Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik heb de vraag al in een ander topic gesteld, maar zal hem hier even apart stellen voor de overzichtelijkheid
Kan een hond twee handlers hebben bij de lessen behendigheid? Mijn vriend en ik zijn van plan om met onze toekomstige hond aan agility te gaan doen en waarschijnlijk ook met onze border terrier Boyke. Als we dat laatste niet doen, lijkt het me wel fijn als we allebei met de nieuwe hond te gaan sporten, bijvoorbeeld de een de ene week en de ander de andere week . Kan dit of is het verwarrend voor de hond?
Ik zou dat niet doen. Iedereen handelt toch op zijn eigen manier, lijkt mij vrij verwarrend voor de hond. Toen wij alleen nog Sita hadden, trainde mijn vriend behendigheid met haar en ik deed de gehoorzaamheid. Dat ging prima. Misschien dat jullie ook zoiets kunnen doen.
Ik zie er eerlijk gezegd geen probleem in. Zelfs wanneer je op wedstrijdniveau loopt. Je handling pas je dan immers aan op de hond, dus uiteindelijk zullen twee verschillende mensen een hond op gelijke wijze handlen als ze er het optimale uit willen halen.
Bedankt voor jullie reacties! Het zou wel de bedoeling zijn altijd met z'n tweeën met de hond naar de cursus te gaan, zodat we inderdaad zoveel mogelijk gelijk handelen, al snap ik dat volledige gelijkheid niet kan omdat je nu eenmaal verschillende personen bent. Ik zal het ook vragen bij de scholen waar we gaan kijken, eens zien wat hun ervaringen zijn en dan kunnen we een keuze maken
Als we toch met beide honden gaan trainen, gaan we wel voor ieder een vaste hond, zeg maar.
Zoek stok! schreef:Ik denk niet dat de club dat goed vindt. Is mijn inschatting.
Ik ga het eens vragen! Als het beter is om het niet te doen voor de hond dan doen we het sowieso niet natuurlijk. Het gaat immers om het plezier in het spel Ik ga gewoon alvast starten met Boyke, die zal het vast heel leuk vinden. Als de tweede hond een pup wordt, kan mijn vriend daarmee starten met de puppy- en vervolgcursussen en moet de behendigheid sowieso wachten!
Ik zie er geen probleem in, al zou ik het niet direct doen. Een nieuwe sport beginnen, is toch altijd wel even aanpassen voor baas en hond. Tot er een degelijke basis is, zou ik het toch bij één handler houden denk ik. Honden die al wat meer kennen, maken er normaal geen probleem van. Bij ons op de club wordt er redelijk wat gewisseld, meestal als er baasjes geblesseerd zijn en niet met hun eigen honden kunnen lopen.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Ik ben zelf de enige die met Mikah loopt, omdat ze met iemand anders niet loopt. Maar het mag hier op de club wel en er zijn ook zat stellen die om en om met de hond lopen, gaat meestal prima. Je merkt wel dat een hond het soms bij de ene baas wat beter doet dan bij de andere.
~Tine~ schreef:Ik zie er geen probleem in, al zou ik het niet direct doen. Een nieuwe sport beginnen, is toch altijd wel even aanpassen voor baas en hond. Tot er een degelijke basis is, zou ik het toch bij één handler houden denk ik. Honden die al wat meer kennen, maken er normaal geen probleem van. Bij ons op de club wordt er redelijk wat gewisseld, meestal als er baasjes geblesseerd zijn en niet met hun eigen honden kunnen lopen.
Ja, daar zie ik de logica wel van in. Het zal voor Boyke (en later de tweede hond) zeker eerst wennen zijn en ook voor onszelf natuurlijk! Dat het bij sommige verenigingen wel gebeurt, is prettig om te weten, het kan dus wel blijkbaar
linda] schreef:Ik ben zelf de enige die met Mikah loopt, omdat ze met iemand anders niet loopt. Maar het mag hier op de club wel en er zijn ook zat stellen die om en om met de hond lopen, gaat meestal prima. Je merkt wel dat een hond het soms bij de ene baas wat beter doet dan bij de andere.
Jaha, bij mij gaat hij het natuurlijk veeeel beter doen
Het lijkt me sowieso wel handig dat je elkaar kunt vervangen. Als de een van bij wijze van spreken met griep op bed ligt, is het toch fijn voor de hond als de training door kan gaan. Tenzij de hond inderdaad aangeeft het gewoon niet te willen, dan houdt het op
Bij ons op de club een paar keer gehad.
Ik persoonlijk vind het geen aanrader. Vond het vanuit mij gezien als instructeur niet werken iedere keer moest de uitleg dubbel gegeven worden en je zag duidelijk verschil in niveau van lopen. Wij vragen daarom ook op een gegeven moment toch een keuze te maken.
Zou dan eerder kiezen om er allebei een andere sport mee te doen.
Neemt niet weg dat wij op de club regelmatig eens met elkaars honden lopen of een partner.
Maar dan zijn de honden veel verder in de aanleer fase.
Bij ons in de groep word wel vaker van handler geruild.
Met een beetje pech zal alberto komende winter ook een paar lessen van mij over moeten nemen, nou zie ik daar zelf gen probleem in alberto heeft meer behendigheid gedaan als ik (al dan wel met onze andere hond) en verder doen we veel van hetzelfde Ideaal vind ik het niet maar ik wil ook gewoon dat Odin zijn lesje kan doen iedere week. Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk met hem verder gaan, maar dan ook als ik straks zwanger word ofzo zal Alberto het gewoon weer overnemen anders ligt Odin in mijn ogen veel te lang stil.
*Anita* schreef:Bij ons op de club een paar keer gehad.
Ik persoonlijk vind het geen aanrader. Vond het vanuit mij gezien als instructeur niet werken iedere keer moest de uitleg dubbel gegeven worden en je zag duidelijk verschil in niveau van lopen. Wij vragen daarom ook op een gegeven moment toch een keuze te maken.
Zou dan eerder kiezen om er allebei een andere sport mee te doen.
Neemt niet weg dat wij op de club regelmatig eens met elkaars honden lopen of een partner.
Maar dan zijn de honden veel verder in de aanleer fase.
Ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment handiger is te kiezen, ja. We zullen het gaan bespreken bij de te bezoeken clubs en dan maken we een keuze
corason del perro schreef:Bij ons in de groep word wel vaker van handler geruild.
Met een beetje pech zal alberto komende winter ook een paar lessen van mij over moeten nemen, nou zie ik daar zelf gen probleem in alberto heeft meer behendigheid gedaan als ik (al dan wel met onze andere hond) en verder doen we veel van hetzelfde Ideaal vind ik het niet maar ik wil ook gewoon dat Odin zijn lesje kan doen iedere week. Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk met hem verder gaan, maar dan ook als ik straks zwanger word ofzo zal Alberto het gewoon weer overnemen anders ligt Odin in mijn ogen veel te lang stil.
Dat lijkt me ook hoor. Het is toch beter dat je hond lekker bezig blijft, ook al is het dan even met iemand anders
Tja ik kan niet helemaal over behendigheid spreken, maar heb het wel met mijn eigen cursisten (gehoorzaamheid) gehad.
Ik vind het niet handig en misschien is het handiger dat jullie gewoon voor 2 honden gaan kijken? Zeker als jullie beide niet bekend zijn met het aanleren van de sport. het al moeilijk genoeg om de hond iets duidelijk te maken/aanleren als je het zelf nog nooit gedaan hebt . Ik vind het alles behalve en optimale situatie. Tuurlijk zou de 1 eens bij kunnen springen als je met griep op bed ligt, maar dat is iets anders dan elke week wisselen. Daarbij kan de hond echt wel eens een training overslaan hoor als je de griep hebt......
gyanty schreef:Tja ik kan niet helemaal over behendigheid spreken, maar heb het wel met mijn eigen cursisten (gehoorzaamheid) gehad.
Ik vind het niet handig en misschien is het handiger dat jullie gewoon voor 2 honden gaan kijken? Zeker als jullie beide niet bekend zijn met het aanleren van de sport. het al moeilijk genoeg om de hond iets duidelijk te maken/aanleren als je het zelf nog nooit gedaan hebt . Ik vind het alles behalve en optimale situatie. Tuurlijk zou de 1 eens bij kunnen springen als je met griep op bed ligt, maar dat is iets anders dan elke week wisselen. Daarbij kan de hond echt wel eens een training overslaan hoor als je de griep hebt......
Tja, een weekje spijbelen kan ook geen kwaad en zwanger ga ik niet meer worden
Ik ben er intussen denk ik wel uit na alle reacties. Vanavond met mijn vriend bespreken, maar mijn voorstel zal zijn: ik ga beginnen met Boyke en als de tweede hond komt en hij is zover om met agility te beginnen dan gaat mijn vriend ofwel de nieuwe hond handelen of hij gaat verder met Boyke en ik ga de nieuwe hond handelen (misschien handiger omdat ik dan al ervaring heb en Boyke ook). Dan hoeven we hooguit een keer te wisselen. Op de griep na natuurlijk
Ik vind het niet werken. Ook al probeer je zoveel mogelijk gelijk te handelen dan nog ben je twee verschillende personen en dus handel je altijd anders. Dat is voor je hond verwarrend. Ook bij een ervaren hond zou ik hem altijd met zijn eigen handler (is niet altijd de baas) laten lopen. Die kennen elkaar en zijn op elkaar ingespeeld. Anders is het als een hond door bv zwangerschap een overzichtelijke periode met iemand anders gaat trainen. Ik loop nu met de hond van mijn schoonzus, omdat zij een kindje heeft gekregen. Dus even uit de roulatie. Dit jaar loop ik met de hond, maar vanaf de winter gaat zij er weer mee verder.
Wij wisselen ook wel eens van hond voor een wedstrijd. Maar dat komt niet altijd de resultaten ten goede. Ik loop dan met de hond van een vriendin omdat zij niet kan en omdat niet gaan altijd minder punten oplevert, dan een poging wagen op hoop van zegen.
Dus als je kunt kiezen, niet doen. Kies dan een andere sport, bv CombiSport voor de een en behendigheid voor de ander.
Ik zou er niet zoveel problemen mee hebben, voorwaarde zou ik wel vinden dat beide handlers er elke week zijn. 1 op de bank, maar wel oplettend, en 1 met de hond. Zodat beiden weten wat er is besproken en hoe het gaat.
Ik neem ook regelmatig een lesje over van Simon als hij niet kan. Dat is bij ons geen probleem, we werken niet om en om hoor. Simon doet behendigheid, ik ben er altijd bij en bv. laatst had Simon een zwaar gekneusde hand, toen heb ik 2 lessen gedaan.
Budkes schreef:Ik zou er niet zoveel problemen mee hebben, voorwaarde zou ik wel vinden dat beide handlers er elke week zijn. 1 op de bank, maar wel oplettend, en 1 met de hond. Zodat beiden weten wat er is besproken en hoe het gaat.
Ik neem ook regelmatig een lesje over van Simon als hij niet kan. Dat is bij ons geen probleem, we werken niet om en om hoor. Simon doet behendigheid, ik ben er altijd bij en bv. laatst had Simon een zwaar gekneusde hand, toen heb ik 2 lessen gedaan.
We gaan inderdaad sowieso met elkaar mee als we gaan starten, eerst met Boyke en later met de nieuwe hond. Dus als er wat ervaring is, kunnen we altijd nog kijken of we kunnen wisselen. In eerste instantie voor de duidelijkheid maar bij 1 handler houden en later verder zien
Je hebt al heel veel reacties gehad, ik kan op zich niet zo heel veel toevoegen, het enige wat ik nog wil zeggen is dat het geheel afhankelijk is van het niveau welke je wilt. Wil je wedstrijden lopen, dan zou ik niet kiezen voor 2 handlers, wil je gewoon leuk met je hond bezig zijn en dat je er allebei leuk mee bezig wilt zijn, is het een heel ander uitgangspunt. Toen ik zelf nog behendigheid lessen gaf had ik er geen moeite mee. Mijn eigen hond liep als ervaren hond met een ander ook gewoon goed.
Teuntje56 schreef:Je hebt al heel veel reacties gehad, ik kan op zich niet zo heel veel toevoegen, het enige wat ik nog wil zeggen is dat het geheel afhankelijk is van het niveau welke je wilt. Wil je wedstrijden lopen, dan zou ik niet kiezen voor 2 handlers, wil je gewoon leuk met je hond bezig zijn en dat je er allebei leuk mee bezig wilt zijn, is het een heel ander uitgangspunt. Toen ik zelf nog behendigheid lessen gaf had ik er geen moeite mee. Mijn eigen hond liep als ervaren hond met een ander ook gewoon goed.
Ik heb in eerste instantie geen wedstrijdambities. Ik ga eerst starten met Boyke en hij is al 8 jaar en heeft net als ik geen ervaring, dus gewoon leuk samen bezig zijn is waar het om gaat. De tweede hond wordt waarschijnlijk een pup of wie weet een jonge herplaatser. We denken aan een Toller of een labrador. Duw wie weet als het allemaal bevalt wat we allemaal nog gaan doen
Teuntje56 schreef:Je hebt al heel veel reacties gehad, ik kan op zich niet zo heel veel toevoegen, het enige wat ik nog wil zeggen is dat het geheel afhankelijk is van het niveau welke je wilt. Wil je wedstrijden lopen, dan zou ik niet kiezen voor 2 handlers, wil je gewoon leuk met je hond bezig zijn en dat je er allebei leuk mee bezig wilt zijn, is het een heel ander uitgangspunt. Toen ik zelf nog behendigheid lessen gaf had ik er geen moeite mee. Mijn eigen hond liep als ervaren hond met een ander ook gewoon goed.
Ik heb in eerste instantie geen wedstrijdambities. Ik ga eerst starten met Boyke en hij is al 8 jaar en heeft net als ik geen ervaring, dus gewoon leuk samen bezig zijn is waar het om gaat. De tweede hond wordt waarschijnlijk een pup of wie weet een jonge herplaatser. We denken aan een Toller of een labrador. Duw wie weet als het allemaal bevalt wat we allemaal nog gaan doen
DAn wist ik het wel. Ik zou lekker met Boyke met zijn tweeen gaan handlen.