Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining met kleinere terrier?

Moderator: moderatorteam

Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Jachttraining met kleinere terrier?

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Hallo allemaal,

Ik ben het gelukkige baasje van Boyke, een 8 jarige border terrier reu. Na drie cursussen (puppy en twee vervolgcursussen) heb ik nooit meer iets georganiseerds gedaan met hem. Natuurlijk wel altijd lange wandelingen en de normale oefeningetjes blijven doen. Hij staat goed onder apel (op de "gebruikelijke" uitzonderingen na, maar da's wel normaal lijkt me :wink: ). Het lijkt me wel heel leuk om jachttraining met hem te doen, maarrrrrr ... is een bordertje daar geschikt voor :denken: ? De jagende terrier (zijn we een keer geweest toen we nog in Schiedam woonden) is veel te ver weg helaas. Boyke kan goed apporteren, zwemmen, zit en blijf op afstand etc. Hij heeft volgens mij ook een behoorlijke neus bij zich :D .
Wat denken de ervaren jachttrainers ervan??

Groetjes,
Anne en Boyke.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Jachttraining met kleinere terrier?

Ongelezen bericht door ranetje »

Heb je wel eens aan apporteertraining (bijv. bij de FHN) gedacht?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Dat lijkt me heel leuk! Ik heb wel wat op internet zitten speuren (speuren, ook leuk :D ) en vond een jachthonden school in Almere, waar ze onder andere apporteren. Ik vroeg me alleen af of Boyke niet erg buiten de boot valt met allemaal grote jachthonden om hem heen. Hij apporteert graag, maar zal bijvoorbeeld niet zomaar een gracht inspringen voor een dummy. Dat moet bij hem allemaal wat geleidelijker gaan. Ik heb al een mai gestuurd naar die school, maar krijg helaas geen antwoord. Het zou leuk zijn eens te gaan kijken!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hij valt niet buiten de boot.
Zeker niet bij een FHN apporteertraining (dacht ik :wink: )

Kijken en vragen of je een keer mee mag doen om te testen of het wat is voor jullie :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Flevo Bordertje schreef:Dat lijkt me heel leuk! Ik heb wel wat op internet zitten speuren (speuren, ook leuk :D ) en vond een jachthonden school in Almere, waar ze onder andere apporteren. Ik vroeg me alleen af of Boyke niet erg buiten de boot valt met allemaal grote jachthonden om hem heen. Hij apporteert graag, maar zal bijvoorbeeld niet zomaar een gracht inspringen voor een dummy. Dat moet bij hem allemaal wat geleidelijker gaan. Ik heb al een mai gestuurd naar die school, maar krijg helaas geen antwoord. Het zou leuk zijn eens te gaan kijken!
Je kan ook gaan praktijk speuren. Ik wilde met mijn Dogo bij de betreffende jachthondenschool zweetspoor gaan doen maar dat vonden ze niet zo'n strak idee met een groep vol met teckels. Van daaruit ben ik bij iemand terecht gekomen die praktijkspeuren les geeft. Ik heb daar getraind met mijn Dogo, een vriend van ons met zijn dogo en 2 vrienden met hun engelse staffies. Dus ik zien niet in waarom een border het niet zo kunnen. Het is dan alleen niet met een dummy en apporteren.
Flevo Bordertje
Zeer actief

Bedankt allemaal voor de leuke tips! Ik ga het allemaal eens goed uitzoeken en gewoon eens kijken bij verschillende groepjes wat leuk is en geschikt voor ons.
:E:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat raar dat je geen antwoord krijgt, meestal krijg je vrij snel reactie terug bij deze school. Bij de jachthondenschool Almere kun je inderdaad terecht met alle honden die het leuk vinden om te apporteren. Ik zou nog even afwachten of ze reageren en anders even bellen. Weet niet wanneer ze weer beginnen met een beginnersgroep, maar dat zal vast wel op de site staan.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
DogMa
Actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door DogMa »

Flevo Bordertje schreef:De jagende terrier (zijn we een keer geweest toen we nog in Schiedam woonden) is veel te ver weg helaas.
Je bedoelt de Werkende Terrier ;) Jammer dat het te ver weg is, want dat is toch wel errug leuk :lol1: Toen zaten we in Zegge, inmiddels in Klundert, maar dat is nog niet veel dichterbij voor je vrees ik!

Tegenwoordig doet ook iemand deze training in Nijmegen (http://www.hus-vermeer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).
Flevo Bordertje
Zeer actief

Ik ga zeker nog contact opnemen met de honden school in Almere. De site ziet er goed uit en het is lekker dichtbij. Het lijkt me leuk ook die kant van de jachttraining te leren kennen.
De terrier jachttraining in Wageningen van Hus-Vermeer heb ik inmiddels ook gevonden! Zij hebben in november een zaterdag "jachtevent" voor terriers (en aanverwanten :D ). Ik hoor morgen van ze wanneer het is en als ik kan ga ik er zeker heen met Boyke!
Leuke acties dus voor ons :lol1: . Ik vind het super van dit forum dat er zoveel mensen met ervaring zitten en dat jullie ook zo enthousiast zijn om het te delen met anderen!! Bedankt :ok:
Groetjes,
Anne.
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Bij mij op de training zit een Duitse Jachtterrier. Hij heeft dit jaar z'n KNJV-B diploma gehaald. Voor A kan je niet op, dan moet je een hond uit groep 7 of 8 hebben.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wij hebben een softcoated wheaten op leeftijd in de groep.
Het wordt nooit een natuurtalent op bepaalde vlakken, maar de hond (en de baas :wink: ) vind het wél erg leuk :ok:
Hoewel ik niet zo graag, of in ieder geval niet snel, verval in termen van raseigenschappen, is het bij deze hond wel zo dat ze waarschijnlijk nooit precies gaat begrijpen hoe ze haar neus en de wind kan gebruiken. En ook niet begrijpt dat ze de neus en het zicht kan combineren.
Maar het gaat om het plezier, en ze kan practisch elke oefening tot een goed einde brengen. Soms een beetje aangepast, en soms met een beetje extra hulp. Maar wat kan dat schelen :wink:
Ze heeft haar levenlang obedience gedaan, dat speelt ook parten.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Flevo Bordertje
Zeer actief

Leuk om te lezen dat ook andere terrierrassen meedoen met de jachttraining! Als ik lees welke oefeningen gedaan worden, zie ik Boyke best een heel eind komen met hier en daar een aanpassing :lol1: . Het gaat me ook niet om diploma's, maar om het plezier van samen met hem buiten bezig zijn en hem zien genieten. Hoewel ik ook niet vies ben van een beetje uitdaging, dus wie weet :wink:
Boyke ruikt ook zelden in de lucht, maar altijd op de grond, het is alsof die hele lucht voor hem niet bestaat. Als er vogels voor hem opvliegen kijkt hij altijd stomverbaasd om zich heen waar heen ze "verdwenen" zijn, maar in de lucht kijken denkt hij niet aan :smile:
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

De terrier bij ons op de training loopt wel graag om bij over water, want als hij zwemt met een flinke eend heeft hij het moeilijk om boven te blijven.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Voor de cairn terriërbroers zoek ik ook naar een speur/jachttraining.
Heb cyberspace afgezocht maar nog niets concreets gevonden. Mailtjes naar trainers zijn niet beantwoord.... we worden gediscrimineerd :boos:

Maar goed... ik zoek iets in de (ruime) omgeving van Zoetermeer. Ze zijn echt heel goed in het zoeken en speuren.
Neus in de lucht.... natuurlijk... :pffff:

Als iemand iets weet.....
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Flevo Bordertje schreef:Leuk om te lezen dat ook andere terrierrassen meedoen met de jachttraining! Als ik lees welke oefeningen gedaan worden, zie ik Boyke best een heel eind komen met hier en daar een aanpassing :lol1: . Het gaat me ook niet om diploma's, maar om het plezier van samen met hem buiten bezig zijn en hem zien genieten. Hoewel ik ook niet vies ben van een beetje uitdaging, dus wie weet :wink:
Boyke ruikt ook zelden in de lucht, maar altijd op de grond, het is alsof die hele lucht voor hem niet bestaat. Als er vogels voor hem opvliegen kijkt hij altijd stomverbaasd om zich heen waar heen ze "verdwenen" zijn, maar in de lucht kijken denkt hij niet aan :smile:
Grappig, met het reddingshondenwerk zocht Jamey juist wel met de neus in de lucht. Ik heb haar nog nooit echt met de neus aan de grond aan het werk gezien (behalve naatuurlijk bij het 'krant lezen' tijdens wandelen).
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Flevo Bordertje
Zeer actief

Badu schreef:Voor de cairn terriërbroers zoek ik ook naar een speur/jachttraining.
Heb cyberspace afgezocht maar nog niets concreets gevonden. Mailtjes naar trainers zijn niet beantwoord.... we worden gediscrimineerd :boos:

Maar goed... ik zoek iets in de (ruime) omgeving van Zoetermeer. Ze zijn echt heel goed in het zoeken en speuren.

Hoi Badu,
Misschien toch de Werkende Terrier? Het is wel een eindje weg van Zoetermeer, maar volgens mij hoef je niet wekelijks te gaan en kun je ook zo nu en dan meedoen. Het is wel erg leuk voor ze! Anders een algemene speurcursus, die hebben ze van de FHN (http://www.fhn.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) op verschillende plekken dus wie weet ook bij jou in de buurt. Dat is wel echt een cursus.
Succes :ok:
Anne.
Flevo Bordertje
Zeer actief

Grappig, met het reddingshondenwerk zocht Jamey juist wel met de neus in de lucht. Ik heb haar nog nooit echt met de neus aan de grond aan het werk gezien (behalve naatuurlijk bij het 'krant lezen' tijdens wandelen).[/quote]

Toevallig gisteren in het bos Boyke dus wel in de lucht zien snuffen :oohja: Misschien zie ik het nu pas, omdat ik er meer op let! Als hij z'n luchtje eenmaal te pakken heeft, plakt hij zich meteen aan de grond vast hoor, maar blijkbaar vangt hij de geur toch eerst op in de lucht :D En als ik niet oppas verdwijnt hij daarna tussen de bomen om met zijn jachtyelpje een heel eind achter een hert aan te rennen :oeps: Gelukkig kan ik hem op tijd voor zijn (bijna altijd...).
Hebben jullie honden ook dat jachtyelpje?
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Flevo Bordertje schreef: Hebben jullie honden ook dat jachtyelpje?
Mijn vorige tekkel had dat. Daar was ik nooit zo blij mee, want dat betekende dat ze wel een tijdje wegbleef :mep: :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Flevo Bordertje schreef:
Badu schreef:Voor de cairn terriërbroers zoek ik ook naar een speur/jachttraining.

Hoi Badu,
Misschien toch de Werkende Terrier? Het is wel een eindje weg van Zoetermeer, maar volgens mij hoef je niet wekelijks te gaan en kun je ook zo nu en dan meedoen. Het is wel erg leuk voor ze! Anders een algemene speurcursus, die hebben ze van de FHN (http://www.fhn.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) op verschillende plekken dus wie weet ook bij jou in de buurt. Dat is wel echt een cursus.
Succes :ok:
Anne.
Dank Anne, ik heb ze een mailtje gestuurd... ben benieuwd!
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Alphen aan de rijn? Daar geven ze apporteersport. Heb ik met Jip ook gedaan :ok:

Anders kijk even in mijn topic in deze hoek, daar staan ook nog wat dingen!
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Flevo Bordertje
Zeer actief

Martijn schreef:
Jaap* schreef:
Hoewel ik niet zo graag, of in ieder geval niet snel, verval in termen van raseigenschappen, is het bij deze hond wel zo dat ze waarschijnlijk nooit precies gaat begrijpen hoe ze haar neus en de wind kan gebruiken. En ook niet begrijpt dat ze de neus en het zicht kan combineren..
Dapper kon dat prima. Zat geen korreltje jachthond in.
En Eva pakt ook met het grootste gemak een geurtje op.

Ik denk dus dat je gevoel om ras er buiten te laten heel terecht was.
Ja, ras zegt zeker niet alles met dit soort voorkeuren en talenten. Boyke zou als border terrier zo een vossenbouw in moeten duiken, maar dat was nu net wat hij absoluut niet zag zitten :smile1: Hij zag het vossenbontje erdoor gaan en liep snel om naar het einde van de bouw, maar erin, nee hoor :lol:
Apporteren doet hij wel heel graag, met van alles, en dat is dan weer niet zo typisch zijn terriertaak!
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Flevo Bordertje schreef:Hij zag het vossenbontje erdoor gaan en liep snel om naar het einde van de bouw, maar erin, nee hoor :lol:
Hij klinkt slim genoeg om iets van jacht- of apporteertraining te doen :mrgreen: :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Flevo Bordertje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Flevo Bordertje schreef:Hij zag het vossenbontje erdoor gaan en liep snel om naar het einde van de bouw, maar erin, nee hoor :lol:
Hij klinkt slim genoeg om iets van jacht- of apporteertraining te doen :mrgreen: :ok:
Ik vond het zelf eerlijk gezegd ook wel een slimme actie van hem :smile: :smile:
Waarom zou je in zo'n donkere tunnel stappen als je er in een noodgang omheen kan??
Ik ga in november naar het terrier event in Wageningen, eens kijken wat hij er nu van vindt! Als dit toch niet ons ding is, ga ik verder kijken bij de jachthondenschool in Almere. Leuk om naar uit te kijken :ok:
Jan Brand Zweetwerk
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar,
Ruwhaar Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jan Brand Zweetwerk »

Flevo Bordertje schreef:Hallo allemaal,

Ik ben het gelukkige baasje van Boyke, een 8 jarige border terrier reu. Na drie cursussen (puppy en twee vervolgcursussen) heb ik nooit meer iets georganiseerds gedaan met hem. Natuurlijk wel altijd lange wandelingen en de normale oefeningetjes blijven doen. Hij staat goed onder apel (op de "gebruikelijke" uitzonderingen na, maar da's wel normaal lijkt me :wink: ). Het lijkt me wel heel leuk om jachttraining met hem te doen, maarrrrrr ... is een bordertje daar geschikt voor :denken: ? De jagende terrier (zijn we een keer geweest toen we nog in Schiedam woonden) is veel te ver weg helaas. Boyke kan goed apporteren, zwemmen, zit en blijf op afstand etc. Hij heeft volgens mij ook een behoorlijke neus bij zich :D .
Wat denken de ervaren jachttrainers ervan??

Groetjes,
Anne en Boyke.
Bij Jachthondenschool Almere traint ook een groepje met Teckels. Gewoon eens proberen.

hartelijke groet,
Jan Brand
Flevo Bordertje
Zeer actief

Jan Brand Zweetwerk schreef:
Flevo Bordertje schreef: Groetjes,
Anne en Boyke.
Bij Jachthondenschool Almere traint ook een groepje met Teckels. Gewoon eens proberen.

hartelijke groet,
Jan Brand
Hallo Jan,
Dat is leuk om te horen! Ik ga er eens naar informeren en gewoon eens kijken! Bedankt voor de tip :ok:
Groeten,
Anne.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”