Begrijpend lezen heet datMaxine schreef: EDIT: Wat Paulala net heeft geprobeerd uit te leggen is nu net wat ik bedoelde.
Ik leer het langzaam wel om te begrijpen wat mensen schrijven zonder altijd maar eerst alles negatief op te vatten
Moderator: moderatorteam
Begrijpend lezen heet datMaxine schreef: EDIT: Wat Paulala net heeft geprobeerd uit te leggen is nu net wat ik bedoelde.

Gelukkig maar.Paulala schreef:Begrijpend lezen heet datMaxine schreef: EDIT: Wat Paulala net heeft geprobeerd uit te leggen is nu net wat ik bedoelde.![]()
Ik leer het langzaam wel om te begrijpen wat mensen schrijven zonder altijd maar eerst alles negatief op te vatten

nee, want dan praat je dus over rashondenfok. en bij rashonden heb ik het over stamboomhonden.sirene schreef:Wat de meerwaarde is, is al zo vaak beschreven op het forum. En als ras of achtergrond iemand niet interesseert is dat voor mij ook geen probleem.
Als je niet gelooft dat een rashond met stamboom gezonder is dan zeg je dus eigenlijk dat de beste oplossing voor de rashondenfok is dat fokkers niet meer moeten selecteren maar gewoon Brutus van de hoek moeten gebruiken ? Geloof je dat dat de oplossing is ?sirene schreef:
En dat doe ik natuurlijk niet, begrijpend lezen....Paulala schreef:Begrijpend lezen heet datMaxine schreef: EDIT: Wat Paulala net heeft geprobeerd uit te leggen is nu net wat ik bedoelde.![]()
Sorry dan, maar voor mij was het zo klaar als wat dus dacht ik wel dat dat voor de rest ook duidelijk was.LongFields schreef:En dat doe ik natuurlijk niet, begrijpend lezen....Paulala schreef:Begrijpend lezen heet datMaxine schreef: EDIT: Wat Paulala net heeft geprobeerd uit te leggen is nu net wat ik bedoelde.![]()
Je kunt het ook omdraaien, denk goed na over hoe iets wat je schrijft over kan komen en probeer eens te nuanceren in plaats van zo botweg alles zwart of wit in te kleuren.

Het was ook maar een geintje, toevallig begreep ik wat ze bedoelde.LongFields schreef:En dat doe ik natuurlijk niet, begrijpend lezen....Paulala schreef:Begrijpend lezen heet datMaxine schreef: EDIT: Wat Paulala net heeft geprobeerd uit te leggen is nu net wat ik bedoelde.![]()
Je kunt het ook omdraaien, denk goed na over hoe iets wat je schrijft over kan komen en probeer eens te nuanceren in plaats van zo botweg alles zwart of wit in te kleuren.

Emma schreef:leuke kruising inderdaad.
maar als je het telefoonnummer googled, hebben ze ook al eens Hovawart met duitse herder pups gehad. op zich niks mis mee hoor, maar zet je wel even aan het denken. . .wat doen ze straks met ``moeders``als die er al bij is![]()
maar idd. leuke hondjes

Ik hoop dat je over een jaar of 2 nog net zo blij met deze kruising bent als nu.laniramommy schreef:tja onze Gentle is dus ook een kruizing pup bij particulieren vandaan.
Zijn papa is Boerboel en zijn Mama is Boerboel x Stafford.
LongFields schreef:Ik hoop dat je over een jaar of 2 nog net zo blij met deze kruising bent als nu.laniramommy schreef:tja onze Gentle is dus ook een kruizing pup bij particulieren vandaan.
Persoonlijk vind ik het er eentje in de categorie "linke soep".

Ja maar zou dat uit moeten maken dan.Caro. schreef:Ik vind het moeilijk hoor...
Broodfok is uiteraard een grote NEE.
Wat ik wel afschuwelijk vind zijn de gelegenheidsnestjes met rashonden. Waarschijnlijk echt niet allemaal hoor, maar als ik het even bij 'mijn' ras de Rottweiler hou, dan draait mijn maag soms om als ik zie wat er voor een Rottweiler door moet gaan.
Sorry, ze zien er 9 van de 10 keer niet uit en als liefhebber van dit ras, vind ik dit erg om te zien.
Echter, laatst toen ik de eend kocht () hadden ze daar ook een nestje kruisingen. Moeder was een kruising, vader was ook iets ondefinieerbaars en daar zaten een stuk of 8 prima uitziende en vrolijke pups. Ik kan daar niet zoveel tegen hebben eigenlijk.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik ooit zonder hond kom te zitten (hopelijk pas over hele lange tijd) ik ook niet een half jaar of jaar hondloos wil zijn wachtend op het perfecte nestje. Ik wil een hond om me heen, probeer daarbij zorgvuldig te zijn, maar een jaar zonder hond wil ik niet.

Kijk, hier kan ik je ook heel goed volgen. Ik heb dat dus zelf ook. Als Cleo komt te overlijden wil ik graag een nieuwe hond. Ik weet nog niet precies wat ik wil. Als ik een rashond wil dan ga ik naar een fokker. Dat is duidelijk. Maar als ik gewoon een leuke hond wil dan kies ik misschien wel voor een gelegenheidsnestje van marktplaats. Toen ik Eva kocht wilde ik perse een rashond. Daar wacht ik met liefde op en ik heb ook echt gekregen waar ik op hoopte. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu exclusief bij de zorgvuldig gefokte honden ga blijven. Uiteindelijk is elke hond gewoon je hond, ongeacht afstamming. Een Laekense herder kan je niet kopen zonder naar een fokker te gaan. Gewoon een mooie herdershond kan je echter overal kopen. Dus als ik hierna gewoon een herder wil of gewoon een leuke hond dan kan dat zomaar weer een kruising zijn.Caro. schreef: Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik ooit zonder hond kom te zitten (hopelijk pas over hele lange tijd) ik ook niet een half jaar of jaar hondloos wil zijn wachtend op het perfecte nestje. Ik wil een hond om me heen, probeer daarbij zorgvuldig te zijn, maar een jaar zonder hond wil ik niet.
Ga je toch lichtelijk mank hierin.MARC_S schreef:Het verschil tussen broodfok en particuliere gelegenheidsnesten is in elk geval dat de pups sociaal worden gemaakt. Dat deel vind ik alles bepalend. Broodfokpups moeten in hun nieuwe huis wennen nadat ze, tussen dode broers en zussen gezeten hebben soms, hun moeder bij ze weg is gehaald op jonge leeftijd. Ze in een busje vervoerd zijn en in hun poep zitten. Ze in kratten opgeslagen hebben gezeten in schuren bij handelaren tot die genoeg pups hadden om de rit te maken. Ze ruw behandeld zijn. Ze slecht voer en geen entingen gehad hebben. Dus de kans dat dat een stabiele huishond wordt is veel kleiner. De kans dat dat een hele ongelukkige hond met trauma's zal worden is groter. Medische zaken staan daar in mijn ogen totaal los van. Die zijn als je het mij vraagt bij vrijwel alle honden gelijk. Of je nu een kruising, een rashond zonder stamboom of een rashond met stamboom neemt, kans dat hij niet gezond is is er altijd. Ik denk niet dat een kruising of een rashond zonder papieren perse ongezonder is dan een geteste rashond. Want de risico's van het fokken van rashonden zijn oa dat je lijnteelt doet. En lijnteelt geeft sneller problemen die tot uiting komen. Zodra je een Duitse herder x mechelse herder gaat kruisen met een Duitse herder en de pups als stamboomloze Duitse herders verkoopt zijn die denk ik al makkelijker gezond dan wanneer je 2 DH samen een nest laat krijgen. Dus de testen lijken mij ook meer nodig bij de dieren die uit lijnteelt en strakke rasschema's gefokt worden. Natuurlijk kan een broodfok labrador makkelijk HD hebben omdat ze daar rustig broer x zus doen. Maar huis tuin en keuken-nesten doen geen broer x zus maar gewoon 2 honden die sprekend op een lab lijken. De kans dat die allebei iets dragen is niet snel groter dan 2 stamboekhonden uit een gesloten stamboek verwacht ik.
Ik denk dat alle honden ziek kunnen zijn. Of testen dat uit kunnen sluiten is erg de vraag. Dat ze gedaan worden is goed. Je leert er van en er zijn heel wat problemen die je wel kan ondervangen zoals PRA bv. Maar of je HD met testen uit de DH krijgt? Ik heb het idee dat testen op HD helemaal geen verschil maakt. 2 vrije honden krijgen nl keihard 3 zware HD-pups en zolang de testen de ziekte niet uitsluiten vraag ik me af of dat wel werkt. De DH wordt strak en getest gefokt en begint het meest problematische ras te worden. Dat rijmt niet voor mij.Je zou verwachten dat de kans wel erg klein moest zijn nu om een zieke hond te kopen met HD. Ik heb echter het idee dat het juist erger en erger is geworden. Dat komt wel door lijnteelt denk ik. Dus daarvoor zijn die medische testen veel belangrijker dan voor die 3/4 DH van de boerderij of de buren. Hun ouders zijn geen neef en nicht en er zit een scheut vreemd bloed doorheen wat veel goed zal maken verwacht ik

Ik ken 1 Laekense die HD-D heeft, of hij nog leeft weet ik niet want deze liep ik wel eens tegen het lijf op een show toen ik met Sjefke net begon, dus dan praat je al gauw over een jaar of 9 geleden. Deze hond liep overigens mét HD-D niet merkbaar mank (in de ring althans).MARC_S schreef:Hoi Kees, volgens mij is er helemaal geen probleem van HD in de laekense hoor. Ik heb nog nooit gehoord van een laekense met HD in een merkbare vorm. Maar ik denk dat Suzanne daar beter op kan antwoorden.

Kijk, dat dacht ik dus ook. Dus vandaar mijn antwoord naar Kees. Ik heb nooit het idee gehad risico te lopen op HD toen wij Eva bij jou kochtenLongFields schreef:Ik ken 1 Laekense die HD-D heeft, of hij nog leeft weet ik niet want deze liep ik wel eens tegen het lijf op een show toen ik met Sjefke net begon, dus dan praat je al gauw over een jaar of 9 geleden. Deze hond liep overigens mét HD-D niet merkbaar mank (in de ring althans).MARC_S schreef:Hoi Kees, volgens mij is er helemaal geen probleem van HD in de laekense hoor. Ik heb nog nooit gehoord van een laekense met HD in een merkbare vorm. Maar ik denk dat Suzanne daar beter op kan antwoorden.
Verder ken ik geen Laekense die merkbaar HD hebben, en ook in de uitslagen van de officiële onderzoeken die op de site van de rasvereniging gepubliceerd staan zie ik meest A'tjes, een aantal TC's en een enkele B. Ja, ik zie een HD ++ staan bij een hond uit 1992, gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen.
Ja, naar mijn mening moet dat dus wel uitmaken. Een ras hoort aan een bepaalde standaard te voldoen en als ik een Rottweiler zie lopen die de bouw ongeveer heeft van een Dobermann en daarbij ook nog bijzonder slecht loopt, dan draait mijn maag om.bouvierpoedel schreef:Ja maar zou dat uit moeten maken dan.Caro. schreef:Ik vind het moeilijk hoor...
Broodfok is uiteraard een grote NEE.
Wat ik wel afschuwelijk vind zijn de gelegenheidsnestjes met rashonden. Waarschijnlijk echt niet allemaal hoor, maar als ik het even bij 'mijn' ras de Rottweiler hou, dan draait mijn maag soms om als ik zie wat er voor een Rottweiler door moet gaan.
Sorry, ze zien er 9 van de 10 keer niet uit en als liefhebber van dit ras, vind ik dit erg om te zien.
Echter, laatst toen ik de eend kocht () hadden ze daar ook een nestje kruisingen. Moeder was een kruising, vader was ook iets ondefinieerbaars en daar zaten een stuk of 8 prima uitziende en vrolijke pups. Ik kan daar niet zoveel tegen hebben eigenlijk.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik ooit zonder hond kom te zitten (hopelijk pas over hele lange tijd) ik ook niet een half jaar of jaar hondloos wil zijn wachtend op het perfecte nestje. Ik wil een hond om me heen, probeer daarbij zorgvuldig te zijn, maar een jaar zonder hond wil ik niet.
Dat het er niet uit ziet in jouw belevenis.
De rottweiler is van oudsher ook een ras met doel en toen werd er ook alleen naar de werkwaarde gekeken en niet zozeer op schoonheid.
Als je zou moeten fokken volgens de standaard welke standaard hou je dan aan.?
Die in het begin is opgestelt bij het ontstan van het ras of de werkhonden lijn of showlijn.?
Het type wat het goed doet op de show op dat moment of gisteren of morgen.?
Er lopen hier nog een aantal boerboel x Staff kruisingen rond en het zijn allemaal hartstikke leuke lieve honden!LongFields schreef:Ik hoop dat je over een jaar of 2 nog net zo blij met deze kruising bent als nu.laniramommy schreef:tja onze Gentle is dus ook een kruizing pup bij particulieren vandaan.
Persoonlijk vind ik het er eentje in de categorie "linke soep".

yamie schreef:hmm, jij bent nou precies een honden eigenaar die ik graag ontloop, het ontkennen van genen die in een hond zitten, "als je maar goed opvoedt"![]()
![]()
juist zulke mensen, maken dat bepaalde rassen en type honden als nogal ongewenst worden bestempeld

Ik begrijp heel goed wat Yamie bedoeld.laniramommy schreef:yamie schreef:hmm, jij bent nou precies een honden eigenaar die ik graag ontloop, het ontkennen van genen die in een hond zitten, "als je maar goed opvoedt"![]()
![]()
juist zulke mensen, maken dat bepaalde rassen en type honden als nogal ongewenst worden bestempeld
Fijn dat je me beter kent dan ik mezelf ken, en dat je mensen beoordeeld op 1 berichtje op een forum, dat je ook nog eens leest zoals het jou uitkomt![]()
We zijn juist heel verantwoordelijke eigenaren die er JAREN over hebben nagedacht, alles hebben opgezocht, uitgezocht, gelezen, nagevraagd etc etc, voordat we een keuze maakten!!!!!
Die meteen met puppycursus zijn gestart. en de pup meteen heel duidelijke regels bijbrengen.
Omdat ik vind dat je geen hele hondenrassen mag beoordelen op uiterlijk, ben ik nu een slecht mens

Ik moet zeggen dat ik je wel doordacht vind praten en dat ik wel begrijp wat je zegt. Ik begrijp ook wat Suzanne en Noor zeggen maar eigenlijk vind ik dat jouw stukjes erg goed geschreven zijn. Zeker het deel over het omslagpunt. Prachtig! Ik denk echt dat je de spijker op zijn kop slaat en dat mensen hun pup wel iedereen laten bespringen en laten stoeien met mensen omdat dat onschuldig lijkt. Dan is de hond een grote volwassen hond en dan worden mensen bang, voelt de hond zijn macht en ineens is hij niet meer leuk. Dat is geen omslagpunt maar een door de vingers zien van opbouw van dat gedrag. Leuk geschreven en het geeft zeker aan dat je weet wat je doet.laniramommy schreef: We zijn juist heel verantwoordelijke eigenaren die er JAREN over hebben nagedacht, alles hebben opgezocht, uitgezocht, gelezen, nagevraagd etc etc, voordat we een keuze maakten!!!!!
Die meteen met puppycursus zijn gestart. en de pup meteen heel duidelijke regels bijbrengen.