Ben ik het ook wel mee eens. Toen Saar nog snel bang was, en vluchtgedrag vertoonde, liep ik ook niet in drukkere losloopgebieden. Ze leek echt van honderden meters naar bepaalde honden te 'roepen' "je kan me hebben, kom dan klieren bij me, kom dan!". Dan kan je ook gewoon niet verwachten dat dat goed blijft gaan. Dat ging het dus ook niet, dus bleef ik wijselijk wegMARC_S schreef: Om de reden van energie en overslaan van stemmingen vind ik persoonlijk dat je met een hond die negatieve energie uitstraalt je niet moet begeven tussen loslopende honden. Dat is gevaarlijk voor alle partijen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat doe je met opdringerige honden?
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
Re: Wat doe je met opdringerige honden?

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb laatst een filmpje gezien waarbij een hond geïntroduceerd werd in een roedel. Poging 1, de hond deed zelf nog stoer en de hele roedel hing met de gebitten in de tralies. Poging 2, 2 minuten later, zelfde hond zelfde roedel, de hond was nu kalm gemaakt en onder appel gezet en hij kon zo door de poort de roedel inlopen.
Dat is in een pension hetzelfde. Nooit moet je een hond die signalen van stoerheid afgeeft in een wei zetten met een groep die daar losloopt. Die gaan reageren op een negatieve manier.
Als wij als mensen ergens op een terras zitten en er komt iemand ook daar zitten die constant provocerende opmerkingen maakt dan kan daar ook ellende van komen. Mensen worden aangestoken door die energie en sneren een keer terug of gaan verhaal halen. Wat mij betreft kan je alleen met een hond die zijn kop omhoog heeft en alleen nog naar jou kijkt andere honden passeren. Nooit met een aangelijnde hond die in de rondte kijkt. Dan vraag je erom.
Eva is bv een hond die je heel moeilijk langs andere loslopende honden kan voeren als zij aangelijnd is. Los loopt ze er meestal zo langs. Aangelijnd is een ander verhaal. Dan gaat ze staren, piepen, houdingen aannemen, janken, trillen en fixeren. Dat is vrijwel niet te negeren door andere honden maar ik merk wel dat andere honden dat bij haar niet erg vinden. Reuen komen hooguit kijken en piepen terug op afstand (heel slim want ze naait erg op). Teven laten het maar gaan. Dus welke energie ze precies uitstraalt weet ik niet, echte agressie is het in elk geval niet. Maar dat ze de passerende honden beïnvloed en erg gesprekken mee heeft is overduidelijk
Als wij als mensen ergens op een terras zitten en er komt iemand ook daar zitten die constant provocerende opmerkingen maakt dan kan daar ook ellende van komen. Mensen worden aangestoken door die energie en sneren een keer terug of gaan verhaal halen. Wat mij betreft kan je alleen met een hond die zijn kop omhoog heeft en alleen nog naar jou kijkt andere honden passeren. Nooit met een aangelijnde hond die in de rondte kijkt. Dan vraag je erom.
Eva is bv een hond die je heel moeilijk langs andere loslopende honden kan voeren als zij aangelijnd is. Los loopt ze er meestal zo langs. Aangelijnd is een ander verhaal. Dan gaat ze staren, piepen, houdingen aannemen, janken, trillen en fixeren. Dat is vrijwel niet te negeren door andere honden maar ik merk wel dat andere honden dat bij haar niet erg vinden. Reuen komen hooguit kijken en piepen terug op afstand (heel slim want ze naait erg op). Teven laten het maar gaan. Dus welke energie ze precies uitstraalt weet ik niet, echte agressie is het in elk geval niet. Maar dat ze de passerende honden beïnvloed en erg gesprekken mee heeft is overduidelijk
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
ben ik het ook zeker mee eens...Moos schreef:Ben ik het ook wel mee eens. Toen Saar nog snel bang was, en vluchtgedrag vertoonde, liep ik ook niet in drukkere losloopgebieden. Ze leek echt van honderden meters naar bepaalde honden te 'roepen' "je kan me hebben, kom dan klieren bij me, kom dan!". Dan kan je ook gewoon niet verwachten dat dat goed blijft gaan. Dat ging het dus ook niet, dus bleef ik wijselijk wegMARC_S schreef: Om de reden van energie en overslaan van stemmingen vind ik persoonlijk dat je met een hond die negatieve energie uitstraalt je niet moet begeven tussen loslopende honden. Dat is gevaarlijk voor alle partijen.![]()
gelukkig ben ik nooit op zondag vrij dus heb ik er weinig last van..
mocht ik toch door een druk gebied moeten met storm krijgt ie gewoon een muilkorf aan... dat is wel zo veilig voor alle partijen..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

-
laeken
- Zeer actief
Idem met Dapper, dat was een magneet voor patsertjes die dachten even op hem in te moeten gaan. Honden die nog nooit gevochten hadden van de overburen kon hij in 1 minuut agressief maken.Moos schreef:Ben ik het ook wel mee eens. Toen Saar nog snel bang was, en vluchtgedrag vertoonde, liep ik ook niet in drukkere losloopgebieden. Ze leek echt van honderden meters naar bepaalde honden te 'roepen' "je kan me hebben, kom dan klieren bij me, kom dan!". Dan kan je ook gewoon niet verwachten dat dat goed blijft gaan. Dat ging het dus ook niet, dus bleef ik wijselijk wegMARC_S schreef: Om de reden van energie en overslaan van stemmingen vind ik persoonlijk dat je met een hond die negatieve energie uitstraalt je niet moet begeven tussen loslopende honden. Dat is gevaarlijk voor alle partijen.![]()
-
laeken
- Zeer actief
Maar absoluut niet voor hem zelf als hij de verkeerde energie uitstraalt. Een hond die zegt, ik maak je af, krijgt gewoon een veel hevigere reactie van andere honden dan een hond die dat niet zegt. Ik vind dus dat je gewoon helemaal niet in de drukke gebieden moet lopen met honden die verkeerde sociale energie uitstralen. Dat is voor niemand goed en dat kan je niet neerleggen bij de loslopende hond die dan je aangelijnde hond komt vertellen dat hij het niet pikt wat je aangelijnde hond allemaal "roept". De honden die dat doen zijn OOK fout. Maargoed, dat is het leven en dat is nu eenmaal zo.StormenRoxy schreef:ben ik het ook zeker mee eens...Moos schreef:Ben ik het ook wel mee eens. Toen Saar nog snel bang was, en vluchtgedrag vertoonde, liep ik ook niet in drukkere losloopgebieden. Ze leek echt van honderden meters naar bepaalde honden te 'roepen' "je kan me hebben, kom dan klieren bij me, kom dan!". Dan kan je ook gewoon niet verwachten dat dat goed blijft gaan. Dat ging het dus ook niet, dus bleef ik wijselijk wegMARC_S schreef: Om de reden van energie en overslaan van stemmingen vind ik persoonlijk dat je met een hond die negatieve energie uitstraalt je niet moet begeven tussen loslopende honden. Dat is gevaarlijk voor alle partijen.![]()
gelukkig ben ik nooit op zondag vrij dus heb ik er weinig last van..![]()
mocht ik toch door een druk gebied moeten met storm krijgt ie gewoon een muilkorf aan... dat is wel zo veilig voor alle partijen..
-
laeken
- Zeer actief
Dat kan ook, maar dan loopt de eigenaar van de herder dus niet met een provocerende hond. Dan is de hond die aanvalt een hele foute hond om los te hebben.Nanna schreef:Toch gebeurt het omgekeerde ook wel hoor. Honden die nietsvermoedend staan te snuffelen of gewoon hun eigen ding lopen te doen en dan tóch aangevallen worden.MARC_S schreef: Idem met Dapper, dat was een magneet voor patsertjes die dachten even op hem in te moeten gaan. Honden die nog nooit gevochten hadden van de overburen kon hij in 1 minuut agressief maken.![]()
:N: Het was zijn negative energie die dat schuld was. Niet de andere hond.
Ik ga er altijd van uit dat dat door zwaar gefrustreerde honden gebeurt.
Van de week is hier nog een duitse herderteef enorm gepakt door een ambull. Dierenartswerk. Die herder lokte niets uit, speelde gewoon met haar balletje en heeft dat hele agressieve kutbeest niet eens aan zien komen.
Laatst gewijzigd door laeken op 25 okt 2010 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mechelfan
- Actief
Ik heb dat juist met mensen met kleine hondjes. Mijn herder aan de lijn en hun kleine hondje gezellig laten buurten.Emma schreef:ik begrijp precies wat je bedoelt. hier in het (honden)bos, loopt ook zo"n meneer.
de reden dat hun zeggen dat jij je hond los moet laten, is omdat ze zelf geen zin hebben hun hond op te voeden. als jij dus je hond los laat, vinden die mensen dat de honden dat onderling maar moeten doen. Dit zijn dus altijd bazen met grote honden, uiteraard,
'Hij doet niets hoor!' roepen ze dan....
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Wel hoor gewoon hier in (zuid)limburg komen wonenZoek stok! schreef:Echt hondenforumtaal, met de praktijk heeft het niks te makenhondeponnetje schreef:Ook al loop ik in een losloopgebied ik kijk altijd of de honden die we zien aankomen niet aan de lijn zitten en als dat zo is hou ik mijn honden bij me tot we erlangs zijn en dan mogen ze weer hun gang gaan (en dan bedoel ik niet terug naar de hond die we net gepasseerd zijn). Ik snap wel dat het op zondagmiddag met een zonnetje druk is in losloopgebieden maar het is toch ook zo dat eigenaren van loslopende honden nog altijd wel een beetje rekening kunnen houden met mensen waarvan de hond niet los kan? Zo veel aangelijnde honden zie je niet het is gewoon de kunst dat de losloper even wil luisteren.
Soms vind ik dat jammer, in den bosh was zo'n verschrikkelijk park waar geen een hond luisterde en allemaal nogal vervelend bleven plakken, ik heb daar het negeren van Jola ontzettend goed kunnen oefenen. Nu dat nooit meer gebeurd vind ze het veel moeilijker.
- Moos
- Zeer actief
Het is inderdaad een wisselwerking. Ik zorgde er altijd voor dat ik Saar naast me had lopen, en dat ze niet kon gaan wegrennen om de boel te triggeren. Ik verwachtte dan wel dat de eigenaar van de andere hond op zijn beurt de hond ook niet als een dolle sluipend op Saar af liet stieren. Helaas was dat vaak nogal teveel gevraagd...Toen ben ik gaan ontwijken, en Saar ook gewoon op gaan tillen. Was je meteen helemaal van het gezeik af (nou ja, behalve dan het commentaar van sommige andere bazenTara schreef: Maar wat Marloes beschrijft, van het gedrag van een angstige hond, daar reageren mijn teven dan wel weer sterk op!
Het vervelende is dat je het niet altijd kunt voorkomen.
De schuld wordt vervolgens volledig bij mijn honden gelegd, maar dat het door hun eigen hond wordt uitgelokt wil zo'n baas dan weer niet weten.
Ik corrigeer mijn honden omdat ze ingaan op de provocatie van zo'n angstige hond, maar ondertussen blijft zo'n andere hond ze wel nog steeds provoceren in zijn angstige gedrag.
Maar ik maak dus ook weleens mee dat mensen hun chihuahua op Vera af laten rennen, die vervolgens als hij er bijna is weer keihard gillend wegstuift. Nu kan ik Vera dan wel bij me roepen, maar ik vraag me dan altijd af of mensen graag snel van hun hondje af willen ofzo

-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
maar ze zeggen dan niet, dat JIJ je hond maar moet losgooienMechelfan schreef:Ik heb dat juist met mensen met kleine hondjes. Mijn herder aan de lijn en hun kleine hondje gezellig laten buurten.Emma schreef:ik begrijp precies wat je bedoelt. hier in het (honden)bos, loopt ook zo"n meneer.
de reden dat hun zeggen dat jij je hond los moet laten, is omdat ze zelf geen zin hebben hun hond op te voeden. als jij dus je hond los laat, vinden die mensen dat de honden dat onderling maar moeten doen. Dit zijn dus altijd bazen met grote honden, uiteraard,
'Hij doet niets hoor!' roepen ze dan....
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Buster kan inderdaad ook een bepaalde hopuding aannemen, waar andere macho dominante honden op kunnen reageren. (dezelfde energie).MARC_S schreef:Ik heb laatst een filmpje gezien waarbij een hond geïntroduceerd werd in een roedel. Poging 1, de hond deed zelf nog stoer en de hele roedel hing met de gebitten in de tralies. Poging 2, 2 minuten later, zelfde hond zelfde roedel, de hond was nu kalm gemaakt en onder appel gezet en hij kon zo door de poort de roedel inlopen.Dat is in een pension hetzelfde. Nooit moet je een hond die signalen van stoerheid afgeeft in een wei zetten met een groep die daar losloopt. Die gaan reageren op een negatieve manier.
Buster is dan wel zo uitgekookt, nooit de eerste grom te geven. maar hij lokt dat wel uit.
dat mag hij dan ook niet van mij, ik corrigeer dat. gewoon ontspannen even kijken mag, maar ik merk aan zijn houding en spanning wanneer het dus provoceren wordt. dan haal ik hem uit die ``modus``. meestal is Buster niet bezig een gevecht uit te lokken, want eigenlijk wil hij gewoon de aandacht van die hond hebben.( dat weet ik, omdat ik weet hoe honden op hem reageren. en ik denk altijd dat honden zelf hun eigen taal nog het beste snappen) in welke toestand dan ook. hij zou ook vooral de hond willen uitdagen tot spel. maar andere honden (vooral de macho`s) worden daar nerveus van. en gaan dan toch even zeggen dat hij effe ``normaal``moet doen, op zijn honds
uiteindelijk is het allemaal hondentaal. en heeft het verder niks agressiefs te betekenen. maar mensen worden nou eenmaal ``bang``van sommige hondentaal, zoals grommen van de andere hond, of vluchtgedrag, wat gewoon gevaarlijk is.
door dus mijn hond te corrigeren in zulk gedrag, kan ik het gedrag van de andere hond beinvloeden. omdat die andere hond op buster kan reageren. zonder dat de eigenaren van die andere hond dat doorhebben
-
Aiko 09
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita inu
Dank voor de reacties. Ik ben juist met Aiko aan het oefenen met het probleemloos passeren van andere honden, nu gaat dit eigenlijk ook zonder problemen maar ik wil dat hij op mij gaat letten ipv de andere hond. Aiko is nog nooit uitgevallen aan de lijn en in dit geval had ik hem naast me zitten met een koekje voor zijn neus, ik had echt niet het idee dat hij die andere hond aan het provoceren was. Nu was ik nog nooit in dat hele panbos geweest.. bovendien regende het pijpenstelen op het moment dat ik daar was dus ben maar 4 honden tegengekomen, gelukkig wisten andere baasjes wel hoe het hoorden en riepen hun hond even bij zich tijdens het passeren.
Ik kan me ook vinden in jou visie hoor Marc, ik ben me er van bewust dat een akitareu met zijn hoge staart wat bij ander honden kan uitlokken en ook ben ik me er van bewust dat ik de hondentaal niet altijd feiloos lees. Maar in dit geval was het gewoon een lompe kerel die zijn hond niet onder appel had staan en het vervolgens nodig vind om tegen mij van leer te trekken.. en daar maakte ik me druk om!
Maar goed ik ben niet meer gefrustreerd en heb net heerlijk met Aiko op het terras van een bakkie genoten, lekker dat zonnetje!
Ik kan me ook vinden in jou visie hoor Marc, ik ben me er van bewust dat een akitareu met zijn hoge staart wat bij ander honden kan uitlokken en ook ben ik me er van bewust dat ik de hondentaal niet altijd feiloos lees. Maar in dit geval was het gewoon een lompe kerel die zijn hond niet onder appel had staan en het vervolgens nodig vind om tegen mij van leer te trekken.. en daar maakte ik me druk om!
Maar goed ik ben niet meer gefrustreerd en heb net heerlijk met Aiko op het terras van een bakkie genoten, lekker dat zonnetje!

-
laeken
- Zeer actief
Mijn stukjes waren ook zeker niet bedoeld om te zeggen dat jij het zelf veroorzaakte en dat die uitbrander van die gek terecht was hoor.
Wat ik wilde zeggen is dat een moeilijke hond aangelijnd soms zelf problemen maakt. Maar in dit geval en zeker met die uitbrander van die man kon jij weinig anders dan je best doen toch? Niks aan te doen en een lesje voor de volgende keer als het ergens druk is. Vergeet ook niet dat de meeste mensen al snel iemand anders de schuld geven als het niet soepel gaat met 2 honden. Ik lees zelden een verhaal waarin iemand ook zelf wat schuld op zich neemt. Aangelijnd is niet per definitie onschuldig. Dat wilde ik even aangeven en zeker niet dat dat per definitie hier ook zou gelden. Zeker niet. 
-
chrico
- Zeer actief
Een akita hoeft niets aan de houding te veranderen om een reactie uit te lokken, zij hebben van zichzelf een dominante houding al zijn ze zo neutraal als het maar kan. Als dat schuld is nou ja so be it.
Grappig vind ik soms in groepen de verschillende reacties van honden op mijn honden. Het weekend ook weer. 1 hond met flaporen gooide het charme offensief erin om maar vooral leuk gevonden te worden, stuk of 4 bleven gewoon uit onze buurt maar wel bloednieuwgierig en 1 wilde niek wel even opknappen
. Hij stond daar als slome duikelaar dus vroeg zelf qua gedrag of houding helemaal nergens om.
Als je je bewust bent wat de houding van jouw hond op kan roepen bij anderen dan kan je ook een aantal situaties voor zijn. Over het algemeen genomen snappen puntoren elkaar beter maar begrijpen de staarthouding niet. Flaporen vinden de oorstand moeilijk te lezen en de houding is een nog groter probleem. En dan doel ik op honden die je tegenkomt die al wat dominant zijn, die pikken de houding van een akita gewoonweg niet
Grappig vind ik soms in groepen de verschillende reacties van honden op mijn honden. Het weekend ook weer. 1 hond met flaporen gooide het charme offensief erin om maar vooral leuk gevonden te worden, stuk of 4 bleven gewoon uit onze buurt maar wel bloednieuwgierig en 1 wilde niek wel even opknappen
Als je je bewust bent wat de houding van jouw hond op kan roepen bij anderen dan kan je ook een aantal situaties voor zijn. Over het algemeen genomen snappen puntoren elkaar beter maar begrijpen de staarthouding niet. Flaporen vinden de oorstand moeilijk te lezen en de houding is een nog groter probleem. En dan doel ik op honden die je tegenkomt die al wat dominant zijn, die pikken de houding van een akita gewoonweg niet
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
laeken
- Zeer actief
Wat bedoel je hier precies mee? Dat honden met puntoren slecht staarthoudingen lezen? En dat honden met hangoren oren moeilijker houdingen lezen? Ik begrijp je stukje niet helemaal.chrico schreef:Over het algemeen genomen snappen puntoren elkaar beter maar begrijpen de staarthouding niet. Flaporen vinden de oorstand moeilijk te lezen en de houding is een nog groter probleem. En dan doel ik op honden die je tegenkomt die al wat dominant zijn, die pikken de houding van een akita gewoonweg niet
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Wat ik zou doen in zo'n situatie ligt helemaal aan welke van de 3 ik bij heb.
Bij Kenji reageer ik niet, die kan dat prima zelf oplossen.
Er kunnen 3 dingen gebeuren , of ze snuffelt even en loopt
Ze wil gaan spelen , of ze geeft een snauw van oprotten jij en loopt daarna netjes met me mee
Ditch pak ik dan wat korter aan de lijn, die is nl niet zo gecharmeerd van andere reuen.
Maar omdat ik mezelf nu aan t aanleren ben om rustig te blijven ( en gezien de situatie met Elena vind ik dat errug knap van mezelf
) reageert hij steeds minder door uit te vallen.
Van t weekend zelfs helemaal niet uitgevallen terwijl die reu wel errug opdringerig was.
Elena is een compleet ander verhaal, die loopt gemuilkorft en niet in dat soort gebieden.
Toch gebeurt t wel eens dat er een hond op haar afkomt.
Sinds ik ben verhuisd is t gelukkig nog maar 1x voorgekomen ( klopt ff heel hard af )
Dan dan schiet ik heel fout compleet in de stress modus , want ik ben als de dood dat ze ondanks muilkorf de andere hond toch te grazen kan nemen.
Dus ik til ze omhoog aan de ketting, zodat ze van de grond af is en met mn andere arm omklem ik haar kop zodat ze niet naar beneden kan duiken.
Ondertussen gaat er een brul richting hond en eigenaar, en als hond pech heeft en t lukt me krijgt hij vliegles.
Niet mijn manier van met honden omgaan, maar liever vliegles dan dat de eigenaar zonder hond naar huis gaat en ik mn meisje weg kan brengen
Bij Kenji reageer ik niet, die kan dat prima zelf oplossen.
Er kunnen 3 dingen gebeuren , of ze snuffelt even en loopt
Ze wil gaan spelen , of ze geeft een snauw van oprotten jij en loopt daarna netjes met me mee
Ditch pak ik dan wat korter aan de lijn, die is nl niet zo gecharmeerd van andere reuen.
Maar omdat ik mezelf nu aan t aanleren ben om rustig te blijven ( en gezien de situatie met Elena vind ik dat errug knap van mezelf
Van t weekend zelfs helemaal niet uitgevallen terwijl die reu wel errug opdringerig was.
Elena is een compleet ander verhaal, die loopt gemuilkorft en niet in dat soort gebieden.
Toch gebeurt t wel eens dat er een hond op haar afkomt.
Sinds ik ben verhuisd is t gelukkig nog maar 1x voorgekomen ( klopt ff heel hard af )
Dan dan schiet ik heel fout compleet in de stress modus , want ik ben als de dood dat ze ondanks muilkorf de andere hond toch te grazen kan nemen.
Dus ik til ze omhoog aan de ketting, zodat ze van de grond af is en met mn andere arm omklem ik haar kop zodat ze niet naar beneden kan duiken.
Ondertussen gaat er een brul richting hond en eigenaar, en als hond pech heeft en t lukt me krijgt hij vliegles.
Niet mijn manier van met honden omgaan, maar liever vliegles dan dat de eigenaar zonder hond naar huis gaat en ik mn meisje weg kan brengen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
laeken
- Zeer actief
Dat bedoel ik. Ik snap dat punt dus ook niet helemaal. Wuilus had puntoren maar geen staart, was zij zich echt niet bewust van. En andere honden konden haar heel prima lezen.Nanna schreef:Daarbij geloof ik ook niet zo dat natuurlijke oor- en staartdracht zo vreselijk belangrijk is bij interactie.
Of een dobermann nu wel of niet gecoupeerd is, als hij eraan komt lopen met slechte bedoelingen zie ik dat zó ook wel.
Daar hoef ik die hele hoge lange staart en oren niet voor te zien.
Het gaat om beweging, mimiek, nèt wat strakker lopen. Body language en niet body features.
Een slome Akita met puntoren en krulstaart ziet eruit zoals hij op dat moment is: sloom
-
chrico
- Zeer actief
Ik ben van mening dat er wel degelijk heel veel interactie van de kop af te lezen is maar dat honden elkaar niet begrijpen. Ook de staardracht hoort daarbij en in de periode dat er nog gecoupeerd werd liep de wisselwerking tussen honden mede daardoor ook al vaak niet goed. Ik heb het dan niet over honden die conflicten vermijden of honden die onderdanig zijn.
De Dober kwam net voorbij, kijk alleen al hoe wij zelf daarop reageren of je een gecoupeerde tegenover je heb staan of een ongecoupeerde. Die gecoupeerde komt veel agressiever over en als je hondentaal niet kent is daarmee elke gecoupeerde dobermann agressief.
Voor mij verteld een oor en een staart een hoop in elk geval en ik weet dat mijn honden buiten dat er op houding gereageerd word ook uiterlijke kenmerken een hoop vertellen.
Ik vertel nergens dat de hond zelf zich bewust is hiervan als hij puntoren heeft, ik vertel wat het doet bij een ander die er tegenover staat.
De Dober kwam net voorbij, kijk alleen al hoe wij zelf daarop reageren of je een gecoupeerde tegenover je heb staan of een ongecoupeerde. Die gecoupeerde komt veel agressiever over en als je hondentaal niet kent is daarmee elke gecoupeerde dobermann agressief.
Voor mij verteld een oor en een staart een hoop in elk geval en ik weet dat mijn honden buiten dat er op houding gereageerd word ook uiterlijke kenmerken een hoop vertellen.
Ik vertel nergens dat de hond zelf zich bewust is hiervan als hij puntoren heeft, ik vertel wat het doet bij een ander die er tegenover staat.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
Ik heb een foto gepikt.
Hoe zouden jullie Kito omschrijven op deze foto

En deze? Moet zeggen dat dit een heel makkelijke is

En deze? Moet zeggen dat dit een heel makkelijke is

Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Emma
- Zeer actief
als je op die foto`s niet alleen op de honden let, maar ook op de mensen, zie je ook op de eerste foto een beetje dezelfde energie terug in de mensen en hond.
op de tweede foto ook. de mensen hebben vrijwel dezelfde energie als de honden.
de eerste foto is mensen; kijk, kijk, pak het dan. en de hond; ja,ja,leuk !
en op de tweede foto de mensen; relaxt blah,blah, nonchalant lopend, ( alleen jij even alert op je hond). en de honden: tomtidom, ik snuffel even aan jou, ja whatever, ik merk het wel, maar ach. en de hond is misschien een beetje alert op de snuffelende hond, net zo als het baasje alert is op de hond die besnuffelt wordt.
grappig.
ooh,ja. de hond kan ook ietsiepietsie alert zijn, omdat de riem wat wordt aangetrokken. je trekt de riem aan, omdat die andere hond komt snuffen. maar ik vind je hond eigenlijk toch behoorlijk ontspannen hoor, op foto 2.
op de tweede foto ook. de mensen hebben vrijwel dezelfde energie als de honden.
de eerste foto is mensen; kijk, kijk, pak het dan. en de hond; ja,ja,leuk !
en op de tweede foto de mensen; relaxt blah,blah, nonchalant lopend, ( alleen jij even alert op je hond). en de honden: tomtidom, ik snuffel even aan jou, ja whatever, ik merk het wel, maar ach. en de hond is misschien een beetje alert op de snuffelende hond, net zo als het baasje alert is op de hond die besnuffelt wordt.
grappig.
ooh,ja. de hond kan ook ietsiepietsie alert zijn, omdat de riem wat wordt aangetrokken. je trekt de riem aan, omdat die andere hond komt snuffen. maar ik vind je hond eigenlijk toch behoorlijk ontspannen hoor, op foto 2.
Laatst gewijzigd door Emma op 25 okt 2010 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
chrico
- Zeer actief
Meen je het nu echt dat honden elkaars uiterlijkheden niet meenemen in hun gedrag naar elkaar toe of neem je me in de maling? Dat een molosser een molosser beter begrijp dan bijv een herder dat zou doen? Dat het lezen van elkaar door het fokken van bepaalde uiterlijkheden de hondentaal soms ver te zoeken is? Komop Nanna, dat geloof ik dus gewoonweg niet dat jij dat vreemd vindNanna schreef:Is dat een aanname of kun je dat ook staven?chrico schreef:Ik ben van mening dat er wel degelijk heel veel interactie van de kop af te lezen is maar dat honden elkaar niet begrijpen. Ook de staardracht hoort daarbij en in de periode dat er nog gecoupeerd werd liep de wisselwerking tussen honden mede daardoor ook al vaak niet goed.Voor mensen zal dat zéker zo werken, daarom werden ze ook gecoupeerd (zag het er allemaal wat pittiger uit). Ik geloof eerlijk gezegd dat het de gemiddelde hond geen dról uitmaakt of ie een al dan niet gecoupeerde dober voor zich heeft. Het gaat om wat de hond uitstraalt, niet om hoe ie er puur fysiek uit ziet.chrico schreef:De Dober kwam net voorbij, kijk alleen al hoe wij zelf daarop reageren of je een gecoupeerde tegenover je heb staan of een ongecoupeerde. Die gecoupeerde komt veel agressiever over en als je hondentaal niet kent is daarmee elke gecoupeerde dobermann agressief.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
Op de foto's ga ik zo reageren, wil ook even Marc zijn reactie afwachten. Vind het wel leuk dat anderen er ook op reageren 
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Emma
- Zeer actief
chrico schreef:Meen je het nu echt dat honden elkaars uiterlijkheden niet meenemen in hun gedrag naar elkaar toe of neem je me in de maling? Dat een molosser een molosser beter begrijp dan bijv een herder dat zou doen? Dat het lezen van elkaar door het fokken van bepaalde uiterlijkheden de hondentaal soms ver te zoeken is? Komop Nanna, dat geloof ik dus gewoonweg niet dat jij dat vreemd vindNanna schreef:Is dat een aanname of kun je dat ook staven?chrico schreef:Ik ben van mening dat er wel degelijk heel veel interactie van de kop af te lezen is maar dat honden elkaar niet begrijpen. Ook de staardracht hoort daarbij en in de periode dat er nog gecoupeerd werd liep de wisselwerking tussen honden mede daardoor ook al vaak niet goed.Voor mensen zal dat zéker zo werken, daarom werden ze ook gecoupeerd (zag het er allemaal wat pittiger uit). Ik geloof eerlijk gezegd dat het de gemiddelde hond geen dról uitmaakt of ie een al dan niet gecoupeerde dober voor zich heeft. Het gaat om wat de hond uitstraalt, niet om hoe ie er puur fysiek uit ziet.chrico schreef:De Dober kwam net voorbij, kijk alleen al hoe wij zelf daarop reageren of je een gecoupeerde tegenover je heb staan of een ongecoupeerde. Die gecoupeerde komt veel agressiever over en als je hondentaal niet kent is daarmee elke gecoupeerde dobermann agressief.
ik denk dat het een samenhang is van beide. EN van de energie, EN van lichaamshouding. honden zullen in eerste instantie, als de afstand groot is, afgaan op de lichaamshoudingen. als honden dichterbij komen, zullen ze beter de energie voelen. en kunnen standpunten bijgesteld worden.
een hond die in eerste instantie de andere hond niet zo leuk vindt, kan bij nadere kennnismaking toch gaan spelen met de hond. en vicve versa.
-
laeken
- Zeer actief
Hoi Whera, een hond begrijpt alleen niks va een andere hond als hij dat soort lichaamsdelen niet kent. Als jij een poedel tussen de herders op laat groeien begrijpt die hond herders beter dan poedels. Verder heb ik geen staart en ook geen bewegende oren. Mijn honden begrijpen mij prima. Elke hond kan elke andere hond leren begrijpen. Vanzelf gaat dat niet maar dat heeft niets met het uiterlijk van de hond zelf te maken. Dat heeft echt alleen te maken met wat de hond kent en waarmee hij gesocialiseerd en opgegroeid is.
Mijn honden hebben hun hele leven nog nooit aan een bulldog geroken. Kan me voorstellen dat ze daar wat miscommunicatie gaan krijgen. Echter, woonde hier een bulldog dan was er niks aan de hand en konden ze die prime lezen. Ongeacht dat mijn honden spitsoren en natuurlijke uiterlijken hebben. Dat weten ze zelf helemaal niet.
Mijn honden hebben hun hele leven nog nooit aan een bulldog geroken. Kan me voorstellen dat ze daar wat miscommunicatie gaan krijgen. Echter, woonde hier een bulldog dan was er niks aan de hand en konden ze die prime lezen. Ongeacht dat mijn honden spitsoren en natuurlijke uiterlijken hebben. Dat weten ze zelf helemaal niet.
-
laeken
- Zeer actief
Nou, dat dus inderdaad. En dat lijkt mij ook logisch want anders zou het betekenen dat een labrador niet in staat zou zijn een ander soort hond te leren lezen. Dus dat het genetisch vast ligt dat een hond met spitse oren met het soort hersenen zou hebben dat alleen spitse oren kan leren lezen terwijl een lab dan juist weer hangoren kan leren lezen en niet goed met houdingen zou kunnen omgaan. Het hele leven is een leerproces. De broers en zussen van Eva hadden overigens hangoren. Die gingen pas staan na verlaten van het nest. Dus in het nest heeft zij niets dan hangoren leren lezen. Eva had staande oren. Dus haar boers en zus hadden beide. Een zus met staande oren en boers en een zus met hangoren als labradors.Nanna schreef:Een fokker die duitse herders fokte had er ook een Komondor erbij gekocht, een teef. Toen de hond oud genoeg was om gedekt te worden en naar de reu vervoerd werd, werd ze hysterisch van angst van die grote witte reus die haar wilde beklimmenMARC_S schreef:Hoi Whera, een hond begrijpt alleen niks va een andere hond als hij dat soort lichaamsdelen niet kent. Als jij een poedel tussen de herders op laat groeien begrijpt die hond herders beter dan poedels.Ze wilde uitsluitend door een herder gedekt worden
-
chrico
- Zeer actief
Dat zou zo moeten zijn maar daar hebben mensen allang een stokje voor gestoken door rassen en types te fokken.Nanna schreef: Als alle honden grootgebracht zouden worden én zouden leven met alle andere rassen zou er niets aan de hand zijn wat elkaar begrijpen betreft. Hondentaal is universeel.
Wel is het zo dat honden met elkaar kunnen leren omgaan omdat ze samen leven maar ook dan is het niet zozeer dat zij elkaar uitdrukkingen kunnen lezen en begrijpen. Er is een onderzoek geweest naar uitdrukkingen maar ik kan hem niet vinden. Als ik er naast zit schiet me niet neer maar ik dacht dat een molosser 400 uitdrukkingen had en een herder 1500 en sommige rassen nog meer. Wat de 1 als bijv agressie oppikt hoeft bij de ander die hem meer begrijpt niets op te roepen
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
Dus bij elk ras is er in eerste instantie miscommunicatie omdat jouw honden het ras niet kennen?MARC_S schreef: Mijn honden hebben hun hele leven nog nooit aan een bulldog geroken. Kan me voorstellen dat ze daar wat miscommunicatie gaan krijgen. Echter, woonde hier een bulldog dan was er niks aan de hand en konden ze die prime lezen. Ongeacht dat mijn honden spitsoren en natuurlijke uiterlijken hebben. Dat weten ze zelf helemaal niet.
Volgens mij ben ik toch wel duidelijk geweest dat het er niet om gaat of de honden van zichzelf weten hoe zij eruit zien
Ben echt benieuwd hoe jij de fotos gaat beschrijven
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
laeken
- Zeer actief
Dat klopt, wat mijn honden met hun kop kunnen is onmogelijk voor vellerige hangoren. Eens dus. De communicatie is veel groter bij 2 spitsoren. Alleen heeft het niet met de oren of ras van de lezende hond te maken alswel met zijn socialisatie. Want ook de molosser doet en denkt gewoon dat hij 1500 uitdrukkingen heeft. De meeste voert hij wel uit maar zijn inderdaad redelijk onzichtbaar.chrico schreef:Dat zou zo moeten zijn maar daar hebben mensen allang een stokje voor gestoken door rassen en types te fokken.Nanna schreef: Als alle honden grootgebracht zouden worden én zouden leven met alle andere rassen zou er niets aan de hand zijn wat elkaar begrijpen betreft. Hondentaal is universeel.
Wel is het zo dat honden met elkaar kunnen leren omgaan omdat ze samen leven maar ook dan is het niet zozeer dat zij elkaar uitdrukkingen kunnen lezen en begrijpen. Er is een onderzoek geweest naar uitdrukkingen maar ik kan hem niet vinden. Als ik er naast zit schiet me niet neer maar ik dacht dat een molosser 400 uitdrukkingen had en een herder 1500 en sommige rassen nog meer. Wat de 1 als bijv agressie oppikt hoeft bij de ander die hem meer begrijpt niets op te roepen
-
laeken
- Zeer actief
Ik wil je foto's best beschrijven maar ik denk dat je me hoe dan ook geen gelijk gaat gevenchrico schreef: Ben echt benieuwd hoe jij de fotos gaat beschrijven
-
laeken
- Zeer actief
Ik zie dat Kito dreiging ervaart van de pakwerker en zelf wat terug dreigt. Hij doet het spel wel mee maar is niet zeker van de bedoeling van die man en laat weten dat hij niet met zich laat sollen. Dat zie ik aan de geforceerd hoog gedragen staart en zijn mondhoeken. Spel is het niet helemaal in elk geval. Anders hoefde hij niet te fronzen en zeker ook niet zijn mondhoeken zo naar voren te zetten.chrico schreef:Ik heb een foto gepikt.
[/quote]En deze? Moet zeggen dat dit een heel makkelijke is![]()
Ik zie een doodkalme hond. Oren zijn slap dus hij heeft geen spanning in zijn gezicht. Hij denkt volgens mij nergens aan en geeft volgens mij niks om de hond die achter hem loopt. Die kent hij of het is een teef?