Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zit dat met HD-C?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hoe zit dat met HD-C?

Ongelezen bericht door Shima »

Pas geleden sprak ik iemand die een Bordeauxdogpup van een maand of 3 of 4 heeft en ze liet me de stamboom zien. Beide ouders hebben HD-C. Ook in de rest van de voorouders zag ik (als ik het me nog allemaal goed herinner) nog een paar met C, 1 met B, 2 of 3 met A, 1 met TC en de rest geen HD vermelding. Ik ben daar erg van geschrokken, zo fok je toch honden met steeds slechter wordende heupen? :scratch:
Hoe is dat bij jullie ras geregeld, mag je daar twee ouderdieren met HD-C gebruiken?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Re: Hoe zit dat met HD-C?

Ongelezen bericht door malinois »

sommige rassen zoals Bordeaux dog daar zijn simpelweg maar heel weinig A of B honden van te vinden dus moet je wel C gebruiken. Tenminste dat kan ik me nog herinneren, heb het ooit eens ergens gelezen.

ps. bij de mechelaars mogen alleen A en B honden worden gebruikt
Alleen honden met de Heupdysplasie uitslag A of B kunnen voor de fokkerij worden ingezet (en: honden met de Nederlandse kwalificatie negatief en tc)
http://www.nvbh.eu/index.php?option=com ... Itemid=606" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

Bij ons ras (welsh springer) mag je met C heupen fokken, maar dan moet er wel een A of B heup tegenover staan.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Bij de Goldens staan A-heupen voor 1 punt, B-heupen voor 2 punten en C-heupen voor 3 punten.
Je mag met C-heupen fokken, zolang je maar niet boven de 5 punten uitkomt.
Meestal wordt er tegenover een hond met C-heupen gekozen voor een hond met A-heupen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

malinois schreef:sommige rassen zoals Bordeaux dog daar zijn simpelweg maar heel weinig A of B honden van te vinden dus moet je wel C gebruiken. Tenminste dat kan ik me nog herinneren, heb het ooit eens ergens gelezen.
Nee hoor, dat moet niet, dat DOET men :wink:
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Tulp schreef:
malinois schreef:sommige rassen zoals Bordeaux dog daar zijn simpelweg maar heel weinig A of B honden van te vinden dus moet je wel C gebruiken. Tenminste dat kan ik me nog herinneren, heb het ooit eens ergens gelezen.
En zolang ze dat blijven doen, zullen er ook weer honden met C geboren worden toch? Zo verbeter je toch niets lijkt me? Het is iets waar ik me, als ik zo'n doggenfokker was, ernstig zorgen om zou maken. Het is een lompzwaar ras en daar zouden toch goede heupen in moeten zitten. Ik hoop voor deze mensen dat hun pup er goed vanaf komt. :ugh: Hij heeft natuurlijk grote kans ook C te hebben met twee ouders die dat ook hebben.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tulp schreef:
Dan sterft het ras uit :19: Als er alleen maar C honden rondlopen en een enkele B hond dan heb je weinig om anders mee te fokken...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tulp
Zeer actief

malinois schreef:
Tulp schreef:
Dan sterft het ras uit :19: Als er alleen maar C honden rondlopen en een enkele B hond dan heb je weinig om anders mee te fokken...
Precies, blijkbaar niet sterk genoeg om te overleven.

Heel kort door de bocht, dat snap ik ook wel. Maar het is toch zo?
* * *
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

misschien zou je dat dan gewoon moeten laten gebeuren :19:
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Bij de ridgebacks alleen A en B, en mijn meisje heeft C aan 1 kant dus helaas gaat het feest niet door.
Zou zelf ook nooit, als het ras het toeliet met C heupen gaan fokken als je de gezondheid van het ras
wil behouden.
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Bij de Weim mag je geloof ik alleen met A en B heupen fokken. Al zou het mogen, ik zou nooit met C heupen fokken en ook met B heb ik een klein beetje moeite eigenlijk.... Helemaal als er in een ras genoeg mooie, lieve honden rondlopen met A heupen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
malinois
Zeer actief
Contacteer:

nathalie schreef:Bij de Weim mag je geloof ik alleen met A en B heupen fokken. Al zou het mogen, ik zou nooit met C heupen fokken en ook met B heb ik een klein beetje moeite eigenlijk.... Helemaal als er in een ras genoeg mooie, lieve honden rondlopen met A heupen.
B heb ik totaal geen problemen mee, C wel.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het hangt af van de uitslag, en die bestaat meer dan uit een lettertje.
Bovendien lijken mensen te vergeten dat HD niet alleen erfelijkheid is maar ook milieu.

In die zin zegt een uitslag dus niet zoveel: als je een matige hond zorgvuldig op laat groeien kun je een prima uitslag krijgen. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

De Tollerclub staat geen dekkingen toe met honden met C-heupen of erger. En daar ben ik het mee eens. C is milde HD en die honden kunnen wel degelijk last hebben van hun gewrichten. Tenzij het inderdaad niet anders kan, vind ik het dan fout om zo'n hond in te zetten. Bij de Tollers komt een C of erger heel af en toe voor, het grootste gedeelte is A en heel af en toe een B.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Het hangt af van de uitslag, en die bestaat meer dan uit een lettertje.
Bovendien lijken mensen te vergeten dat HD niet alleen erfelijkheid is maar ook milieu.

In die zin zegt een uitslag dus niet zoveel: als je een matige hond zorgvuldig op laat groeien kun je een prima uitslag krijgen. :19:
toch blijf ik er bij dat wat er niet in zit er ook niet uitkomt...
hier zijn alle pups opgevoed op dezelfde manier en dat is gewoon op laminaat lopen, klein beetje traplopen, achter een balletje aanrennen, los met de volwassen honden in het bos (geen 5 min. regel) etc.
Allemaal prima heupen. :19:

Dat terwijl ik weleens dingen hoor en lees, mensen die oh zo voorzichtig met pups omgaan, overal tegen beschermen en dan uiteindelijk zware HD blijken te hebben...
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Ik kan me voorstellen dat als je een hele kleine genenpoel hebt je zegt dat die hond met C wel ingezet moet worden. Maar dan toch alsjeblieft wel tegen een partner met goede heupen uit een lijn met goede heupen. C op C zetten lijkt me vragen om moeilijkheden. :19:
Ik ben het wel eens met de uitspraak dat milieu ook heel belangrijk is, maar als een heel nest bagger heupen heeft dan kun je er gerust vanuit gaan dat er iets niet in orde is. Doordat bij de Shilohs ALLE pups uit het nest worden getest (na 12 maanden), weet je dat en weet je dus ook dat je iets moet veranderen in je fokprogramma.
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

gezondheid en karakter, dat vind ik het belangrijkst.

Maar ik vind het tegelijkertijd ook wel heel makkelijk om alles wat niet aan de allerhoogste standaard als ongezond te bestempelen.

Ik ben van mening, en dat mag echt weerlegd worden, dat hoe smaller de fokbasis, op basis van heupen, ellebogen, ogen , hart, nieren, gedrags -----testen.
Hoe meer kans op andere aandoeningen.

oftwel, we kunnen alles testen en uitsluiten, en dan komt er weer iets anders bovendrijven...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef: toch blijf ik er bij dat wat er niet in zit er ook niet uitkomt...
Dat ontken ik nergens ;)
Ik zeg juist dat iets wat er in zit er soms niet uitkomt en daardoor een vals beeld kan geven.
daan! schreef:Ik ben van mening, en dat mag echt weerlegd worden, dat hoe smaller de fokbasis, op basis van heupen, ellebogen, ogen , hart, nieren, gedrags -----testen.

oftwel, we kunnen alles testen en uitsluiten, en dan komt er weer iets anders bovendrijven...
Daar ben ik het zeer, zéér hartgrondig mee eens.
Een hond is meer dan een bepaald iets. Kijk naar de totale lijn, kijk naar alles wat erin zit, neem genoegen met iets minder hier en sluit niet alles uit.
Dat is de doodsteek voor elk ras namelijk.
Testen is goed maar alleen als mensen begrijpen hoe ze daar mee om moeten gaan.

Afbeelding

carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Bij de Lagotto mag C gebruikt worden mààr enkel in combinatie met een A...
Een C gebruiken zou ik overwegen mits de hond een aanwinst voor het ras is, het totaal plaatje klopt én er geen hele reeksen C's voorkomen in de lijn van die hond.
C x C is een absolute not done
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

carine schreef:Bij de Lagotto mag C gebruikt worden mààr enkel in combinatie met een A...
Een C gebruiken zou ik overwegen mits de hond een aanwinst voor het ras is, het totaal plaatje klopt én er geen hele reeksen C's voorkomen in de lijn van die hond.
Hoe kan een C heup gebruiken nou een aanwinst zijn voor het ras :19: ?
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Is het bewezen dat HD erfelijk is voor wat betreft de gradatie? Misschien een hele stomme vraag. Want wat ik mij zo kan bedenken is dat als er een afwijking is deze sowieso vererft en dat de gradatie totaal niets zegt over wat voor pups er komen. Want als je HD-D x HD-D fokt is zover ik weet helemaal niet gezegd dat daar geen nest A'tjes uit kan komen. Andersom idem.

Bij veel rassen komt HD niet voor. Dus dat HD erfelijk is staat ergens wel vast. Hoewel ik denk dat ook de bouw van de honden en de manier waarop de standen van de gewrichten gefokt worden een invloed kan hebben.

Ik kan me dus zo voorstellen dat wat je ook aan combinaties maakt, je domweg altijd HD krijgt als dat in het ras zit. Want elke hond in dat ras is familie van elkaar. Allemaal hebben of misschien zelfs dragen ze HD in een bepaalde mate. Zelf denk ik dat HD Russisch roulette is. Ga je zwaar intelen krijg je meer HD. Ga je er volledig op letten dan nog steeds krijg je HD-D pups omdat die nu eenmaal in het ras zitten en je nu eenmaal met 2 ouders uit dat ras zal moeten blijven fokken. Wat zij zelf uiten, A of B of C geeft gewoon aan dat het er in zit. En als D erin zit komt die volgens mij net zo hard uit A X A als A X D als je het mij vraagt.

Ik denk dat omdat bij de DH alles getest wordt en HD een verschrikkelijk groot probleem is. Het helpt dus helemaal niet om HD-C en HD-D uit te sluiten. Misschien is HD wel gewoon HD?
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Contacteer:

*Evie* schreef:
carine schreef:Bij de Lagotto mag C gebruikt worden mààr enkel in combinatie met een A...
Hoe kan een C heup gebruiken nou een aanwinst zijn voor het ras :19: ?
Als de hond verder perfect is qua bouw, gezondheid en temperament en de genenpoel heel klein is waardoor je keuze beperkt is .... dan zou ik me dat kunnen voorstellen, maar C op C zou ik persoonlijk nooit doen.
Tulp
Zeer actief

Marjoleine schreef:
malinois schreef: toch blijf ik er bij dat wat er niet in zit er ook niet uitkomt...
Dat ontken ik nergens ;)
Ik zeg juist dat iets wat er in zit er soms niet uitkomt en daardoor een vals beeld kan geven.
daan! schreef:Ik ben van mening, en dat mag echt weerlegd worden, dat hoe smaller de fokbasis, op basis van heupen, ellebogen, ogen , hart, nieren, gedrags -----testen.

Daar ben ik het zeer, zéér hartgrondig mee eens.
Een hond is meer dan een bepaald iets. Kijk naar de totale lijn, kijk naar alles wat erin zit, neem genoegen met iets minder hier en sluit niet alles uit.
Dat is de doodsteek voor elk ras namelijk.
Testen is goed maar alleen als mensen begrijpen hoe ze daar mee om moeten gaan.
Ik ben het wel met je eens, maar de bordeauxdog of cane corso kun je toch moeilijk een ras noemen met een smalle basis. En als het resultaat van al die jaren nauwelijks een A-heup oplevert zit je op de foute weg naar mijn mening en is er op de verkeerde punten geselecteerd.

Nogmaals, dit is niet meer dan mijn mening :wink:
* * *
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

MARC_S schreef:Is het bewezen dat HD erfelijk is voor wat betreft de gradatie? Misschien een hele stomme vraag. Want wat ik mij zo kan bedenken is dat als er een afwijking is deze sowieso vererft en dat de gradatie totaal niets zegt over wat voor pups er komen. Want als je HD-D x HD-D fokt is zover ik weet helemaal niet gezegd dat daar geen nest A'tjes uit kan komen. Andersom idem.

Bij veel rassen komt HD niet voor. Dus dat HD erfelijk is staat ergens wel vast. Hoewel ik denk dat ook de bouw van de honden en de manier waarop de standen van de gewrichten gefokt worden een invloed kan hebben.

Ik kan me dus zo voorstellen dat wat je ook aan combinaties maakt, je domweg altijd HD krijgt als dat in het ras zit. Want elke hond in dat ras is familie van elkaar. Allemaal hebben of misschien zelfs dragen ze HD in een bepaalde mate. Zelf denk ik dat HD Russisch roulette is. Ga je zwaar intelen krijg je meer HD. Ga je er volledig op letten dan nog steeds krijg je HD-D pups omdat die nu eenmaal in het ras zitten en je nu eenmaal met 2 ouders uit dat ras zal moeten blijven fokken. Wat zij zelf uiten, A of B of C geeft gewoon aan dat het er in zit. En als D erin zit komt die volgens mij net zo hard uit A X A als A X D als je het mij vraagt.

Ik denk dat omdat bij de DH alles getest wordt en HD een verschrikkelijk groot probleem is. Het helpt dus helemaal niet om HD-C en HD-D uit te sluiten. Misschien is HD wel gewoon HD?
Ik weet wel dat bij sommige reuen (van de welsh springer), bijna alle nakomelingen daarvan allemaal slechte heupen hebben, dus denk wel dat het zeker erfelijk is.
Afbeelding
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Fokken met HD-C is niet iets waar ik mij zorgen over maak. Ik zou het zelf alleen niet in combinatie met een andere C doen, in combinatie met A of B wel. Ouderdieren met alleen A (dus AxA) kunnen ook C of zelfs D opleveren. Je sluit het nooit 100% uit, bovendien spelen er ook andere factoren mee zoals voeding, beweging, trauma, etc (zoals Marjolein zei) In aanleg kan het dan een C zijn, maar door milieu dus een C worden. Moet je zo'n hond uitsluiten voor de fok? Ik vind van niet. Ik ken een Bullmastiff reu die zelf C heeft, maar overwegend A vererft heeft.
Casa La Luna
Actief
Mijn ras(sen): Dogo-Canario
Contacteer:

Ongelezen bericht door Casa La Luna »

"Wat mag" zie ik nu een paar keer voorbij komen, Mag van wie??? Bij ons hebben we qua fokken niks met een ander te maken, dus ook geen rasvereniging o.i.d!

Wij beslissen zelf in wat wij doen als de tijd daar is, en welke Dogo-Canario we gebruiken dat maken we helemaal zelf uit. Zal even mooi worden dat we ons eigen inzicht laten vertroebelen door èèn of andere broodfokker of een andere zogenaamde expert.

Uitslag HD-C betekent hier castratie. want al hoor je HD-C X HD-A heb je nog altijd met vererving te maken!
Hoor deze idioterie al 25 jaar en elke keer komt het op het zelfde neer, teleurgestelde pup kopers in tranen en tuiten met het "We hebben haar/hem bij een erkende (fokker) gekocht!!

Saludos Rudi.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

*Evie* schreef: Hoe kan een C heup gebruiken nou een aanwinst zijn voor het ras :19: ?
meer dan je zou denken...
het gaat hier ook om een ras met een kleine genenpoel (en ja, er zijn Lagotti met HD, dat weet ik) maar ook een aantal andere zaken waar dient op gelet te worden, en dan heb ik het nog niet over lichaamsbouw, werkdrift ed meer maar over gedrag en karakter...als ik zou moeten kiezen tussen een Lagotto met een droomkarakter en C heupen of ééntje die angstig en terughoudend is met A heupen, dan weet ik het wel...tenzij de hond met C heupen uit een lijn komt waar dit legio zou voorkomen.
Let wel, een hond met een C mag enkel maar tegen een A gezet worden...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

linda1985 schreef: Ik weet wel dat bij sommige reuen (van de welsh springer), bijna alle nakomelingen daarvan allemaal slechte heupen hebben, dus denk wel dat het zeker erfelijk is.
Waarom hebben mensen het toch over denken als het erfelijkheid van HD betreft?
Het is gewoon bewezen, hoor.
Net als is aangetoond dat die erfelijkheid ca 30% en de rest milieu is :19:

Afbeelding

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

ik geloof dat het wetenschappelijk 'bewijs' ook wel eens precies andersom is geweest? 70 % erfelijk en 30 milieu?

Feit blijft dat je zonder aanleg (erfelijk) geen verschijnselen krijgt.

Naar die rassen zónder HD ben ik dan weer wel benieuwd...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef: Naar die rassen zónder HD ben ik dan weer wel benieuwd...
Ja, ik ook.
Ik zou er geen weten, echt niet.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”