laten.

Gr Jenny
Frank
Actief

brandon schreef: Als je een hond hebt hoeft er niemand anders last van te hebben toch?

Vind ik nu eigenlijk ook met mn poesjes
Juist, alleen deelt helaas niet iedereen die mening.
Frank
brandon
Actief

Nee weet ik daar erger ik me ook vreselijk aan.
Ishtar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door Ishtar »

brandon schreef:Die houdvergunning is idd geen gek idee. Maar dan niet alleen voor honden die onder de RAD vallen maar voor alle honden. Onze Harald mocht dit jaar voor het eerst pas met Brandon lopen omdat ik niet zeker wist of hij hem wel zou houden. Hij mocht het in het begin alleen als ik erbij was daarna mocht hij pas alleen.

Gr Jenny
Wow, mocht jouw zoon de hond al uitlaten toen hij 5 jaar oud was.... Persoonlijk vind ik dat erg jong!

BTW ... verschrikkelijk wat je is overkomen met het weghalen/maken van je hond....

Maar een kind kan de hond niet uitlaten! Die kunnen nog helemaal niet probleemoplossend denken... En er kan altijd iets onverwachts gebeuren! Mijn zoons zijn 9 en 11 jaar oud... en die geef ik niet de verantwoordelijkheid om buiten te lopen met de hond.

Het houden van onze lieverd is voor 98 % van de tijd geen enkel probleem... maar die ene duif die net op ons afvliegt... of die kat die vlak voor ons over steekt... vereist correctie... en zeker alertheid en inschatten wat er fout kan gaan....

Nou ja, ik wil niet preken hoor.... maar 5 jaar en alleen buiten met een hond.... daar schrik ik dus van! :oohja:
brandon
Actief

Ishtar schreef:

Gr Jenny
Wow, mocht jouw zoon de hond al uitlaten toen hij 5 jaar oud was.... Persoonlijk vind ik dat erg jong!

BTW ... verschrikkelijk wat je is overkomen met het weghalen/maken van je hond....

Maar een kind kan de hond niet uitlaten! Die kunnen nog helemaal niet probleemoplossend denken... En er kan altijd iets onverwachts gebeuren! Mijn zoons zijn 9 en 11 jaar oud... en die geef ik niet de verantwoordelijkheid om buiten te lopen met de hond.

Nee Harald is nu 15 hoor hij mocht het vorig jaar pas hoor eerder niet. Hoe kom je bij 5jr. Das toch veel te jong.

Gr Jenny

Het houden van onze lieverd is voor 98 % van de tijd geen enkel probleem... maar die ene duif die net op ons afvliegt... of die kat die vlak voor ons over steekt... vereist correctie... en zeker alertheid en inschatten wat er fout kan gaan....

Nou ja, ik wil niet preken hoor.... maar 5 jaar en alleen buiten met een hond.... daar schrik ik dus van! :oohja:
Marliez
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog

Ongelezen bericht door Marliez »

Ik kan van uit het oogpunt van het asiel zeggen dat de RAD een vreselijke k*twet was. Sloeg daadwerkelijk nergens op. Zwerfers die van een "dubieuse aard" werden binnengebracht kwamen dus in principe binnen met een doodsverklaring. Binnen 14 dagen niet opgehaald was inslapen.
Ik heb hele mooie en vooral goede honden naar "het kamertje" gebracht, omdat ze een verkeerd uiterlijk hadden. Ik heb monsters verzorgd ( van alle rassen van Jack tot Rottweiler, van herder tot Cockerspaniel) die alle gedoogd werden...
We zijn bedreigt door mensen die een ter dood veroordeelde hond mee wilde nemen, die ons dierenbeulen vond.

Na al die tijd kan je mij nog steeds niet uitleggen dat de RAD zinvol is geweest. Als je iets wil doen aan de wildgroei van "gevaarlijke" rassen, pak de eigenaren aan... En haal niet zo hard uit naar de honden!
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Regeling Agressieve Dieren”