Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opgaande raakvlak kattenloop

Moderator: moderatorteam

~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Opgaande raakvlak kattenloop

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Door goede raakvlaktraining heeft Sem helemaal geen problemen met de raakvlakken aan het einde van de toestellen.
Maar het is nu al een keer of 3 dat hij op wedstrijd een mooie plaats mis liep door het opgaande raakvlak van de kattenloop te missen. Ik vind dit echt super jammer.
Ik weet dat ik zelf even goed moet vertragen als hij de oploop neemt. En meestal werkt dit ook wel. Maar het gebeurt me toch iets te vaak dat hij het wel mist. Hij springt er gewoon over.

Heeft er iemand handige tips? Ik wil hem echt niet gaan afremmen op de toestellen. Het moet dus leuk en vrolijk blijven.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Re: Opgaande raakvlak kattenloop

Ongelezen bericht door May Linn »

Zou er een boog voorzetten, het duurt even voordat hij een andere techniek aangeleerd heeft, maar het werkt wel als je het consequent gebruikt.
Wat je ook even kan proberen is de hond juist aan te moedigen naar maximale snelheid.
Een hond in rengalop kan namelijk heel moeilijk van de grond komen. Maar dan moet je hem wel kunnen aanmoedigen tot die snelheid in alle situatie's.
Clickeren is ook een optie (omgekeerde 2on-2off), maar ook dat duurt een tijd en je hebt kans op snelheidverlies.
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

May Linn schreef:Zou er een boog voorzetten, het duurt even voordat hij een andere techniek aangeleerd heeft, maar het werkt wel als je het consequent gebruikt.
Wat je ook even kan proberen is de hond juist aan te moedigen naar maximale snelheid.
Een hond in rengalop kan namelijk heel moeilijk van de grond komen. Maar dan moet je hem wel kunnen aanmoedigen tot die snelheid in alle situatie's.
Clickeren is ook een optie (omgekeerde 2on-2off), maar ook dat duurt een tijd en je hebt kans op snelheidverlies.
Mee eens...ik zou ook kiezen voor juist verhogen van tempo. Sepp met zijn lange stelten heeft ook de oploop wanneer hij op volle snelheid is. Als hij langzamer gaat, juist kans voor missen oploop. Eigenlijk is dat ook het principe bij de afloop van running contacts ala silvia trikcman...maximale snelheid is altijd raak, zelfs met meerdere poten in het raakvlak.
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief

Is wel eens iets om over na te denken wat de snelheid betreft :ok: . Snelheid is bij Sem niet direct een probleem.
Werken met allerlei hulpmiddelen zie ik minder zitten. Maar valt te overwegen als andere dingen niet zouden werken...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou idd ook juist snelheid verhogen. Vol in speed er naartoe sturen vanuit een rechte lijn. En zo opbouwen naar bochten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
~Tine~
Zeer actief

Ik heb de laatste training geprobeerd om zelf heel snel te lopen als hij de oploop moest nemen. En volgens de lesgeefster ging het heel goed (ik had nu zelf niet de tijd om te kijken :D )!

Ik vind dit in ieder geval de aangenaamste manier om te proberen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

:ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Ik heb dat ook altijd begrepen. Als je hond opgaande raakvlak mist, dan ben jij te dichtbij. Dus juist niet wachten tot hij het raakvlak heeft, maar vol gas sprinten. Moet je hond wel weten dat hij de kattenloop moet nemen natuurlijk. hihi, misschien moet er weer eens iemand een filmpje maken, maar nu van alle opgaande raakvlakken. Overigens, ik hoor ook wel eens dat sommige keurmeesters bewust alleen het afgaande vlak keuren, dus misschien dat wij daarom wel zo erg op juist dat vlak letten?
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

poembaa schreef:Ik heb dat ook altijd begrepen. Als je hond opgaande raakvlak mist, dan ben jij te dichtbij. Dus juist niet wachten tot hij het raakvlak heeft, maar vol gas sprinten. Moet je hond wel weten dat hij de kattenloop moet nemen natuurlijk. hihi, misschien moet er weer eens iemand een filmpje maken, maar nu van alle opgaande raakvlakken. Overigens, ik hoor ook wel eens dat sommige keurmeesters bewust alleen het afgaande vlak keuren, dus misschien dat wij daarom wel zo erg op juist dat vlak letten?
Ben wel benieuwd naar zo'n filmpje. Ik kan me er namelijk niet helemaal in vinden. Kayla stapt juist in snelheid in een vloeiende beweging gewoon eroverheen, zonder dat ze springt oid. Heb geklikt op voorpoten in het raakvlak (dus achterpoten in het gras en voorpoten op het toestel), maar als ze voluit rent, dan staan die er gewoon boven omdat ze vrij lang is (terwijl de achterpoten netjes in het gras staan). Dus moet ik haar eerst remmen om vervolgens het toestel te nemen. In zo'n geval vind ik dat het opgaande raakvlak haar doel volledig mist.
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”