Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stelling; Slipkettingen moeten verboden worden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Stelling; Slipkettingen moeten verboden worden

Ongelezen bericht door malinois »

rubyred schreef:
Geen idee waar jij het over hebt? Choke leash gebruik je om te corrigeren en daarna schuift die vanzelf weer terug en hangt die heel los om hond zijn nek.
dat staat er toch, een slipketting van touw.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.

Ongelezen bericht door rubyred »

Ze heeft het erover dat ze niet terug schuiven, niet gebruikt mogen worden om te corrigeren, dat het de haren minder beschadigd. Ik heb dit nog nooit eerder gehoord en daarom vraag ik me af of ze het niet over een ander soort leash heeft? Hier worden de choke leash gezien als de beste correctie riemen en volop verkocht.
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mekkie »

rubyred schreef:Ze heeft het erover dat ze niet terug schuiven, niet gebruikt mogen worden om te corrigeren, dat het de haren minder beschadigd. Ik heb dit nog nooit eerder gehoord en daarom vraag ik me af of ze het niet over een ander soort leash heeft? Hier worden de choke leash gezien als de beste correctie riemen en volop verkocht.
Waarom is een choke leash beter dan een gewone ketting slip??

Daarnaast nog een vraag:
Fritz weet zich overal uit te wurmen.. Zijn halsband, zijn tuig en tegenwoordig ook uit zijn half check :ugh:

Is een slip, choke leash of jachtlijntje wat??

Het is eigenlijk alleen voor op cursus. We trainen met drie groepen tegelijk en het komt nog wel eens voor dat er een losse pup of ander hond over het veld rent, wat Fritz écht niet vind kunnen :N:
Daarnaast moeten we nog wel eens over het veld langs andere hondjes, Als die beginnen te fixeren kan ik hem nu niet goed mee slepen omdat ik bang ben dat hij zich los wurmt en er bovenop duikt.
Als ie eenmaal weer loopt, dan loopt ie ook, maar het is net even dat lastige moment.

Het kan heel goed zijn dat ik die de half check die ik nu heb te groot gekocht heb maar als ik een kleinere koop heeft dat volgens mij hetzelfde effect als een slip.. Daarnaast vind ik bij de half check als ie van kant wisselt dat ie niet goed los valt. Is dat bij een slip beter?

Met een tuig heeft ie net even teveel ruimte om zich richting andere honden te begeven en kan ik minder makkelijk voor hem gaan staan.
Afbeelding
rubyred
Zeer actief

Mekkie schreef:
rubyred schreef:Ze heeft het erover dat ze niet terug schuiven, niet gebruikt mogen worden om te corrigeren, dat het de haren minder beschadigd. Ik heb dit nog nooit eerder gehoord en daarom vraag ik me af of ze het niet over een ander soort leash heeft? Hier worden de choke leash gezien als de beste correctie riemen en volop verkocht.
Waarom is een choke leash beter dan een gewone ketting slip??

Daarnaast nog een vraag:
Fritz weet zich overal uit te wurmen.. Zijn halsband, zijn tuig en tegenwoordig ook uit zijn half check :ugh:

Is een slip, choke leash of jachtlijntje wat??

Het is eigenlijk alleen voor op cursus. We trainen met drie groepen tegelijk en het komt nog wel eens voor dat er een losse pup of ander hond over het veld rent, wat Fritz écht niet vind kunnen :N:
Daarnaast moeten we nog wel eens over het veld langs andere hondjes, Als die beginnen te fixeren kan ik hem nu niet goed mee slepen omdat ik bang ben dat hij zich los wurmt en er bovenop duikt.
Als ie eenmaal weer loopt, dan loopt ie ook, maar het is net even dat lastige moment.

Het kan heel goed zijn dat ik die de half check die ik nu heb te groot gekocht heb maar als ik een kleinere koop heeft dat volgens mij hetzelfde effect als een slip.. Daarnaast vind ik bij de half check als ie van kant wisselt dat ie niet goed los valt. Is dat bij een slip beter?

Met een tuig heeft ie net even teveel ruimte om zich richting andere honden te begeven en kan ik minder makkelijk voor hem gaan staan.
Gewone halsbanden werken niet bij mijn honden, die gaan makkelijk af. Ik gebruik de choke leash ook op de hond van de buren die onhandelbaar is. Zij gebruiken allerlei andere riemen en halsbanden maar ik kan daar niet mee werken, krijg de hond er niet mee onder controle. Met de choker leash lukt dat wel, een kort rukje en het werkt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zucht... het is gewoon een slipketting maar dan van touw... punt... geen wondermiddel niks nieuws gewoon een sliptouw.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Een jachtlijn die verkeerd gebruikt wordt :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Een jachtlijn die verkeerd gebruikt wordt :mrgreen: :wink:
ja precies... pfff... zeg gewoon wat het is maak er geen wondermiddel van :oeps:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Een choke leash is een gewone (jacht)lijn zoals ik die ook voor Luuk en Tessa heb, dus. Het lijntje dat je de laatste tijd vrij vaak in CM's uitzendingen ziet.
Ik vind ze heel fijn in het gebruik, omdat je ze gemakkelijk omgooit en makkelijk afdoet.
Maar het is niet, per definitie, een correctiemiddel. Dat vind ik van geen enkel middel, het gaat om de manier waarop je het gebruikt.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Liesbeth schreef:Een choke leash is een gewone (jacht)lijn zoals ik die ook voor Luuk en Tessa heb, dus. Het lijntje dat je de laatste tijd vrij vaak in CM's uitzendingen ziet.
Ik vind ze heel fijn in het gebruik, omdat je ze gemakkelijk omgooit en makkelijk afdoet.
Maar het is niet, per definitie, een correctiemiddel. Dat vind ik van geen enkel middel, het gaat om de manier waarop je het gebruikt.
Ik heb ook al jaren jachtlijnen. Heerlijk. De mevrouw die Saar's nek gekraakt heeft plaatste wel wat kanttekeningen bij die lijn. Maar toen ze zag dat er 0 correctie over die lijn gegeven hoefden te worden (en dus geen rukken/rukjes in de nek nodig waren) was het geen probleem.

Moet zeggen dat het slipdingetje hier ook altijd heel ver staat. Zover dat ik regelmatig onderweg moet stoppen om bij een wat achtergeraakte hond de lijn weer wat strakker te zetten, omdat er anders een oor buiten de slip slipt.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

rubyred schreef:Gewone halsbanden werken niet bij mijn honden, die gaan makkelijk af. Ik gebruik de choke leash ook op de hond van de buren die onhandelbaar is. Zij gebruiken allerlei andere riemen en halsbanden maar ik kan daar niet mee werken, krijg de hond er niet mee onder controle. Met de choker leash lukt dat wel, een kort rukje en het werkt.
Gewoon het uiteinde door het "handvat" heen halen en je hebt je zogenoemde choce lease :roll:

Wordt je daar nu niet een beetje moe van?
Al die "buitenlandse" benamingen, bedoeningen die gewoon overal hetzelfde zijn, maar net even door de "uitspraak" iets anders "lijken" :smile:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

smoekie schreef:
rubyred schreef:Gewone halsbanden werken niet bij mijn honden, die gaan makkelijk af. Ik gebruik de choke leash ook op de hond van de buren die onhandelbaar is. Zij gebruiken allerlei andere riemen en halsbanden maar ik kan daar niet mee werken, krijg de hond er niet mee onder controle. Met de choker leash lukt dat wel, een kort rukje en het werkt.
Gewoon het uiteinde door het "handvat" heen halen en je hebt je zogenoemde choce lease :roll:

Al die "buitenlandse" benamingen, bedoeningen die gewoon overal hetzelfde zijn, maar net even door de "uitspraak" iets anders "lijken" :smile:
ach een choke leash lijkt natuurlijk minder akelig dan een wurglijn, wat er toch de letterlijke vertaling van is ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Liesbeth
Zeer actief

renee-uk schreef:
smoekie schreef:

ach een choke leash lijkt natuurlijk minder akelig dan een wurglijn, wat er toch de letterlijke vertaling van is ;)

Dan vind ik jachtlijn toch heel wat 'liever' klinken :mrgreen: .
Maar goed, met elke lijn kan je wurgen, daar hoef je geen naam aan te geven.

rubyred
Zeer actief

Jachtlijn, wurglijn, choke leash, hoe je het ook noemt.
Je kunt er heel makkelijk een korte tik mee geven wat heel goed werkt als correctie.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Als we het nu eens omdraaien en al die honden wegdoen die gewoon niet tegen en slipketting kunnen.
Probleem opgelost. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Het lijkt me overdreven slipkettingen te verbieden omdat er mensen zijn die hem gebruiken zonder dat zij weten hoe zij dat op de juiste manier moeten doen.
Dus de mensen die leren ermee om te gaan en hem goed gebruiken mogen dat niet meer omdat er mensen zijn die hem niet weten te gebruiken?

Ik gebruik zelf geen slipketting, ze hebben bij ons een sliptouw of hoe je het noemt. En waarom.....omdat ze goed luisteren, niet trekken en dan ligt die band heerlijk los om de nek heen. Vind ik een fijner idee,dan dat ze een band om de keel hebben.En lekker makkelijk als ze los mogen,de band over de kop en klaar. Is het risico dat ze in het bos rauzend, ergens achter blijven haken met hun halsband gelukkig ook opgelost.

Onze overleden hond had altijd een slipketting om, om dezelfde reden.
Trok niet en de ketting hing dus altijd lekker los.

Maar dan zou iemand voor mij beslissen dat ik dat niet mag gebruiken omdat er mensen zijn die hem verkeerd gebruiken.
En word je ook nog bijna voor dierenmishandelaar uitgemaakt als je hem wel gebruikt :denken:
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

Ik heb drie labradors en drie slipkettingen

Geloof me mijn honden hebben GEEN pijn.
Ze kwispelen rond, geen probleem. Als ze pijn zouden hebben zouden ze echt niet kwispelen.

Als we in de bossen zijn hebben ze geen riem om.

Dus voor mijn drie honden geen probleem met de slipketting. :pffff:
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
rubyred
Zeer actief

Als je een korte tik geeft met slip touw dan is dat voor de hond dezelfde correctie als die van zijn moeder als pup kreeg, een bijtje in de nekvel.
Marion.

rubyred schreef:Als je een korte tik geeft met slip touw dan is dat voor de hond dezelfde correctie als die van zijn moeder als pup kreeg, een bijtje in de nekvel.
Dat schreef Martin Gaus inderdaad in zijn boekjes 15 jaar geleden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

rubyred schreef:Als je een korte tik geeft met slip touw dan is dat voor de hond dezelfde correctie als die van zijn moeder als pup kreeg, een bijtje in de nekvel.
da's wel een heeeeeeel oud verhaal :N:
Afbeelding
Marion.

malinois schreef:
da's wel een heeeeeeel oud verhaal :N:
Robijntje denkt dat wij imbeciel zijn :19:

Edit. "Een bijtje in de nekvel" klinkt ook een beetje imbeciel trouwens. "Een beet in het nekvel" klinkt wat volwassener.
rubyred
Zeer actief

Wat is daar mis mee dan? Als je maar niet zo'n slip ketting gebruikt met van die ijzeren pinnen.
Marion.

rubyred schreef:Wat is daar mis mee dan? Als je maar niet zo'n slip ketting gebruikt met van die ijzeren pinnen.
Dat heet een pinband, en is iets heel anders dan een slipketting. En nog heel veel anders dan een jachtlijntje. Misschien moet je je Nederlands weer eens wat opvijzelen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

rubyred schreef:Wat is daar mis mee dan? Als je maar niet zo'n slip ketting gebruikt met van die ijzeren pinnen.
dat is een prikband en die gebruik ik veel liever dan een slipketting :ok:
Dat gerop aan een slipketting is funest voor het strottehoofd.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Marion. schreef:
Volgens mij heeft hij die omschrijving uitgevonden om een slipketting bij het publiek aannemelijk te maken :roll: .
Een teef pakt een pup bij het nekvel om die rustig te verplaatsen, niet ter correctie. En waarom zou je een oude(re) hond willen corrigeren alsof hij/zij een pup is?? (uitgaande van de theorie dat een slipketting een nekbeet nabootst). Honden doen dat onder elkaar ook niet, die corrigeren elkaar echt niet met een nekbeet.

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Liesbeth schreef:
Marion. schreef:
Volgens mij heeft hij die omschrijving uitgevonden om een slipketting bij het publiek aannemelijk te maken :roll: .
Een teef pakt een pup bij het nekvel om die rustig te verplaatsen, niet ter correctie. En waarom zou je een oude(re) hond willen corrigeren alsof hij/zij een pup is?? (uitgaande van de theorie dat een slipketting een nekbeet nabootst). Honden doen dat onder elkaar ook niet, die corrigeren elkaar echt niet met een nekbeet.
in Canada vast wel! Daar heb je ook geen agressieve honden toch ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
rubyred
Zeer actief

Net zoals in België.
rubyred
Zeer actief

malinois schreef:
Een honden nek kan heel wat hebben dan moet je echt wel heel gek doen om het strottehoofd te beschadigen.
Mijn hond heeft een jagers klem om zijn kop overleefd, en die zat ontzettend strak om zijn nek. Twee man voor nodig om de klem te verwijderen, en niks aan de hand met zijn strottehoofd of nek.

Bij de nekvel pakken werkt wel degelijk bij honden om te corrigeren. Als een hond bv. agressief is dan pak ik hem bij de nekvel en leg hem op de rug.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

rubyred schreef:Als een hond bv. agressief is
:80: In canada? :eek:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Liesbeth
Zeer actief

rubyred schreef:
malinois schreef:
Een honden nek kan heel wat hebben dan moet je echt wel heel gek doen om het strottehoofd te beschadigen.
Mijn hond heeft een jagers klem om zijn kop overleefd, en die zat ontzettend strak om zijn nek. Twee man voor nodig om de klem te verwijderen, en niks aan de hand met zijn strottehoofd of nek.

Bij de nekvel pakken werkt wel degelijk bij honden om te corrigeren. Als een hond bv. agressief is dan pak ik hem bij de nekvel en leg hem op de rug.

Ik ben een keer een hond tegen gekomen die onder een grote voorhamer is doorgelopen tijdens sloopwerkzaamheden, hij kreeg de hamer midden op de kop. Het enige dat hij er aan over heeft gehouden was een grote bult :19: .

Bij het nekvel pakken en een hond op zijn rug leggen zal best werken om een hond uit zijn/haar gedrag te halen, maar zo zal een hond het niet doen bij een andere hond.

rubyred
Zeer actief

Honden laten elkaar ook niet uit aan een slipketting..................
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”